Toon posts:

[BattM]penlite in laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier naast mij een laptop staan waarbij de accu zeer kort van meegaat. Denk dan aan ongeveer 5 minuten. Deze accu gaat langer mee, als ik deze (met een lamp oid leegtrek) en vervolgens helemaal oplaad. Dan is de levensduur ongeveer 20 minuten. Eenmaal weer "normaal" opgeladen zakt dit weer terug naar de 5 minuten.

Ik heb zelf de accu al opengewerkt, er zitten 10 cellen in van 1.2V elk (accu is 12V). Dit zijn echter cellen, groter dan penlites (64x13 mm) Onderaan de accu staat dat het gaat om een nimh accu, met 2600 mAh. De cellen staan dus allemaal in serie.

Ik kan een nieuwe accu voor deze laptop kopen (486, 50 mhz) maar deze accu is ongeveer €350,- en het voor mij dus niet waard.

Ik kan ook in de "huls" 10 oplaadbare nimh of nicd penlite cellen stoppen, en deze met wat modwerk net zo installeren als de cellen die er nu inzitten. Maar mijn vraag is: Gaat dit werken?

Wat ik mij wel realiseer is dat als ik nimh batterijen van 1400 mAh erin stop, dat de laptop dan geen 3 uur meegaat (staat in handleiding dat ie 3 uur moet doen met de "originele" accu) maar slechts 1 uur oid.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
http://www.varta.com/eng/db-java/db_index.html?kfzart=GLeistung&lang=e

zo iets?

ik weet dus niet of het de juiste maat is. zijn oplaadbaar 1,2 2600. ander doe je ff opnieuw een search

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk, de gewone batterijen die je in de "gewone" winkel om de hoek kan halen. Deze zijn stukken goedkoper, hoeven niet besteld te worden, en zijn overal verkrijgbaar.
edit:

Penlite batterijen bedoel ik dus (AA)
Die varta 5506 bedoel ik.

Verwijderd

Topicstarter
-per ongeluk quote gedaan ipv edit-

Verwijderd

Topicstarter
Het was gisteravond al laat. Mischien vandaag?

Verwijderd

hoezo spam..w8 eerst maar tot vanmiddag ofzo en kijk dan weer in dit topic

Verwijderd

Topicstarter
Eeh... eerst was het echt qoute ipv edit.

Ik "kickte" dacht ik vriendelijk, omdat deze topic al helemaal onderaan in het geel was verschenen, meestal wordt er dan niet meer naar gekeken. Nu staat ie weel een halve dag in het "rood" dus kijk ik vanmiddag idd nog wel een keer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Ben hier eigenlijk ook wel in geinteresseerd. Heb ook een laptop met slechte accu en weet niet eens wat voor type laptop/batterij. Op de accu staan wel specs.

Nog wel wat vragen:
- heeft iemand wel eens een accu gemaakt van 'normale' batterijen
- moet dezelfde samenstelling gebruikt worden? NiH, LiON :?
- wat zouden de batterijen kosten die je kan gebruiken?
- hoe betrouwbaar is het opladen van 'normale' batterijen door de laptop zelf (incl. laden terwijl de laptop in bedrijf is)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 10:34 schreef Rukapul het volgende:
Ben hier eigenlijk ook wel in geinteresseerd. Heb ook een laptop met slechte accu en weet niet eens wat voor type laptop/batterij. Op de accu staan wel specs.

Nog wel wat vragen:
- heeft iemand wel eens een accu gemaakt van 'normale' batterijen
- moet dezelfde samenstelling gebruikt worden? NiH, LiON :?
- wat zouden de batterijen kosten die je kan gebruiken?
- hoe betrouwbaar is het opladen van 'normale' batterijen door de laptop zelf (incl. laden terwijl de laptop in bedrijf is)
Wat ik wel weet is: Dat je, als er li-ion cellen in de accu zitten, je die niet kan vervangen voor nicd of nimh cellen, omdat de laptop de accu anders laad. (Vraag mij ook niet warom, maar het werkt niet, en je zit binnen 2 a 3x laden weer met kapotte cellen.) Andersom geld ook.

Oplaadbare batterijen kosten hier 4 euro voor 4 stuks (vartas zijn dat. 750 mAh nicd. Of beter nog kan je deze nemen, dan gaat je lappie langer mee: hema 5.5 euro per 2, 1400 mAh nimh)

Laden terwijl mijn laptop in bedrijf is, doet ie niet. Kan miscien aan de batterij liggen, maar ik ga er van uit van niet. Ik denk dat, als je het "laadgedeelte" van de accu in tact laat, en gewoon de oude cellen vervangt door nieuwe penlites, het dus wel gaat, Maar dat is dus deels ook een beetje mijn vraag. Het zou errg rottig zijn om elke keer als de penlites leeg zijn, ze allemaal (per 4) 5 uur te moeten opladen in een normale lader.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je zou bij je lokale Modelshop (je weet wel, RC autotjes en vliegtuigjes) van die NiCd cellen kunnen kopen die ze in batterypacks stoppen.

