Toon posts:

[RAID] WinXP herkent schijf niet op GA-7VRXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een nieuw moederbord: de Gigabyte GA-7VRXP. Dit moederbord heb ik mede gekocht vanwege de onboard raid controller die ik echter alleen als extra IDE kanaal wil gebruiken. Ik beschik over een 20 GB Maxtor (7200 rpm), een 10 GB Maxtor (5400 rpm), een Plextor brander en een ASUS cd-rom speler.

Ik heb vandaag mijn oude Abit KT7-RAID uit mijn computer gehaald en het nieuwe moederbord erin gezet. Nu wil ik echter mijn schijven weer aansluiten zoals ik dat had op mijn Abit bordje, nl. op de raid controller op de eerste positie mijn 20 GB schijfje en op de tweede positie mijn 10 GB schijfje. Mijn brander en cd-rom speler zaten op mijn gewone IDE kanalen.
Ditzelfde heb ik geprobeerd met mijn nieuwe bordje, maar als ik dit doe weigert WinXp op te starten.. Vervolgens heb ik geprobeerd om mijn 20 GB schijf op IDE-0 te hangen en dit werkt. Ook een cd-rom of een extra HD op IDE-1 werkt heel normaal. Het gaat echter fout op het moment dat ik IDE-3 en 4 ga gebruiken. Ik kan mijn 20 GB schijf op IDE 3 hangen als er verder niets op een ander kanaal zit. Echter een cd-rom of een hd op IDE-0 geeft problemen. Ook als ik mijn 10 GB op IDE-4 hang (en 20 GB op IDE-3) gaat het niet goed. In dit geval zegt winXP dat de schijf (10 GB) niet geformatteerd is, terwijl het wel goedgaat met 20 GB op IDE-0 en 10 GB op IDE-1. (ik hoop dat iedereen deze uitleg kan volgen)

De vraag is nu: hoe krijg ik al mijn apparatuur op allen een eigen IDE-kanaal??

edit:
Beide schijven zijn FAT32 schijven

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 00:41 schreef zware_jongen het volgende:
Ik heb sinds vandaag een nieuw moederbord: de Gigabyte GA-7VRXP. Dit moederbord heb ik mede gekocht vanwege de onboard raid controller die ik echter alleen als extra IDE kanaal wil gebruiken. Ik beschik over een 20 GB Maxtor (7200 rpm), een 10 GB Maxtor (5400 rpm), een Plextor brander en een ASUS cd-rom speler.

Ik heb vandaag mijn oude Abit KT7-RAID uit mijn computer gehaald en het nieuwe moederbord erin gezet. Nu wil ik echter mijn schijven weer aansluiten zoals ik dat had op mijn Abit bordje, nl. op de raid controller op de eerste positie mijn 20 GB schijfje en op de tweede positie mijn 10 GB schijfje. Mijn brander en cd-rom speler zaten op mijn gewone IDE kanalen.
Ditzelfde heb ik geprobeerd met mijn nieuwe bordje, maar als ik dit doe weigert WinXp op te starten.. Vervolgens heb ik geprobeerd om mijn 20 GB schijf op IDE-0 te hangen en dit werkt. Ook een cd-rom of een extra HD op IDE-1 werkt heel normaal. Het gaat echter fout op het moment dat ik IDE-3 en 4 ga gebruiken. Ik kan mijn 20 GB schijf op IDE 3 hangen als er verder niets op een ander kanaal zit. Echter een cd-rom of een hd op IDE-0 geeft problemen. Ook als ik mijn 10 GB op IDE-4 hang (en 20 GB op IDE-3) gaat het niet goed. In dit geval zegt winXP dat de schijf (10 GB) niet geformatteerd is, terwijl het wel goedgaat met 20 GB op IDE-0 en 10 GB op IDE-1. (ik hoop dat iedereen deze uitleg kan volgen)

De vraag is nu: hoe krijg ik al mijn apparatuur op allen een eigen IDE-kanaal??

edit:
Beide schijven zijn FAT32 schijven
Weet je wel hoe laat het is he :+
Zo laat met zulke vragen komen, vind jou wel een lastig ventje hoor :*

Btw, RAID controller wel als bootdevice ingesteld? Alles BIOS
settings staan 100% zeker goed? Juiste drivers geïnstalleerd?
Zal nu nog moeilijk worden, dat wordt reparen, en dan de drivers
installeren... Hopen dat et dan werkt! Succes!

PS, snap ik nou goed, dat alles in IDE ook niet werkt???
Ook als de RAID chipset is uitgeschakeld??? Succes! :Z

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 00:47 schreef _Brake_ het volgende:

[..]

