Toon posts:

NVIDIA Quake3 FPS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanochtend haal ik nog maar 40 FPS met Quake3. Dit was gistermiddag nog ruim 120 FPS.

Game is nu unplayable geworden ;(

Systeem: Slackware 8.1 met kernel 2.4.18
Video kaar:Gforce 2MX

Ik ben nu ongeveer 4 uur lang op zoek geweest naar waar het aan kan liggen maar ik kan niets vinden.

cat /etc/ld.so.conf
code:
1
2
3
4
5
6
/usr/lib
/usr/X11R6/lib
#/usr/i386-slackware-linux/lib
#/opt/kde/lib
#/usr/lib/qt/lib
/usr/local/lib

(al diverse malen dingen in gecommented en ldconfig opnieuw gedraaid).

locate libGL
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/usr/lib/libGL.so.1.0.2960
/usr/lib/libGLcore.so.1.0.2960
/usr/lib/libGLcore.so.1
/usr/lib/libGLcore.so
/usr/lib/libGL.so
/usr/lib/libGL.so.1
/usr/X11R6/lib/libGLU.a
/usr/X11R6/lib/libGLU.so
/usr/X11R6/lib/libGLU.so.1
/usr/X11R6/lib/libGLU.so.1.3
/usr/X11R6/lib/libGLw.a

(/usr/lib/libGL*1.0.2960 zijn de juiste library's. De symlinks in /usr/lib zijn correct)

locate Mesa
code:
1
2
3
4
/usr/X11R6/lib/troep/libOSMesa.a
/usr/X11R6/lib/troep/libOSMesa.so
/usr/X11R6/lib/troep/libOSMesa.so.3
/usr/X11R6/lib/troep/libOSMesa.so.3.3

(bovenstaande files heb ik volledig gewist. Dit heeft niet mogen baten.)

Starten Quake met:
code:
1
./quake3.x86 +set vid_ref glx +set r_gldriver libGL.so

(helpt niet)

Dit is de output van LDD (hier moet iets fout zijn denk ik)
ldd quake3.x86
code:
1
2
3
4
5
6
      libX11.so.6 => /usr/X11R6/lib/libX11.so.6 (0x4001c000)
      libXext.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXext.so.6 (0x400d6000)
      libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x400e3000)
      libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x400e6000)
      libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x40107000)
      /lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x40000000)

(kan iemand met quake3 en nvidia bovenstaand ook s doen?)

owkee wat kan ik nog meer proberen ?

edit:
Wolfenstein draait al even beroerd overigens.. Uiteraard heb ik de Nvidia drivers al keer of wat opnieuw geinstalleerd. Dit helpt ook niks.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien is 't meer een quake fout.
draaien andre games nu ook minder?
zo niet, rename in je homedir in ./lokigames/quake3/config.cfg eens naar config.bak en dan opnieuw starten.
Quake maakt dan ene nieuw config bestand aan
//oja
ook je autoexec.cfg ff backupen :D

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan de config.cfg of autoexec.cfg ik heb daar ook niets in gewijzigd ofzo + ik ken bijna iedere variable in die file uit mn hoofd. Wolfenstein geeft hetzelfde slechte resultaat. Als ik via Google zoek dan zijn er wel meeer mensen die er last mee hebben alleen werken de genoemde oplossingen niet voor mij. Ik heb ook de nvidia readme e.d. doorgenomen daarin hebben ze het ook over mogelijke oplossingen en waar je het probleem moet zoeken met quake maar dat is allemaal no-go bij mij.

