f-prot voor linux nut of nutteloos

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
f-prot heeft een virusscanner gemaakt die in onder linux checkt of er bij toeval een virus opstaat. Hij is afaik te gebruiken onder linux en scant vandaar uit ofwel je windows ofwel je linux machine op mogelijke virusen.
Hij werkt zonder problemen vanuit de commandline en laat je ook exact zien wat er gebeurd, wat mij vooral opviel is de mogelijkheid je linux machine te scannen :? zijn toch geen virusen voorin elk geval wel handig om een windowsbak vanaf afstand te scannen ;)

Verwijderd

Jawel hoor voor linux zijn er ook virussen.
Alleen ligt, voor de normale gebruiker, de verspreidingsgraad ligt een stuk lager. :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

_nethack

We're all MAD here

Handig om een windowsbak van afstand te scannen, of bijvoorbeeld als je een linux machine met samba als fileserver gebruikt voor windows clients, of als email-scanner...

Mogelijkheden genoeg :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 17:00 schreef Operations het volgende:
Handig om een windowsbak van afstand te scannen, of bijvoorbeeld als je een linux machine met samba als fileserver gebruikt voor windows clients, of als email-scanner...

Mogelijkheden genoeg :)
De mogelijkheden om een windowsbak te scannen en je email is al een oud concept, maar dit is nogtoe een van de weinige scanners die ik heb gezien die ook zonder problemen je linuxbak scant incl mbr boot en fs, dat is hetgene waar ik me over verwonderde.

Het aantal *nix virusen/trojans staat volgens f-prot op 97 stuks (toch nogwel veel imho) dit na de laatste update van gisteren.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

McAfee scant ook zonder enige moeite de hele rotzooi.

btw gratis voor xs4all abonnees :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 juli 2002 16:53 schreef ItSnows het volgende:
Jawel hoor voor linux zijn er ook virussen.
Bij mijn weten zijn dat alleen proof-of-concept gevallen, die nog nooit in het wild zijn gevonden. Het zijn er sowieso maar weinig.

Worms zijn ander verhaal.

Verwijderd

Ik heb weer een andere :? van Command Anti Virus oid
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Command Software AntiVirus for Linux version 4.64.1
Copyright (C) 1998, 2001 Command Software Systems, Inc.
Portions (C) Copyright 1998, 2001 Frisk Software International.
CSAV: SIGN.DEF created on Jul 17 2002
CSAV: SIGN2.DEF created on Jul 17 2002
CSAV: MACRO.DEF created on Jul 17 2002
No viruses were found in MBRs or hard disk boot sectors.

Results of virus scanning:

Files: 0
MBRs: 0
Boot sectors: 0
Objects scanned: 0
Infected: 0
Suspicious: 0
Disinfected: 0
Deleted: 0
Renamed: 0

Time: 0:00

Daar zie ik ook weer (C) Frisk staan?

Maar ik gebruik hem iig (zakelijk) om de email te scannen om al die knake wormen van de laatste tijd :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
McAfee is een kutscanner (Flame intended ja)
Heb je bij Sophos of PC Cillin nog elke dag, elke halve dag of om de twee dagen een update voor elk miezerig virusje wat gevonden wordt, bij McAfee mag je wachten tot er een verzamelupdate komt eens in de 1 a 2 weken :r . Lekker als je mailserver een week lang Klez door mag laten omdat McAfee em nog niet kent (heb het meegemaakt).

Het enige nut van een virusscanner voor Linux:
- je kunt bij mensen langs met een bootdiskette/cd om de zooi te ontdoen van windoos virussen
- Je kunt inkomende en uitgaande mails door je mailserver scannen op Windoos virussen zodat je niet telkens bij elke domme klikactie naar die mensen toe hoeft te gaan

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
ik heb dat f-protje even gedownload en hij komt bij het starten van de script in een never-ending-loop. als ik dat scriptje eens bekijk zie ik dat het scriptje constant opnieuw uitgevoerd wat dus de never-ending-loop verklaart. deze werkt dus niet :(

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 23:49 schreef LinuxUser het volgende:
ik heb dat f-protje even gedownload en hij komt bij het starten van de script in een never-ending-loop. als ik dat scriptje eens bekijk zie ik dat het scriptje constant opnieuw uitgevoerd wat dus de never-ending-loop verklaart. deze werkt dus niet :(
waarschijnlijk heb je dan de 'folow' optie aanstaan, daarmee worden de symbolic-links gecheckt en 'gevolgt' deze optie kan er voor zorgen dat je in een loop terecht komt.

vergeet ook niet dat het nog beta is

Verwijderd

Neem aan dat je de licentie hebt gelezen? Dit soort virusscanners wordt met name gebruikt op servers. En daarbij dan vooral mailservers.

Algemene opmerking over Linux/*NIX virusscanners:

1) bij mijn weten is er geeneen die alle bestanden automatisch on the fly scanned

Een opensource + gratis alternatief is OpenAntiVirus. 2 opmerkingen:

1) de signatures zijn niet altijd even snel geupdate. Ik verwacht niet dat ze al te compleet zijn. Hierbij wil ik me graag bij JVC aansluiten: Sophos bijvoorbeeld heeft wel up2date signatures. Maar, check de licentie..
2) dit dingetje heeft ook SMB, Squid en Mail compatibiliteit. In een redelijk groot netwerkje (werkomgeving) is dat allemaal geweldig en randabel om op te zetten. Voor een thuisgebruiker is het echter overkill en het sop de kool niet waard.

(Zelf nog niet geprobeerd vanwege signatureprobleem plus dat het voor mij overkill is. Wie weet, 't is vakantie)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Tuurlijk de licentie gelezen en ja een scanner word vooral gebruikt voor mailscans. Dat er niet realtime gescant word is idd waar. Hoe het met updates zit weet ik niet (pas een gedaan), maar met het herkennen van virusen zit het wel snor hij herkent 63500+ soorten waaronder 97 *nix virusen/trojans/wormen en kan ook je *nix bak scannen op trojan/worm gevaar.
Of het overkill is weet ik niet, misschien wel echter die paar minuten die het duurt om hem te instaleren vind ik niet zo erg om eens te 'testen'
Gisteren voor de lol eens een systeemscan uitgevoerd, dit ging zeer makkelijk duurde wel relatief lang, maar hij heeft wel alle directories gescant incl. mbr en /boot.

• A_L
  • Niet online

A_L

Op de cd die laatst bij de duitste c't was gebundeld, stond ook f-prot voor linux op.
Alleen hierbij was de cd een bootable linux-cd. Als je deze starte kreeg je een menu'tje om bijvoorbeeld alle schijven in je systeem te scannen. Of de nieuwste update op te halen van internet. Ik vind het wel handig om vanuit linux bijvoorbeeld andere bestandssytemen te scannen.
Pagina: 1