Toon posts:

5 volt snoer brand de hele tijd door!!

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een knopje aan de voorkant van mijn kast waarmee ik kan kiezen om 0 of 5 volt te laten stromen naar mijn fans die via de andere kant 12 volt krijgen....

7 en 12 volt dus!!

Maar er is 1 probleem mijn snoer van 5 volt is al 2 keer doorgebrand!! ROOK+STINK+COMPUTER-DIE-HET-NOG-DOET=MAZZEL!!

Mijn vraag... kan het zijn dat deze snoer of een van de aansluitingen contact maakt met de kast... en voor kortsluiting zorgt... of is er iets anders aan de hand...

Misschien is het allemaal n00b maar ik wil niet nog eens zo'n rookshow!!

Verwijderd

kortsluiting ? dan hoort je voeding toch uit gegaan ?

of geld dat niet als je 12 en 5 volt koppeld?

volgens mij heb je ergens korsluiting..

verkeerd gemaakte schakeling ?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

kun je illustratie maken zoals je het hebt aangesloten?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:03
Op woensdag 17 juli 2002 23:53 schreef PipoDeClown het volgende:
kun je illustratie maken zoals je het hebt aangesloten?
mijn idee!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op woensdag 17 juli 2002 23:56 schreef Verdicampo het volgende:

[..]

mijn idee!
Tech-posts nodig ? :{

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 23:51 schreef Dannyke het volgende:
kortsluiting ? dan hoort je voeding toch uit gegaan ?

of geld dat niet als je 12 en 5 volt koppeld?

volgens mij heb je ergens korsluiting..

verkeerd gemaakte schakeling ?
Klopt.. als ie echt kortsluiting maakt, dan wil de computer niet eens starten!

Maar hij gloeit op en het plastic smelt van de snoer af...rook!! Wat ie verder nog doet weet ik niet... want ik had de kabel er al uitgetrokken!!
code:
1
2
3
VOEDING--------------5V------=\
VOEDING---12V-------FAN------=|=* SCHAKEL
VOEDING--------------0V------=/

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
'Schema' is op zich goed. Hmmz meet es of je geen kortsluiting hebt gemaakt met een multimeter.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Misschien gewoon teveel troep op 1 snoer

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Op woensdag 17 juli 2002 23:48 schreef Silverburst het volgende:
Ik heb nu een knopje aan de voorkant van mijn kast waarmee ik kan kiezen om 0 of 5 volt te laten stromen naar mijn fans die via de andere kant 12 volt krijgen....

7 en 12 volt dus!!

Maar er is 1 probleem mijn snoer van 5 volt is al 2 keer doorgebrand!! ROOK+STINK+COMPUTER-DIE-HET-NOG-DOET=MAZZEL!!

Mijn vraag... kan het zijn dat deze snoer of een van de aansluitingen contact maakt met de kast... en voor kortsluiting zorgt... of is er iets anders aan de hand...

Misschien is het allemaal n00b maar ik wil niet nog eens zo'n rookshow!!
AT voeding?

AT en sommige ATX hebben 12v en 5v circuit gescheiden. Als je het zo aansluit gaat het mis, in jouw geval dus. Neem dan een andere psu

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 00:01 schreef insan1ty het volgende:
'Schema' is op zich goed. Hmmz meet es of je geen kortsluiting hebt gemaakt met een multimeter.
Heb ik ook zeker gedaan.... maar staat er eigenlijk spanning op de kast zelf, of is er kans op spanning op de kast?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 00:02 schreef elgringo het volgende:

[..]

AT voeding?

AT en sommige ATX hebben 12v en 5v circuit gescheiden. Als je het zo aansluit gaat het mis, in jouw geval dus. Neem dan een andere psu
Hoe kun je snel zien wat het verschil is?

• elgringo
Op donderdag 18 juli 2002 00:03 schreef Silverburst het volgende:

[..]

Hoe kun je snel zien wat het verschil is?
atx is met 1 power stekker naar mobo en at met 1 (oude voeding), jij zal wel ATX hebben (pentium 2 of beter systeem)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 00:07 schreef elgringo het volgende:

[..]

atx is met 1 power stekker naar mobo en at met 1 (oude voeding), jij zal wel ATX hebben (pentium 2 of beter systeem)
Duh!! Pentium 4 1,3Ghz!!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:58
Sommige voedingen kunnen er gewoon slecht tegen. De 7V methode is namelijk niet erg "netjes". Je 5V piekt een beetje bij het omschakelen van 5 naar 7 V en dat vind je voeding niet zo leuk.

Zie voor een soortgelijk probleem + oplossingen dit draadje: [topic=478726/1/25]

• insan1ty
Op donderdag 18 juli 2002 00:02 schreef Silverburst het volgende:

[..]

