Case Fan als CPU Fan ?

Pagina: 1
Acties:

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan ik een 'normale casefan' met RPM meting gewoon aansluiten op mun cpu cooler ? Dat ik gewoon een wat stillere case-fan neem die ik op mun cooler zet want 29db is nog te hard :) En viseversa ?
Zit er nog verschil in Ball/Sleeve Fans ?
En is een casefan dan niet sneller stuk dan een cpu fan ?
Niet da'k dalijk ineens mun pc aanzet en mun cpu fan is stuk doordat ut eigenlijk een casefan is ?

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Is het zelfde princiepe een case fan of cpufan, dus even zoŽn adapter kopen om dus een 80MM fan aantesluiten op je koelblok.

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 12:41

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Ball bearing koelers zijn in princiepe betrouwbaarder dan sleeve. Daar staat tegenover dat ze over het algemeen ook meer lawaai maken.

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 19:17 schreef Padje het volgende:
Is het zelfde princiepe een case fan of cpufan, dus even zoŽn adapter kopen om dus een 80MM fan aantesluiten op je koelblok.
tjah waarom kopen ... gwoon een fanguard op je heatsinc schroeven.. en dan je fan weer op je fanguard.. kost je veel minder.. zelfde resultaat ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57
Heb hier een Spire Bigrock cooler met daarop een 7cm fan. Ding vervangen door een 8cm Panaflo en vastgemaakt met tie-wrapjes. Ding is nu stil en koel :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik d8 dat sleeve meer geluid maakte ??

Maar mijn Zalman 6000-Cu is ook sleeve, hmm vaag :P

Verwijderd

je kan gewoon een casefan op je cpu fan zetten, heb het ook een keer gedaan :) werkt uitstekend

• Plague
  • Niet online
*noot:

Je moet WEL je heatsink erop laten zitten natuurlijk!!!

Ik wist niet of je dit had begrepen of niet, dus toch maar ff zeggen ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:45

job

ball bearing is niet betrouwbaarder, deze gaat gewoon langer mee dan sleeve. maarja, of een fan nou 5 of 4 jaar mee gaat met 24/7 aan. maakt mij niet veel uit. heb het liever stiller.
het voordeel van sleeve is dat deze stiller is.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 11:05 schreef damster het volgende:
ball bearing is niet betrouwbaarder, deze gaat gewoon langer mee dan sleeve. maarja, of een fan nou 5 of 4 jaar mee gaat met 24/7 aan. maakt mij niet veel uit. heb het liever stiller.
het voordeel van sleeve is dat deze stiller is.
Wat er aan een sleeve onbetrouwbaar is, is dat het stof tussen de sleeve (engels voor kraag of manchet) gaat zitten, an als de fan na een tijdje warm wordt, loopt de hele zaak vast. Er zit namelijk geen goed afsluitende rand om stof in de lagering te voorkomen op.

Voor een casefan is het geen probleem, die zal niet snel warm worden. Die Zalman die Fairy noemt ook niet, die fan hangt 'los'in de PC.

Maar een fan op de PC-koeler wordt natuurlijk wel warm....

;) Die Panaflo fans zijn wel goed daarvoor. :P
De sleeve lagering van die fans is stofdicht, en de sleeve is gevuld met een smerende vloeistof.
Pagina: 1