Toon posts:

[Migratie NT4.0 naar Win2000]

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit keer geen technische vraag maar meer een beroep op jullie ervaring van het migreren van Windows NT4.0 naar Windows W2k.

Ik ben bezig met het maken van een begroting voor het jaar 2003. Ik moet in beeld brengen hoeveel uur wij bezig zijn met het migreren van NT4.0 naar Windows 2000.

Het betreft hier een domein met 8 NT 4.0 servers en 200 NT4.0 WS

[Servers]
2x SQL 7.0 servers
1x Exchange 5,5 (wordt Exchange 2000)
1x Printserver (45 netwerkprinters)
1x Dataserver
1x Applicatieserver
1x Proxy
1x Arcserve Backup server

De clients willen we in eerste instantie NT4.0 laten (Geeft dit extra problemen? vast wel, maar kosten technisch zit het er niet in)

Er wordt een extra server aangeschaft om daar de eerse w2k domaincontroller van te maken.

Mijn vraag:

Heeft er iemand ervaring met het migreren van de bovenstaande servers naar W2K? Technische gegevens voor de migratie heb ik niet nodig. (Nog niet *D)
Ik heb op dit moment met de test fase erbij 120 uur berekend. is dit absurd veel of juist te weinig ?
In deze 120 uur zijn het aanpassen van de loginscripts en de policies ook opgenomen. Met deze uren denk ik een werkend W2k domein te hebben waar NT4.0 clients op aanloggen.
Misschien kunnen jullie helpen met een globale schatting?

• oRc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Je kan beter altijd teveel uren berekenen, je weet nooit wat voor problemen je tegenkomt, ik zou eerst eens gaan testen, als je die mogelijkheid toch hebt, dan kijken of je al problemen tegenkomt en dan een globale schatting gaan maken. Bij ons moest het in een weekend klaar (2x NT server naar win2k + 1x exchange en 1x sql) en dat is toen wel gelukt. Zonder testfase oid. Maar als je die testfase toch hebt zou ik er goed van profiteren.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Offtopic vraagje,

Waarom ga je migreren naar 2000 ? En waarom ook gelijk Exchange naar 2000 ?

Beetje open deur intrappen, maar was ff nieuwsgierig. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 17:58 schreef SaSxNEO het volgende:
Je kan beter altijd teveel uren berekenen, je weet nooit wat voor problemen je tegenkomt, ik zou eerst eens gaan testen, als je die mogelijkheid toch hebt, dan kijken of je al problemen tegenkomt en dan een globale schatting gaan maken. Bij ons moest het in een weekend klaar (2x NT server naar win2k + 1x exchange en 1x sql) en dat is toen wel gelukt. Zonder testfase oid. Maar als je die testfase toch hebt zou ik er goed van profiteren.
idd, ik ben het met SaSxNEO eens, en meestal kom je toch wel wat kleine problemen tegen die wel veel tijd kosten. Althans of ik heb gewoon altijd pech :(

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik ben het ook met SaSxNEO eens, problemen komen bijna altijd bij zo'n migratie, althans bij mij dan :(
Dus beter iets teveel uren dan te weinig..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

een nieuwe server aanschaffen om daar win2k dc op te zetten gaat NIET werken (alleen als je eerst hem een nt4 bdc maakt en dan promoot naar PDC, dan kan je een upgrade uitvoeren!!). Als eerste zal je altijd je PDC moeten upgraden!!! (overigens zijn alle 8 servers DC's?... je domain upgraden gaat in eerste instantie alleen om je pdc/bdc's)

maar je hebt gelukkig een testfase :) en 120 uur voor zoiets vind ik niet veel...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op donderdag 18 juli 2002 14:51 schreef iis5_rulez het volgende:
een nieuwe server aanschaffen om daar win2k dc op te zetten gaat NIET werken (alleen als je eerst hem een nt4 bdc maakt en dan promoot naar PDC, dan kan je een upgrade uitvoeren!!). Als eerste zal je altijd je PDC moeten upgraden!!! (overigens zijn alle 8 servers DC's?... je domain upgraden gaat in eerste instantie alleen om je pdc/bdc's)
Ehm..d'r moet niks hoor, er is ook nog de mogelijkheid van een domain restructuring, als je native win2k domains wil gaan gebruiken.