Heb ik ook zeker gedaan.... maar staat er eigenlijk spanning op de kast zelf, of is er kans op spanning op de kast?
uwww raakt een van de onderdelen het metaal van de kast aan??

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 00:13 schreef insan1ty het volgende:

[..]

uwww raakt een van de onderdelen het metaal van de kast aan??
Niet dat ik weet?

• insan1ty
Dan is het goed. Het metaal van je kast is namelijk Ground.
Dus als bijv je 5V draad tegen je kast ligt ergens = 5V>GND == Kortsluiting!

• Verdicampo
Op woensdag 17 juli 2002 23:57 schreef Pizzaman het volgende:

Tech-posts nodig ? :{
ook, maar ik wil ook best helpen, en reageren op onderstaand schema dat goed is....

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op donderdag 18 juli 2002 00:18 schreef Verdicampo het volgende:

[..]

ook, maar ik wil ook best helpen, en reageren op onderstaand schema dat goed is....
Helpen doe je door inhoudelijk goeie posts te maken. Als je alleen maar korte zinnetjes post als "mijn idee" dan ben je niet goed bezig.

Verwijderd

probeer de schakeling is met een andere voeding :)

oude AT voeding ofzo

• Verdicampo
Als ik een fan aansluit op 7v op men atje rechtstreeks aanluit: - op +5, + op + 12 slaattie af. met men baybus ertussen gaattet goed...gek he maar in men atx werkt alles gwoon goed

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zeker dat je niet dit doet:
5V---->|
0V---->|
12V--->

Of (nog erger)
12V -\
5V --/

of (waarschijnlijk):
5V -\
0V -/

Meet de aansluitingen eens door... Het iz zomz niet duidelijk hoe een schakelaar intern schakelt.

Forget your fears...
...and want to know more...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

hoeveel fans heb je erop?
kan ook nog dat ze met minder voltage meer stroom trekken.
bij 1W bij 12V = 1/12A
dus bij 5V is dat 1/5A
das wel iets meer.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 00:49 schreef PipoDeClown het volgende:
hoeveel fans heb je erop?
kan ook nog dat ze met minder voltage meer stroom trekken.
bij 1W bij 12V = 1/12A
dus bij 5V is dat 1/5A
das wel iets meer.
Daar dacht deze man heel anders over.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/Ohm_5.gif

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

... en toch heeft ie gelijk. Vooral als de fan door de lagere spanning niet goed start. Of helemaal niet start. Dan heeft de fan een veel lagere weerstand.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 10:27 schreef Aetje het volgende:
... en toch heeft ie gelijk. Vooral als de fan door de lagere spanning niet goed start. Of helemaal niet start. Dan heeft de fan een veel lagere weerstand.
Dat heeft er niks mee te maken, de aanloopstroom is zowel bij 5 als bij 12 Volt hoger dan de continuestroom, waarbij opgemerkt kan worden dat de aanloopstroom bij 12V aanzienlijk hoger is dan bij 5V.

Pipodeclown heeft het erover dat een fan bij 5V meer stroom zou trekken dan bij 12V, dat kan nog leuk worden als je de fan op 0V zet, dan zou die een oneindig hoge stroom trekken.

Onzin natuurlijk, aangezien vermogen het produkt is van spanning en stroom wordt een X vermogen pas bij een X aantal Volts geleverd.

Als een fan een vermogen van 1W heeft bij 12V, heeft ie dat niet bij 5V.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Op woensdag 17 juli 2002 23:58 schreef Silverburst het volgende:
[..]

Klopt.. als ie echt kortsluiting maakt, dan wil de computer niet eens starten!

Maar hij gloeit op en het plastic smelt van de snoer af...rook!! Wat ie verder nog doet weet ik niet... want ik had de kabel er al uitgetrokken!!
code:
1
2
3
VOEDING--------------5V------=\
VOEDING---12V-------FAN------=|=* SCHAKEL
VOEDING--------------0V------=/
Om een draad te laten gloeien heb je in het algemeen behoorlijk wat stroom nodig. Als we de fan nu voor het gemak even als een weerstand zien, dan is het niet mogelijk dat de stroom (van de 5V door de fan naar de 12V) zo groot is dat de 5V draad gaat gloeien. Omdat de fan dus de stroom begrenst. Dus moet het wel zo zijn dat je 1) kortsluiting maakt of 2) zeer dun draad gebruikt.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 16:06
Waarschijnlijk ligt het aan je schakelaar.
Er is tijdens het schakelen een moment dat de 5 volt lijn aan de aarde komt te zitten denk ik.

Kortom regel eens een andere schakelaar

• elgringo
Op donderdag 18 juli 2002 00:10 schreef Silverburst het volgende:

[..]

Duh!! Pentium 4 1,3Ghz!!
Doen dan niet zo lomp, maw je atx trekt het niet....

e pentium4 1,4hhz, waar haal jedie? :?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Op donderdag 18 juli 2002 11:29 schreef elgringo het volgende:

[..]