Weet je wel hoe laat het is he :+
Zo laat met zulke vragen komen, vind jou wel een lastig ventje hoor :*
Thanx 8-)
Btw, RAID controller wel als bootdevice ingesteld? Alles BIOS
settings staan 100% zeker goed? Juiste drivers geïnstalleerd?
Zal nu nog moeilijk worden, dat wordt reparen, en dan de drivers
installeren... Hopen dat et dan werkt! Succes!
Ja, heb IDE-3 als bootdevice ingesteld, BIOS helemaal nagelopen (2 keer) en de nieuwste VIA drivers en de nieuwste drivers van de site van Gigabyte gehaald.
PS, snap ik nou goed, dat alles in IDE ook niet werkt???
Ook als de RAID chipset is uitgeschakeld??? Succes! :Z
Het gaat er niet om om een RAID-array te maken. De bedoeling is om alles gewoon in IDE te laten staan. Het lijkt mij dan dat 20GB op IDE-3 komt, 10 GB op IDE-4, Asus CD-rom op IDE-0 en Plextor op IDE-1. Dit werkt helaas niet :( . Ga nu zelf ook maar even :Z

Verwijderd

Topicstarter
/me doet even een klein schopje!

Er zijn toch wel mensen die hier heel veel verstand van hebben :7

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 20:58
Waarop heb je die Promise opstaan in het BIOS? RAID of ATA?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 11:04
WinXP en schijf detectie is volgens mij sowieso niet helemaal lekker... ik heb een highpoint 366 controller en zolang er alleen aan de pri/sec master drives hangen is alles ok, hang ik d'r een sec slave bij hangt ie bij het opstarten :/

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:30 schreef steven2 het volgende:
Waarop heb je die Promise opstaan in het BIOS? RAID of ATA?
ATA. Dus dat zou volgens mij moeten werken.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 20:58
ATA werkt niet als je vroeger RAID-aansturing hebt gebruikt. Je zal hem wel in RAID moeten zetten om het werkend te krijgen

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 00:59 schreef steven2 het volgende:
ATA werkt niet als je vroeger RAID-aansturing hebt gebruikt. Je zal hem wel in RAID moeten zetten om het werkend te krijgen
Sorry, misschien had ik dit moeten verduidelijken. Vroeger stond hij ook gewoon in ATA aansturing (immers een 20 GB schijf en een 20 GB schijf, zou een beetje zonde zijn van die 10 GB op mijn 20 GB schijf vind je niet ;) )

Verwijderd

Topicstarter
In dit draadje: [topic=459723/1/100]

vond ik deze reply:
Door het aanpassen van de volgorde van je IDE-apparaten aan de controllers weet Windows niet meer vanaf welke partitie het moet opstarten. Kom je dus niet verder dan de BIOS.
In het bestand boot.ini in de root van de partitie waarop je OS staat, kun je handmatig de partitieaanwijzing aanpassen.
weet iemand wat ik aan moet passen in mijn boot.ini??
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=
"Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Ik wil dus: 20 GB op IDE-3 (RAID-controller), 10 GB op IDE-4 (eveneens RAID controller), cdrom en brander op IDE-0 en IDE-1. Of moet deze volgorde anders??

edit:
ff correctie t.b.v. de layout

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe staat de opstartvolgorde in de BIOS? In dit geval zou het dus eerst de RAID controller (in de BIOS aangeduid als SCSI oid) en dan pas de reguliere controller (aangeduid als C) moeten zijn. Verder heb ik uit je verhaal begrepen dat je lukraak de moederbord had vervangen zonder maar ook een kleine wijziging aan Windows XP? Het is in dit geval aanbevelenswaardig om de XP setup opnieuw te draaien, omdat je bij een nieuw moederbord ook nieuwe/andere drivers nodig hebt om het boeltje correct te herkennen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 11:13 schreef BalusC het volgende:
Hoe staat de opstartvolgorde in de BIOS? In dit geval zou het dus eerst de RAID controller (in de BIOS aangeduid als SCSI oid) en dan pas de reguliere controller (aangeduid als C) moeten zijn. Verder heb ik uit je verhaal begrepen dat je lukraak de moederbord had vervangen zonder maar ook een kleine wijziging aan Windows XP? Het is in dit geval aanbevelenswaardig om de XP setup opnieuw te draaien, omdat je bij een nieuw moederbord ook nieuwe/andere drivers nodig hebt om het boeltje correct te herkennen :)
Ben van type niet zeiken, maar gewoon eroverheen 8-)
Zal nogmaals in mijn BIOS duiken, maar volgens mij moeten de waarden daar goed staan. WindowsXP herinstalleren is trouwens geen optie, omdat ik momenteel een beetje harde schijf ruimte tekort heb en ik moet zeer veel back-uppen.

Verwijderd

Topicstarter
**** Probleem omgelost ****

Nu ontstaat er echter een ander probleem, ik heb zoveel lopen kloten, dat ik niet weet waar het door komt!
Hieronder dus alle instellingen waarmee het bij mij werkt:

IDE-1 Data schijf (10 GB 5400 rpm Maxtor)
IDE-2 Asus 50* CD-Rom speler
IDE-3 Windows schijf (20 GB 7200 rpmm Maxtor)
IDE-4 Plextor 8*4*32 brander

Boot sequence:
1. Raid/ATA
2. CD-rom
3. floppy

Drivers:
Voor de WinXP Promise MBUltra133 (PDC20276)(tm) IDE controller de 20276 driver (ATA133 driver).

Via driver: 4in1438(2)v(a).exe

Geen veranderingen in boot.ini

**** Bedankt voor de reacties ****
/me is blij :)
Pagina: 1