Toon posts:

Afstelling probleem 19" IIyama monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds begin van deze week een hele mooi IIyama 19" monitor (A901HT) deze monitor geeft perfect beeld, lekker scherp en de resoluties haalt ie allemaal :)

MAAR, het lukt me niet om de monitor zo af te stellen dat het beeld mooi alle 4 de hoeken van de monitor vult. Er zit een hardnekking probleem in de rechter onderhoek waarbij het scherm gewoon een stuk naar links afbuigt :(

Verder heb ik nog een ander probleem is dat het scherm veranderd naar verloop van tijd dat het aan staat. De ene keer schuift ie zomaar naar links als het een tijdje op standby heeft gestaan. De andere keer komt de bolling aan de zijkant weer terug die ik al een andere keer heb aangepast met de instellingen :(

Mijn vraag is nu: Is hier iets aan te doen door deze bijvoorbeelt terug te sturen om te laten nakijken ? Er zit toch niet voor niets 3 jaar onsite garantie op zou ik zeggen. Het is namelijk vrij vervelend.

De vorige monitor die ik had (een 17" IIyama monitor) was namelijk perfect als je het eenmaal ingesteld had. Dat moet deze toch ook zijn.

PS resolutie is: 1600 by 1200 @ 85 Hz

Verwijderd

Typisch zo'n probleempje van die monitor, ik heb em ook. Bij mij zit alles ook niet 100% recht maar het valt gelukkig nog mee. Dat het beeld de eerste 30-45 minuten (!!) uitzet dat klopt! Bij mij doet hij dat ook zoals bij ieder ander. Bij mij gaat hij aan de linkerkant een milimeter (of 2) omhoog maar vooral horizontaal zet hij aan beide kanten een centimeter ongeveer uit! (aan de ene kant iets meer dan de ander ook).
Gelukkig heb ik geen last van bolling aan een van de kanten en zit alles dus wel redelijk recht. Als je echt bolling heb en andere vervelende vervormingen of wat dan ook moet je ZEKER even je monitor terugsturen! Ik had dat dus ook gedaan toen ik merkte dat de boel na aanzetten (of uit stby komen) uitzette! haha en kreeg em dus gewoon terug zonder berichtje derbij en er was nix aan veranderd....idioterie. Ben er toen later achter gekomen (had ook technische dienst Iiyama maar gebeld) dat dat zo scheen te horen. (wel suf/slordig overigens).
succes!

Verwijderd

Topicstarter
He He dat had ik niet eens opgemerkt dat ie ook weer terug kwam :) vandaar dat ik telkens maar aan het bijstellen was. Want als ik hem aanzet of uit standby komt dan klopt het beeld inderdaad niet meer. Scheelt zo'n 8 mm rechts en zo'n 6 mm links. Maar naar een uur komt het toch weer aardig recht :) Misschien valt het toch allemaal wel mee dan.

Is alleen jammer dat er ook een vage bobbel in de boven en onderkant zit maar dat komt misschien doordat ik zo'n beetje met alle isntellingen heb zitten kloten (ook die van het speciale menu met al die S'en)

ik zal het nog eens aanzien allemaal, bedankt voor de info in ieder geval

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Hehe, ben ik even blij dat ik niet de Ilyama heb gekocht, maar een Philips (109P10). :) Kost wat meer, maar dan heb je ook geen rare bollingen of verschuivend beeld na stand-by. Nergens last van! :) :) :)

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

GVD, hebben hier veel meer mensen last van :(:(:(:(:(:(

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

[quote]Op 14 oktober 2000 14:11 schreef The hunting Hunter het volgende:
Hehe, ben ik even blij dat ik niet de Ilyama heb gekocht, maar een Philips (109P10). :) Kost wat meer, maar dan heb je ook geen rare bollingen of verschuivend beeld na stand-by. Nergens last van! :) :) :)
Ja als je vage en niet mooi diepe kleuren mooi vind wel ja :)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:47
iiyama maakt redelijke monitoren tegen een redelijke prijs. Je moet echt geen topmonitor a la Barco verwachten (zijn ook de woorden van iemand van de iiyama-technische dienst tegen mij).
Je kan het ding gewoon opsturen en dan kijken ze 'm na. Valt het binnen de specificaties, doen ze er niets aan. Dat was zo bij mij.
Blij dat m'n 19 inch binnen-de-specificaties-iiyama over niet al te lange tijd wordt vervangen door een Sony CPD-G400 19" :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ja als je vage en niet mooi diepe kleuren mooi vind wel ja [/quote]Zal wel meevallen. Die Philips heeft ook een aperture grill (Trinitron, Diamondtron) beeldbuis :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jumperfreed dat slaat nergens op een philips 109 is super scherp je bent gewoon een verstokte merk gek die niet kijkt naar specs maar geilt op merkjes

