Toon posts:

Kiezen tussen processor/chipsets

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Welke van de twee systemen onderstaande komt qua performance het best naar buiten?

P4 2.0 GHz met een SiS 650 chipset, moederbord onbekend, 256 MB DDR, GeForce 4 MX, etc.

of

Athlon XP 2000+ met een nForce 220 chipset, de rest is hetzelfde als de bovenstaande configuratie.

Nou had ik zelf het idee dat de Athlon processor net iets sneller is dan de P4, maar ik weet vrij weinig van de chipsets, over de SiS 650 kan ik weinig vinden op tweakers. De nForce 220 wel wat, ik heb een beetje het idee dat het meer voor low-end systemen is.

Dus sja, de hamvraag is, welk systeem moet ik kiezen (ongeacht de prijs)?

Verwijderd

Als we niet over de prijs praten denk ik dat het goed is om toch te gaan voor de P4. Die wordt wat minder heet (ook beter beschermd tegen oververhitting, tevens is de P4 klaar voor nieuwere OS-en. Ik had zelf een rijdje het plan een XP te kopen, maar begin daar langzamerhand op terug te komen. Tevens is de prijs van een P4 ook aanzienlijk gedaald. Probeer bij de aanschaf van een mobo voor de Intel 850 chipset te gaan. Meer info heb ik niet voor je :Y)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
Op donderdag 18 juli 2002 08:41 schreef trzonne het volgende:
tevens is de P4 klaar voor nieuwere OS-en.
wat is dat voor onzin?

en als je een P4 neemt zou ik een SIS 645DX chipset nemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
ik denk dat het makkelijker is om te zeggen wat je max wilt uitgeven en aan de hand van die gegevens een systeem gaat samen stellen wat het beste bij je past
wat ga je er mee doen?

maar voor allebij geld het is een persoonlijke keus want ze zijn allebij goed en snel en het verschil zit hem in procentjes niet in tientallen procenten dus wil je meer betalen voor een beetje meer performans.

mijn moto is altijd "wat je niet hebt kun je ook niet missen" wat ik hier mee bedoel is als je allebij de systemen zou hebben kun je het verschil er tussen zien als je maar 1 van de twee hebt zie het verschil toch niet

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties :)

Nou het 'probleem' is dat het om een pc prive project gaat, en het is niet voor mij, maar voor iemand anders, zeg maar een 'leek' op het gebied van computers, dus ook geen overklok gedoe. Er kan gekozen worden tussen deze twee computers, dus het is of het een of 't ander, ik kan helaas geen andere chipsets of processors bestellen.

Zelf dacht ik ook al dat performance niet zoveel uitmaakte, het prijs verschil is minimaal op de hele configuratie (inc. monitor) scheelt het honderd euro, dus dat is te verwaarlozen. De vraag is dus eigenlijk welke chipset het beste is aangezien de processors redelijk gelijk zijn in performance.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
Op donderdag 18 juli 2002 08:57 schreef netmies het volgende:
De vraag is dus eigenlijk welke chipset het beste is aangezien de processors redelijk gelijk zijn in performance.
dat kun je nooit zeggen als het gaat om 2 verschillende procs.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... okee... maar je kan toch wel zeggen welke chipset in combinatie met processor het beste zou moeten werken?

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
dan zou ik voor de nforce gaan omdat die bij mij bekender is en ik deze al eens gebouwd heb en die werkt goed
SIS zal ook wel goed zijn maar bij mij minder bekend

dus ga dan voor de Nforce als je niet zelf kan kiezen

Verwijderd

het zijn beide gewoon goed, ik heb ervaring met de sis draaid lekker stabiel....werkt prima....maarja...tis in princiepe allebei goed

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... nou weet ik het nog steeds niet! :D

Welke van de twee komt beter uit benchmarks?

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Op donderdag 18 juli 2002 11:01 schreef netmies het volgende:
Hmm... nou weet ik het nog steeds niet! :D

Welke van de twee komt beter uit benchmarks?
Wat dacht je ervan om dat eens op te gaan zoeken in de vele revieuws die er zijn te vinden, als je maar ff zoekt.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32
Hangt af van het soort benchmark :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe niet anders dan zoeken vriend, maar ik kan geen enkele review van een SiS650 chipset vinden, op tweakers niet en op google niet. Dus je hoeft me niet te vertellen dat ik niet genoeg mn best doe om wat te zoeken.

Office benchmarks en 3D game benchmarks bijvoorbeeld :)

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op donderdag 18 juli 2002 11:10 schreef netmies het volgende:
Ik doe niet anders dan zoeken vriend, maar ik kan geen enkele review van een SiS650 chipset vinden, op tweakers niet en op google niet. Dus je hoeft me niet te vertellen dat ik niet genoeg mn best doe om wat te zoeken.

Office benchmarks en 3D game benchmarks bijvoorbeeld :)
hmm, 1 search op google! Beter zoeken dus..... vriend :{

http://www.digit-life.com/articles/roundupsis645feb2k2/

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26
'k weet niet of je nog advies nodig bent maar hier is de mijne:

Ik zou voor het P4 systeem gaan om de volgende redenen:

1) Zoals trzonne al zei, de warmte productie is minder en hij is beter beschermd tegen overhitting

2) De P4 heeft een hogere restwaarde, dwz dat als je weer besluit 'm door te verkopen je er meer voor krijgt. De reden hiervoor is dat ie beter overklokbaar is dan de AMD XP en dus langer mee kan (als je 'm aan een tweaker verkoopt telt dit toch wel).