Hier nog wat opstart informatie van Quake.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
...loading libGL.so: Initializing OpenGL display
...setting mode 4: 800 600
Using XFree86-VidModeExtension Version 2.1
XFree86-VidModeExtension Activated at 800x600
Using 4/4/4 Color bits, 16 depth, 0 stencil display.
GL_RENDERER: GeForce2 MX/AGP/SSE
Initializing OpenGL extensions
...GL_S3_s3tc not found
...GL_EXT_texture_env_add not found
...using GL_ARB_multitexture
...GL_EXT_compiled_vertex_array not found
XF86 Gamma extension initialized

GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce2 MX/AGP/SSE
GL_VERSION: 1.3.1 NVIDIA 29.60
GL_EXTENSIONS: GL_ARB_multitexture GL_ARB_imaging GL_EXT_abgr GL_EXT_blend_color GL_EXT_blend_minmax GL_EXT_blend_subtract
GL_MAX_TEXTURE_SIZE: 2048
GL_MAX_ACTIVE_TEXTURES_ARB: 2

Het enige wat ik gisteren nog heb gedaan met de machine is QT-2.2.2 installeren want die had ik nodig voor een icq client. uiteindelijk wilde de icq client niet installeren dus heb ik Licq maar gecompileerd en die draait als een zonnetje. Verder heb ik eergisteren KDE geupgraded naar 3.0.2. Dat werkt verder ook wel goed. naja ik snap het niet. Ik heb zojuist xfree86 ook opnieuw geinstalleerd helpt ook niets.

Kan iemand met quake3 en een nvidia kaart eens "ldd quake3.x86" doen. Ik ben benieuwd wat voor output dat geeft. Bij mij zie je dus niets van libGL ofzo..

Zoals je hierboven in het opstarten van Quake3 kunt zien wordt libGL wel geladen. Ook wat fouten enzo maar ik heb geen idee of die nu nieuw zijn of dat dat altijd al zo was. Ik heb het idee van het laatste.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zal ik vanavond doen als ik thuis ben, heb namelijk ook Q3 en een Nvidia chipset (zie sig)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 15:15 schreef Scarecrow het volgende:
zal ik vanavond doen als ik thuis ben, heb namelijk ook Q3 en een Nvidia chipset (zie sig)
Owkee dan.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[root@demon quake3]# ldd quake3.x86
      /lib/libNoVersion.so.1 => /lib/libNoVersion.so.1 (0x40016000)
      libX11.so.6 => /usr/X11R6/lib/libX11.so.6 (0x40029000)
      libXext.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXext.so.6 (0x400f0000)
      libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x40100000)
      libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x40103000)
      libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x40125000)
      /lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x40000000)
[root@demon quake3]#

Draai Mandrake 8.2 met KDE 2.2

Ben die hard Quake 3 Arena gamer en speel verder niks anders :) ;)

Ik draai wel alleen de oude 1.16n pointrelease en haal in timedemo 100 FPS gemiddeld met mijn NVidia ASUS Geforce 2 GTS 32 MB DDR.

Overig:

Pentium 3 1 Ghz, 640 MB RAM.

Heb je er wat aan? ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Demon en Scarecrow het is opgelost !

Allebei hardstikke bedankt voor jullie reply. En die uitdraai van jou Demon daar heb ik wel wat aan. Het is dan nu wel opgelost maar ik zie dat ldd bij jou dezelfde output geeft als bij mij. Ik had verwacht dat er iets van libGL had moeten staan maar blijkbaar dus niet. Altijd goed om te weten voor de volgende keer.

Owkee ik zal even vertellen wat het probleem nu was en waarom het maar liefst 6 uren heeft gekost voordat ik het opgelost. Damn en ik wilde vanochtend alleen maar ff een uurtje wolfenstein spelen...

Owkee op de 1 of andere manier zijn er gisteren Mesa libs op mn systeem gekomen. Waarschijnlijk door installatie kde/icq/qt o.i.d. Die gaven het probleem dus. Uiteindelijk heb ik ze verwijderd (zie ook mijn 1ste post) maar helaas het werkte nog steeds helemaal niet.

