Toon posts:

Subdomein vraag + wat kleine andere vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een colo-server plaatsen(gamehosting/webhosting), met uiteraard een domein daaraan gekoppeld. Ik snap nu hoe ik in apache met php de htmlpagina's kan doorlinken als er
clan1.blaat.com
wordt ingetikt, das geen probleem. Maar nu het volgende. Ik wil dat er, als er
clanserver.blaat.com
wordt ingetikt wordt doorverwezen naar een poort op dit zelfde ip, zodat men bijvoorbeeld niet hoeft in te typen
clanserver.blaat.com:27000
clanserver2.blaat.com:27010
enz. Dus dat er meteen naar de goede poort wordt doorverwezen(voor HL, Q3 en dat soort games).
De server gaat onder Windows 2000 advanced server draaien, daar zit dus een ingebouwde DNS-server in. Maar om nu me hele systeem te formatten of deze optie erin zit gaat me wat te ver, dus ik vraag het maar ff :)

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik neem maar aan dat je IIS gaat draaien voor de websites?

Ik weet dat dit met apache niet zo moeilijk is te configureren... Ik denk dat je het meer in de hoek van je Webserver moet zoeken dan bij je DNS server....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op donderdag 18 juli 2002 14:41 schreef ThaRups het volgende:
Ik neem maar aan dat je IIS gaat draaien voor de websites?

Ik weet dat dit met apache niet zo moeilijk is te configureren... Ik denk dat je het meer in de hoek van je Webserver moet zoeken dan bij je DNS server....
In IIS of apache is het idd niet zo moeilijk, kwestie van vhostjes maken.

Topicstarter wil dit echter op DNS nivo doen. Het gaat niet om een www page, maar om een paar gameservers. Die dus op een bepaalde poort draaien..

maw:
bla1.domein.com -> ip:7643
bla2.domein.com -> zelfde ip, prt 7575
bla3.domein.com -> zelfde ip, prt 5354

(bijvoorbeeld)

Alleen kan dns bij mijn weten niet met poortnummers overweg.
Apache en IIS selecteren het domein via de http header... en die heb je dus niet bij een gameserver

Volgens mij MOET je dan gewoon poortnummer invullen...

en anders, als spel default poorten gebruikt, dan per subdomein een ip gebruiken en meerdere IP's op je bak...

Afhankelijk van je colo krijg je toch vaak 5 of 10 ip adressen, dus dat lijkt me eerder haalbaar.

[serieus-mode]
ik zou eigenlijk wel eerst eens goed met win2k server enzo gaan stoeien voordat je het colo-ed..
Houd er rekening bij dat je er niet fysiek zo 123 bijkunt, zeerzeker 's avonds niet. Meeste moet dus remote gebeuren.
verder heb ik 't gevoel dat je nu beetje alles aan het uitzoeken bent en nog geen praktijkervaring hebt..
Raad je aan om eerst eens goed ervaring op te doen voordat je een colo plaatst.

Als je bak straks gehacked wordt en je hebt allejezus veel traffic mag je dat dus mooi wel betalen.. en daar zit je niet op te wachten. Zorg dus dat je iig zeker weet dat je je bak goed kan beheren en dichtspijkeren.
[/serieus-mode]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan redelijk met win2k server overweg, maar om nu voor 1 dns scherm meteen 2K AS erop te zetten...

Ik krijg alleen die ip-adressen als ik aan de RIPE regels voldoe. De colo had het over SSL, FTP e.d. vallen gameservers hier ook onder?

Ik had het het liefste via DNS gedaan.....Maar bv SOF II en CS hebben andere default poorten dus dat gaat weer wel, maar meerdere cs-servers zonder poortnr invoeren gaat weer niet..

hhmmm damn ik ga eens zoeken ofdat het erges te regelen is..tis puur softwarematig nl. er zal toch een dns zijn die zo slim is wel ff naar een poort te kunnen redirecten?

D'r komt uiteraard een goede firewall op en zeer basic software voor remote....VNC :) hoe minder functies, hoe minder er fout kan gaan :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op donderdag 18 juli 2002 15:03 schreef neographikal het volgende:
Ik kan redelijk met win2k server overweg, maar om nu voor 1 dns scherm meteen 2K AS erop te zetten...

Ik krijg alleen die ip-adressen als ik aan de RIPE regels voldoe. De colo had het over SSL, FTP e.d. vallen gameservers hier ook onder?

Ik had het het liefste via DNS gedaan.....Maar bv SOF II en CS hebben andere default poorten dus dat gaat weer wel, maar meerdere cs-servers zonder poortnr invoeren gaat weer niet..

hhmmm damn ik ga eens zoeken ofdat het erges te regelen is..tis puur softwarematig nl. er zal toch een dns zijn die zo slim is wel ff naar een poort te kunnen redirecten?

