Toon posts:

[GUI] Mening over form layout / gebruikersvriend..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen weten wat jullie van dit form (sorry plaatje is een beetje groot voor sommige) vinden kwa layout, gebruikersvriendelijkheid, enz...

Er zijn een aantal hoofdfuncties in de applicatie:

- bestelboeken (maken/wijzigen/verwijderen van bestelboeken)
- schappen (maken/wijzigen/verwijderen van schappen)
- artikelen (maken/wijzigen/verwijderen van artikelen)
enz..

Ik wil dus voor iedere soort een apart plaatje weergeven, omdat de form's zonder plaatje een beetje heel veel op elkaar lijken en nu is het veel duidelijker voor de gebruiker vind ik.

Ook heb ik een vraag over dat plaatje aan de linkerkant. Dit form is resizable. Als ik het form nu groter maak dan het nu is dan heb ik dus ruimte over onder dat plaatje. Dan dacht ik er aan om die ruimte ook blauw te maken (zelfde blauw als in het plaatje zit). Ook kan ik bijv het plaatje dan uitlijnen verticaal.

Wat is jullie mening?

Verwijderd

Maak hem niet resizeable.. de rest is perfect.. nice work

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 21:58

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Ok, wat indrukken over jouw GUI. Ik zie het voor het eerst dus ik ben onbevooroordeeld :)

Je icoontjes (standaard, ik weet het) zijn niet handig. Die worden als niet intuitief ervaren, heb ik gemerkt. Als Delphi-programmeur vind ik ze prima, maar ja niet iedereen is Delphi-programmeur.

Het zou aan mijn beperkte domeinkennis kunnen liggen, maar ik zie de link tussen bestelboek en schappen niet. Het scherm gaat naar mijn idee over verzamelingen schappen, en niet over een bestelboek. De lijst Namen en de lijst Schappen zullen wel gelinkt zijn, maar ik zie niet hoe.

Resizen van dit form lijkt weinig zin te hebben, tenzij je heel lange lijsten in de schappen en namen lijsten krijgt. En als je dan resizet, dan komen de naam en omschrijving van je bestelboeken helemaal onderaan te staan, waardoor het verband tussen de geselecteerde naam en de gegevens onderin steeds onduidelijker wordt.

Ga je wel resizen, dan is opvullen met de blauwe kleur een goeie optie.

Het plaatje als onderscheid tussen je forms is wel weer een goed idee.

Zo, genoeg afgekraakt (NOFI hoor!). Ik ben ervan overtuigd dat je met een mooiere versie kan komen :)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:38

tweakerbee

dus..?

Resizable houden is IMHO wel makkelijk, maar ik zou het programma daadwerkelijk moeten gebruiken om te kijken of het wel lekker werkt. Mijn tip: Neem je broertje/zusje/vader/moeder/huisgenoot/vriendin (maw, de eerste de beste digibeet >:)) en laat die gewoon eens spelen met het programma. Je ziet dan snel genoeg wat er wel en niet goed zit in je interface.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 23:22 schreef Delphi32 het volgende:
Ik zie het voor het eerst maar ik zie de link tussen bestelboek en schappen niet.
Het werkt als volgt:

Een schap is dus een bepaalde stelling (aantal meters) met een produktgroep. Een bestelboek maak je van een aantal schappen, dus bijv bestelboek: Klein fris bestaat uit de schappen: Sap, Blik, Siroop.

(Dit heeft trouwens ook allemaal met de volgorde, die zeer belangrijk is, te maken. Het bestelboek moet namelijk de artikelen weergeven in precies de volgorde als ze in het schap staan).

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Een goede GUI moet altijd op een nuttige manier resizable zijn, zeker dergelijke forms. Ik snap niet hoe iemand uberhaupt op het idee komt om te adviseren een GUI niet resizable te maken. Niet resizable GUIs zijn helaas een typische Microsoft Windows app kwaal. Er zitten in bijvoorbeeld het configuratie-scherm zelfs verschillende schermen die op een irritante manier niet resizable zijn.

Gelukkig dringt steeds vaker het belang van zinvolle resizing door :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 21:58

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Op woensdag 17 juli 2002 23:29 schreef tokkie het volgende:

[..]

Het werkt als volgt:

Een schap is dus een bepaalde stelling (aantal meters) met een produktgroep. Een bestelboek maak je van een aantal schappen, dus bijv bestelboek: Klein fris bestaat uit de schappen: Sap, Blik, Siroop.

(Dit heeft trouwens ook allemaal met de volgorde, die zeer belangrijk is, te maken. Het bestelboek moet namelijk de artikelen weergeven in precies de volgorde als ze in het schap staan).
Probeer eens een treeview. Je komt dan uit op level 1 nodes = bestelboek, dus daar kun je mooi een boekje als icoon gebruiken.
Per level 1 node krijg je child nodes voor elk schap (is vast ook een leuk icoontje voor te vinden). Per schap nog nodes voor de productgroepen, en per productgroep kan je dan de artikelen weergeven.
Als je data zo strak hierarchisch georganiseerd is, is een treeview een goede optie. Wel meer werk om te bouwen btw.

Verwijderd

Opzich heel bruikbaar en netjes.

Maar als het programma echt drie hoofdfuncties heeft.
Maak dan een toolbar in het programma met lekker grote knoppen, zul je zien dat mensen de structuur veel sneller door hebben.

(niet zo lelijk als de mijne natuurlijk.. maarja):
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spugium.net/img/tweakers_post.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 23:36 schreef Delphi32 het volgende:
Per level 1 node krijg je child nodes voor elk schap (is vast ook een leuk icoontje voor te vinden). Per schap nog nodes voor de productgroepen, en per productgroep kan je dan de artikelen weergeven.
Zou inderdaad kunnen, alleen artikelen tonen is denk een beetje overbodig, omdat je die informatie hier niet voor nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een vraag over die plaatjes aan de linkerkant. Ik heb dus zoiezo 3 verschillende plaatjes voor: artikelen, schappen, bestelboeken.

Is het nu ook slim om voor de andere schermen een plaatje aan de linkerkant te tonen? Dus voor de form's met stamgegevens, opties, gebruikers, enz..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

't Is wel zo netjes om in dezelfde stijl al je formulieren te maken. Ik zou alleen niet te veel verschillende plaatjes gebruiken, 't moet geen fotoalbum worden ;)

Exact expert nodig?

Pagina: 1