Afbeeldingslocatie: http://www.modelbouwapeldoorn.nl/images/Rc2000stickkl.gif

zoiets als in deze pack dus.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

heb je nimh batterijen ??? (die er in zitten)

dan moet je hem ff in de vriezer leggen dan word ie weer helemaal goed (dat werke zelfs bij mijn p100 die nu 1uur draaid ongeveer)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 12:47 schreef T-Mug het volgende:
heb je nimh batterijen ??? (die er in zitten)

dan moet je hem ff in de vriezer leggen dan word ie weer helemaal goed (dat werke zelfs bij mijn p100 die nu 1uur draaid ongeveer)
Invriezen helpt niet. De accu houd het dan de eeste keer ongeveer 1 uur uit, daarna een half uur, daarna een kwartier enz... dus dat werkt niet echt. Vriezer is -19C en accu heeft er meer dan 24 uur ingelegen. Ik heb m wel eerst laten ontdooien voordat ik de accu terug in de lap deed.

Ik kan straks ff langs een modelbouw winkel gaan. Kijken of ze die cellen hebben.

Maar nog steeds de vraag: Gaat dit goed? Ok, 12V is 12V maar, trekt de lap niet te veel (piek) stromen om de penlites na een aantal malen alsnog naar de ewige jachtvelden te helpen? En, gaat het laden in de laptop goed?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

penlites gaan wel snel kapot denk ik want een laptoppie trekt volgens mij minstens 3x zoveel als die penlites kunnen leveren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 19:11
1800 mAh NiMh nemen, dat gaat zeker werken. Mischien zelfs wel 2 uur, 1,5 zoiezo wel.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik die 1800 nimh's kopen? Omgeving "nieuwegein" Lees als boerengat...

Ik kan ook wel een tripje naar utrecht oid maken, maar ik denk dat je bij een speciaalzaak moet zijn. Hier heb ik nl maar TOT 1450 mAh gezien.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
gewoon zo'n klein elektronicazaakje.. en dan de GP batterijen nemen. Desnoods koop je ze over inet, lijkt me nog goedkoper...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net geprobeert met gewone nicd batterijen, deze halen het niet kwa amperage. (1100mAh) als ik de lap aanzet zakt het volgate direct van 13.2 naar 9.8 Volt. Batterij leeg lampje gaat branden, 2 sec later.... Uit.

Maar het werkt dus wel, miscien gaat ik dit truukje proberen met D cellen ofzow. Die zijn 4500 mAh of zow. Miscien werkt het dan beter.

• Tadango
Dan heb jij erg slecht cellen zeg. Ik gebruik de 750 mAh cellen tot 4000 mAh belasting en de 1800 tot 12000 mAh :) da's dus 4 en 12 Amp. Je moet inderdaad die GP hebben. Die groen met orangje cellen die zijn erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
K, maar is het dan niet goedkoper om gewoon een kleine nicd accu te kopen (een echte, 12V of zow)?

die batterije zijn idd slecht, varta 1 jaar oud, 750 mAh, ik maakte tijpevoed zag ik.

• Tadango
Wat voor kleine NiCd accu dan? NiCd is meestal beter in stroomsterkte, niet uithoudingsvermogen. Als je een NiCd/NiMh pakket hebt van 12v kan je dat altijd gebruiken, zolang je het maar in de laptop krijgt :)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik krijg het er in, maar het werkt toch echt niet. Ik kijk morgen wel even of ik ergens die 1800 mAh of meer kan krijgen (in de "grote" stad)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Het is geloof ik wel mogelijk. Heb het zelf ook gedaan met een Li-Ion (dangerous :P). Li-Ion in ene laptop wilde niet meer opladen maar hij was wel vrijwel nieuw. Pak opengemaakt en 3 cellen eruit gehaald en in het accupak van een oudere subnotebook gestopt en dat werkte, maar echt lekker voelde ik me er nog niet bij aangezien de cellen iets groter waren dan degene die er eigenlijk inzaten :P

In joue geval lijkt het dat er vrij weinig mis kan gaan. Ik zou het doen als ik jou was

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
Met gewone penlites gaat het dus niet. Die geven te weinig ampére. De notebook gaat dan na een heeeeeele korte poos weer uit.

Al wat anders geregeld. Iets minder draagbaar, maar het gaat om de uptime, en die zit ik nu te testen.....

Een 7 Ah accu..
Pagina: 1