• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:33
Ik kocht van de week een nieuwe JVC autoradio. Toen ik na het inbouwen de gebruikershandleiding eens doorlas kwam ik een hoofdstuke over DAB tegen. Als ik een DAB tuner voor de radio zou kopen dan kon ik luisteren naar zenders die digitaal zouden uitzenden ?!?!?

Mijn vraag: Wie weet hoe zoiets werkt en heeft een DAB tuner op de radio aangesloten? Is het de moeite waard om zo'n ding te kopen?

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
ik zou niet weten wat DAB is maar ik denk dat er meer mensen je hier wat over kunnen vertellen als je het in de Audio, Video & HiFi Forum zou plaatsen

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17

Korakal

Up up up!

Digital Audio Broadcasting.
Is in Nederland op proef geweest maar is nu niet meer. Voor zover ik weet zal het (voorlopig) ook niet in NL komen.

In o.a. Duitsland wordt het wel gebruikt.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Toevallig stond er afgelopen zaterdag een stuk over DAB in het Algemeen Dagblad. Inscannen kan ik niet doen (heb geen werkende scanner hier :) ) maar de belangrijkste punten uit het artikel:

- DAB == Digital Audio Broadcasting
- het is mogelijk om in Nederland DAB-uitzendingen te ontvangen: in een straal van ca. 30km rondom IJsselstein (bij Utrecht) kan je luisteren naar Radio 1, 2, 3, 4, Concertzender en 747AM;
- Nederland krijgt uitzendrechten voor DAB, maar qua vergunningen schiet het niet op;
- In landen als in Duitsland is het gebruik van DAB al veel verder ingeburgerd;
- In de jaren '80 is besloten dat vanaf 2015 de nationale zenders gebruik moeten maken van DAB;
- Om DAB te kunnen ontvangen heb je een speciale DAB-tuner nodig (doh), die je ook in externe vorm kan kopen (en je dus aansluit op je radio). Er zijn ook radio's met DAB-ondersteuning ingebouwd.

Wat over DAB zelf, uit het artikel:
- De digitale techniek levert een hoge geluidskwaliteit
- DAB biedt door multiplexing ruimte voor meer zenders
- DAB biedt de mogelijkheid extra info mee te zenden (net zoiets als RDS alleen dan uitgebreider)

Conclusie niet uit het artikel overigens: tenzij jij denkt over 13 jaar nog met dezelfde autoradio/DAB-tuner te werken, heeft het geen enkel nut een DAB-compatible radio of DAB-tuner te kopen.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

DAB biedt nog leuke vooruitzichten. In CD kwaliteit komt allerlei meuk je huiskamer 'gratis' binnenrollen, he he.