Toon posts:

[svhs > scart] Beeld zwart wit of flikkerend!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via de search al een heleboel verhalen gelezen van mensen die ongeveer met hetzelfde probleem zitten als ik, maar ik kom er nog steeds niet uit |:( Dus hier nog ff mijn verhaal:
Ik heb een laptop met S-video uitgang. De videokaart is de S3 Graphics Twister, in de Compaq (laptop) uitvoering.
De tv is een vrij nieuw model van Philips, met 2 scart-ingangen, maar dat is 't dan ook: geen S-video of whatever. Dus ben ik aangewezen op een S-videokabeltje met een scartblok ertussen voor de aansluiting naar de tv. Wanneer ik dan 'tv' als beeldscherm kies op de laptop heb ik prima beeld, en aanvankelijk ook gewoon kleur. Dat was echter maar van korte duur en sindsdien is m'n beeld zwartwit. :(
Heb van alles geprobeerd: omschakelen tussen PAL/NTSC maakt niet uit (tv ondersteunt ook NTSC volgens de handleiding). Ook het aansluiten of EXT1 of EXT2 maakt niet uit, het blijft zwartwit. VCR ertussen lost ook niks op. Als ik echter het scartblok in EXT2 douw en dan op de tv 'Y/C' kies, krijg ik op dat kanaal kleurenweergave. Op EXT2 blijft het beeld dan wel zwart wit. Heel irritant is het flikkeren van rood en blauw op het Y/C kanaal, maar vaak gaat dat na een kwartiertje weg.
Op een (nog nieuwere!) tv van een kennis heb ik het ook geprobeerd, hier krijg ik echter ook via Y/C geen kleurenbeeld meer, en ook niet op EXT1 en EXT2.
Thuis gaat het dus wel (op dat geflikker op Y/C na wat ik er eigenlijk ook wel uit wil hebben), maar dat is blijkbaar nog geen garantie dat het overal op Y/C in kleur gaat want bij die kennis werkte het dus alsnog mooi niet :( En ik ga volgende week op vakantie en wil op m'n hotelkamer 's avonds eigenlijk wel wat divxjes kijken... *D
Iemand eeeeenig idee om mij verder te helpen?
Tnx! :)

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 20:26
ik had hetzelfde met tvkaartje, vanaf cam,
je hebt verschillende soorten pal,
in nederland is het geloof ik B of D

bij mij was dat de oplossing *D

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
met de pal-instelling is die flikkering op kanaal yc2 er inderdaad wel uit geloof ik, maar dan zit ik nog steeds met zwartwit op ext2...? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 20:32 schreef WilkOnline het volgende:
met de pal-instelling is die flikkering op kanaal yc2 er inderdaad wel uit geloof ik, maar dan zit ik nog steeds met zwartwit op ext2...? :?
niemand hier die weet hoe ik dat eruit krijg???

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ok, volgende dingen.

Je MOET je TV op de Y/C ingang zetten, dit is nl. de ingang die los chroma en luma accepteert die je hem voert via de s-video kabel. Dan kan je nog een aantal dingen checken.

1. Gebruik een goede s-video kabel, helemaal over wat grotere lengtes.

2. Check of je laptop PAL uitstuurt. NTSC kan je tv gewoon weergeven, maar je hebt een lagere resolutie.

3. Misschien is de tv-out convertor van je laptop gewoon niet zo erg goed en is dat waar het flikkeren vandaan komt.

4. Check of je wel echt s-video uitstuurt en niet composite.

[edit]

Je kunt geen kleuren beeld via s-video krijgen op je EXT2 ingang, dus zet hem gewoon op Y/C.. (y staat voor luma (licht) en C staat voor chroma (kleur).) Dit is de enige optie die je hebt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ext1/2 onderstersteund geen svhs misschien?
gebruik de svhs ingang van je tv gewoon...

En nog belangrijker: soms is de svhs ingang gekoppeld met de ext2 (of 1), zorg dat eventuele andere apparaten die daarop aan zijn gesloten UIT staan, anders moet je TV 2 beelden door elkaar weergeven en dat kan ie niet en krijg je ongeveer het resultaat wat je beschrijft...

Alles kan stuk.

Pagina: 1