40Gig Maxtor niet gevonden door bios...

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Hey

Ik heb hier op het werk een pc'tje staan waar voorheen een 3,5 gig hdd in zat en die man wu er een 40Gig in. Ik dus dapper beginnen met bouwen maar de hdd word niet gevonden.
Ik heb de hdd al ingesteld op Master zoals de vorige (Cable Select deed ie ook niet) maar dat hielp niks.

Ik weet dat oudere mobo's geen grote harde schijven willen lezen, probleem is dat ik nietw eet wat voor mobo het is en om daar achter te komen moet ik alle kaarten eruit halen en daar heb ik niet veel zin in.

De processor is (als het goed is) een 350Mhz dus uit die tijd stamt het mobo ongeveer. Vanaf welke mobo's werden grote harde schijven ondersteund? En zou er dna wel een 20gig op kunnen? Want dat mocht ook wel alleen heb ik deze 40gig er net met pijn en moeite in gekregen (enhousiast als ik ben heb ik um an 2 kanten vast gemaakt)

Weten jullie iets??

Signature

Verwijderd

Je zult toch echt de bios moeten flashen neem ik aan.
Kijk tussen je kaarten(sloten) wat voor een mobo je hebt.
Daarna naar hun site.. etc etc..

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-03 17:48

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

tip 1 : Bios update
tip 2 : Maxblast software

De kick van Electric!

• MrMartinH
Aan software heb ik niet veel aangezien alleen die hdd in de computer zit.

Verder zat ik zelf ook al aan bios update te denken, alleen probleem is dat ik tussen de sloten niet op mobo staat wat voor het is ;(

Signature

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-03 20:36
Om watvoor mb gaat het hier? Is toch zo dat bepaalde chipsets maar hd's tot 30 en een beetje GB ondersteunen?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-03 15:18
FF voor de duidelijkheid...

Het ding kan dus alleen niet vanuit het BIOS booten met die disk. Wanneer je een redelijk nieuw OS er op zet (Win2k?) zou je het zo kunnen spelen dat je boot vanaf de originele schijf, en dat je de nieuwe grote schijf gebruikt voor data. Als het goed is wordt de schijf door Win2k wel gevonden zonderdat deze in het BIOS is ingesteld.

Op die manier werk ik hier ook met een P-100 (6,4 GB booten, 40GB voor data)

Ik heb op 1 van mijn schijven hier een DIP-switch die hem 32GB maakt voor het BIOS, waarna je later op een of andere manier de volledige ruimte kunt gebruiken (hoe het werkt weet ik niet). Kijk eens of jou HD dat ook heeft, scheelt je flashen.

• MrMartinH
Dankje voor de tip, maar die man wil die ude eruit en alleen 40gig erin.

Signature

Verwijderd

IN de periode waar jij over spreekt: 300 tot 400 Mhz CPUs had je nog erg vaak problemen met grotere schijven. Ik had toen een PB die geen 13 gieg wilde. Bios update en het werkte weer prima. Wat je even kan doen om het moederbord te identificeren is A: Sisoft Sandra erop gooien, of B: even een nummer van een IC, de chipset ofzo op Google smijten. Krijg je ook wel vaak hits. Wat voor computer komt ie uit? Compaq had vaak eigen custom bordjes, Packard Bell werkte weer vaak met MSI...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 20:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Op donderdag 18 juli 2002 16:43 schreef NukeZz het volgende:
Dankje voor de tip, maar die man wil die ude eruit en alleen 40gig erin.
Wat is het voor probleem om die oude schijf erin te laten dan. Toch meer ruimte in totaal :?

Twitter

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Instellen als een kleinere schijf (32GB, of 8GB ofzo, dus handmatig) en daarna een diskmanager draaien..

Zie ook de faq..

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 14:04

Masselink

Voor de dorst

zit er niet toevallig ook een andere schijf in ?

zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/551298

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• MrMartinH
Nou jongens het probleem is opgelost. Ik heb er een 20 gig in gedouwd en die pakty ie wel meteen. Lag dus waarschijnlijk wel aan dat de bios de 40 gig niet pakte.

In ieder geval bedankt voor de reacties en hulp...

Signature

Verwijderd

Heb je trouwens een 80-aderige IDE kabel gebruikt? I had van de week namelijk hetzelfde probleem met mijn oude computer, daar zaten 40-aderige kabels in.

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 11:04
je kunt natuurlijk ook linux gaan draaien zolang de bios de mbr maar ziet. dit werkt ook als de bios de schijf kleiner of groter ziet dan normaal en linux bypassed de bios voor schijven dus die heeft d'r geen last van :-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ist een AMI BIOS en loopt ie gewoon vast als je autodetect doet?
Oplossing:
User defined harddisk instellen in je BIOS met indeling 1024/255/63
vervolgens krijg je daar iets van 8.5GB uit, maar tijdens de start ziet ie vanzelf zonder bootmanager of wat dan ook dat het om een 40GB disk gaat.
Pagina: 1