Speaker/Versterker combo hulp nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
hej audiotweakers, ik zat met een vraag, aangezien ik een noob ben op dit gebied heb ik hulp nodig .... Ik wil nieuwe speakers gaan kopen en een nieuwe versterker, budget is niet zo groot daarom koop ik eerst 2 nieuwe front speakers en dan over een jaar ofzo een nieuwe versterker.

Ik had de volgende speakers gevonden :

HiFi luidsprekerboxen met 3-weg basreflexsysteem. Versterkte
Afmetingen (hxbxd): 97 x 25 x32 cm.
Belastbaarheid: 120 watt maximaal
Frequentiebereik: 40 - 18000 Hz
Impedantie: 4 Ohm
Kastinhoud: ca. 60 liter

En ik heb op moment deze versterker :

2x 80 W MPO / 2 x 40 W RMS, 6(ohm) , 1kHz, THD 10%

mijn vraag is dus of deze combinatie mogelijk is ... of het via een weerstand mogelijk te maken is voor de tijd dat ik nog geen nieuwe versterker heb ...

zal vast wel een noob vraag zijn, maar ik kwam er zonder hulp niet uit, ook search leverde niks op

Verwijderd

wil best hoor

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 15:12
Welk merk zijn deze speakers?
En ik heb op moment deze versterker :
2x 80 W MPO / 2 x 40 W RMS, 6(ohm) , 1kHz, THD 10%
Lijkt me een aardige ***versterker. THD van 10% :? ??? Dit is dus in feite 2x 30Watt of zo.

Maar dit is geen enkel probleem, alleen moet je je versterker niet extreem hard zetten, want dan kun je je speakers opblazen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
waarom wil je 4 Ohm speakers?

Zeker als je versterker niet al te best is zal hij dat niet leuk vinden, er vanuitgaande dat het gewoon een 8 ohm versterker is.

Hifi stereo is normaal gesproken altijd 8 ohm apparatuur.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op woensdag 17 juli 2002 18:34 schreef Rappie het volgende:
<knip>
Versterkte :? wat? huh?
<knip>
... 40-18kHz klinkt een beetje prutachtig ... niet echt dat je zegt ideaal...
120 Watt maximaal, betekend 120 Watt peak. bij goedkope speakers bedoelen ze dan ook echt PEAK (met hele grote letters en een beetje overdreven hoge waarde).
reken er maar op dat het RMS (nominale) vermogen van de speaker dan zo'n 70-80Watt is.
Maar ja, je hebt een laag budget dus dan kan het wel weer.
Zion zei
Zeker als je versterker niet al te best is zal hij dat niet leuk vinden, er vanuitgaande dat het gewoon een 8 ohm versterker is.
Een versterker is niet een 8 Ohm versterker maar levert zijn gespecificeerde vermogen aan 8 Ohm speakers.
Of moet ik zeggen: het vermogen wat ie levert is gerelateerd aan de impedantie van de speakers (impedantie is dus X Ohm, van de speakers)
Rappie:
mijn vraag is dus of deze combinatie mogelijk is ... of het via een weerstand mogelijk te maken is voor de tijd dat ik nog geen nieuwe versterker heb ...
Je kan rustig 4 Ohm speakers aansluiten, wel in de gaten houden dat in het geval van 4 Ohm speakers de versterker meer vermogen gaat leveren als bij 6 of 8 Ohm.
Jouw versterker levert 40 Watt RMS aan 6 Ohm, dus zal ~60 Watt RMS aan 4 Ohm leveren.
Gezien het RMS vermogen van de speaker en die 60Watt die de versterker gaat leveren lijkt het me niet echt een probleem.
Maar je kan je versterker WEL naar de * helpen als je hem te hard zet. Als je nog meer pech hebt clipt je versterker flink en vliegen de tweeters je ook om de oren en kun je die van de muur peuteren. 8-) (en dan heb je geen garantie!)

Alles kan stuk.

Verwijderd

Kijk eens naar infinity speakers. En dan met name de reference lijn. Hier zijn vaak goed klinkende pilaren van te krijgen voor betrekkelijk weinig geld.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 18 juli 2002 10:14 schreef zion het volgende:
waarom wil je 4 Ohm speakers?

Hifi stereo is normaal gesproken altijd 8 ohm apparatuur.
Ehhh nee.

*zucht* versterkers hebben geen impendantie.

[topic=85720/1/50]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op donderdag 18 juli 2002 13:35 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ehhh nee.

*zucht* versterkers hebben geen impendantie.

[topic=85720/1/50]
K, sorry, ik probeerde dit er mee uit te leggen:
Daarom is van belang wat de impedantie van je speakers is die je aan je versterker hangt. Op de meeste versterkers staat wel achterop wat de impedantie is die je er veilig aan kan hangen, anders moet je in de handleinig kijken voor welke impedanties er een power spec is gegeven (bijvoorbeeld 50 Watt bla bla bij 4 Ohm, wat wil zeggen dat je 4 ohm speakers kan gebruiken). Helaas hebben speakers geen zelfde impedantie over het audio frequentiegebied (20-20000Hz). Zo kunnen 8 Ohm speakers wel een impedantie hebben van 2.4 Ohm bij xxxHz. Dit kan vervelende situaties opleveren voor de versterker, omdat die dan ineens meer dan 3x zoveel vermogen moet leveren. Dit is niet zo'n probleem totdat je je muziek echt hard hebt staan en drie keer zoveel ineens teveel is. Sommige fabrikanten geven dan ook een grafiek van de impedantie, waarop de impedantie tegen de frequentie staat uitgetekend.
met dank aan de audio video faq

Zo beter :?

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
Dat het een ***versterker is weet ik al ... maar het is dus mogelijk. Over een jaar komt er toch een nieuwe versterker te staan dus dat is wel uit te houden.
Hard zet ik mijn speakers nooit, aangezien het setje voornamelijk gebruikt wordt om films mee te kijken. Bedankt voor de hulp allemaal :)
ik ga even naar die zaak zodra ik mijn loonstrook heb .. :)
Pagina: 1