In dat geval kun je op een nieuwe server een clean win2k + nieuwe AD zetten en dan met bijv. ADMT users + settings translaten/overzetten in het nieuwe win2k domain, met behoud van sIDHistory.

Daarna kun je de andere servers (bdc's bijv.) in je nieuwe domain joinen en daarna upgraden naar een memberserver of met AD als tweede DC.

* alt-92 heeft een grondige hekel aan "upgrade" installs.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Op zaterdag 20 juli 2002 00:10 schreef BackSlash32 het volgende:
* Arno heeft een grondige hekel aan "upgrade" installs.
* Arno fully agrees :)

En waarom upgrade je de NT4 clients niet :?

Niet migreren is duurder, aangezien je dan per PC een dubbele CAL gebruikt. Om een NT4 PC te laten connecten naar een 2000 server heb je toch een 2000 CAL nodig, dus je CAL's moet je toch upgraden. Een Windows 2000 prof mediapack kost nog geen ¤50,00 bij een MOLP licentiemodel, dus dat moet het probleem niet zijn ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

persoonlijk vindt ik upgrade ook een vies woord.
vooral als het om NT naar w2k gaat.

ik zou dan ook eerst een clean w2k install doen op een nieuwe server, daar mijn domain inrichten desnoods eerst een place holder voor het forrest en daar alle servers onder hangen. en compleet nieuw opbouwen.

dus niet migreren.
maar users opnieuw aanmaken
shares opnieuw
rechten opnieuw
security opnieuw
user data migreren
bedrijfs data migreren
login scripts herzien.
backup schema's herzien.
disaster schema's herzien.

het voordeel hier van is. dat je schoon begind. enniet alle ellende van NT4 (hier mee bedoel ik de te vlug gedane veranderingen op het ouden systeem nt4 die doorgevoerd moesten worden omdat "dit of dat" NU draaien moest van de baas)
en je hoeft geen consessie te doen (lees native / mixtmode)
..

maar ja wie ben ik...?

Verwijderd

120 uur is redelijk krap, maar wel haalbaar. Wel zou ik toch de overstap maken naar W2K Pro op de werkstations.

Verwijderd

Ik zou 't ruimer nemen. Beter dat je aan het eind tijd overhoud, dan dat je tijd tekort gekomen bent en op je flikker krijgt. Een uurtje is zo weg, zeker als je e.e.a. goed wilt testen.

Om tijd te besparen: Stel een goed testplan op.

Voor de mensen die zich afvragen waarom hij de WS niet overzet naar 2k:
De clients willen we in eerste instantie NT4.0 laten (Geeft dit extra problemen? vast wel, maar kosten technisch zit het er niet in)
Lijkt me duidelijk..

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Op zondag 21 juli 2002 20:57 schreef hezik het volgende:
Voor de mensen die zich afvragen waarom hij de WS niet overzet naar 2k:
[..]

Lijkt me duidelijk..
Zoals ik al zei... de kosten moet hij toch al maken in de vorm van licenies en werk voor het handmatig omzetten

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 17:53 schreef VipTweak het volgende:
120 uur is redelijk krap, maar wel haalbaar. Wel zou ik toch de overstap maken naar W2K Pro op de werkstations.
Het moeten kunnen als je weet hoe te werk te gaan met een plan en bekende testresultaten. Dus hier zul je ook zo'n 120uur voor moeten reserveren denk ik. Laat je nie verrassen!

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 23:05 schreef Conar het volgende:

[..]

