Op donderdag 18 juli 2002 11:41 schreef Sorcerer_LMB het volgende:
als je hem oc'ed gewoon kleine stapjes maken, zorg voor goede koeling, en genoeg voltage...als je dit allemaal gedaan hebt, zou ik het zo ook niet durven zeggen wat je fout doet...kan per processor uiteraard verschillen qua oc performance...
Iedereen die begint aan overclocken hoort dit te weten, de meeste mensen weten dit ook wel. Maar Duron's zijn nou eenmaal van slechtere kwaliteit (randje van de wafer) ook kan het per proc ontzettend verschillen, de een kan er 400 mhz bij krijgen terwijl de ander er met moeite 40 bij krijgt. Proc's verschillen dus enorm.
Let wel er is een volgorde:
Als je temps ok zijn en je fsb normaal zet dan je multiplier 1 of 2 stapjes omhoog. Niet te hoog want een iets lagere mp met een hoge fsb is sneller als een hoge mp met een lage fsb.
Als de temp in orde is en hij blijft toch hangen controleer dan alle randapperatuur, als de fsb hoog is dan krijgen dingen als geheugen, goedkope kaarten en videokaarten problemen. Als die het allemaal niet zijn dan proberen het voltage te verhogen.
Stoppen als de temp tegen de 53 aan begint te lopen (luchtkoeling) Bij P4's geloof ik iets eerder stoppen maar dat merk je vanzelf want dat gaat de performace een eind omlaag.
Als je je geheugen en je videokaart goed koelt dan kan je die gaan overclocken. Let wel - PC66 en PC100 geheugen laat zich maar slecht overclocken, meestal max 15 mhz ofzo. PC 133 kan nog iets van 25 mhz eruit halen. DDR is zeer goed over te clocken en PC 2100 kan meestal iets van 50 mhz omhoog en PC 2700 geloof ik tot 100 mhz.
Maar zorg eerst dat je temp's in orde zijn en kijk met sandra welke combinatie MP/fsb voor jou het snelste is.
Ook is het handig om koetje te draaien om je stressed temp in de gaten te houden.
Iemand nog correcties/aanvullingen?