Bong probleem (elektrische klep)

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik ben een hele creative bong aan het bouwen; eentje die zich bijvuld als deze onde een bepaald waterniveau komt. Hiervoor heb ik een drukloze elektrische waterklep nodig. In wasmischines zitten ze die wel voordruk nodig hebben (0,6 bar tot 1 bar) maar ik heb die druk niet dus doet die klep niets.

Ik zoek dus iets waar je deze kan kopen. en kom niet aan dat ik hem op de waterleiding aan moet sluiten.....

Edit:
Ik heb gehoord dat ze in CV's zitten maar deze hoogstwaarschijnlijk niet los te verkopen zijn......

if broken it is, fix it you should

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kan je geen elektromagnetische klep gebruiken?
Zoals er bijv ook in caravans zitten?

de conrad heeft die vast wel, en anders een kampeer/caravan zaak...

lichtsluisje in reservoir, niveau laag> KLIK... zoiets?

Wise enough to play the fool

• elgringo
Op woensdag 17 juli 2002 16:30 schreef teacher het volgende:
kan je geen elektromagnetische klep gebruiken?
Zoals er bijv ook in caravans zitten?
Ik denk dat wel hetzelfde bedoelen; spoel die metaal aantrekt en klep opengooit. Deze hebben allen voordruk nodig
de conrad heeft die vast wel, en anders een kampeer/caravan zaak...

lichtsluisje in reservoir, niveau laag> KLIK... zoiets?
Nee een watermelder

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
een electrische kraan (bestaat dat :?) en zo'n schakelingetje die een relais omgooit als het waterniveau onder de sensor komt :?

(Die schakelingen die een alarm geven als je bad bijna overstroomd bijvoorbeeld ;) )

Of is dit totaal onbruikbaar :?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik ben ooit gaan kijken voor zo'n klep en dat koste toch vlug 300 euro en zelfs 400 euro voor een 3 wegsklep

• elgringo
Op woensdag 17 juli 2002 16:33 schreef Cutebritney het volgende:
een electrische kraan (bestaat dat :?) en zo'n schakelingetje die een relais omgooit als het waterniveau onder de sensor komt :?

(Die schakelingen die een alarm geven als je bad bijna overstroomd bijvoorbeeld ;) )

Of is dit totaal onbruikbaar :?
Dit heb ik allemaal al. Nu nog een klep openzetten met de schakelspanning van mijn watermelder

• elgringo
Ik heb er 1 gevonden, ca € 70,- Das dus iets teveel....

Nu zat ik te denkn dat hiervoor ook een pomp kan gebruiken die het water in mijn bong pompt. Maar die pomp mag maximaal een diameter van 66 hebben (75mm pvc buis). Weet iemand de afmetingen van een vtech 500sp en 800sp pomp?

Verwijderd

Hmmm...

dus je wil iets hebben dat als het waterniveau te laag is bijvult totdat het niveau weer hoog genoeg is.

Ooit al eens in een plee gekeken, in de stortbak wel te verstaan, die vult het keurig bij totdat de vlotter omhoog komt en de watertoevoer afsluit.

Of snap ik het niet?

• elgringo
Op woensdag 17 juli 2002 19:23 schreef Thorry het volgende:
Hmmm...

dus je wil iets hebben dat als het waterniveau te laag is bijvult totdat het niveau weer hoog genoeg is.

Ooit al eens in een plee gekeken, in de stortbak wel te verstaan, die vult het keurig bij totdat de vlotter omhoog komt en de watertoevoer afsluit.

Of snap ik het niet?
nee jij snapt het niet >:)

Zo'n vlotter heeft een boom met een drijver (die de stand regeld) dit ding is minimaal 20cm groot en mijn pvc pijp is maar 125mm Dus dat past niet

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Ehm even iets anders, ik heb al veel gelezen over bongs en waterkoeling. Normaal word er gedestileerd of gedemineraliseerd water gebruikt, om oa kalkaanslag te voorkomen.

Je idee is wel heel leuk en 0wnend. :) Maar heb je rekening gehouden met kalk en andere zouten? :? :?

dude... wait... what...

Verwijderd

Mijn bong koeler loopt ook al 1,5 jaar zonder problemen op kraanwater. Er zit wel een beetje aanslag in de buis ed, maar het duurt nog wel jaren voor het problemen kan geven. Gewoon alles 1 keer per jaar schoonmaken, en anders even om de 3 maanden controleren. Ik heb hem 1 keer schoongemaakt, en er zat ongeveer 1mm vuil in het blok na 1 jaar. En dat terwijl hij per dag toch wel 4 - 6 uur aanstaat.

• elgringo
Op woensdag 17 juli 2002 19:36 schreef NoTo het volgende:
Ehm even iets anders, ik heb al veel gelezen over bongs en waterkoeling. Normaal word er gedestileerd of gedemineraliseerd water gebruikt, om oa kalkaanslag te voorkomen.

