[wireless] Netwerkje bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 16:14
Hallo allemaal!

Omdat ik van HAVO naar MBO overstap komend schooljaar, krijg ik een laptop thuis, om mee te kunnen werken voor school natuurlijk, maar ook om zelf te gebruiken ;)

Op school ligt een draadloos netwerk, daarom krijg ik dus een pcmia netwerkkaart en een draadloos netwerkkaartje.

Nu wil ik thuis graag ook een draadloos netwerk bouwen, ik weet dat dit niet goedkoop is, maar omdat ik boven op mijn slaapkamer wil kunnen werken, maar ook beneden aan de tafel vind ik het niet fijn om overal kabels heen te leggen.

Het moet er zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/boosterlm/netwerk.jpg

Zoals je ziet, een routertje (486 ding) met een hub, naar de computer hier (das die Dell pc) en naar het wireless access point :-)

De router krijgt btw of FreeSCO, of linux :)

Enkele vraagjes hierbij:

- Moet die hub een switch zijn?
- Waar in huis kan ik het beste het access point neerzetten? ( de router komt beneden dichtbij m'n chello kabelmodem, dus moet ergens daar in de buurt, maar wat is het beste?)

en de belangrijkste vraag:

- Ik was in een computerwinkel vanochtend, daar raadden ze een draadloos netwerk af omdat je de snelheid van 11mbps nooit zou halen, nu dacht ik bij mezelf, om te kunnen internetten heb ik aan 1,5mbit genoeg, maar wat zijn jullie ervaringen met draadloze netwerken?

Alvast bedankt voor reacties :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie dat je een hub en een wireless station samen wenst te voegen. Is het niet zo dat je met alleen die wireless station al voldoende hebt (dus tevens hub?). Die netwerkkaarten (wireless) zijn niet zo duur, maar een simpel aansluitpunt belachelijk duur. Ik zit zelf ook te denken aan een extra aansluitinkie op mijn hub (modem aan hub + 2 desktops aan hub) voor deze derde pc, de laptop. Ik begrijp niet waarom ik dan toch zo'n duur wireless station nodig heb, is er niet een goedkoop kreng om de wireless netwerkkaart 'ingeplugd' te krijgen naan mijn normale hub?

• geertb
Op donderdag 18 juli 2002 17:05 schreef Wekkel het volgende:
Ik zie dat je een hub en een wireless station samen wenst te voegen. Is het niet zo dat je met alleen die wireless station al voldoende hebt (dus tevens hub?). Die netwerkkaarten (wireless) zijn niet zo duur, maar een simpel aansluitpunt belachelijk duur. Ik zit zelf ook te denken aan een extra aansluitinkie op mijn hub (modem aan hub + 2 desktops aan hub) voor deze derde pc, de laptop. Ik begrijp niet waarom ik dan toch zo'n duur wireless station nodig heb, is er niet een goedkoop kreng om de wireless netwerkkaart 'ingeplugd' te krijgen naan mijn normale hub?
Wat ik er van weet heb je een wireless access point nodig als je zoiets wilt doen wat ik wil. Volgens mij heb ik ook een hub nodig, maar ik denk dat er hier wel mensen zijn die dat beter weten (vast wel iemand met een draadloos netwerkje hier) :P

Verwijderd

Wat je ook gewoon kunt doen is een wireless networking kitje kopen (van trust), dan heb je geen accespoint of hub nodig, je kan dan gewoon het antennekastje op de usb poort van je computer zetten (de server..?) moet je voor die 486 wel ff usb kaartje halen, en dan werkt het ook goed en zo'n setje kost 234 euro ex btw. accespoint zit op 571 € voor een No-name niet wifi certified en op 1085 € voor een WiFi certified accespoint van Toshiba.
ik gebruik al best een tijdje een draadloos netwerk met die toshiba accespoint en dat werkt zeker goed! en je haalt +/- 5 mbps dat setje van trust staat hiero te koop: http://www.de-laptopper.nl/products.php?prodID=4639

er zit BTW wel een WiFi Kaartje voor in je laptop bij die moet je dan maar aan iemand van school verkopen *D

• geertb
Op donderdag 18 juli 2002 17:24 schreef jeebee het volgende:
Wat je ook gewoon kunt doen is een wireless networking kitje kopen (van trust), dan heb je geen accespoint of hub nodig, je kan dan gewoon het antennekastje op de usb poort van je computer zetten (de server..?) moet je voor die 486 wel ff usb kaartje halen, en dan werkt het ook goed en zo'n setje kost 234 euro ex btw. accespoint zit op 571 € voor een No-name niet wifi certified en op 1085 € voor een WiFi certified accespoint van Toshiba.
ik gebruik al best een tijdje een draadloos netwerk met die toshiba accespoint en dat werkt zeker goed! en je haalt +/- 5 mbps dat setje van trust staat hiero te koop: http://www.de-laptopper.nl/products.php?prodID=4639

er zit BTW wel een WiFi Kaartje voor in je laptop bij die moet je dan maar aan iemand van school verkopen *D
Op zich wel goed plan, alleen jammer is dat iedereen op school zo'n wifi kaartje krijgt :P maar zo'n setje kost 234 euro, terwijl een accpoint met hub 250 kost ofso ;) dat doe ik dan toch nog liever :) maar toch bedankt!

• geertb
Sorry, ik schop em nog ff omhoog -> heb ik hub nodig? :)

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Een hub heb je zoiezo nodig als je meer dan 2 computers via een normaal netwerk met elkaar wil verbinden. Ja dus. Een hub of switch maakt voor deze grootte van netwerk niet zoveel uit.
Ik persoonlijk zou toch voor de AP gaan ipv alleen een kaartje in ad-hoc in de server. Je lost het dan gewoon wat netter op en je hebt uitbreidingsmogelijkheden.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie nog steeds alleen maar wireless stations die ik in een pc moet haken. Ik wil iets als ontvanger/zender wat ik direct in mijn hub kan prikken, maar dat schijnt niet verkrijgbaar te zijn of zo..

• geertb
Kunnen die access points niet in een hub dan? :S

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58
euhh wat een moeilijk-doenerij

chello
|
wireless router --->> wireless laptop
|
pc met gewone nic

een wireless router heb je voor ene paar tientjes meer dan een access point. en je hebt er ook nog meestal een 4poorts switch ingebouwd. scheelt je 1 routerbak en 1 hub.

• geertb
Mja, de routerbak heb ik tog al, en de hub ook nu al ;) wat ik me alleen afvraag of dat access point in mn hub kan? :)

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

jahoor, moet kunnen, maar een switch is beter voor het algehele netwerksnelheid, (merk je meer van als er meerdere pc's druk op het netwerk bezig zijn)

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Verwijderd

ik heb momenteel het volgende

internet (@home)
|
|
v
hub ---> vaste pc
|
|
v
vaste pc

beide vaste pc's hebben een eigen ID en kunnen derhalve zonder routers etc. online zijn...(dus legaal op 't internet)...echter nu wil ik een wireless laptop gaan kopen...wat heb ik dan nog nodig...alleen een accesspoint of router incl. pinter

router + printerserver: http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=1667 (

router: http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=1599 (99 euro)

accesspoint:
- http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=1603 (EUR89)
- http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=928 (EUR125)

welke van de 4 is het beste om aan te schaffen, zodat ik met mijn laptoppie makkelijk online kan..zonder een nieuwe id te hoeven aan te vragen.

Greetz,
Scummy

Verwijderd

Een router.

En met een beetje logisch beredeneren was dat vrij makkelijk te weten te komen ook.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.