Verwijderd

idd ja :)

Verwijderd

Nee is niet helemaal waar, maar persoonlijke voorkeur, ja dat zeg ik persoonlijk, ik heb zowel de Philips als de Iiayma gezien en ik vond Iiyama mooier, maar da's alleen maar mijn smaak, verschilt per persoon, dus eigenlijk moet iedereen inclusief ik, ff ophouden met zeggen welke buis nou zo'n grandioos beeld heeft en kopen wat ie zelf 't geilst vind, toch? :)

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Philips heeft altijd goeie beeldbuizen, heb laatst nog een 201B verkocht voor 1000,-
erg mooie monitor en ook helder.. iiyama kan er mee door maar het is duidelijk budget spul, het wordt vooral verkocht vanwege de hoge haalbare resoluties en refreshrates.. maar dat is helemaal niet boeiend.
Heb nu een Dell 21" Trinitron die vele malen beter in dan de iiyama 22"..
toch haalt mijn Dell maximaal maar 1600x1200 85Hz..
ok hij kan na wat tweaken boven zijn standaard specs op 2048x1536 72Hz.. maar dat ziet er toch niet uit!!
en dan nogwat, die Dell is ook zo recht als het maar zijn kan, nergens lichte hobbels en knikken in het beeld. EN dan nu het leukste, ik heb 2 van die Dell's.. GRATIS :))
Dat krijg je als een bedrijf waar je vader werkt ineens gaat opruimen hehehe.. monitoren zijn nog geen jaar oud, maar ze vonden het nodig om 18" flatpanels te gaan gebruiken. Misschien heb ik die wel volgend jaar. =P

Verwijderd

Nog een Iiyama 22" bezitter hier . Het is allemaal wel mooi spul hoor , maar de Iiyama fanclub hier op het forum moet een ding goed begrijpen , en dat is dat Philips , Sony , enz gewoon duurzamer en kwalitatief beter spul maken . Neemt niet weg dat ik erg blij ben met m'n Iiyama . Een 21" van een ander merk is nou eenmaal niet zo goedkoop .

• The hunting Hunter994
  • Laatst online: 22-03-2023
Nou nou, dit werk goed, had ik moeten doen vóórdat ik m'n monitor kocht. ;) Ineens vele meningen over beide (en andere) merken. Ong. een week geleden heb ik beleefd gevraagd of er iemand ervaringen had met die Philips (Iiyama werd al wel uitgebreid besproken :)) en toen kreeg ik wel één :( volle reactie, en zie nu... ideetje voor de volgende keer. :)

ps: we mogen ook wel weer on-topic antwoorden

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook een Iiyama, een S701GT, ben er zeer tevreden mee. :) Enig probleem is: ik heb dat probleem ook !! :( Ik heb hiervoor een el cheapo Highscreen monitor 15" gehad :O, die had ook het 'schuifprobleem'. :(

Verwijderd

Ik heb ook een iiyama en heb het "probleem" ook. Ik heb er mee leren leven. Wat die oneffenheden in de hoeken betreft. Koop een kabel met die bnc aansluitingen. Dan ben je er waarschijnlijk vanaf.

succes

Toetie

Verwijderd

He duivelse kip

als je iets wilt kopen dan moet je of reviews lezen of een blaadje kopen met testen erin, dan zul je zien de Iiyama niet bij de besten behoord....het is een goed scherm maar middenmoot!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

als het goed is kun je:
voor elke hoek de kleuren instellen,
En je kan paralelogram kussen kussenbalans en trapezium instellen
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bbs/streepjes.JPG
daarmee kun je als het goed is een heel eind me komen:)
Ik heb heb hem nu ook superstrak,
PS de monitor onthoud als het goed is wat je bij elke resolutie/bpp/refreshrate combo, hebt ingesteld, das als je de hertzen, of resolutie veranderd in een spel ofzow, dan komt het vaak voor dat je de instellingen moet veranderen.