D'r komt uiteraard een goede firewall op en zeer basic software voor remote....VNC :) hoe minder functies, hoe minder er fout kan gaan :)
Firewall lijkt me idd wel handig ja, zelf winroute draaien, gewoon ALLE poorten geblocked behalve degene die ik nodig heb :)
remote doe ik via Remote Admin..

btw: waarom win2k Advanced server? weet je hoe fucking duur die is?
Ik draai gewoon win2k pro.. webserver = apache + de hele meuk, ftp is serv-u.

DNS doe ik bij mn provider. Verder kun je zelf geeneens dns draaien, je hebt maar 1 bak (hou wou je dan een sec dns draaien?)
Tenzij je extern een 2e dns kan doen, dan is het een optie

verder heb ik mn dns bij provider draaien, als mn bak uitvalt gaat iig mail gewoon door (meerdere mx records) als je bak ook dns draait, ligt dus meteen alles plat.

Verwijderd

Topicstarter
die Win2k AS omdat we hem nog legaal hebben liggen en win2k pro hebben we geen legale versie meer van... dus tjah dan moet je wat :)

hmmm ik vraag ACM nog wel ff ofdat tie hier verder wat vanaf weet

ftp wordt G6 FTP

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als ik het goed begrijp wil je dus dat als iemand blaat.domain.com intikt, dattie 'm dan terug krijgt met blaat.domain.com:xxx :?

En dat wil je door Apache laten afhandelen.
Apache is een webserver, en als ik het goed begrijp draaien er op die porten gameservers.

De clients zullen dus helemaal niet aan apache gaan vragen ..
Oepsie .. lees net dat je daar al achter was.

Ik vind dat je het eerlijk gezegd wel erg ver aan het zoeken bent met die porten.
Iemand die slim genoeg is om een server in z'n game in te tikken zal vast wel de port weten.
Ik neem aan dat je voor elke game op de default port zit.

Dus als de game software een beetje goed is, zal 'ie OF aangeven wat de default port is, *of* je hoeft default geen port in te tikken omdat 'ie daar zelf heen gaat (vergelijk het met dat je ook geen :80 bij een site hoeft in te tikken).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Op donderdag 18 juli 2002 14:27 schreef neographikal het volgende:
Eh... In gewoon win2k server zit al DNS. Dat scheelt je een behoorlijke zak duiten.

Dat redirecten werkt erg goed met IIS (op 1 ip kun je op poort 80 een heleboel verschillende sites hosten), maar alleen maar voor webpages! Je zou op zo'n site een simpele pagina kunnen zetten met een redirect van 0 seconden.
Als je een game wilt laten redirecten, dan kun je het vergeten.

* egeltje vraagt zich af of dat erg is, want de meeste games kiezen automatisch al hun standaard poort.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 16:23 schreef egeltje het volgende:

[..]

Eh... In gewoon win2k server zit al DNS. Dat scheelt je een behoorlijke zak duiten.
wat heb je aan een interne dns op internet?? je zal op z'n minst een domain moeten laten registreren. evt kan je dan op je eigen dnsserver het SOA record krijgen...

nog een vraagje over hoeveel upload ga je beschikken??

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 09:50
Wat ik zelf heb, en goed werkt is een domein bij Namezero. Je kunt dan als subdomein server1.blaat.com invullen, en als redirect www.blaat.com:xxxx. Alleen wordt het dan niet geregeld door je eigen server (maar da's toch niet mogelijk, begrijp ik uit de reacties hier)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:14 schreef Koffie het volgende:
Ik vind dat je het eerlijk gezegd wel erg ver aan het zoeken bent met die porten.
Iemand die slim genoeg is om een server in z'n game in te tikken zal vast wel de port weten.
Ik neem aan dat je voor elke game op de default port zit.

Dus als de game software een beetje goed is, zal 'ie OF aangeven wat de default port is, *of* je hoeft default geen port in te tikken omdat 'ie daar zelf heen gaat (vergelijk het met dat je ook geen :80 bij een site hoeft in te tikken).
Nou van die default poort snap ik uiteraard, maar dr gaan dus iets meer servers runnen :) met een Athlon 1600+ en 1gb intern kan ik aardig wat dedicated servers draaien...zondoende
Op donderdag 18 juli 2002 16:31 schreef iis5_rulez het volgende:
nog een vraagje over hoeveel upload ga je beschikken??
tjah 100mbit aan de AIX, zal wel iets van max 6 MB/sec zijn ofzo

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

DNS is enkel voor naamresolutie dus dat kan je vergeten.

De resolve van clanserver.blaat.com geeft het ip terug en geen poort.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 18:56 schreef Predator het volgende:
DNS is enkel voor naamresolutie dus dat kan je vergeten.

