linux webcam (zonder x)

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28

TF

bla bla

Topicstarter
Mijn server staat vlakbij mijn voordeur (meterkast) nou wil ik eigenlijk een USB webcam aansluiten opde server, en de camera zelf op de voordeur richten.

Is het mogelijk om zonder X-windows de webcam te laten streamen? ik gebruik de linuxserver nml als router en fileserver en dus niet als WS.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 18 juli 2002 13:02 schreef TF het volgende:
Mijn server staat vlakbij mijn voordeur (meterkast) nou wil ik eigenlijk een USB webcam aansluiten opde server, en de camera zelf op de voordeur richten.

Is het mogelijk om zonder X-windows de webcam te laten streamen? ik gebruik de linuxserver nml als router en fileserver en dus niet als WS.
Zoiets zou ik dus ook wel willen, maar heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas, maar wie weet dat iemand een oplossing weet :9

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 12:26

Niek

f.k.a. The_Surfer

Dit is zeker mogelijk. Op www.freshmeat.net is zat software te vinden voor een streaming webcam. De communicatie met de webcam gebeurd via v4l (moet je wel aanzetten in de kernel), waar geen X voor nodig is.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
het kan dus wel...das heel erg mooi ..ik zal eens gaan kijken op freshmeat.

dit geld voor elke distrubutie? ik heb namelijk een clarkconnect dis. van redhat

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 18 juli 2002 13:07 schreef The_Surfer het volgende:
Dit is zeker mogelijk. Op www.freshmeat.net is zat software te vinden voor een streaming webcam. De communicatie met de webcam gebeurd via v4l (moet je wel aanzetten in de kernel), waar geen X voor nodig is.
Hoe zet je dat aan in de kernel :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Niek
  • Laatst online: 11-02 12:26

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik denk dat het bij de meeste distro's al meegebakken zit in de kernel of als module, maar dat weet ik niet zeker. Als je zelf een kernel compiled moet je het aanzetten via "Multimedia devices -> Video For Linux".
Als je de webcam nog moet kopen is het overigens handig eerst te controleren of er wel Linux-drivers beschikbaar voor zijn (zoek even in freshmeat/sourceforge/google).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Hoe zet je dat aan in de kernel :?
dat zou ik ook nog wel willen weten ja... en is er misschien iemand die dit al gemaakt heeft?? welk programma heb je gebruikt?

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49
cd /usr/src/2.4.18
make menuconfig
make dep && make clean && make bzImage && make modules && make modules install

cp /usr/src/2.4.18/arch/i386/boot/bzImage /boot/<naam nieuwe kernel>

dan effe je lilo.conf aanpassen, lilo uitvoieren en opnieuw booten

that's it

Memories of yesterday, will grow, but never die

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 18 juli 2002 13:18 schreef Bintje het volgende:
cd /usr/src/2.4.18
make menuconfig

that's it
Wow time-out :P

Heb zelf IPCop met een erg gestripte Debian ofzo :) Ben bang dat het niet werkt :P

• Expander
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 13:18 schreef Bintje het volgende:
cd /usr/src/2.4.18
make menuconfig

that's it
Oh, ik wist niet dat er een 'make clean' moest na 'make dep'..

En ik doe meestal nog voor 'make modules_install' ff 'rm -Rf /lib/modules/2.x.xx'. Maar dat is offtopic.

Om ontopic te blijven heb ik ff een link.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Een heel mooie tool daarvoor is ffmpeg!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Wat is het voor webcam? 9 van de 10 el-cheapo USB-webcams werken met de CPiA-chip, die je onder Video4Linux in je Kernel-settings vindt.

Om plaatjes van elke beweging op te nemen kun je het programma Motion gebruiken, dat is hier te downloaden:
http://sourceforge.net/projects/motion/

Het is een CLI-tooltje, dat elke keer als er een beweging wordt waargenomen, een plaatje opslaat, inclusief een kader om de beweging (als je dat wilt). Verder kun je dingen als minimale interval en gevoeligheid instellen, zodat je directory met images niet helemaal vol loopt als er een vlieg langsvliegt. Echt een perfect programmaatje :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
ik heb 2 webcams... een philips ong. 3 jaar oud en een brand new intel dingetje..beiden USB.

Ik zal het e.e.a. eens gaan testen..

* gaat dan maar weer een monitor aan zijn server hangen *

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
het is overingens wel mijn idee om de Webcam video te laten streamen...dus geen hak-op-de-tak beelden...

