led doen branden,...

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
oke, weer zo een super vraag,
kan je met een zonnepaneel uit een rekenmachine ofzo een ledje doen branden ???
nee zeker ???
(als dit forumvervuiling is mag hij altijd weg zé)

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 10:27

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

* MR_VIPER vind dat eigenlijk wel goede vraag.

Hoe zit dat mensen??? Ken ut?

*empty*

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Kan. :)

Je kan er een condensator bijzetten. In combinatie met het weerstandje dat je voor de LED toch al moest neerzetten kan je dan zorgen dat de LED niet direct uitgaat als de zon (of het licht) weggaat.

Verwijderd

Ik vind dat eigenlijk ook wel een goeie vraag... hoeveel volt zou je daarmee kunnen krijgen... iemand met een rekenmachine over?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Kan misschien met een rode high-efficiency LED, je zou de spanning en de stroom van dat paneeltje moeten weten, of gewoon proberen natuurlijk...

Soms wil een high-power rode LED ook wel werken, ik heb er gehad die op 50 uA nog zichtbaar brandden...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
ik denk niet dat dat gaat lukken.

een led trekt al snel 30 mA, en das bestwel veel hoor....

Dat haalt een rekenmachine bij lange na niet...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Ik denk niet dat zo'n panneltje genoeg stroom bij een dergelijke spanning kan leveren, maar eignlijk moet je dat gewoon proberen. In principe kun je een ledje gewoon zonder weerstand aansluiten omdat het verband tussen spanning en stroom omgekeerd evenredig is. (de spanning zakt als de stroom groter wordt. Daardoor zal de stroom begrenst worden door de diodespanning)

• BigEagle
  • Laatst online: 03-08 18:33
Dat kan zeker! Heb ik wel eens gedaan! Met een 470uF elko en een weerstand voor de LED.

Door de LED ging ong. 10mA (high eff. LED) en de voorloop weerstand was 22 ohm.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Djeen
euh,
oke ,maar kan er mij eens iemand een schema tekenen (sry elektro n00b)
en zeggen welk een waarde die dingen juist moeten hebben ???
ziet er mij anders wel leuk uit.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

een 66 x 95 x 6mm paneeltje levert 2V / 200mA, dus met wat mazzel geeft jou paneeltje precies genoeg.

Ik zie de noodzaak van een condensator niet in, het verbruik van die led is zo hoog dat je nooit de led tijdens een wolk kan laten doorbranden. (afgezien van zeer grote C's natuurlijk, maar die moeten ook geladen worden). Ook een weerstand zou niet nodig zijn (zie eerdere post), mits het paneeltje voldoende klein is.

Gewoon de led op het paneeltje aansluiten dus (let op plus en min).

• Djeen
okay,kga es kijken als ik hier nog zo een ding heb.

• BigEagle
  • Laatst online: 03-08 18:33
De elko vangt de "klappen" op bij spanningsvallen van het zonnepannel. Deze kan eventueel weggelaten worden....

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Welke klappen?

• Djeen
dus,als ik nu aan die 2 (rode) draaden die van het zonnepaneelte komen ,een led doet ,zou het moeten lukken
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~dd025367/reken.JPG
ohja, het zonnepaneel heeft een grote van 2,5 cm x 1cm ,da is dus wel immens kleine hé

• Benadski
Ja, misschien likt het wel, als 'ie het niet doet moet je ook ff de LED andersom aansluiten, die doet het alleen maar als ie goed is aangesloten.

Wat is dat kruisje? O, ik zie het al! :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Yep, dat kun je gewoon proberen. 't is mogelijk dat de diodespanning van de diode boven de max. spanning van het paneeltje ligt, maar dan gebeurt er gewoon niets...

• Djeen
oke,nu een ledje gaan zoeken,....

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Ben benieuwd :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Djeen
negatief ,khbe eens geprobeert,maar ik zie geen verandering
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~dd025367/reken2.JPG

tenzij er echt veel licht moet zijn ofzo ,amar ik zie geen verandering,ook niet als ik de draadjes omdraai ofzow...

zou het geven mocht ik enkele keren die 2 rode draaden van dat zonnescherm tegen elkaar hebben gestoken ,

• Djeen
jaaaa !!!!
het werkt,ik heb enkele met een zaklamp op dat zonnepaneel moeten doen !!!

• Djeen
het is wel jammer dat het niet erg oplicht,je zou het niet moeten gebruiken om ergens iets te verlichten denkik.
tenzij je er 2 in serie / parrallel schakeld

(heeft er nog iemand een toestel ligge ???)