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

heb ook een iiyama 19" A901HT maar gebruik een bnc kabel en heb geen bolle of kromme hoeken wel een beeld dat binnen 10 minuten groter dus "normaal" is.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 oktober 2000 21:02 schreef oldman het volgende:
heb ook een iiyama 19" A901HT maar gebruik een bnc kabel en heb geen bolle of kromme hoeken wel een beeld dat binnen 10 minuten groter dus "normaal" is.[/quote]Bedoel je: groter DAN normaal (na het instellen) of bedoel je hij krijgt na 10 min de juiste instelling/grootte????

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 oktober 2000 20:23 schreef CB het volgende:
He duivelse kip

als je iets wilt kopen dan moet je of reviews lezen of een blaadje kopen met testen erin, dan zul je zien de Iiyama niet bij de besten behoord....het is een goed scherm maar middenmoot![/quote]Niet middenmoot maar tot de top 5 zeker, ei!:)

Verwijderd

'k Heb een Ilyama 702ht, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er _ontzettend_ blij mee ben, geen afwijkingen, bollingen e.d. en hij mag dan kwalitatief minder zijn dan de duurdere Philips en Sony monitoren, prijstechnisch is ie voor een tweaker die geen 3x modaal verdient wel het meest interessant!

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is inderdaad zo dat als ik mijn 19" IIyama aan zet het een poosje duurd voordat deze weer in de ingestelde positie komt. Maar daarna blijft ie daar ook staan gelukkig :)

En dat probleem met de rechter onderhoek heb ik dus nog niet kunnen oplossen met al de instellingen omdat deze allemaal werken op het hele beeldscherm en als ik dus de rechterhoek bij laat trekken met een mogelijkheid dan veranderd ie het aan de linkerkant ook en daar stond het al goed en daarna dus niet meer :(

Maar ik was toch al van plan om een BNC kabel te kopen dus dat zal ik eens proberen. Verder is het zo dat IIyama altijd al bekend staat om z'n goede prijs/prestatie verhouding. Dit wil niet zeggen dat ze de beste monitoren zijn want zoals iedereen weet zijn er altijd betere he (zoals Sony, Eizo en Philips) maarja dat kost ook was he

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik draai nu sinds een maand of 2 op een IIyama A901HT, zonder ook maar 1 van de bovengenoemde problemen te zijn tegen gekomen...
Het enige waar ik me in het begin aan ergerde zijn de twee rasterlijnen, die je in het begin even opvallen...
Ze zijn er wel, maar alleen zichtbaar op witte achtergronden, dus ik stem er tevens voor de achtergrondkleur van de forums te veranderen... :-)
PS, ik draai op de aangeraden res van 1280x1024 @ 85 Hz...

Verwijderd

1280x1024 is breedbeeld, alles is dan breder dan het in werkelijkheid is, dus die resolutie slaat nerges op.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 02:44 schreef BredeP het volgende:
PS, ik draai op de aangeraden res van 1280x1024 @ 85 Hz...[/quote]EEHHH dat is erg weinig, ben dus ook op de site gaan kijken en daar staat toch wat anders.

Dit zijn de spec voor de A901HT Vision Master Pro450:

640 x 480 @ 160Hz
800 x 600 @ 160Hz
1024 x 768 @ 142Hz
1152 x 864 @ 126Hz
1280 x 1024 @ 107Hz
1600 x 1200 @ 92Hz
1600 x 1280 @ 86Hz

je kan dus je refreshrate flink verhogen vriend.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• biobak
Refreshrate verhogen is zinloos. Is alleen maar nadelig voor de scherpte.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 14:17 schreef biobak het volgende:
Refreshrate verhogen is zinloos. Is alleen maar nadelig voor de scherpte.[/quote]T'is wel beter voor je ogen