Doen dan niet zo lomp, maw je atx trekt het niet....

e pentium4 1,4hhz, waar haal jedie? :?
Neej tuurlijk ... hij trekt het niet maar ondertussen branden toch de draden door

als ie het niet zou trekken zou de voeding uit klappen

en ook AT voedingen hebben de 5 en de 12V niet gescheiden
(massa's zijn gelijk)

ook al zitten er 2 mobo stekkers aan

(aan je pIV zit toch ook een extra 12V stekker en die staat ook niet los van de rest)

Repareren doe je zo.

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Hoeveel A levert je PSU op 5V, stel hij levert 25A max, je draadweerstand is 0,25 Ohm, je voeding zal dan niet uitslaan omdat de kortsluiting dan nog niet voldoende is (de stroom door de draad is minder dan 25A). Er zal dan een stroom van 20A door je draad gaan lopen, waardoor 'ie een beetje warm wordt...

Misschien een paar extra fans erbij voor je draden? :P

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 17:35

reapher

Z POWER

Das wel leuk en aardig. Maar van 20A gaat zo'n draadje niet meteen gloeien hoor.

Ik heb het btw ook gehad een vette kortsluiting. Dat ding verbrande meteen. Maar mijn voeding ging ook niet uit!

Dus niet elke voeding gaat uit.

Click hier niet

• Benadski
Op donderdag 18 juli 2002 13:39 schreef reapher het volgende:
Das wel leuk en aardig. Maar van 20A gaat zo'n draadje niet meteen gloeien hoor.
Bullshit, ligt puur aan de draaddikte en soort draad. En 100W (20A*5V) is best veel voor een draadje...
Ik heb het btw ook gehad een vette kortsluiting. Dat ding verbrande meteen. Maar mijn voeding ging ook niet uit!

Dus niet elke voeding gaat uit.
Waarschijnlijk nog niet genoeg kortsluiting gemaakt dan he, ff opnieuw proberen met 6 mm2 in je PSU zelf zou ik zeggen... Dan weet je zeker dat 'ie uit gaat >:)

Verwijderd

Topicstarter
De snoer is inderdaad aan de dunne kant... zal 2 a 3 draadjes die om elkaar heen gewikkeld zijn een verbetering geven?

Verder zal ik extra moeite nemen met het isoleren van de soldeerpunten! (in geval van kortsluiting)

• Benadski
Op donderdag 18 juli 2002 20:26 schreef Silverburst het volgende:
De snoer is inderdaad aan de dunne kant... zal 2 a 3 draadjes die om elkaar heen gewikkeld zijn een verbetering geven?

Verder zal ik extra moeite nemen met het isoleren van de soldeerpunten! (in geval van kortsluiting)
Het zal niet door moeten branden, er is gewoon ergens sluiting waardoor er een hoge stroom door je draadje gaat lopen, zoek eerst ff die fout op, ik denk dat je het bij je schakelaar moet zoeken...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 20:29 schreef Benadski het volgende:

[..]

Het zal niet door moeten branden, er is gewoon ergens sluiting waardoor er een hoge stroom door je draadje gaat lopen, zoek eerst ff die fout op, ik denk dat je het bij je schakelaar moet zoeken...
Heb mijn schakelaar doorgemeten!! En ja hoor... hij laat de 5 volt spanning er altijd doorheen stromen, in welke stand hij ook maar staat!! Zal van de week wel een nieuwe halen!

THX!!

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 17:35

reapher

Z POWER

Op donderdag 18 juli 2002 13:47 schreef Benadski het volgende:

[..]

Bullshit, ligt puur aan de draaddikte en soort draad. En 100W (20A*5V) is best veel voor een draadje...

[..]

Waarschijnlijk nog niet genoeg kortsluiting gemaakt dan he, ff opnieuw proberen met 6 mm2 in je PSU zelf zou ik zeggen... Dan weet je zeker dat 'ie uit gaat >:)
Uhhh 100W voor zo'n draadje is niks hoor maargoed. Die draadjes gebruiken wij voor audio apparatuur en daar gaat soms meer dan 100W overheen. Die gaan ook niet gloeien. Bovendien wat jij zeg, zou het dus betekenen dat je op een stekkerbos nooit de max uit mijn voeding 5volt lijn kan halen :S. Lijkt me niet maar goed.

En niet genoeg kortsluiting een draad heeft een zeer lage Ohm waarde. Als ik dat ding dan direct op metaal had (wat het geval was) liep er meer ampere dan die voeding max kan leveren. Draad smolt namelijk en een 220Volt tweeling snoer wat er ook nog aan vast zat verbrande ook. Iets meer dan die 20 Ampere lijkt me.

Click hier niet

Pagina: 1