Verwijderd

Mooie tekening man *D
Als het bij jou werkt ga ik het btw ook gelijk proberen en er een soort sleutelhanger van knutselen :)

• Djeen
alleen ,moet je dus echt op schijnen in het gewone zonlicht zie ik zelf nix,
moet er iemand filmpje hebben ook ???nee zeker ???

Verwijderd

Ben ik nu gek of zo, waarom zou je een led laten branden als je het al amper kunt zien door al dat licht (dat je weer nodig hebt om die led te laten branden....). Btw, als je je ledje laat branden door er met een zaklamp op te schijnen kan je toch veel beter het ledje aansluiten op de batterijen van die zaklamp ?

(ascii heeft een maandag ochtend gevoel bij dit topic, hij snapt er de ballen van)

• Djeen
ja en ???,mocht het nu goed werken zonder erop te schijnen zou het toch leuk zijn ???

zou het niet te proberen zijn ,zoals iemand zegt met en elco of wat dat het ook is die oplaad,en als je dan het ledje doet werken hij daar energie van neemt,want ik denk als dat ding bvb een dag op uw bureau ligt,en je het es 5min. wilt gebruiken (voor de show),dat ding toch al genoeg is opgelaad,of zoals iemand zegt voor een sleutelhanger als je er de heledag mee rondloopt en dan enkel s'avond nodig hebt om de sleutel in het slot te steken.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Je moet ergens met 1000x zoveel licht opschijnen opdat het gaat branden? Niet erg effectief denk ik. Wat is het doel?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 18 juli 2002 13:56 schreef Djeen het volgende:
alleen ,moet je dus echt op schijnen in het gewone zonlicht zie ik zelf nix,
moet er iemand filmpje hebben ook ???nee zeker ???
FF diep nadenken... Dat klopt toch ook wel? Het rendement van zo'n cel ligt op 10% ofzo, dus van al het licht dat erop schijnt krijg je max 10% terug...

Niet nuttig dus, maar wel geinig om te zien dat het -gedeeltelijk- werkt...

Je hebt zeker geen multimeter bij de hand om even spanning en stroom te meten?

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Op donderdag 18 juli 2002 14:00 schreef ascii het volgende:
Ben ik nu gek of zo, waarom zou je een led laten branden als je het al amper kunt zien door al dat licht (dat je weer nodig hebt om die led te laten branden....). Btw, als je je ledje laat branden door er met een zaklamp op te schijnen kan je toch veel beter het ledje aansluiten op de batterijen van die zaklamp ?

(ascii heeft een maandag ochtend gevoel bij dit topic, hij snapt er de ballen van)
het gaat om de THEORIE

Gregor van Egdom Krekr

• Djeen
nope geen multimeter,(geen geld en kzin nog maar 15 kan daar nog nie mee werken)

ma denk eens na over mijn tekst van dat met die elko.

• Benadski
Koop een goldcap, een diode en een schakelaar erbij (evt. weerstandje)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
          D      R
Paneel + o---|>|---o o--|###|-+
              \    |
              o S    |  +LED
              |    O 
            C =    |  -LED
              |    |
Paneel - o--------------------+

D = diode (1N4148)
S = schakelaar 2 * aan
C = Goldcap (1 Farad ofzo, 5V)
R = weerstand, hoe groter, hoe zuiniger
LED = LED :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Een elco gaat volgens mij niet werken, omdat je een joekel van een elco zou moeten hebben (ik geloof 1uF per ms per mA) dus voor 10mA 20.000uF per seconde brandtijd...

[edit]
Mag je een goldcap zo snel ontladen? Die diode, die is toch niet nodig? En de weerstand, volgens mij kan je die beter zo klein mogelijk houden. De spanning loopt niet zo hoog op, waarschijnlijk een paar volt. Kun je beter een 10 ohm o.i.d. nemen...

• Djeen
zou je die weerstand voor de led niet kunne weglaten ???
want hij brand nu maar amper ?

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21:00

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[flauw mode]
cool kan je een lampje maken wat uit gaat als het licht uit gaat. Kan je eindelijk zien of het licht in de ijskast wel echt uitgaat asl je de deur dichtdoet
[/flauw mode]

• Benadski
Ik heb met een 3-4V zonnecel ooit eens zo'n schakeling gemaakt met een blauw LEDje, hiet zat een voorschakelweerstand van 39 KILO Ohm voor, het LEDje gaf zelfs nog genoeg licht om een vlekje op de muur te maken ('s nachts dan) (De stroom door de LED was iets van 50 uA ofzo) Met een Goldcap brandde het LEDje meer dan 24 uur!!! (Bij een uurtje in de volle zon laden, twee keer zo grote zonnecel als die van jou.)