Het moeten kunnen als je weet hoe te werk te gaan met een plan en bekende testresultaten. Dus hier zul je ook zo'n 120uur voor moeten reserveren denk ik. Laat je nie verrassen!
Vraag is of zijn baas het hiermee eens is :+

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 02:34 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Vraag is of zijn baas het hiermee eens is :+
ook ff de kosten van rolback, restore, uit productie, datalos, externe partij, blablabla opsommen "work like a sharm " hehe

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:35
Op zaterdag 20 juli 2002 00:10 schreef BackSlash32 het volgende:

* Harrie666 heeft een grondige hekel aan "upgrade" installs.
Als hij zijn huidige PDC of een naar PDC gepromote BDC Upgrade naar 2k (Ja die waar jij zo'n hekel aan hebt :) ) heeft hij zijn 2k domein in de lucht, dan kan hij die nieuwe server 2000 VERS installeren, dat maak je de GC enzo, en je heb je AD in de lucht met rechten en zooi.

dan heeft hij 1 bak over :) en dan kan hij met nieuwe installaties gaan schuiven van machine tot aan de laatste die hij dan als reserve ofzo in de kast kan zetten.

Ook zou ik er zeker over nadenken ook met de clients over te gaan naar 2k. die extra machine als RIS server installeren ofzo en je bent zo in de lucht met je clients.

mijn ervaring is dat ik met Win2k clients een stuk minder problemen heb dan met NT4.0 clients.

Verwijderd

Ja, ik weet het. Ik krijg waarschijnlijk gezeik over me heen over "off-topic" en "ongevraagde informatie", maar ik moet het toch even kwijt.

Is het voor dit bedrijf niet veel verstandiger (met name gezien de nieuwe licensing models van Microsoft die nog meer geld gaan kosten) om uitsluitend de workstations Windows (ofwel NT4 ofwel 2000) te laten draaien, terwijl je je servers migreert naar Linux of BSD?

SMB-ondersteuning is tenslotte uitstekend, zowel voor filesharing als printing. Het enige lastige punt is mogelijk het migreren van Exchange naar een ander mail-systeem.

Bedenk echter wel dat je met het zoveel mogelijk omarmen van open-source oplossingen niet alleen licentiekosten bespaart, maar ook jezelf minder afhankelijk maakt van een vendor (Microsoft) die standaarden bepaalt en je in de toekomst min of meer kan blijven dwingen om hogere licentiekosten te betalen aangezien je met hun standaarden opgescheept zit?

Onderschat dit belangrijke punt niet! Het is een bekende vicieuze cirkel waar veel bedrijven inzitten en steeds meer afwillen.

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Om (veel) tijd te besparen zou ik ook eens een kijkje nemen bij wat migratietools zoals bv Domain Migration Administrator van NetIQ ([url="http://www.netiq.com"]http://www.netiq.com[/url]) Heb hiermee zelf al diverse migraties bij bedrijven uitgevoerd als consultant en bevalt mij altijd prima. Grootste migratie was 10.000 users + mailboxen van NT4 + Exchange 5.5 naar Win2k + Exchange 2000 en zo'n 50 file/printservers en dat was binnen een paar dagen gebeurt.

Als je vragen hebt mail me dan maar offline.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 24 juli 2002 01:25 schreef Harrie666 het volgende:
Als hij zijn huidige PDC of een naar PDC gepromote BDC Upgrade naar 2k (Ja die waar jij zo'n hekel aan hebt :) ) heeft hij zijn 2k domein in de lucht...
Kan, maar mijn ervaringen met geupgrade PDC's naar een win2k DC met AD zijn niet zo positief als met een schone install :)
dan heeft hij 1 bak over :) en dan kan hij met nieuwe installaties gaan schuiven van machine tot aan de laatste die hij dan als reserve ofzo in de kast kan zetten.
Die server hou je ook 'over' bij een Domain restructuring, als je je users op je nieuwe domain hebt is je oude PDC niet meer nodig.
Daarnaast biedt een restructuring je de gelegenheid om de organisatie van je domain in een voor AD optimale situatie te zetten.
Ook zou ik er zeker over nadenken ook met de clients over te gaan naar 2k.
[...]
mijn ervaring is dat ik met Win2k clients een stuk minder problemen heb dan met NT4.0 clients.
Zeker in een win2k domain, anders kun je net zogoed NT4 server blijven gebruiken (nog even afgezien van het kostenaspect ivm licenties)..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1