|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik zal 's ff kijken....Op woensdag 17 juli 2002 17:48 schreef Abbadon het volgende:
Je geheugen draait slechts op PC1600 snelheid, althans, dat maak ik op uit de 75% bandwith efficiency (simpel rekensommetje). Dus die moet je sneller zien te krijgenEn check ook ff je geheugen settings in het BIOS (CL, Ras2Cas, Ras Precharge en weet ik wat).
[CLAS LATENCY= 2T]
[RAS PRECHARGE=3T]
[RAS ACTIVE=7T]
[DDR REFRESH CYCLE=tRAS+tRP+1T]
Mensen die me kunnen helpen?
|| Specs ||
Duron 1200
MSI 745 Ultra (SIS 745)
256 MB PC2400 CORSAIR
Mijn geheugen instellingen zijn:
DRAM Timing Configuration: Turbo mode
CAS Latency: 2T
RAS Pulse Width: 5T
Row Precharge Time: 2T
RAS to CAS Delay: 2T
CPU: DRAM Clock Ratio: 3:4 = 266FSB
Ik haal iets hoger dan jouw maar niet veel. (rond de 1250 of 1300)
Dus het ligt niet aan je geheugen.
dikzak
en dat is....:? (n00b op geheugen-gebiedOp woensdag 17 juli 2002 21:42 schreef Chello200 het volgende:
ik doe een standaard gooi ; via 4in1 installeren ?
[zijn dat AGP-drivers? had ik net ergens gelezen geloof ik...of zijn het Chipset-drivers? (denk ik eerder) ]
|| Specs ||
|| Specs ||
Dit zijn chipset-drivers.Op woensdag 17 juli 2002 22:02 schreef gangsterjoey het volgende:
[..]
en dat is....:? (n00b op geheugen-gebied)
[zijn dat AGP-drivers? had ik net ergens gelezen geloof ik...of zijn het Chipset-drivers? (denk ik eerder) ]
Aan de hand van je antwoord meen ik te kunnen opmaken dat je ze niet hebt geinstalleerd
VIA Driver page
VIA 4-in-1 4.40 (nieuwste)
Ik heb net ff getest, met KaZaA e.d. aan heb ik 88% bandwidth efficiency. Als je dit in safe mode zou proberen met zo weinig mogelijk programma's aan, zou je toch wel >90% moeten kunnen komen lijkt me.
|| Specs ||
Maximaal lijkt me sterk.Op donderdag 18 juli 2002 12:58 schreef gangsterjoey het volgende:
Dus als ik het goed heb, haal ik na het installeren van die Drivers (ben ik nu aant doen) wel de maximale Bandwith Efficiency? Dit zou dus +/- 2100 moeten zijn (tog)
100% efficiëntie is heel moeilijk, dan moet er niks tegen zitten.
90% moet wel zeker te halen zijn.
In ieder geval meer dan de 75%.
Wat moet ik doen? HELPPPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|| Specs ||
Op welke FSB moet ik het RAM hebben staan om hem boven die 75% uit te laten komen?Op woensdag 17 juli 2002 21:09 schreef gangsterjoey het volgende:
[..]
Ik zal 's ff kijken....
edit:
[CLAS LATENCY= 2T]
[RAS PRECHARGE=3T]
[RAS ACTIVE=7T]
[DDR REFRESH CYCLE=tRAS+tRP+1T]
Mensen die me kunnen helpen?
|| Specs ||
Verwijderd
Een goede verklaring voor jou verhaal zou kunnen zijn dat die DRAM clock ratio niet werkt..dat je geheugen gewoon op 200Mhz nog draait..Op woensdag 17 juli 2002 21:39 schreef Semetrix het volgende:
Hier heb ik ook last van met mijn systeempje namelijk:
Duron 1200
MSI 745 Ultra (SIS 745)
256 MB PC2400 CORSAIR
Mijn geheugen instellingen zijn:
CPU: DRAM Clock Ratio: 3:4 = 266FSB
Ik haal iets hoger dan jouw maar niet veel. (rond de 1250 of 1300)
Dus het ligt niet aan je geheugen.
Verder zou ik het niet weten..je instellingen zijn goed. Misschien andere bios proberen?
Daar dacht ik dus ook aan. Maar de nieuwe bios lost het helaas ook niet op. Misschien is dit een probleem voor alle moederboarden gebasseerd op SIS745 en valt het niet op te lossen met een drivertje.Op donderdag 18 juli 2002 14:30 schreef NoStra het volgende:
[..]
