Toon posts:

Mandrake Linux 8.2 vraagje & welke linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus na vele problemen met mijn hdd geprobeerd mandrake linux 8.2 erop te zetten. Installatie ging prima en toen ik het voor het eerst opstarte kreeg is soort dos scherm ervoor. :( Ik meende toch dat ik hier ergens gelezen had dan mandrake linux een compleet pakket was waarbij je alles niet hoeft af te stellen. :? Of heb ik de verkeerde linux? Welke moet ik dan hebben? (Ik ben beginner bij linux, eerste keer dat ik er mee werk)

Ook kan ik de partitie die linux gemaakt heeft niet meer verwijderen. Ik heb dit met fdisk geprobeerd. Nadat dit niet wou heb ik win98SE op de andere partitie gezet en nu start hij gewoon weer 98 op maar ik ben de helft van de hdd ruimte kwijt!!! :( Hoe kan ik dit oplossen?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 22:26 schreef DJelte het volgende:
Ik heb dus na vele problemen met mijn hdd geprobeerd mandrake linux 8.2 erop te zetten. Installatie ging prima en toen ik het voor het eerst opstarte kreeg is soort dos scherm ervoor. :( Ik meende toch dat ik hier ergens gelezen had dan mandrake linux een compleet pakket was waarbij je alles niet hoeft af te stellen. :?
log eens in en typ startx :? :)
Of heb ik de verkeerde linux? Welke moet ik dan hebben? (Ik ben beginner bij linux, eerste keer dat ik er mee werk)
mandrake is wel een goeie distro dan hoor :)
Ook kan ik de partitie die linux gemaakt heeft niet meer verwijderen. Ik heb dit met fdisk geprobeerd. Nadat dit niet wou heb ik win98SE op de andere partitie gezet en nu start hij gewoon weer 98 op maar ik ben de helft van de hdd ruimte kwijt!!! :( Hoe kan ik dit oplossen?
laten staan ook! :P

probeer eerst eens of je x aan de praat krijgt :)
als je er echt vanaf wilt pak een programma als partitionmagic oid :)

Verwijderd

Topicstarter
ff probere

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 juli 2002 22:26 schreef DJelte het volgende:
Installatie ging prima en toen ik het voor het eerst opstarte kreeg is soort dos scherm ervoor. :( Ik meende toch dat ik hier ergens gelezen had dan mandrake linux een compleet pakket was waarbij je alles niet hoeft af te stellen.
Dan gok ik dat je wat verkeerd hebt gekozen bij de installatie, of dat de detectie van je videokaart niet goed is verlopen of iets dergelijks.
Normaalgesproken krijg je na een Mandrake installatie meteen een grafische desktop enzo.
Ook kan ik de partitie die linux gemaakt heeft niet meer verwijderen. Ik heb dit met fdisk geprobeerd.
MS fdisk zuigt, en hard ook. Zit vol met stomme bugs... Hij kan bijvoorbeeld nooit een logical non-dos partitie verwijderen, omdat je dan eerst iets wat niet bestaat moet weggooien oid |:(
Partition magic, de fdisk of cfdisk van GNU/Linux en vele andere (al dan niet gratis) programmaatjes kunnen het wel.

Als je trouwens een andere distro wilt proberen, dan is [topic=152316/1/999] het juiste topic voor de vraag welke je dan moet nemen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geprobeerd het te staren maar voordat ik nu in dat soort dos scherm kom zegt ie:

kernal panic: no init found. try passing init+ option to kernal

en toen probeerde ik opnieuw te installeren en toen zei die na het laden van de setup:

error in exec of stage 2 :-(
fatal errot in stage 1: no such file or directory

i can't recover from this
you may reboot your system.

Dat laaste heb ik dus wel 10x gedaan maar dat geeft nix. Ik heb wel met fdisk de linux partitie geformateerd ( d: ). Dus ik denk dat het daar aan ligt. Ook heb ik bij de installatie van linux op geavenceerd geklikt omdat ik dacht dat je dan meer mogelijkheden kon kiezen (net zoals bij windows). Kan iemand mij helpen want ik weet niet meer wat te doen, ik wil linux maar het moet ca werken als ms windows...