3) Betere compatibiliteit, kijk maar naar het artikel Microsoft erkent DX8.1 problemen op AMD platform. Zo zijn er waarschijnlijk nog meer kleinere dingen.

Er zijn waarschijnlijk nog meer redenen om voor intel te gaan maar die zou ik zo 1,2,3 niet weten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20

Convoy

g44p

ga inderdaad voor het P4 systeem, ben ook een tevreden P4 gebruiker en het levert ook nog eens prima prestaties >:)

Verwijderd

Ik zou liever de AMD-versie nemen. We hebben hier sinds kort een stapeltje NEC's staan met een P4 en SIS650-chipset en die geven best veel problemen. Ook compatibiliteit met Linux is niet best, maar daar zal de computer-leek-thuisgebruiker-digibeet niet bijzonder veel last van hebben.

Bovendien draait de eccp-client voor geen meter op die P4's factor 3 sneller op AMD's >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had die test daarnet ook gevonden via google, daar kwam eenmoederbord met de SiS650 chipset ook nie zo best naar buiten, ik had nie goed gekeken, mijn fout |:( Maar tweakers staat nou niet bepaald vol met reviews van moederborden met SiS650 chipsets :)

Het gaat hier trouwens ook om een NEC computer, maar daar heb je dus geen goede ervaringen mee? Hmm misschien toch maar voor de Athlon gaan...

Ik weet trouwens nog niet of het om de oude P4 gaat of de Northwood, maakt ook wel flink verschil geloof ik :)

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20

Convoy

g44p

ga dan wel voor de SiS645DX he! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb gelezen dat die een stuk sneller/beter is, maar daar heb ik weinig aan aangezien die mensen moeten kiezen tussen de nForce 220 en SiS 650, anders had ik het ook wel geweten =]

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 12:48 schreef netmies het volgende:

Het gaat hier trouwens ook om een NEC computer, maar daar heb je dus geen goede ervaringen mee? Hmm misschien toch maar voor de Athlon gaan...
Nieuwe chefke hier heeft 90 NEC's besteld omdat die aanzienlijk goedkoper waren dan de compaq EN-serie die we normaal gesproken hadden (tegenwoordig evo-serie).

Bakken maken herrie, weinig drivers voor NT4.0, problemen met NT4.0 en W2K (toetsenbord/muis hangen) en slechte support. Yuk... volgende keer leg ik die 20000 euro er nog liever zelf bij :?

Maar goed, ik draai ook een NEC met XP en die draait best aardig. Op zich is die chipset ook wel aardig geloof ik, alleen de combi van die onboard videokaart (intel82xxx?) is niet aan te raden.

Succes!!!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Netmies ben je nieuw hierzo? Je moet weten dat we een hekel aan flames hebben daarom is iedereen zo bescheiden, en btw het onderwerp is al zo vaak geweest dat het tijd is om de SEARCH optie te gebruiken hier, jah hij werkt!!! :P

Verwijderd

Ik zou een wat minder snelle processor nemen en een snellere videokaart. De Geforce 4 mx is echt niet de juiste keuze. Je kan dan beter een geforce 4 ti4200 nemen, en bezuinigen op de processor.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op vrijdag 19 juli 2002 09:24 schreef Fugazi het volgende:
Ik zou een wat minder snelle processor nemen en een snellere videokaart. De Geforce 4 mx is echt niet de juiste keuze. Je kan dan beter een geforce 4 ti4200 nemen, en bezuinigen op de processor.
Daar komt de ware tweaker boven..

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
Ik heb sinds enige tijd een nForce mobo ipv een AMD/VIA-chipset en het bevalt mij echt stukken beter :)

Icm een GF4Ti4200 en je kan jaren vooruit :)

BTW, je kan beter een 415 nemen ipv de 220. 415/420 serie is met twin-bank memory architecture. Net ff wat sneller. De 415 (en 215) is zonder ingebakken GF2MX, terwijl de 420 (en de 220) MET ingebakken GF2MX is.
Neem dus de 415 :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Het is voor een PC privé project, de gebruiker is een PC leek. Dan komt bij mij 1 woord als eerste op: stabiliteit!

De PC gebruiker moet een goed en stabiel werkend systeem hebben, en daarna komt pas de performance.

Ik zou dan igg gaan voor een intel CPU en een goed mobo met intel chipset.

Wat betreft de videokaart zo ik idd ook gaan voor een iets langzamere CPU en een Geforce4 Ti4200. Games gaan steeds meer op de GPU faciliteiten leunen en dan ben je met een Gforce4 MX slecht uit.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op vrijdag 19 juli 2002 10:02 schreef Wekkel het volgende:

[..]

Daar komt de ware tweaker boven..
yeee, >:) , alleen één foutje, hij zij in de begin van de topic dat ie niets kan veranderen (ander cpu etc.) dus oops |:(

One World Concepts

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

p4 beter voor nieuwe os en ??? :r

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

Pagina: 1