Toon posts:

Egosys gebruikers gezocht voor latency meting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar mensen die een pc hebben in combinatie met een Egosys geluidskaart (liefst een wamirack maar mag ook iets anders zijn).

Ik wil diegene vragen of zij een stukje testsoftware door mij geschreven willen draaien en de resultaten daarvan aan mij door willen geven.

---
Ik heb het stukje testsoftware even online gezet.
http://www2.hku.nl/~daniel2/asiotest/AsioTest10.zip

Werkwijze:
- Verbindt output kanaal 1 direct met input kanaal 1.
- Controleer wamirack / egosys instellingen voor input opname (nivo regeling)

- Start het programma.
- Kies bovenaan de juiste asiodriver.
- Druk op start. Gedurende 1 seconde zal een sinus klinken die uit teststream.wav bestand wordt gelezen.
- Na 1 sec staat in de programma directory een bestand recordstream.wav.
- Open deze in een waveeditor en meet exact de stilte tot het begin van de sinus. (in samples).

Achterliggende info:
Voor mijn afstudeeropdracht ben ik de ASIO2 ondersteuning in Delphi aan het onderzoeken. Dit doe ik deels door een latency meting uit te voeren die er als volgt uit ziet.
Sluit een output van de geluidskaart direct aan op een input . Speel een stukje audio af en neem direct alle audio op die binnenkomt op de input. Uit de wavefile die hieruit ontstaat is de daadwerkelijke latency af te lezen die optreedt. Ik krijg bij deze meting waardes die ik niet helemaal thuis kan brengen en daarom wil ik dit op meerdere verschillende systemen uitproberen.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Kan aan mij liggen maar zo meet je toch niet de latency?

Ik bedoel normaal gesproken is de latency het tijdsverschil wat er optreedt vanaf het moment van input invoeren (keyboard signaal) tot het moment van uitvoeren(geluid dus).

Als je dus gewoon een wavje afspeelt en deze gelijk opneemt dan zal het verschil volgens mij zelfs op een el cheapo SB kloon nihil zijn ;)

Verder kan je het eventueel op http://www.synthforum.nl proberen, door lopen denk ik meer mensen met een Ego-sys.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 15:26 schreef Redje het volgende:
Kan aan mij liggen maar zo meet je toch niet de latency?

Ik bedoel normaal gesproken is de latency het tijdsverschil wat er optreedt vanaf het moment van input invoeren (keyboard signaal) tot het moment van uitvoeren.

Als je dus gewoon een wavje afspeelt en deze gelijk opneemt dan zal het verschil volgens mij zelfs op een el cheapo SB kloon nihil zijn ;)
Mijn latency meting heeft niets te maken met de reactie tijd op midi input of iets dergelijks. Ik wil puur weten wat de tijd is tussen het moment dat ik in m'n software audiobuffers vul en het moment dat deze audio ook daadwerkelijk klinkt.

Met een el cheapo SB zal je hier flink hoge waardes ontdekken (bijna een seconde)
Met een egosys product (of een andere professionele geluidskaart) gaat het meer om enkele honderden samples.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Op donderdag 18 juli 2002 15:30 schreef dvdlei het volgende:

[..]

Mijn latency meting heeft niets te maken met de reactie tijd op midi input of iets dergelijks. Ik wil puur weten wat de tijd is tussen het moment dat ik in m'n software audiobuffers vul en het moment dat deze audio ook daadwerkelijk klinkt.

Met een el cheapo SB zal je hier flink hoge waardes ontdekken (bijna een seconde)
Met een egosys product (of een andere professionele geluidskaart) gaat het meer om enkele honderden samples.
Ah op die fiets ;)

Maar als goedkope kaarten een hogere latency hebben, hoe zit het dan met gamen? Uit jouw uitleg zou je dan verwachten dat zodra ik bv. een kogel afschiet dat ik een sec later de kogel hoor met een el cheapo kaart??

Ik geef toe qua prof audio ben ik een n00b maar ik bekijk alles simpel ;)

Verwijderd

Ik heb een WaMirack. Als jouw software geen vage DLL's en andere zoot gaat veranderen aan mijn registry wil ik je wel helpen. Mail me maar.

Verwijderd

Ik wil best meehelpen aan je project. Maar bij mijn Egosys is het mogelijk om de grootte van je audiobuffer en daarmee ook je latency in te stellen. Wat wil je dan precies meten?

[Edit: Typo]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het stukje testsoftware even online gezet.

http://www2.hku.nl/~daniel2/asiotest/AsioTest10.zip

Werkwijze:
- Verbindt output kanaal 1 direct met input kanaal 1.
- Controleer wamirack / egosys instellingen voor input opname (nivo regeling)

- Start het programma.
- Kies bovenaan de juiste asiodriver.
- Druk op start. Gedurende 1 seconde zal een sinus klinken die uit teststream.wav bestand wordt gelezen.
- Na 1 sec staat in de programma directory een bestand recordstream.wav.
- Open deze in een waveeditor en meet exact de stilte tot het begin van de sinus. (in samples).