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op donderdag 18 juli 2002 13:54 schreef TF het volgende:
het is overingens wel mijn idee om de Webcam video te laten streamen...dus geen hak-op-de-tak beelden...
Streamen kan ook met Motion:
http://www.lavrsen.dk/sources/webcam/motion_guide.htm :
What features does Motion have?
[...]
Live streaming webcam (using multipart/x-mixed-replace)
[...]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:44
apt-cache search kwam met deze:

camserv
Description: stream video out onto the web
Takes a video-for-linux video stream, generally from a camera, and
streams it out live to requesting clients. Works with Mozilla, Netscape
Navigator, and (under protest) Microsoft Internet Explorer.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op donderdag 18 juli 2002 13:58 schreef Wirf het volgende:
Works with (under protest) Microsoft Internet Explorer.
Hehe, droog :)

- Pastor Richards @ VCPR

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 13:58 schreef Wirf het volgende:
apt-cache search kwam met deze:

camserv
Description: stream video out onto the web
Takes a video-for-linux video stream, generally from a camera, and
streams it out live to requesting clients. Works with Mozilla, Netscape
Navigator, and (under protest) Microsoft Internet Explorer.
volgens mij is het ook zo dat als je IE gebruikt om te streamen, dat het beeld dan in een javascript moet zitten..anders werkt het niet.

Ik ben benieuwd of het een beetje gaat lukken...die kernel compilen ben ik wel angstig voor

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
fear not young apprentice :D

Een kernel bakken zul je toch ooit eens aan moeten geloven als je beetje een gestroomlijnde setup wilt hebben.

Besides, make menuconfig en door elk menu-itempie heen bladeren (en evt de help erover lezen als dat er is) en /usr/src/linux/Documentation door lezen/greppen, dan kom je al een heel eind.

Kernel compilen is niet zo moeilijk :D Je hardware aan de praat krijgen daarentegen wel, maar beetje tweaker draait daar z'n hand niet voor om :P

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op donderdag 18 juli 2002 14:13 schreef TF het volgende:
die kernel compilen ben ik wel angstig voor
Dat gaat je heus wel lukken. Download de nieuwste 2.4-sources op http://www.kernel.org en zet deze in /usr/src/linux-2.4.18 (of ga met de .19-kernel aan de gang) en maak een symlink'je: ln -sf /usr/src/linux-2.4.18 /usr/src/linux

Daarna gewoon lekker prutsen, en zorg ervoor dat je je originele kernel backup'ed en een extra entry maakt in Grub/Lilo. Dan kan er echt niets mis gaan en kan je het desnoods nog tig keer opnieuw proberen.

- Pastor Richards @ VCPR

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Ik wil dit topic eigenlijk even schoppen. Het is mij nooit gelukt om het aan de praat te krijgen. Maar nu is onlangs mijn intresse weer gewekt.

De bedoeling is dus nog steeds om een webcam (usb) te laten streamen via deticated pc'tje. Uiteraard via linux.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En wat heb je (in die 2,5 jr) ondertussen zelf geprobeerd ?
Waar loop je vast ? Heb je al een kernel met V4L ondersteuning ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

BoAC

Memento mori

TF schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:16:
Ik wil dit topic eigenlijk even schoppen. Het is mij nooit gelukt om het aan de praat te krijgen. Maar nu is onlangs mijn intresse weer gewekt.

De bedoeling is dus nog steeds om een webcam (usb) te laten streamen via deticated pc'tje. Uiteraard via linux.
Wat heb je zelf al geprobeerd en geef es meer info?
Type webcam/kernel-versie enz ;)

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
De webcam krijg ik wel aan de praat, dat is het probleem niet. Ik ben eigenlijk nu meer opzoek naar een engine of script dat de plaatjes streamed....

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

www.freshmeat.net
Zoek op 'webcam' en je vindt er zat software voor.

MechWarrior || Monsters Game

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:40

M-ThijZ

Riding on Rails

Nu ik windows achter me heb gelaten kan ik niet meer cammen met MSN Messenger, ik zal ook eens kijken of mijn trust cammetje het gaat doen onder v4l en of ik het kan laten streamen naar mijn webserver.

Verwijderd

TF schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:09:
De webcam krijg ik wel aan de praat, dat is het probleem niet. Ik ben eigenlijk nu meer opzoek naar een engine of script dat de plaatjes streamed....
ffmpeg streamt van alles, van multipart-plaatjes tot divx/mpeg2. Deze werd je 2,5jaar geleden ook al aangeboden in dit topic ;)
Pagina: 1