Wat er nou dan precies fout zat weet ik eigenlijk niet want hij laadde wel de libGL in quake. Maar ik kan wel zeggen waar het fout ging steeds O+ Ik meende dat je in de nvidia source code kernel en GLX alleen maar "make" hoefde in te typen en dat dat alles was. Ook voor de install dus... Maar dat is niet zo, je moet wel degelijk "make install" intypen. De schermoutput is precies hetzelfde trouwens maar er is nu iets veranderd. Het werkt weer ! Com_maxfps staat op 85 en in beeld staat ie daar nu weer strak tegen aan te stuitereren en zo heeft ie het altijd gedaan.

Daarvoor was het variabel tussen de 30 en de 40fps wat ik kon halen en ook bijvoorbeeld console omlaag 'trekken' dan merkte je al dat het slow was. En het hele beeld lagde en ijlde na tijdens het spelen. Tis nu weer dik in orde :)

k ga snel wolfenstein spelen ;)

Man wat een ellende heb ik hier nu weer van gehad.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

veel plezier, blij dat 't opgelost is.
//edit
graag gedaan wat betreft die hulp :X

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 10:02

hbokh

Unox: the worst OS!

Ehm... misschien wel wat mosterd na de maaltijd, maar zorg er altijd voor dat /usr/lib/libGL.so.1 een symbolic link is naar de driver van nVidia. Zoiets dus:

/usr/lib/libGL.so.1 -> GL/libGL.so.1.0.2960.nv_glx

[OAP]B-o-K quaked-3 sinds 1999 op Linux >:)

This is my sick nature.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:13 schreef hbokh het volgende:
Ehm... misschien wel wat mosterd na de maaltijd, maar zorg er altijd voor dat /usr/lib/libGL.so.1 een symbolic link is naar de driver van nVidia. Zoiets dus:

/usr/lib/libGL.so.1 -> GL/libGL.so.1.0.2960.nv_glx

[OAP]B-o-K quaked-3 sinds 1999 op Linux >:)
I know maar dat stond allemaal prima. Lees ook mijn eerste post :)

Desondanks de juiste symlinks, libs e.d. werkte het toch niet. (op het oog dan tenminste he, want uiteindelijk heeft er toch iets fout gezeten. Ik weet nog steeds niet wat).

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na dit gelezen te hebben, ik heb ook een stotterende Quake 3 (zie mijn post in NOS) dus ik zal hier ook eens ff naar kijken....die symbolic link naar Nvidea drivers etc vanuit libGL..

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag weer hetzelfde probleem gehad. Zwaar balen. Dit keer weet ik vrijwel zeker waar het van is gekomen.

Ik heb wine_20020718 gedownload en geinstalleerd. Ik heb er meteen een Slackware package van gemaakt en daarna de gedownload source tree rm-ed. Anyway dat werkt allemaal.

Uurtje later zal ik ff quake starten en meteen weer geen fps. Snel ff "locate Mesa" ingetypt en ja hoor ergens in /usr/X11R6/lib weer 4 Mesa bestanden. Bestanden daarna rm-ed, ldconfig draaien en Quake3 starten. Nog steeds niet goed.. Nvdia drivers maar weer opnieuw geinstalleerd. Nog niet goed. ldconfig weer gedraaid, nog niet goed. X afgesloten en toen nvidia drivers geinstalleerd + ldconfig. Nog steeds niet goed... Jaja t wordt saai.

Systeem opnieuw opgestart, nog maar een keer in console de nvidia drivers geinstalleerd, nog maar een keer ldconfig gedraaid, x-starten en ditmaal ja alles weer in orde!

Owkee dus ik vermoed nu dat een Wine installatie het probleem kan geven. Ik heb de Slack package even unzipped/untarred om ff te kijken wat er nou precies voor bestanden inzitten en ik zie niks met Mesa. Aangezien ik meteen al de source tree weggegooid heb kan ik daar ook niet meer in controleren maar ik denk dat dat het toch Wine geweest is aangezien ik verder helemaal niets heb geinstalleerd.

