Toon posts:

vraagje over 64bit scsi-3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
ik heb een compaq smart array 5304/128 kunnen bemachtigen, en dat is een ultra 160 scsi raid controller.
Hij is alleen 64 bit, en ik kan nergens terugvindan dat ie ook in een 32 bit slot geplaatst kan worden. Iemand die dat weet?
Ik heb hier een andere u160-64 bit en die doet het prima, maar dat heb ik ook ergens gelezen dat dat kon.
verder ondersteund ie raid 0 tm 5. Wat is het snelste? raid 0 dacht ik he? Als ik raid 0+1 doe, kan ik dan 2x 40gb stripen, en met 1 40gb mirrorren? Of moeten dat er dan ook weer 2 zijn?
alvast thnx.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 13:59
als je 2 x 40 gb gb gemirrord wilt hebben dan moet je er 4 hebben (raid 0+1), wat je ook kunt doen is een raid 5 array aanmaken: de parity vsn het array wordt dan op elke schijf bewaard , waarmee je, als 1 van de 3 faalt, je array kunt herstellen. raid 5 is voor jou dus een betere oplossing lijkt me. Als het goed is staat het hele RAID verhaal ook in het sticky topic. Lees die ook eens door.

Wat betreft het PCI verhaal: dat ligt er maar een beetje aan, ik dacht dat het toch echt expliciet vermeldt moest zijn in de handleiding. Heeft vnl te maken met de voedingsspanning dacht ik. 32bit PCI is doorgaans 5V, terwijl 64 bit PCI vnl 3,3V is (de 66MHz variant iig, 33MHz zou ook wel eens 5V kunnen zijn). Typisch RTFM gevalletje ben ik bang.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:45
als de nokjes het toelaten om hem in een 32 bit slot te zetten dan werkt hij er ook op. goed voorbeeld is ook de audigy die werkt ook op een 64 bit slot (ook al is hij 32 bit)

is het nokje dicht dan moet je die err niet uit gaan zagen want dan werkt hij toch niet :9

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee, okee. Hij past er fysiek in, en heb hem zojuist aangesloten. Mijn win-xp start niet meer op, ook niet op m'n "oude"controller.
Nieuwe array (raid 5) aangemaak, en geeft nu iets van 69gb aan met 3 disks van 36gb.
Opnieuw windows installeren is nu een punt, want win-xp ziet geen installeerbare schijf...
wat te doen? (sorry folks, 1e keer da'k iets met raid doe...)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met zo'n kaart kun je in een non-compaq systeem niet booten......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op donderdag 18 juli 2002 20:18 schreef stefwes het volgende:
nee, okee. Hij past er fysiek in, en heb hem zojuist aangesloten. Mijn win-xp start niet meer op, ook niet op m'n "oude"controller.
Nieuwe array (raid 5) aangemaak, en geeft nu iets van 69gb aan met 3 disks van 36gb.
Opnieuw windows installeren is nu een punt, want win-xp ziet geen installeerbare schijf...
wat te doen? (sorry folks, 1e keer da'k iets met raid doe...)
Klopt, met 3 schijven heb je aan bruikbare ruimte 2 schijven omdat 1/3e voor parity gebruikt wordt.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 22:45

Tubby

or not to be

Op donderdag 18 juli 2002 22:12 schreef ZeRoC00L het volgende:
Met zo'n kaart kun je in een non-compaq systeem niet booten......
Das lastig, zijn daar geen omwegen voor? :D

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 19 juli 2002 09:21 schreef Tubby het volgende:

[..]

Das lastig, zijn daar geen omwegen voor? :D
Ik heb die omweg in ieder geval nog niet gevonden voor m'n compaq 64bit SCSI-3 kaartje :)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
wel, ik heb inmiddels alles aan de gang, en het is retesnel!
duurt alleen ff met initialiseren van de controller, maar daarna heb je ook wat!
het werkt dus gewoon wel in een non compaq. Dat wist ik overigens al, want mijn "gewone" scsi-160 kaart was ook 64bit compaq.
weet iemand trouwens of je van raid-5 weer terug kan naar raid-0 met 3 disken? (disk spanning is dat geloof ik?)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
RAID-0 = STRIPE (snelste mode en meest onbetrouwbare)

Spanning is een optie die de controllers hebben, maar heeft niks met raid-technology van doen. Hij plakt alleen al je schijven aan elkaar zodat je in je OS maar 1 disk ziet. Dan vult ie ze een voor een.... performancewinst = dus nul.

Maar als je beetje veilig wilt, is RAID-5 toch prima ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1