[FreeBSD] page fault met harddisk

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Ik heb een beetje een erg wazig probleempje...

Ik heb een pc.. met 2 harddisk er in
een nieuwere 8GB schijf en een wat oudere van 3.2GB..

Hier komt het vage..
start ik /stand/sysinstall op dan gaatie in een panic met page fault enzo..
ofzoiets.. ik weet niet precies wat het betekend maar dat het niet goed is lijkt me duidelijk
er staat Panic: page fault en de bak reboot....
Dus is GOED FOUT zal ik maar zeggen...

Ligt niet aan gepruts in het systeem zelf, de FreeBSD die er op staat is nog prima in orde en up2date en als ik van de installatie cd opstart gaat het ook fout bij sysinstall

Het probing devices vind ie gewoon niet leuk..
ik heb alles losgehaald zo ongeveer en wat blijkt..
als ik die 2de harddisk losmaak (die van 3.2GB) dan werkt het ineens wel allemaal weer zoals het hoort..

Is dit een controller probleem omdat het al een wat oudere harddisk is? of is dit een harddisk probleem dat ik zeer snel de hd moet gaan vervangen?

Als het systeem gewoon draait is er niks aan de hand dan kan ik die hd gewoon prima gebruiken
Hij geet wat meldingen bij het booten over
'resetting devices ata1' <-- een keer of 4
'Fallback into PIO mode' <-- Hierna gaat ie door

Het zegt mij niet zo heel veel dus ik hoop dat er hier iemand me even kan helpen met wat er fout kan zijn..

Verwijderd

gare hd, je controller is niet stuk, als die 8g disk goed werkt. Die ata resets komen door het feit dat er fouten optreden als je je hd via dma wilt aanspreken. Dit trekt de disk niet, en schakelt terug naar PIO mode.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
kan ik dat PIO mode niet ergens statisch er in rammen?
zou een halve minuut schelen bij het booten...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 juli 2002 18:21 schreef r3b00t het volgende:
gare hd, je controller is niet stuk, als die 8g disk goed werkt. Die ata resets komen door het feit dat er fouten optreden als je je hd via dma wilt aanspreken. Dit trekt de disk niet, en schakelt terug naar PIO mode.
DMA is -afaik- puur een controller issue.

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 19:12 schreef possamai het volgende:
kan ik dat PIO mode niet ergens statisch er in rammen?
zou een halve minuut schelen bij het booten...
Je kunt tijdens de bootup dma uitschakelen.
Druk na de bootstrap (op het moment dat het aftellen voor het booten van de kernel begint) op esc

Je krijgt dan een promt, type daarachter:
set hw.ata.ata_dma=0

Als het goed is kun je nu wel normaal gebruik maken van het systeem. Zet bij het goed functioneren in /etc/loader.conf deze regel:
hw.ata.ata_dma=0

Ik heb zoiets soortgelijks met een IBM 307030 (nog geen 2 jaar oude 30 GB schijf van IBM). Het probleem ligt denk ik aan de ATA-33 controller op het mobo en de aanwezigheid van een ATA-100 schijf. Zolang alleen een oudere ATA-66 schijf in het systeem zit is er niks aan de hand.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

volgens mij heb ik op de freebsd mailinglijsten ata ook al wel vaker voorbij zien komen als zijnde zeer problematisch in 4.6-stable... 4.6.1 zou oa. stabiele ata drivers hebben

• xzenor

xzenor

Topicstarter
ik heb de hele harddisk eens losgemaakt en er bleek een pinnetje naar binnengeschoten te zijn.......
harddisk beetje opengemaakt (de printplaat er vanaf, natuurlijk niet de schijven bloot leggen want dan is je hd dood)
Pinnetje teruggevonden (want hij was 'helemaal' naar binnen geschoten)
pinnetje teruggestopt.. soldeerbout er bij want pinnetje moest wel contact maken....

printplaat weer vastgemaakt op harddisk..
HEEL voorzichtig harddisk weer aangesloten (het blijft tin, en tin is niet zo HEEL erg stevig.....)

en nu ben ik spontaan van een probleem af waar ik al een jaar mee zit te kloten....

Niks geen freebsd issue of controller.. gewoon een rot pinnetje.. gare harddisk dus zoals de eerste reply al zei :-)

Het is in iedergeval helemaal opgelost.
Ik heb het allemaal maar ff neergezet voor het geval er nog eens iemand met hetzelfde probleem komt te zitten.. (de kans is klein, maar hij is er..)
Pagina: 1