Toon posts:

Aansluiting voeding op het MOBO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij z'n voeding is overleden (of is shag gaan roken >:) ). Nu heb ik nog een voeding liggen van een Dell Optiplex pc. Maar die heeft een extra aansluiting voor het moederbord (6 draadjes, 3 zwart en 3 blauw/wit en op de stekker staat P7). De P1 stekker is hetzelfde als die uit de andere pc, kan ik deze zonder risico aansluiten op die pc van die vriend van me? Waar is die extra stekker eigenlijk voor (on-board devices??)

groet.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Die extra connector is zo'n proprietary Dell geval. De 20 pins 'ATX' main power connector is zelfs geen eens standaard maar ook Dell proprietary, dus geef ik je geen kans.

Dell heeft dit niet om technische redenen gedaan maar om redenen zodat je alleen Dell vervangings en/of upgrade spul kunt kopen. Bastards (ik verfoei dat soort praktijken, er zijn toch niet voor niets standaarden).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Tsja Dell en Compaq hebben wel vaker van die geintjes. Ik geef je geen garantie dat het zal lukken.

Signature

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Dat verhaal gaat inderdaad op als je nieuwe voeding nodig hebt voor een Dell mobo (die doet het niet zonder die extra aansluiting), maar die voeding kan je volgens mij prima gebruiken voor een ander (normaal) mobo, er zit immers ook een "gewone" power aansluiting op.
Alleen moet je wel ff letten op het wattage van die voeding, die Dell voedingen (de wat oudere)komen meestal niet boven de 200 Watt uit.

Verwijderd

Topicstarter
230 Watt volgens de specificaties op de voeding.

Op zich zijn Dell pc's lekker, ik ondersteun die krengen namelijk o'p m'n werk. Alles is lekker makkelijk los te halen enzo, maar voor thuis.......:r

haha, sowieso heb ik het niet zo op on-boardshit.

Maarreeeee......als ik het probeer, hoe groot is de kans dan dat ik het MoBo beschadig?

• mlevd
Op donderdag 18 juli 2002 09:55 schreef rdaone het volgende:
Maarreeeee......als ik het probeer, hoe groot is de kans dan dat ik het MoBo beschadig?
Niet zo groot in mijn ogen, aansluiting is ook gewoon 12 volt. Ik heb er zelf ook een keer 1 gebruikt (van een Dimension) op een ander mobo (merk weet ik niet meer, maar was met een PI), werkte gewoon goed.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op donderdag 18 juli 2002 09:48 schreef mlevd het volgende:
...er zit immers ook een "gewone" power aansluiting op...
Op het eerste oog wel, maar de 20pins 'ATX' connector is anders gewired, zie hier een artikel. Dus fysiek is 'ie wel compatible maar elektrisch niet. Juist dít is de lage streek omdat je zo een normale ATX PSu op zo'n mobo aan kunt sluiten en de zooi wellicht op kunt blazen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mlevd
Op donderdag 18 juli 2002 10:12 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Op het eerste oog wel, maar de 20pins 'ATX' connector is anders gewired, zie hier een artikel. Dus fysiek is 'ie wel compatible maar elektrisch niet. Juist dít is de lage streek omdat je zo een normale ATX PSu op zo'n mobo aan kunt sluiten en de zooi wellicht op kunt blazen.
Misschien is het zo dat het toeval was dat het bij mij toen werkte, maar als je geen risico wil nemen koop gewoon lekker een nieuwe voeding, is nooit weg om te hebben.

edit:

Interessant stukje trouwens

Verwijderd

Topicstarter
volgens dat artikel lijkt het me niet zo'n goed plan. En het is niet mijn pc dus ik denk ook niet dat ik het risico ga of wil lopen. En volgens mij kost een nieuwe voeding van 230 Watt ongeveer 20 € toch?
Pagina: 1