Toon posts:

[3Dsmax, Brazil] brekings index kleuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk om een brekingsindex in te stellen voor individuele kleuren, zoals dat irl ook is?

zodat je dus een regenboogje kan krijgen als je licht door een glazen prisma (dus met individuele refraction indexes) laat schijnen?

ik heb het al geprobeerd met een gradient ramp op het refraction slot te zetten, maar dat zou nergens op slaan en dat deed het ook niet :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een brekingsindex is nooit van toepassing op een 'kleur'. Je geeft een stof een brekingsindex mee, en aan de hand daarvan wordt een samengestelde kleur wel of niet in een bepaald spectrum gebroken. Maar aangezien dit nogal complexe berekeningen zijn denk ik dat het het makkelijkst is dit te faken.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 15:39 schreef |HunterPro| het volgende:
Een brekingsindex is nooit van toepassing op een 'kleur'. Je geeft een stof een brekingsindex mee, en aan de hand daarvan wordt een samengestelde kleur wel of niet in een bepaald spectrum gebroken. Maar aangezien dit nogal complexe berekeningen zijn denk ik dat het het makkelijkst is dit te faken.
ehm ja je las de zin verkeerd :)
ik bedoel dus dat je een material een brekingsindex mee kon geven...

zo complex zijn die berekeningen niet...
je kunt nu normaal alleen een brekingsindex meegeven voor al het licht, dit zou dus in theorie ook kunnen voor kleurranges...
maar ik kan de optie nergens vinden

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

deze optie heet 'dispersion' en is for what i know alleen nog in POV-ray te krijgen, en dan alleen in mega-POV. het vreet rendertijd.

als 't in brazil zit, let me know :).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:52 schreef Yoozer het volgende:
deze optie heet 'dispersion' en is for what i know alleen nog in POV-ray te krijgen, en dan alleen in mega-POV. het vreet rendertijd.

als 't in brazil zit, let me know :).
grmlb...was te verwachten natuurlijk :)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

voor de piepels die niet weten hoe het er uit ziet, of wat hugo bedoelt (of die v-ray/brazil hebben en WEL weten hoe 't moet)...

zoinks!

bling!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 19:38 schreef Yoozer het volgende:
voor de piepels die niet weten hoe het er uit ziet, of wat hugo bedoelt (of die v-ray/brazil hebben en WEL weten hoe 't moet)...

zoinks!

bling!
mmmz in megapov neigt het allemaal al gauw naar programmeren in combinatie met hogere wiskunde :(
verdiep ik me later nog wel een keertje in :P

Verwijderd

nu denk ik: zet even een rijtje gekleurde lampjes naast elkaar, en kijk of dat werkt

en: kan je de transperantie niet mappen naar kleur, en dan zo dat het alleen het doorgelaten licht beinvloedt?

Verwijderd

Topicstarter
mmmz net echt :/
Afbeeldingslocatie: http://www.nimation.nl/hugo/test18-7.jpg

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Op donderdag 18 juli 2002 20:44 schreef Hugo het volgende:

[..]

mmmz in megapov neigt het allemaal al gauw naar programmeren in combinatie met hogere wiskunde :(
verdiep ik me later nog wel een keertje in :P
nee, nee, en gelukkig - nog eens nee.

moray is een modeller. moray accepteert UDO's voor objecten - heb je rhino, pleur er in. moray zelf is ook niet slecht als modeller - zeker niet als je 3dsmax gewend bent. moray is gratis - http://www.stmuc.com/moray - en raad eens wat de output van moray is?

juist, .pov files en .inc files. kopieer deze naar de povray directory, installeer de megapov versie volgens instructies, en gaan met die banaan - je hoeft alleen maar een paar codewoordjes te veranderen.

weinig hogere wiskunde, wel veel omslachtigheid. sorry!

maar, het kan ook makkelijker - die 7 lichtjes op een rij (directional) gecombineerd met volumetrisch licht (zodat het wat dimensie krijgt) is natuurlijk veel eenvoudiger :P. bekijk de 'laser' tutorial op 3dcafe maar eens, anders.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:00 schreef Yoozer het volgende:

