Toon posts:

RAID-0: Master & Slave of 2 x Master?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De topictitel geeft in het kort aan wat mijn vraag is. Ik heb 2 schijven die ik in RAID-0 (striping) wil zetten. Daarvoor heb ik twee RAID connectors op mijn mobo beschikbaar. Momenteel zijn de schijven als master en slave (ook RAID-0) op de eerste connector geplaatst. Is het aan te raden om elk van de schijven op een aparte connector als master te zetten? Is er dan een merkbaar verschil in stabiliteit en snelheid?

Ik gebruik nu een rounded IDE-kabel met 3 connectors. Zijn er ook rounded kabels met 2 connectors verkrijgbaar?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou zo snel mogelijk die 2 schijven op een aparte IDE aansluiting (op het mobo) zetten, zo krijg je een veel betere performance ;)

C:\>_

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 10:32
Verhuizing: PMG -> OM & I/O

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 11:46
Ik heb mijn raid eerst gehad als master / slave op een poort. De leessnelheden waren maximaal met Atto 45.000. Nu heb ik master / master. De leessnelheden zijn bijna gemiddeld 70.000.

Het is echt aan te raden om te kiezen voor master / master. Dit zodat de raid controler beide schijven tegelijkertijd kan aansturen. Bij master / slave wordt schijf voor schijf aangesproken.

Oh, ja, effe hier opmerken: vreemd is wel dat Sandra benchmark nagenoeg bijna gelijk is gebleven!!!! Ik heb hiero ergens gelezen dat het niet zo groot verschil zou zijn met als bewijs Sandra scores....

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 20:01 schreef Brakius het volgende:
Ik heb mijn raid eerst gehad als master / slave op een poort. De leessnelheden waren maximaal met Atto 45.000. Nu heb ik master / master. De leessnelheden zijn bijna gemiddeld 70.000.

Het is echt aan te raden om te kiezen voor master / master. Dit zodat de raid controler beide schijven tegelijkertijd kan aansturen. Bij master / slave wordt schijf voor schijf aangesproken.

Oh, ja, effe hier opmerken: vreemd is wel dat Sandra benchmark nagenoeg bijna gelijk is gebleven!!!! Ik heb hiero ergens gelezen dat het niet zo groot verschil zou zijn met als bewijs Sandra scores....
Kijk niet al te streng naar Sandra, het is algemeen bekend dat deze benchtool niet altijd even nauwkeurig is.
Ook informatie kan soms behoorlijk vreemd/verkeerd worden afgelezen van een paar dingen :P

C:\>_

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

Croga

The Unreasonable Man

Ik had origineel mijn RAID5 configuratie (3 schijven) 2 stuks op 1 channel zitten... Windows2k was daar niet blij mee... Na het omzetten (alle 3 een eigen channel) loopt het als een zonnetje...

Het is, technisch gesproken, zo dat op 1 IDE kanaal slechts één device tegelijk actief kan zijn. Als je dus beide schijven op 1 kanaal zet, kan er nogsteeds maar 1 tegelijk lezen/schrijven. Door ze op 2 kanalen te plaatsen kun je ook echt paralelle handelingen verrichten.....

Verwijderd

Aha, dus het blijkt ook voor mij zinvol om mijn schijven beide een eigen kanaal te geven! Maar: waar kan ik die rounded kabels met 2 i.p.v. 3 connectors kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb een aantal verkoopadressen voor rounded ide kabels gevonden, maar deze zijn internationaal gezien niet bepaald in de buurt. Weet iemand een adresje in Nederland?

• Brakius

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply Brakius, maar ik bedoel dus rounded ide kabels met 2 i.p.v. 3 connectors: 1 voor op het mobo en 1 voor een schijf. En die hebben ze zelfs in Oldenzaal niet! :)

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 01:28
Op woensdag 17 juli 2002 20:01 schreef Brakius het volgende:

SiSoft Sandra klopt geen hond van!
Ik heb hier 2 maxtor 40 gb 7200 toeren schijven op master/master RAID-0 configuratie (hardwarematig natuurlijk). En volgens sandra heb ik een score van rondt de 5000 .. uhuh sure!, mijn accestime daarintegen is van 9 naar 7 ms gegaan. Volgens mij kan dat progsel gewoon niet overweg met XP.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, PsychoRealm, maar ook daar hebben ze enkel rounded ide kabels met 3 connectors (nml 1 voor het mobo en 2 voor harde schijven). Ik zoek dus een kabel zoals op http://www.xpcgear.com/ide12insilver.html.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op donderdag 18 juli 2002 11:36 schreef Cardin het volgende:
Bedankt voor je reactie, PsychoRealm, maar ook daar hebben ze enkel rounded ide kabels met 3 connectors (nml 1 voor het mobo en 2 voor harde schijven). Ik zoek dus een kabel zoals op http://www.xpcgear.com/ide12insilver.html.
Zelf de tweede connector eraf knippen kan natuurlijk ook :) Is waarschijnlijk een stuk goedkoper en het is goed te doen :)

webOS all the way!

• Brakius

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 12:40 schreef Brakius het volgende:
En dit dan?:
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=33254
is m ook nie, dat is een floppy kabel, en hij wil kabels voor zn HD

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd ben ik niet zo gecharmeerd van het 'afknippen' van een kabel met 3 connectors. Het liefst heb ik gewoon een kant-en-klare kabel.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

bij mycom kon je toch ata66 kabels laten maken?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

je *hoeft* niet perse alle connectoren te bezetten...

of is het probleem dat je kabel te lang is als je 1 connector niet gebruikt?

ATA 66/100/133 heeft toch een officiele bovenlimiet van 45cm (18 inch)

Verwijderd

Topicstarter
Kan inderdaad zo zijn, maar ik wil m'n pc van de binnenkant ook tip top in orde hebben. Zo'n losse connector vind ik niet echt geweldig. En ik heb het idee dat het beter is om 1 harde schijf aan te sluiten met een kabel met slechts 1 connector, maar dat kan aan mij liggen. ;)

• Brakius
Cardin, ik heb bij diverse winkels gezocht, maar ik kan ze inderdaad niet vinden... Misschien toch maar met twee connectors en met een elistiekje netjes wegwerken in de kast?

Moet rounded perse? Ik heb mijn ide-kabels plat tegen moederbord, achter de hd-rack weggewerkt zodat het geen invloed heeft op de airflow.

Verder wens ik jou veel succes met het vinden van de juiste kabels!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat ik toch maar genoegen ga nemen met een rounded IDE cable met 2 connectoren (voor 2 hd's). Ik heb echter altijd geleerd om de 'eerste' hd op de 'eerste' connector te plaatsen. Maakt het uit als je slechts 1 hd op de laatste connector plaatst en dus de eerste connector leeg laat?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
nee dat maakt niet uit.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 17:00

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

wie weet hoe het dan kan als ik mn beide schijfen op master zet dat het langer duurt voordat de raidcontroller (fasttrak op mn msi kt3 ultra-aru mobo) ze herkent.
er komen van die stipjes als ie aan het dedecteren is en op master loopt ie bij na tot het einde en als ik 1 of beide op slave zet dedecteerd hij ze al na een aantal stipjes.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.