Russian Blue Neji
Kate Bush

• biobak
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 14:20 schreef FrankGuthrie het volgende:
T'is wel beter voor je ogen[/quote]Verschil tussen 85 Hz en 90 Hz is niet zichtbaar (tenzij je misschien heel gevoelige ogen hebt)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 15:19 schreef biobak het volgende:
Verschil tussen 85 Hz en 90 Hz is niet zichtbaar (tenzij je misschien heel gevoelige ogen hebt)[/quote]niet zichtbaar maar wel merkbaar :D, zonder dat je het weet gaan je ogen sneller achteruit :(

Russian Blue Neji
Kate Bush

• biobak
heb al een bril
kan dus niet erger worden :)

• EelcoB
  • Laatst online: 27-08 09:14
Ik heb ook een A901 en de mijne heeft ook het probleem dat ie in het begin groter is, in het begin bleef ik ook bijregelen, maar op een gegeven moment had ik door dat het vanzelf bijtrok. Ik denk dat ie gewoon even warm moet worden, monitoren presteren het best als ze tenminste 20 min aan staan

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Nou ik heb de Vision Master Pro 410 en bij mij is het beeld toch gewoon goed. Misschien omdat ie kleiner is, 17 inch ??

Die-hard Brexiteer

• BruT@LysT
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Mjah als je in de buurt van 1280x1024 wilt draaien moet je dus 1280x960 draaien want dat is wel een goeie verhouding!
Zo zie je ook heel duidelijk in Quake3 dat het menu niet meer klopt in 1280x1024.. stom dat ze daar niet 1280x960 van gemaakt hebben. Dat snap ik dus niet van die ID mensjes :)

Verwijderd

Nog een 901HT gevruiker hier...met deze problemen.
Weet iemand of zo'n BNC kabeltje hier enigzins kan helpen?

• jaspov
  • Laatst online: 19:31
Ik heb de a201 (22"). Was niet tevreden over de hoeken. Iiyama gebeld en ik mocht daar langskomen (bij schiphol)

Hebben ze alles bijgesteld. perfect beeld nu.

Vergeet niet dat die dingen in het verre oosten gecalibreerd worden. Hier is het aardmagnetisch veld anders en hebben ze een aardig transport achter de rug. Bijstellen heeft dan zin!

De monteurs hebben daarvoor de beschikking over tools EN een speciaal td iiyama menu met extra settings.

In hoge resoluties. (vanaf 1024x768 of 1280x1024) kan een bnc connector ook schelen

Als laatste: elke monitor veranderd iets als hij warm wordt. stel daarom je monitor pas GOED in als hij een half uurtje aan staat........

Verwijderd

hahaha ja dat speciale menu hebben we ontdekt ja, zie die andere topic :) :) :p

niemand hier die ervaring heeft met het uberhaupt verhelpen restaureren van krasjes in de coating van de beeldbuis?? (vrees van niet)

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46

Orac

Ik mis je papa.

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 15:55 schreef FrankGuthrie het volgende:
niet zichtbaar maar wel merkbaar :D, zonder dat je het weet gaan je ogen sneller achteruit :([/quote]Onzin, dat is net zo'n fabeltje als in het donker kijken naar de TV. Je ogen zijn dan alleen eerder vermoeid. En ik betwijfel sterk of dat ook geldt voor 85 Hz ipv 90 Hz.

Verwijderd

Heb ook een 450PRO en ben er zeer tevreden mee. Refresh-rates hoger dan 100Hz is eigenlijk zinloos. Volgens mij is een lage refresh-rate niet direkt echt slecht voor je ogen maar wel voor je hersenen. Je hersenen registreren alles vanaf 100Hz als stilstaand beeld. Je wordt gewoon doodmoe van refresh-rates beneden de 100Hz
Ja, OK bij 85Hz zal het nog wel aardig gaan. Maar ga je lager dan ben je na een dag werken achter een PC gewoon de lul. Pijn in je kop en rooie ogen zijn het resultaat. Vooral wanneer veel met witte of lichte beelden werkt zoals MS-Words.
Hogere refresh-rates geeft ook een lagere Frame-rate, je videokaart moet dan harder werken.
En nee een BNC-kabeltje helpt niet tegen het verschijven van het beeld. Je moet gewoon je monitor eerst +/-15min aan laten staan en dan gaan afstellen. En niet aanzetten en meteen gaan afstellen, want dan blijf je bezig.
Pagina: 1