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog antwoord?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
* bite denkt dat je mandrake opnieuw moet installeren.
Tijdens je configuratie van X (het grafische gebeuren) ook even een test uitvoeren, dan weet je zeker dat 't werkt.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 23:00 schreef DJelte het volgende:
iemand nog antwoord?
niet zo snel kicken svp ;)

maar..linux en het moet werken als windows gaat niet lukken denk ik :)

verder is het misschien idd het makkelijkst gewoon even mandrake opnieuw te installeren, en dit keer zorgen dat je goed wakker blijft bij de grafische meuk :)

succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar setup wil niet opnieuw opstarten!!!! Ik koop partition magic 7 wel en dan haal ik alles leeg en dan zet ik linux erop. Maar wat ik bedoel met als windows eruit zien...dat is de desktop (KDE ofziets). Is dit een goed idee?

Verwijderd

Ik zou de volgende artikelen eens doorlezen, je vind dan alles wat je wil wilten over je desktop en de programma's die je gebruiken kan. En installatie handleidingen voor oa. Mandrake. Succes ermee.

Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews
FAQ Non-Windows Operating Systems

Verwijderd

Ik zou die lege partitie verwijderen. Misschien dat de installatie daarop breekt.
Ik zou eigenlijk denken dat je cdrom niet goed is, of dat je een hardware probleem hebt (geheugen, ide), maar als er verder niets veranderd is, dan zal de partitie misschien in de weg zitten.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik pm7 ook gewoon op mijn computer opstarten in windows en dan de partities weghalen? De bestanden die ik houden wil heb ik al op een cdr-tje gezet dus alles kan eraf. Kan dit?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Waarom Partition Magic 7 kopen als je gewoon fdisk daarvoor kan gebruiken? :)

Verwijderd

Topicstarter
omdat die (lees hierboven) de linux partitie niet kan verwijderen en omdat ik de setup van linux niet opnieuw kan installeren.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15

pietje63

RTFM

Op woensdag 17 juli 2002 22:39 schreef deadinspace het volgende:

MS fdisk zuigt, en hard ook. Zit vol met stomme bugs... Hij kan bijvoorbeeld nooit een logical non-dos partitie verwijderen,
een positieve bug van MS :D

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

De installatie van mandrake 8.2 behoort ook automatisch grafisch te zijn en met muis ondersteuning, als dat bij jou niet het geval was, dan zal het probleem waarschijlijk de detectie van je videokaart wezen. anders kan je X gewoon ff opnieuw configureren met XFdrake.
die start je op door als root in te loggen en dan /usr/sbin/XFdrake intikken, let op hoofdletters zijn WEL belangrijk in linux. Dan komen er een paar vraagjes over de resolutie die je wilt en als laatste of tijdens het opstarten X ingeladen moet worden.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15

pietje63

RTFM

Op donderdag 18 juli 2002 19:46 schreef DJelte het volgende:
omdat die (lees hierboven) de linux partitie niet kan verwijderen en omdat ik de setup van linux niet opnieuw kan installeren.
geen bootdisk voor linux |:(

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pm7 van een vriend geleend maar die werkt ook niet. In windows wil ie niet lopen en in dos zegt hij als ik mijn wijziging wil maken:

error #4 Bad araument/parameter

Ook kan ik 1 paritie niet verwijderen. Dit is een partitie die primary is en hij is een: " * partitie ". Ook zegt hij dat partitie c: "(bad)" is. Als ik die partitie (c:) wil verwijderen en opnieuw wil aanmaken (hij kan niet op primary omdat ik andere (*partitie) al op primary staat en die kan ik niet verwijderen) en ik klik op apply dan geeft ie deze foutmelding :?

Weet iemand oplossing?
Pagina: 1