Een goldcap is een elco met een capaciteit van 0,1 tot 10 FARAD (geen micro's dus meer) en zijn vrij klein.

• Djeen
nou heb je eens een idee word hier direct afgebroken ,het is eens wat anders dan een kast te maken die al 100.000x gefaked is.

je moet het maar zien als euh ... een ... energie besparend ding.

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11-2025
Op donderdag 18 juli 2002 14:24 schreef Djeen het volgende:
nou heb je eens een idee word hier direct afgebroken ,het is eens wat anders dan een kast te maken die al 100.000x gefaked is.

je moet het maar zien als euh ... een ... energie besparend ding.
idd.
ik had daar ook al eens aan gedacht om te proberen, maar omdat ik de ballen ken van weerstanden,elco's,capaci-dinges :? enz nooit echt met begonnen.
laat iets weten als je een werkend modelleke hebt

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• Djeen
sjah ,dit werkt, nu zouden we het eens moeten proberen met die elko ,weet er nu iemand hoelang hij +/- zou moeten laden ?(met gewoon daglicht)
en welkeen het nu moet zijn ???

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Het is moeilijk te voorspellen hoe lang ie moet laden, zeker omdat we niet weten hoeveel stroom er loopt.

trouwens, zo'n goldcap kost al gauw 5 euro, dat vind ik een hoop geld voor zo'n experimentje...

• Djeen
dammm,... was anders wel leuk...sjah ,jammer dat we niet eits kunnen vinden hebben,
als er nog ideëen of voorstellen zijn ,SPIT IT OUT !!!

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

het is dat ik nu niet kan zoeken in oude electuur's maar
als je een led laat stobe'en op (bv) 1Khz hij voor het oog aan staat maar eigen 90% van de tijd uit staat.
waardoor je stroom gebruikt van 20ma zakt naar 1-4ma.

* im_ik weet zeker dat dit in de electuur heeft gestaan :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Djeen
hoe zouden we dat kunnen maken ???lijkt me wel moeilijk...ma het is al en oplossing.

• Benadski
Ik ga ff met wat spulletjes spelen... Heb hier genoeg troep liggen... (8>

edit:

Ik heb een LEDje ongeveer 1 minuut kunnen laten branden op een elco van 3300uF (voorgeladen 5V) ik gebruik een weerstandje van 27 Kilo Ohm

• Djeen
hum,ik denk niet dat je met dat zonnepaneel 5v krijgt hoor,ma toch al leuk.

Verwijderd

Voor alle duidelijkheid: een normale LED verbruikt ongeveer 20 mA. Een low-current ongeveer 2 tot 3 mA.

Een zonnepaneeltje van een rekenmachine levert in volle zon 2 tot 3 volt bij 2 mA.

Door meerdere zonnepaneeltjes parallel te schakelen kan je het aantal mA's die ze leveren vergroten. En door meerdere in serie te schakelen kan je het voltage vergroten.

Je zou er ook een elco tussen kunnen schakelen, en dan een schakeling bouwen die het ledje laat branden als de elco helemaal opgeladen is. Dan heb je nog een knipperlicht ook.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 14:07 schreef insan1ty het volgende:
Je moet ergens met 1000x zoveel licht opschijnen opdat het gaat branden? Niet erg effectief denk ik. Wat is het doel?
Volgens mij is het doel het dienen van de wetenschap.

• Djeen
lol jah ,juist ,
welke elco zouden we moeten gebruiken ?en zou dat nie lukken met hem te laten knipperen ???

• Thijsmans
  • Laatst online: 16:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

en wat als je nou 2 paneeltjes hebt? of 3? 8-)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Djeen
zoveel heb ik er niet :P

Verwijderd

Ik heb een rekenmachine waar een ledje in zit, werkt alleen op zonlicht niet op batterijen dus het kan zeker, zit een condensator voor jah. Maar het kan dus zeker 1.68 volt.

• Djeen
foto ???

Verwijderd

Op vrijdag 19 juli 2002 20:18 schreef Thorry het volgende:
Ik heb een rekenmachine waar een ledje in zit, werkt alleen op zonlicht niet op batterijen dus het kan zeker, zit een condensator voor jah. Maar het kan dus zeker 1.68 volt.
Dat ledje in je rekenmachine is dan waarschijnlijk low-current. Deze zijn wel iets duurder dan normale.

• Djeen
zou die led dan op volle sterkte branden ?nee toch ?
Pagina: 1