Je idee is wel heel leuk en 0wnend. :) Maar heb je rekening gehouden met kalk en andere zouten? :? :?
water is niet vuil, bong is voor gebuik schoon en kalk valt wel mee. dan komt er een 2500 l/u pomp op (ja das veel, maar hij moet het water 2 meter opvoeren, dus veel zal er niet van over blijven).

En zie dit maar als een hobby, mijn athlon XP 1800+ kan nu ook al ok 2200+ (met gewonen waterkoeling)

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 19:35 schreef elgringo het volgende:

[..]

nee jij snapt het niet >:)

Zo'n vlotter heeft een boom met een drijver (die de stand regeld) dit ding is minimaal 20cm groot en mijn pvc pijp is maar 125mm Dus dat past niet
Ok, maar ik bedoel, je kan toch hetzelfde idee gebruiken? Gewoon een mini vlotter die de watertoevoer afsluit als het vol is? Ik bedoel hetzelfde systeem kan toch overal gebruikt worden?

• elgringo
Op woensdag 17 juli 2002 23:21 schreef Thorry het volgende:

[..]

Ok, maar ik bedoel, je kan toch hetzelfde idee gebruiken? Gewoon een mini vlotter die de watertoevoer afsluit als het vol is? Ik bedoel hetzelfde systeem kan toch overal gebruikt worden?
mini vlotters bestaan niet, niet zo mini

Verwijderd

Wat nou bestaan niet? Je bent toch een tweaker? If it doesn't exist, build it!

Mijn idee:

Stukje kurk met een ijzerdraadje erin, die drijft in je buis, bovenaan je aansluiting op je watertoevoer. Gewoon een rond dik rubbertje net zoals in je WC direct op de toevoer. Dan een soort hefboompje met daar een rubbertje die helemaal dicht is, het hefboompje moet toch wel iets van 20cm aan de ene kant en 1 cm aan de andere kant, gaat de kurk omhoog dan duwt het rubbertje tegen het rubbertje aan je watertoevoer en stopt het water met binnenkomen, hoe hoger je druk is hoe langer het hefboompje moet zijn aan de ene kant, maar je kan natuurlijk ook het hefboompje kleiner maken en dan de druk verlagen. Het is maar wat je wilt.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Kan je niet met een servomotortje iets knutselen?

Plastic kraantjes zijn niet duur, en ze hoeven niet groot te zijn, zolang het water er maar enigzins doorheen vloeit. (druppelt)

• elgringo
Op woensdag 17 juli 2002 23:56 schreef Thorry het volgende:
Wat nou bestaan niet? Je bent toch een tweaker? If it doesn't exist, build it!

Mijn idee:

Stukje kurk met een ijzerdraadje erin, die drijft in je buis, bovenaan je aansluiting op je watertoevoer. Gewoon een rond dik rubbertje net zoals in je WC direct op de toevoer. Dan een soort hefboompje met daar een rubbertje die helemaal dicht is, het hefboompje moet toch wel iets van 20cm aan de ene kant en 1 cm aan de andere kant, gaat de kurk omhoog dan duwt het rubbertje tegen het rubbertje aan je watertoevoer en stopt het water met binnenkomen, hoe hoger je druk is hoe langer het hefboompje moet zijn aan de ene kant, maar je kan natuurlijk ook het hefboompje kleiner maken en dan de druk verlagen. Het is maar wat je wilt.
als je een vlotter in een 125mm buis krijg ben je redelijk goed aangezien de klep waterdicht moet zijn en door een vlotter omhoog gedrukt (wat redelijk wat kracht vereist) en arm mag dan maximaal 10cm zijn. En dan nog niet een gesprokern over de drijver....

• elgringo
Op donderdag 18 juli 2002 08:55 schreef Herman het volgende:
Kan je niet met een servomotortje iets knutselen?

Plastic kraantjes zijn niet duur, en ze hoeven niet groot te zijn, zolang het water er maar enigzins doorheen vloeit. (druppelt)
druppelt schiet niet op. Dan heb je een redelijke servo nodig die een kraan open moet krijgen, werder zijn servo's maar 1 richting (en veert terug), plus het feit dat een servo met PWM aangestuurd wordt.....

Ik denk dat ik maar een handamatige watertoevoer ga maken.... :{

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

als je eens kijkt hoe het werkt in een stortbak van een toilet, das niet electrisch, maar dat werkt heel slim met een stukkie piepschuim een hefboompje en een kraantje, zou je dat niet in het klein na kunnen maken?