[..]

maar, het kan ook makkelijker - die 7 lichtjes op een rij (directional) gecombineerd met volumetrisch licht (zodat het wat dimensie krijgt) is natuurlijk veel eenvoudiger :P. bekijk [url="http://www.3dcafe.com/asp/tutorials/max/simplelaser/simplelaser.asp"]de 'laser' tutorial[/url] op 3dcafe maar eens, anders.
meestal is het zo dat je een lichtstraal zelf niet kunt zien... het licht moet eerst ergens op weerkaatst worden...
volume lights zijn dus een beejte raar in dat geval...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet het plaatje 3 keer renderen, met 3 verschillende IOR's (1,58 , 1,6 en 1,62 bijv)

dan neem je uit het eerste plaatje het rode kanaal, uit het 2 plaatje het groene en uit de derde het blauwe kanaal, en deze voeg je samen in photoshop. (paste ze in "channels")

De koop-versie brazil kan dit intern, dispersie...

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik begrijp niet waarom je dit nou zou willen. Ik ken slechts een paar situaties waarbij je dit ZICHTBAAR zou kunnen gebruiken, en dat is bij prisma's, tralies en cd's.

Die laatste is wel nuttig in de praktijk, maar ik weet wel praktisch zeker dat de tralie-achtige-functie van een cd door geen enkele renderer berekend kan worden.

Wat jij wilt is echt zo enorm specifiek en het is zo zeldzaam, dat je het eigenlijk nooit nodig hebt. Het is alleen leuk om te proberen een prisma te maken en dat je dan weet dat het kan en te renderen, maar verder heb je er volgens mij niks aan.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
diamanten, maar ook voor glazen stuff kan het te gebruiken zijn. Maar het is geen must have, ook omdat je het op die manier die ik hierboven zei kan faken

Afbeeldingslocatie: http://www.trinisica.com/img/gallery/brazil/b02x_glass_01.jpg

(van trinisica.com)

specs

• Yoozer

Yoozer

minimoog

diamanten, misschien? en ja, cd's. maar in dat laatste geval werkt een slimme (anisotropische?) texture veel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 22:09 schreef Oogst het volgende:
Ik begrijp niet waarom je dit nou zou willen. Ik ken slechts een paar situaties waarbij je dit ZICHTBAAR zou kunnen gebruiken, en dat is bij prisma's, tralies en cd's.

Die laatste is wel nuttig in de praktijk, maar ik weet wel praktisch zeker dat de tralie-achtige-functie van een cd door geen enkele renderer berekend kan worden.

Wat jij wilt is echt zo enorm specifiek en het is zo zeldzaam, dat je het eigenlijk nooit nodig hebt. Het is alleen leuk om te proberen een prisma te maken en dat je dan weet dat het kan en te renderen, maar verder heb je er volgens mij niks aan.
ehm ja het is een heel, heel erg klein verschil dat bijna niet opvalt...
maar ik denk dat je hersenen een beeld hebben gevormd van iets glas-achtigs dat fotorealistisch is...
en als je kijkt naar die afbeelding die gladiool heeft gepost dan denk je, ja dit komt aardig in de buurt van iets fotorealistisch...
heb je die disperie niet, dan weet ik zo gauw nog niet of je wederom zou zeggen, ja dit komt aardig in de buurt van iets fotorealistisch.
het zit er dan om de 1 of andere reden niet echt "echt" uit... omdat er gewoon een paar kleine maar hele duidelijke gekleurde onderdelen ontbreken...

nu verzin ik dit terplekke en had ik hier niet echt aan gedacht toen ik mijn vraag verzon...ik was gewoon aan het klooien in brazil met glazen materials en dit schoot me ffkes te binnen...

zoals ik al zei...ik weet niet of het weinig uit maakt als fotorealisme je doel is...
Pagina: 1