Een goede verklaring voor jou verhaal zou kunnen zijn dat die DRAM clock ratio niet werkt..dat je geheugen gewoon op 200Mhz nog draait..
Verder zou ik het niet weten..je instellingen zijn goed. Misschien andere bios proberen?
En oja topicstarter.. Installeer geen VIA 4 in 1 drivers .. Je hebt namelijk een SIS moederboard.
Wat sommige mensen allemaal roepen om aan hun posts te komen.. De eerste VIA driver reactie in deze topic komt van iemand met 2000+ posts

Mijn SDRAM DDR staat op 100 (non-Oc'ed...)Op donderdag 18 juli 2002 14:30 schreef NoStra het volgende:
[..]
Een goede verklaring voor jou verhaal zou kunnen zijn dat die DRAM clock ratio niet werkt..dat je geheugen gewoon op 200Mhz nog draait..
|| Specs ||
Toch weet ik nagenoeg zeker dat je ram maar op PC1600 (DDR200) snelheid draait; je haalt 72% efficiency, en 1151MB/s is 72% van 1600MB/s. Dit is ook niet zo gek aangezien je er een Duron met 200DDR FSB in hebt zitten. FSB en ram lopen nu sychroon en je moet in je BIOS instellen dat het ram 33% sneller loopt (asynchroon) dan je FSB (dan loopt 't op PC2100 snelheid). Natuurlijk is het 't beste de Duron te unlocken, multiplier verlagen en de FSB omhoog gooien naar DDR266+.
Het efficiency percentage kun je alleen verhogen door het aanpassen van geheugentimings (dus niet het verhogen van de snelheid in MHz'en), want het staat voor het aantal MB/s wat gemeten wordt tegenover de theoretische max bandbreedte in MB/s. Ik weet niet wat jouw BIOS allemaal voor opties heeft, maar zet ze iig eens in zoals Semetrix ze heeft staan.
Oh, ik meen me overigens ook te herinneren dat deze SiS chipsets helemaal niet zo lekker presteren met een asynchrone FSB/ram verhouding, dus de unlock optie en hogere FSB lijkt me zeker het meeste winst opleveren.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik heb last van hetzelfde, echter heb ik een Gigabyte 7vrxp met een Via kt333 chipset.Op donderdag 18 juli 2002 14:47 schreef Semetrix het volgende:
[..]
Daar dacht ik dus ook aan. Maar de nieuwe bios lost het helaas ook niet op. Misschien is dit een probleem voor alle moederboarden gebasseerd op SIS745 en valt het niet op te lossen met een drivertje.
Wat me echter opvalt is dat het gaat om durons (ik heb een 700@850) met een 100/110 MHz fsb, misschien dat de verklaring daar is te vinden. Het is mij tot nu toe niet gelukt om mijn duron op een 133 MHz fsb te laten draaien, misschien dat iemand anders met een soortgelijke configuratie zijn duron wel op een 133 MHz fsb heeft lopen en daarvan eens de benchamrks kan posten.
The need for speed drives me
Dit is nóg slechter.....Wat moet ik veranderen? Hoeveel FSB moet me geheugen staan om mijn geheugen op PC2100 te laten lopen? Mijn multiplier is 12x....
|| Specs ||
Verwijderd
specs:
- MSI Ultra 745 met biosupdate (v1.3)
- Duron 1Ghz
- Samsung PC2100 DDR (cas2)
op www.ocworkbench.com/msi heb ik ook al gekeken, blijkbaar is de memperformace met de 4:3 devider lager
Pak bios 1.2 of "zeker niet 1.4 !!!"

Sorry het is een gifje geworden... ,en het ken inderdaad iets harder op die chipset ,maar ik ben tevreden zo dacht ik..
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Zo kunnen wij het ook. FSB op 170 en gaan met die banaan. Beetje appels met peren vergelijken.Op donderdag 18 juli 2002 19:55 schreef Speedy-J het volgende:
Hey tweakers ,er klopt iets niet bij jullie hoor
Pak bios 1.2 of "zeker niet 1.4 !!!"
[afbeelding]
Sorry het is een gifje geworden... ,en het ken inderdaad iets harder op die chipset ,maar ik ben tevreden zo dacht ik..
Maar wij willen liever dat het normaal loopt op standaard snelheden.