Ik heb nu de libGL symlinks in de game directory geplaatst zodat de game altijd nu de goede libs kan vinden (Quake checked namelijk eerst voor libGL.so volgens de readme voordat ie Mesa of software mode checked.)

Ik hoop dat het nu voorgoed opgelost is want ik ben niet van plan deze gein om de paar dagen te moeten herhalen eigenlijk.

• hbokh

hbokh

Tja... been there , done that.

Je kan natuurlijk ook in je q3config.cfg rechtstreeks laten verwijzen naar de goede GL-lib.

seta r_gldriver "/usr/lib/libGL.so.1"

Maak daar dan een verwijzing in naar de nVidia-openGL-driver.
Dus:

seta r_gldriver "/usr/lib/GL/libGL.so.1.0.2960.nv_glx"

of iets dergelijks.

This is my sick nature.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 01:41 schreef hbokh het volgende:
Tja... been there , done that.

Je kan natuurlijk ook in je q3config.cfg rechtstreeks laten verwijzen naar de goede GL-lib.

seta r_gldriver "/usr/lib/libGL.so.1"

Maak daar dan een verwijzing in naar de nVidia-openGL-driver.
Dus:

seta r_gldriver "/usr/lib/GL/libGL.so.1.0.2960.nv_glx"

of iets dergelijks.
Hmm om het op te nemen in de config is inderdaad ook niet zo'n gek idee. Als het weer een keer optreed zal ik dat ook eens proberen. Toch is er wat vreemds aan de hand want als je ook mijn 2e of 3e post ziet waar de schermoutput staat van het opstarten van Quake3 dan zie je dat hij wel degelijk libGL gebruikt. Toch was de FPS waardeloos. Maar idd ik zal de volgende keer jou tip s uitvoeren in de config.cfg (autoexec.cfg) s kijken of dat dan misschien de truuk doet. Mocht het nu weer voorkomen trouwens na mijn maatregelen van vanmiddag :)

• hbokh

hbokh

Op zaterdag 20 juli 2002 02:40 schreef smasr het
volgende:

[ 8< knip ]

opstarten van Quake3 dan zie je dat hij wel degelijk libGL gebruikt. Toch was de FPS waardeloos. Maar idd ik zal de
Oke, maar WELKE libGL? Het komt in verschillende smaken.
libGL van Mesa of libGL van nVidia of misschien zelfs zelfs die van Voodoo?

This is my sick nature.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 11:58 schreef hbokh het volgende:

[..]

Oke, maar WELKE libGL? Het komt in verschillende smaken.
libGL van Mesa of libGL van nVidia of misschien zelfs zelfs die van Voodoo?
libGL van nvidia want ik heb geen andere libGL kunnen vinden. Tenminste ik doe dan ff locate etc.. Ik ken trouwens geen andere libGL.so... bestaat dat wel dan.. Ik ken alleen maar libMesa dat is voor Voodoo het heet geen libGL dacht ik.

Anyway tot nu toe heb ik geen last meer gehad. De FPS in Wolvenstein is nog wat droevig maar dat zal verder wel aan mn setup liggen. De fps is slechts 35 a 40. In Quake3 zit ie op ruim 120 fps. (gforce2mx).

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op zaterdag 20 juli 2002 23:54 schreef smasr het volgende:

[..]

libGL van nvidia want ik heb geen andere libGL kunnen vinden. Tenminste ik doe dan ff locate etc.. Ik ken trouwens geen andere libGL.so... bestaat dat wel dan.. Ik ken alleen maar libMesa dat is voor Voodoo het heet geen libGL dacht ik.

Anyway tot nu toe heb ik geen last meer gehad. De FPS in Wolvenstein is nog wat droevig maar dat zal verder wel aan mn setup liggen. De fps is slechts 35 a 40. In Quake3 zit ie op ruim 120 fps. (gforce2mx).
Was het niet zo dat Mesa een symbolic link aanmaakte van libMesGL.so naar libGL.so ? Dat zou dus inderdaad ook je probleem verklaren!

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Pagina: 1