Simpele Backup Linux Machine

Pagina: 1
Acties:

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 10:15
Misschien een heel erg domme vraag. Maar ik heb nu al een aantal maal meegemaakt dat ik een Linux systeempje helemaal geconfigureerd heb en een zooi applicatie met HEEL VEEL pijn en moeite erop geinstalleerd heb gekregen. Bij een volgende applicatie wederom gekloot met dependencies enzo waardoor op een gegeven moment mijn hele systeem brak is en niet goed meer functioneerd. Dan zou ik eigenlijk terug willen naar een vorige staat.

Vraag:
Hoe kan ik op een zeer eenvoudige manier een soort backup maken van mijn systeem en deze weer compleet terug zetten mocht het nodig zijn?

Alvast 100x bedankt! :9~

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op donderdag 18 juli 2002 14:39 schreef NightMare het volgende:
Misschien een heel erg domme vraag. Maar ik heb nu al een aantal maal meegemaakt dat ik een Linux systeempje helemaal geconfigureerd heb en een zooi applicatie met HEEL VEEL pijn en moeite erop geinstalleerd heb gekregen. Bij een volgende applicatie wederom gekloot met dependencies enzo waardoor op een gegeven moment mijn hele systeem brak is en niet goed meer functioneerd. Dan zou ik eigenlijk terug willen naar een vorige staat.

Vraag:
Hoe kan ik op een zeer eenvoudige manier een soort backup maken van mijn systeem en deze weer compleet terug zetten mocht het nodig zijn?

Alvast 100x bedankt! :9~
gewoon een ghost maken?

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Werkt norton ghost niet in linux ?

Verwijderd

sterker nog, Norton Ghost werkt al vanuit een Dos-bootable diskette...

www.bootdisk.com

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
of PartImage, dat is net zoiets, maar ondersteunt meer typen Linux partities, en is open source en gratis :)

Verwijderd

Of gewoon tar gebruiken. Hoef je niks voor te installeren :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vind dump / restore prima tools voor backup. Werkt prima naar een tapedrive of een samba share ofzo.

• Gospelkees
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zeg als je bijhoud welke files je aanpast tijdens je config dan kan je je complete config op een diskette backuppen...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 18 juli 2002 17:52 schreef Gospelkees het volgende:
Ik zeg als je bijhoud welke files je aanpast tijdens je config dan kan je je complete config op een diskette backuppen...
De topicstarter heeft het , naast z'n configfiles, ook over dependencies, en die backup je niet zo makkelijk ;)
Makkelijkste is gewoon een gerichte tar & gzip actie, al zet ik het liefst een machine van scratch weer up, en backup ik hoogstens de /etc en /home directories..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 18:28 schreef moto-moi het volgende:

[..]

De topicstarter heeft het , naast z'n configfiles, ook over dependencies, en die backup je niet zo makkelijk ;)
Makkelijkste is gewoon een gerichte tar & gzip actie, al zet ik het liefst een machine van scratch weer up, en backup ik hoogstens de /etc en /home directories..
En als je toch álles wilt back-uppen is een Ghost image de manier waarop dat het beste gebeurt. Ik weet namelijk niet wat er gebeurt bij het backuppen van /dev (bijvoorbeeld).

Bovendien had ik al problemen met mijn backup van mijn webspace omdat er een progje draaide dat er steeds wat veranderde. Ik moest mijn tar statement wat aanpassen daardoor. Op deze manier neem je al veel data niet mee.

Nou ja, misschien kan het wel goed in single mode; maar toch is een Ghost 1:1.

Expanding the inexpandable

Pagina: 1