Heb je het zelf getest met verschillende bios versies of las je dat ergens op een site/forum.
Ik heb alle bios versies al geprobeerd ,incl de verschillende betas die door MSI zelf zijn verstrekt aan een geselecteerd groepje 745Ultra gebruikers.Op donderdag 18 juli 2002 20:21 schreef Semetrix het volgende:
[..]
Zo kunnen wij het ook. FSB op 170 en gaan met die banaan. Beetje appels met peren vergelijken.
Maar wij willen liever dat het normaal loopt op standaard snelheden.
Heb je het zelf getest met verschillende bios versies of las je dat ergens op een site/forum.
Ik ben by the way de "enige" moderator op het MSI gedeelte van ocworkbench.
Het grote voordeel hiervan is ,dat ik vrijwel altijd de eerste ben met BIOS updates en dergelijke ,dus ik hoef het inet niet af te struinen
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Zou dat het zijn?
Zou Sisoft uit je geheugen lezen dat het PC2100 is, terwijl er gemeten wordt dat er maar op PC1600 gewerkt wordt?
Als dat het is, no worries.
Enne, over asynchrone memory timings gesproken, ik heb laatst eens wat testen zitten lezen in de Computer Techniek, en die kwamen bij asynchrone timing bijna nooit tot prestatieverbeteringen, integendeel, soms zelfs 3 tot 5% lagere performance.
Waarvoor dat PC3300 geheugen dan wel gebruikt kon worden? Multiplier omlaag, en FSB omhoog (synchroon dus).
Dus jij zegt dat ik me CPU/SDRAM/PCI op 100/133/??? moet laten lopen?Op donderdag 18 juli 2002 16:04 schreef Abbadon het volgende:
[titelverandering]
Toch weet ik nagenoeg zeker dat je ram maar op PC1600 (DDR200) snelheid draait; je haalt 72% efficiency, en 1151MB/s is 72% van 1600MB/s. Dit is ook niet zo gek aangezien je er een Duron met 200DDR FSB in hebt zitten. FSB en ram lopen nu sychroon en je moet in je BIOS instellen dat het ram 33% sneller loopt (asynchroon) dan je FSB (dan loopt 't op PC2100 snelheid). Natuurlijk is het 't beste de Duron te unlocken, multiplier verlagen en de FSB omhoog gooien naar DDR266+.
[..]
|| Specs ||
Dan loopt hij zwaar klote op ansync , zet hem 1:1 dan zal hij wat beter presteren....Op donderdag 18 juli 2002 22:00 schreef gangsterjoey het volgende:
[..]
Dus jij zegt dat ik me CPU/SDRAM/PCI op 100/133/??? moet laten lopen?
Ik heb hem nu weer ff Oc'ed! 110/110/37(?)Op donderdag 18 juli 2002 22:00 schreef gangsterjoey het volgende:
[..]
Nu haal ik het volgende:
Dit is al beter, maar de volgende stap in mijn bios op me k7s6a is 112, en volgens mij kan dat nét niet...
Nu: 12*110=1320 Mhz
Dan: 12*112=1344 Mhz
En ik d8 ergens gelezen te hebben dat de Duron maximaal maar op 1330 kon lopen, en dit kan ook wel kloppen, want als ik hem 1 tandje hoger zet...(ja, heb ik wel 's gedaan jah), start hij niet meer op....
Zijn hier misschien programma'tjes voor ofzo?
* gangsterjoey gaat ff op de ECS-site kijken voor een BIOS-update met meerdere OC-mogelijkheden...
|| Specs ||
Doet die site het helemaal, op het support-gedeelte na.
* gangsterjoey vindt code 404 zuigen...
Morgen dan maar nog een keertje kijken, of zijn er misschien mensen die al een andere bios hebben geflashed, waarin meer OC-functies zijn ingebouwd?
|| Specs ||
De topicstarter heeft het toch over een SiS745? Daar moeten juist helemaal geen via drivers op.. Het is geen via chipset maar een SiS. Dus ik zou die via drivers maar ef deinstalleren want die horen er echt niet op.Op woensdag 17 juli 2002 21:42 schreef Chello200 het volgende:
ik doe een standaard gooi ; via 4in1 installeren ?