• elgringo
Op donderdag 18 juli 2002 21:33 schreef AtomicShockwave het volgende:
als je eens kijkt hoe het werkt in een stortbak van een toilet, das niet electrisch, maar dat werkt heel slim met een stukkie piepschuim een hefboompje en een kraantje, zou je dat niet in het klein na kunnen maken?
zie enkele post terug; die heet een vlotter en is te groot voor een 125mm pijp. Ook om zelf te maken.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52
Kan je niet iets met (electro)magneten inelkaar knutselen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      ___
         /|||\
~~~~~~~|
     |
     |__
    |o |<<< elektromagneet
     |\\~~~~~~~~~|
-------+ \\________|

Je hebt dus een elektromagneet die een stop kan openen en afsluiten.
Je moet dan wel rekening houden met de waterdruk, want een elektromagneet is niet zo extreem sterk.
Maar met een ringmagneet met een rubber ringetje en een electromagneet kan je het wel maken denk ik.

jaja, ik ben hier ook al mee beziggeweest ;)

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 11:58
Op donderdag 18 juli 2002 23:20 schreef elgringo het volgende:

[..]

zie enkele post terug; die heet een vlotter en is te groot voor een 125mm pijp. Ook om zelf te maken.
waarom dan,
moet best te doen zijn lijkt mij

het is iig een uitdaging :)

• elgringo
Op vrijdag 19 juli 2002 00:00 schreef Bredend het volgende:
Kan je niet iets met (electro)magneten inelkaar knutselen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      ___
         /|||\
~~~~~~~|
     |
     |__
    |o |<<< elektromagneet
     |\\~~~~~~~~~|
-------+ \\________|

Je hebt dus een elektromagneet die een stop kan openen en afsluiten.
Je moet dan wel rekening houden met de waterdruk, want een elektromagneet is niet zo extreem sterk.
Maar met een ringmagneet met een rubber ringetje en een electromagneet kan je het wel maken denk ik.

jaja, ik ben hier ook al mee beziggeweest ;)
die kleppen hebben redelijk wat weerstand (omdat ze waterdicht moeten zijn), dit zal dus erg moeilijk gaan....

• elgringo
Op vrijdag 19 juli 2002 00:00 schreef Triloxigen het volgende:

[..]

waarom dan,
moet best te doen zijn lijkt mij

het is iig een uitdaging :)
Gaat teveel tijd in zitte met wat het opleverd. Verder zijn die onderdelen schaars.

Ik kan altijd nog een 3-weg klep uit een cv gaan slopen.....

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik heb ook nog 2 (verschillende) 110 V gas kleppen liggen, ze zijn gebruikt voor analyse systemen van gassen, dus het zal waarschijnlijk niet gaan roesten, je zou ze evt. over kunnen kopen, ik maak zo ff pics en specs...

nr 1: dit is eentje die kan wisselen tussen 2 uitgangen, dan sluit je er eentje af (nu ook)
explosieveilig :9~

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep1.jpg

nr 2: deze heeft ook wisselwerking + verwijderbare terugslagklep, de elektromagneet zit in een gietijzer, explosiveilige behuizing van zo`n 1,5 cm dik :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep2binnen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep2detail.jpg

ik kan er ook een trafo voor regelen...

sorry voor de brakke pics :(

Electronics development

• elgringo
Op vrijdag 19 juli 2002 13:13 schreef 3lmowww het volgende:
ik heb ook nog 2 (verschillende) 110 V gas kleppen liggen, ze zijn gebruikt voor analyse systemen van gassen, dus het zal waarschijnlijk niet gaan roesten, je zou ze evt. over kunnen kopen, ik maak zo ff pics en specs...

nr 1: dit is eentje die kan wisselen tussen 2 uitgangen, dan sluit je er eentje af (nu ook)
explosieveilig :9~

[url="http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep1.jpg"][afbeelding][/url]

nr 2: deze heeft ook wisselwerking + verwijderbare terugslagklep, de elektromagneet zit in een gietijzer, explosiveilige behuizing van zo`n 1,5 cm dik :)

[url="http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep2.jpg"][afbeelding][/url]

[url="http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep2binnen.jpg"][afbeelding][/url]

[url="http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/klep2detail.jpg"][afbeelding][/url]

ik kan er ook een trafo voor regelen...

sorry voor de brakke pics :(
en de doorlaat van die dingen, en moet wel een flinke doorlaat zijn en omdat gas meestal onder hoge druk staat is hiervan de opening klain. En zijn deze drukloos?

Edit: fout gequoted

• 3lmowww

3lmowww

edit:

jaaa??

Electronics development

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 13:47
Waarom niet gewoon een oude stortbak ven aan plee gebruiken.
Zit alles al in om automatisch bij te vullen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op zaterdag 20 juli 2002 13:31 schreef Suepahfly het volgende:
Waarom niet gewoon een oude stortbak ven aan plee gebruiken.
Zit alles al in om automatisch bij te vullen.
Zo'n soort systeem zat ik ook aan te denken :)

Alleen dat doorspoelen is een beetje klote :+

• 3lmowww

3lmowww

edit:

day was toch veelste groot zei die???

Electronics development

• elgringo
3lmowww schreef op 20 juli 2002 @ 22:08:
day was toch veelste groot zei die???
idd, er zit nu een krran op, als de gehel bong met watermelder, buzzer, en geka koppelingen af is zal ik wel een nieuw topic openen. Deze is een dezer dagen af. De bong is al af alleen moet ik mijn kast nog riggen en wat testen :D

Pagina: 1