Verwijderd

ja, waarom wil je dit weten? dit is toch helemaal niet van belang?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:06 schreef KoekenBW het volgende:
Ik wil best meehelpen aan je project. Maar bij mijn Egosys is het mogelijk om de grootte van je audiobuffer en daarmee ook je latency in te stellen. Wat wil je dan precies meten?

[Edit: Typo]
Dat klopt inderdaad. Was ik vergeten erbij te vermelden.
Het gaat mij voornamelijk om de 64 samples setting van je egosys kaart.
Als je tijd over hebt zou ik het helemaal te gek vinden als je meerdere keren de meting wil doen met verschilende egosys latency settings.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 15:38 schreef Redje het volgende:

[..]

Ah op die fiets ;)

Maar als goedkope kaarten een hogere latency hebben, hoe zit het dan met gamen? Uit jouw uitleg zou je dan verwachten dat zodra ik bv. een kogel afschiet dat ik een sec later de kogel hoor met een el cheapo kaart??

Ik geef toe qua prof audio ben ik een n00b maar ik bekijk alles simpel ;)
Met een el cheapo kaartje zijn verschillende manieren mogelijk om geluid af te spelen.
- Via de standaard mme methode (standaard geluidjes van windows bijv) waarbij behoorlijke vertragingen optreden.
- Via directsound. Als jij een game speelt wordt hoogstwaarschijnlijk de audio afgespeeld d.m.v. directsound. Gebruik hiervan directsound verminderd de vertraging enorm.

ASIO is bedoeld voor profressionele audiorecording en biedt een nog lagere latency.

Verwijderd

Latency is alleen van belang als je iets afspeelt, niet als je iets opneemt !

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:17 schreef Post-It het volgende:
Latency is alleen van belang als je iets afspeelt, niet als je iets opneemt !
Waarom denk je dat Post-It?
Wanneer je in een mulitrack opname sessie een track opneemt (bijv gitaar) dan wil je natuurlijk dat deze exact gelijk komt te staan met de reeds opgenomen andere tracks. 10 msec later is absoluut niet gewenst!

Dus latency is weldegelijk van belang bij opname!

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 16:22 schreef dvdlei het volgende:

[..]

Waarom denk je dat Post-It?
Wanneer je in een mulitrack opname sessie een track opneemt (bijv gitaar) dan wil je natuurlijk dat deze exact gelijk komt te staan met de reeds opgenomen andere tracks. 10 msec later is absoluut niet gewenst!

Dus latency is weldegelijk van belang bij opname!
Dan heb je bij alle tracks tijdsverschil, dus dat heft elkaar op. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:27 schreef Post-It het volgende:

[..]

Dan heb je bij alle tracks tijdsverschil, dus dat heft elkaar op. ;)
Opname track 1 - 10 msec vertraging.
Opname track 2 - Je probeer sync mee te spelen met track 1. Dus weer 10 msec vertraging ten opzichte van track 1.
En ga zo maar door

Was het maar zo makkelijk zoals jij het stelt.. :)

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 16:30 schreef dvdlei het volgende:

[..]

Opname track 1 - 10 msec vertraging.
Opname track 2 - Je probeer sync mee te spelen met track 1. Dus weer 10 msec vertraging ten opzichte van track 1.
En ga zo maar door

Was het maar zo makkelijk zoals jij het stelt.. :)
hmmm.. volgens mij gaat dit niet op.. ff denken, ik post vanavond mijn bevinding ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eigen meetresultaten zijn trouwens als volgt:
Bij een wamirack latency setting van 64 samples meet ik afstand van 323 samples in recordstream.wav bestand. Beetje vreemd getal...

Verwijderd

dit was 'm.. er zit toch audio automation in de sequencer, dus dat latency verhaal is dan toch niet van belang?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 19:27 schreef Post-It het volgende:
dit was 'm.. er zit toch audio automation in de sequencer, dus dat latency verhaal is dan toch niet van belang?
Wat bedoel je precies met audio automation?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vertrek vanmiddag voor 2 weekjes naar Italië. Dus mochten er intussen meetresultaten binnenkomen dan klopt het dat ik even niet reageer :)

Alvast bedankt voor diegenen die even mee willen testen!

Verwijderd

Topicstarter
Net terug van vakantie.
Helaas nog geen testresultaten ontvangen. ;(
Als er nog mensen zijn die me even uit de brand willen helpen.. graaag!
Je krijgt er een speciale vermelding voor in m'n afstudeerscriptie :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

het lukt mij niet..
ik heb de waveterminal 2496

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1