En wat je ook kunt proberen, je duron ef unlocken en dan 133/133 draaien, dan heb je zeker wel ene goede score, dit bord presteerd namelijk erg brak als je asynchrome clocks hebt. Dan verlaag je de multieplier gewoon naar 8 ofzo
|| Specs ||
niet, maar als je een sischipset hebt krijg je die dingen niet eens geinstalleerd geloof ik, heb het nooit geprobeert eigelijkOp vrijdag 19 juli 2002 12:29 schreef gangsterjoey het volgende:
ehhmmm...ff vraagje: hoe kan ik die via 4in drivers deïnstalleren?
anders gewoon de sisdrivers installeren, dan komt het goed
[url="http://www.sis.com"]www.sis.com[/url] oid
Duron 1200mhz
12*100 (200fsb) score rond de 1250/1300
(ratio 1:1 of 3:4, fast settings)
9*133 (266fsb) score rond de 1650/1700
(ratio 1:1, langzame settings)
200fsb - 266fsb verhaal:
Dus het klopt dat het geen *piep* uitmaakt als je de ratio van 1:1 naar 3:4 zet. 266fsb werkt niet sneller als de cpu op 200fsb draait..(kweet niet hoe het zit bij andere chipsets)
Enigste oplossing is om ff 5 (vanwege morgan core) potlood streepjes te zetten en klaar. Kost maar een paar minuten werk.
|| Specs ||
Nee, daar is deze chipset niet snel genoeg voor.Op donderdag 25 juli 2002 03:09 schreef gangsterjoey het volgende:
Dus als ik een XP zou kopen, (die lopen wél op 133 MHZ) Dan zou er wel 2100 uitkomen, ongeveer?
Misschien.En dan zou de Bandwith Efficiency boven de 90% uit moeten komen?
Onderstaande screenshot is gemaakt met:
Duron 1200 = 9 x 133
CPU: DRAM Clock Ratio: 1:1 = 266FSB

De prestaties liggen in de buurt van een VIA KT266A. Is toch wel erg netjes.
Onzin. De SiS745 ondersteunt zeker FSB@133MHz. Met de standaard BIOS kun je tot FSB@166MHz (DDR333) gaan, maar er zijn ook de zogenaamde overklokkers BIOS'jes, waarmee je de FSB nog hoger kan opkrikkenOp donderdag 25 juli 2002 13:19 schreef Semetrix het volgende:
Nee, daar is deze chipset niet snel genoeg voor.
en gebruikt toch PNG voor die screenshots, jpeg is leluk!
Als ik dat zou doen, loopt ie op 1596....Volgens mij gaat dit niet echt goedkomen...Moet ik denk aan de WC...Op donderdag 25 juli 2002 13:37 schreef Nexxennium het volgende:
Je CPU draait op 100MHz DDR FSB? Dan zul je natuurlijk nooit de bandbreedte van je 133MHz DDR geheugen kunnen "leegtrekken". Kijk of je je duron op 133MHz FSB kunt laten lopen, zorg dat je geheugen dan ook synchroon loopt en dan stijgt je memoryperformance vanzelf mee.
en gebruikt toch PNG voor die screenshots, jpeg is leluk!
|| Specs ||
UNLOCKEN...Op donderdag 25 juli 2002 13:58 schreef gangsterjoey het volgende:
[..]
Als ik dat zou doen, loopt ie op 1596....Volgens mij gaat dit niet echt goedkomen...Moet ik denk aan de WC...
5 potlood streepjes zetten en klaar is kees. Dit heb ik gister binnen een paar minuten gedaan. (Dat was mijn eerste keer dat ik dat deed)
Trouwens, dat Unlocken heeft toch geen gevolgen voor de duurbaarheid (?) van mijn Duron?
|| Specs ||
Hij zegt dat het geheugen op 133 Mhz meot lopenOp donderdag 18 juli 2002 22:00 schreef gangsterjoey het volgende:
[..]
Meeste moederborden kan je geheugen dacht ik apart regelen
Ik vind de eerste screenshots wel erg laag

Snap je dan nu ook waarom ik dit topic geopend heb?Op donderdag 25 juli 2002 18:04 schreef Termi het volgende:
[..]
Hij zegt dat het geheugen op 133 Mhz meot lopen, de duron op 100 Mhz.
Meeste moederborden kan je geheugen dacht ik apart regelen
Ik vind de eerste screenshots wel erg laag, met me via kt133A haal ik je bijna in
.

Maar dan klopt het dus wel wat ik zei?
|| Specs ||