Toon posts:

vervangende printspooler voor NT4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier op het werk (gemeente) hebben we nogal problemen met de printserver. Er hangen ongeveer 100 printers aan een NT server. De helpdesk wordt echter TE vaak gebeld met mensen die niet kunnen printen. In de que op de server staat dan printer busy or error. We zijn al met drivers e.d. aan het kloten geweest, en ik zoek nu eigenlijk een programmatje wat het spoolen van NT overneemt, ipv de geintegreerde printspooler, gewoon om eens te proberen of het verbetering oplevert.

Iemand een suggestie welk programma daarvoor geschikt is?

Verwijderd

hoeveel ruimte krijgt/heeft de spooler maximaal? en hoeveel docu's worden er geprint (hoe groot?)...
ik zou geen proggie weten die dit overkan nemen, aangezien het altijd wel op te lossen is. (en zo'n soort proggie zorgt naar mij idee altijd voor meer problemen dan het oplost!!)

Verwijderd

Dat ligt er maar aan of
- er ruimte genoeg is om de queue aan te maken
- de printer een werkelijke error heeft
- de printer gevonden kan worden in het domein.

Ik denk dat je met een losse tool alleen maar meer problemen krijgt...

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

print spool directory verhuizen naar een andere schijf die minder vol is ???

Jsunnyreports

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53
Kijk ook eens kritisch naar de printserver...

Op mijn werk hebben Lexmark voor de printers en printservers. Ook regelmatig die melding en op een gegeven ogenblik contact opgenomen met de leverancier en samen met de leverancier kwamen we er achter dat een bepaalde instelling beter uitgezet kon worden op de printerserver.

Deze uitgezet op diverse printers en er was een duidelijke daling te merken van het aantal klachten, dus hebben we op alle printservers deze instelling uitgezet.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Staat SNMP aan of uit ?
Onze oude printserver had het uit staan (veel problemen) bij de nieuwe staat het aan (geen problemen meer).

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 14:40 schreef Gollum's Cave het volgende:
Hier op het werk (gemeente) hebben we nogal problemen met de printserver. Er hangen ongeveer 100 printers aan een NT server. De helpdesk wordt echter TE vaak gebeld met mensen die niet kunnen printen. In de que op de server staat dan printer busy or error. We zijn al met drivers e.d. aan het kloten geweest, en ik zoek nu eigenlijk een programmatje wat het spoolen van NT overneemt, ipv de geintegreerde printspooler, gewoon om eens te proberen of het verbetering oplevert.

Iemand een suggestie welk programma daarvoor geschikt is?
Waarom een andere printspooler???
Dat heeft geen zin, want dit probleem is hoogstwaarschijnlijk op te lossen binnen NT zelf.
Ik heb dit probleem ook al eerder gehad.

Kijk eens naar het volgende artikel van Micro$oft:
Updated TCP/IP Printing Options for Windows NT 4.0 SP3 and Later (Q179156) (voor NT 4.0 SP4 en hoger -> Methode 2)

Het probleem is nl. het grote aantal LPR-printers die tegelijk gebruik willen maken van de te weinig beschikbare TCP-poorten (standaard maar 11 gereserveerde TCP-poorten, TCP-poort 721 tm 731 -> RFC1179).
Je kan het aantal beschikbare TCP-poorten vergroten door gebruik te gaan maken van TCP-poort 1024 en hoger.

Doe hiervoor het volgende (voor NT4 SP4-SP6a):
Start Registry Editor (Regedt32.exe) and go to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\LPDSVC\lpr
On the Registry menu, click Save Key and type a filename.

Delete the Lpr key to remove all of the individual IP address entries.

Select the LPDSVC key.

On the Edit menu, click Add Key , and then in the Key Name box, type lpr .

Select the newly created Lpr key.

On the Edit menu, click Add Value , and then type the following information:

Value Name: UseNonRFCSourcePorts
Data Type: REG_DWORD
Value: 0 or 1
Value Type: Binary
0 = uses ports 721-731 (default)
1 = uses any port >1024

Laat me even weten of het gelukt is.
Succes! :)

IBM rules !

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

neem Windows 2000 server en laat die dienen als print server.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op vrijdag 19 juli 2002 22:32 schreef Movinghead het volgende:
neem Windows 2000 server en laat die dienen als print server.
waarom? windows 2000 is niet gratis, en waarom moeilijk doen als het nog makkelijker kan... linux gaan draaien en daar je pintqueue's op plaatsen...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Wij gebruiken ook nog steeds NT4 bij een Gemeente en hebben maar liefts 5 printerservers (servers worden alleen gebruikt voor printdoeleinden) met ieder +/- 60 printerqueue's. Ik weet niet of het een MS standaards is maar wij willen niet meer dan 60 queue's per server omdat dit in het verleden problemen gaf.

m.a.w. koop een extra server en verdeel de queue's ?? Ik weet dat het geen goedkope oplossing is maar als het je probleem oplost..... :)

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op vrijdag 19 juli 2002 00:30 schreef forpete o.a. het volgende:
IBM rules !
Beetje kort door de bocht nietwaar ? ;)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Of laat alle werkstations direct afdrukken op de printserver (dus niet via je NT server laten lopen).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zondag 21 juli 2002 17:49 schreef VipTweak het volgende:
Of laat alle werkstations direct afdrukken op de printserver (dus niet via je NT server laten lopen).
dat zou ik maar niet doen, VipTweak.

Ik kan in de posts niet terug vinden welk printer ports de originele poster gebruikt?
Zijn dit LPR poorten of JetDirect? Lexmark poorten?

Wat moet de Helpdesk doen om het probleem met printen op te lossen ?

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 18:10 schreef elevator het volgende:

[..]

dat zou ik maar niet doen, VipTweak.
Nee, beter van niet, maar het werkt wel he ;)
Pagina: 1