De resolve van clanserver.blaat.com geeft het ip terug en geen poort.
maar doet namezero dat dan? als het tenminste werkt..

• egeltje

egeltje

Op donderdag 18 juli 2002 16:31 schreef iis5_rulez het volgende:

[..]

wat heb je aan een interne dns op internet?? je zal op z'n minst een domain moeten laten registreren. evt kan je dan op je eigen dnsserver het SOA record krijgen...
Daar gaat deze topic nou net over... |:(

• egeltje

egeltje

Op vrijdag 19 juli 2002 12:52 schreef neographikal het volgende:

[..]

maar doet namezero dat dan? als het tenminste werkt..
Namezero gebruikt volgens mij een lege html pagina, waarin ze een redirect zetten. Da's niet zo moeilijk. (ZoneEdit werkt ook met dit soort redirects, gewoon een redirect in een leeg html-frame.)

Als je in een game zo'n namezero adres zou typen, zou er nix gebeuren, want die redirect wordt alleen maar door webbrowsers begrepen (en uitgevoerd).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 13:03 schreef egeltje het volgende:

[..]

Namezero gebruikt volgens mij een lege html pagina, waarin ze een redirect zetten. Da's niet zo moeilijk. (ZoneEdit werkt ook met dit soort redirects, gewoon een redirect in een leeg html-frame.)

Als je in een game zo'n namezero adres zou typen, zou er nix gebeuren, want die redirect wordt alleen maar door webbrowsers begrepen (en uitgevoerd).
ah kijk, dan heb ik er nog geen zak aan, helaas..

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 07:56
Je kan in de gameservers toch wel instellen op welk ip hij moet luisteren???
Als je dan standaard poort op het ip gebreukt werkt het toch allemaal??
Of wil je meerdere zelfde spellen op 1 ip gaan hosten?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 13:59 schreef EgoH het volgende:
Je kan in de gameservers toch wel instellen op welk ip hij moet luisteren???
Als je dan standaard poort op het ip gebreukt werkt het toch allemaal??
Of wil je meerdere zelfde spellen op 1 ip gaan hosten?
meerdere games op 1 ip idd....

• EgoH
Op vrijdag 19 juli 2002 14:03 schreef neographikal het volgende:

[..]

meerdere games op 1 ip idd....
Ja, maar cs gebruikt bijv. weer andere default poort dan quake.
Dus dezelfde spellen?
Misschien dat die gameservers net zoals apache ook op host name kunne checken?
Anders gaat het denk ik niet/moeilijk worden.

• Sjab-X
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 11:45
Volgens mij gaat het alleen werken als je voor en subdomein een apart ip adres hebt en ik neem aan dat je dat niet hebt...

De beste oplossing is toch echt om elke clan een aparte poort te geven.

• EgoH
Op vrijdag 19 juli 2002 14:06 schreef Sjab-X het volgende:
Volgens mij gaat het alleen werken als je voor en subdomein een apart ip adres hebt en ik neem aan dat je dat niet hebt...

De beste oplossing is toch echt om elke clan een aparte poort te geven.
Yup. poort of ip denk ik ook.

Verwijderd

Topicstarter
als het moet dan kan het gewoon niet anders, maar ik had gehoopt dat er een dns te vinden zou zijn die wel zo slim was om ook de poort even achter het ip te plakken :)

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 09:50
Op vrijdag 19 juli 2002 13:03 schreef egeltje het volgende:

[..]

Toch, als ik bijvoorbeeld VNC gebruik, wordt het subdomein wat ik intik gewoon doorgestuurd naar de juiste poort. Ik hoef dus alleen maar xxxxx.xxxxxx.com in te tikken, en dat komt dan vanzelf bij het juiste adres op de juiste poort aan. En daar wordt geen explorer voor gebruikt, maar de VNC client zelf.

Eerlijk is eerlijk: de techniek erachter weet ik niet, maar dit werkt wel (en blijkbaar niet met lege HTML pagina's)

BTW, als je het een keer wil uitproberen moet je het maar even zeggen. Ik ben best bereid daar twee (of dire, of vier) subdomeintjes voor aan te maken (tijdelijk, uiteraard). Als jij aangeeft waar het naartoe moet, voer ik ze wel in. Hoef je zelf in eerste instantie niet te investeren, en kun je toch uitproberen...

Ben zelf ook wel benieuwd of het werkt eigenlijk, dus vandaar...

[edit]
OK, ik heb het net nog even uitgeprobeerd, en het werkt dus inderdaad niet (niet met VNC iig). Ik gooi blijkbaar een paar dingen door elkaar heen. Neographikal: sorry als ik je teveel hoop heb gegeven, maar het lijkt erop dat egeltje toch gelijk heeft

Ik ga maar naar bed, het is veels te laat voor me. Tja, dat krijg je als je wat ouder wordt...
[\edit]
Pagina: 1