Op zondag 21 juli 2002 20:14 schreef jnijboer het volgende:
Ik heb ook die EOS300 als "kit" gekocht met 28-90 lens. Lens is idd niet veel soeps, heb op meerdere foto's ook last van spiegelingen ofzo. Krijg je een lichte vlek op de foto waar het diafragma spiegelt ofzo, weet ook niet precies wat dat is

. Als ik het opnieuw kon doen zou ik er iig een andere lens bij halen. Heb net wel een 70-300 tamron er bij gekocht, foto's zijn na het weekend klaar en ik ben erg benieuwd naar het resultaat

Het diafragma spiegelt natuurlijk niet, de lichtvlekken die je ziet krijgen alleen de vorm van het diafragma, omdat het licht daar doorheen moet

Wat er spiegelt zijn de verschillende glas-lucht overgangen. Voor elk stukje glas heb je dus 2 overgangen, dus ook meer kans op spiegelingen. Spiegelingen zijn goed te voorkomen met: Een Zonnekap! Leer de les, en zet er een op je objectief!!!
EOS300 en 3000 verschillen trouwens best veel van elkaar, de 300 is volledig handmatig in te stellen, de 3000 niet!
Verder vind ik de suggesties en aanwijzingen hier in de draag maar matigjes. Ik lees ergens iemand die aanraadt om er "anders maar een voightlander lens bij te doen". Nooit doen. Wil je topkwaliteit (en die wil je uiteindelijk toch), ga dan voor een net wat beter objectief dan je standaard in de kits erbij krijgt, en zeker niet voor een slechter.
Dan nog "minolta sucks". Ik ken enkele zeeer goede fotografen, waar ik lezingen van heb gehad, die met Minolta werken, en dat al jarenlang. Het is niet zo dat Minolta elk jaar zijn bajonet wisselt, zoals al eerder opgemerkt. Een heleboel merken wisselen wel eens van bajonet. Het is verder ook niet zo dat een minolta minder goed is, of minder goede objectieven maakt. Ik durf zelfs te beweren dat de objectieven vergelijkbaar zijn met Nikkors en Canons.
Objectief gezien moet je die camera nemen die jou het lekkers in de hand ligt. En niet de camera die je vriendje/medetweakert je aanraadt. Jij moet er mee werken. En dan kan je je aan een Nikon, Canon of Minolta geen buil vallen in dat marktsegment. Waar je verder op moet letten is dat de camera volledig handmatig instelbaar is. Is ie dat niet, dan heb je later als je wat meer wilt problemen ermee.
Dan nog wat voor objectief koop je bij je camera? Het is aan te raden om kits, zoals gezegd links te laten liggen. Die objectieven zijn echt het onderste van het marktsegment van eigenmerk objectieven. Ook moet je de "superzooms" (28-200,28-300) links laten liggen, tenzij je echt licht wilt kunnen reizen. Met een superzoom lever je een heleboel kwaliteit in, aangezien het extreem moeilijk is om in je objectief zowel het groothoek als het verre tele bereik te vatten. Hiervoor moeten veel concessies gedaan worden voor de kwaliteit. Je hebt eigenlijk twee keuzes als je begint met fotograferen. Als je wilt leren kijken, neem dan 2 vaste brandpunten, bijv 50mm en 105 of 135mm. Dat zijn twee van de meest gebruikte brandpunten. Of je gaat voor een 28-105mm, die waarschijnlijk iets goedkoper of even duur is als die twee lenzen bij elkaar.
Verder nog even letten op de grootste diafragma opening. Hoe groter die is, hoe kleiner het getal, hoe beter de lens zou moeten zijn, in ieder geval hoe duurder

Als je namelijk maar een groot genoege opening hebt, kan je ook minde gevoeligere rolletjes gebruiken, en dus in kwaliteit winnen.
Dan uiteindelijk wat gebruik ik en waarom? Nikon F100, met 50/1.8, 85/1.8, en binnenkort een 80-200/2.8, en dan wat minder lichtgevoelig 28-105/3.5-4.5 en 70-300/4-5.6 Alle objectieven zijn Nikkors. Waarom een Nikon? Die lag mij het best in de hand, nou heb ik alleen een Canon EOS1n en Nikon F100 en F5 geprobeerd, maar de F100 was prijstechnisch net wat lekkerder dan de F5

Dit valt natuurlijk ver buiten het budget van de topicstarter, maar dat is een ander punt.
Nog een advies: Kijk ook 2e hands rond. Zeker objectieven worden vaak relatief goedkoop aangeboden, en zijn kwalitatief nog perfect. Dit aangezien de meeste fotografen toch best wel zuinig zijn op hun spulletjes.