Toon posts:

[RAID] Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een p4 systeem met een 20 Gb hdd verdeeld in twee stukken. Nu wil ik softwarematige raid gaan toepassen. Ik krijg namelijk de beschikking over een 1€ GB schijf. Je schijnt dan raid te kunnen toepassen in mijn geval op de 2e partitie van 10 Gb en een 10 Gb partitie op die andere schijf. Mijn vraag is, is de snelheid merkbaar of kan ik beter die schijf erbij gooien en van de extra schijfruimte gebruik maken?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
Het zal er een stuk trager op worden, die 20GB schijf seekt zich helemaal rot op deze manier.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13
Eigenlijk hoort deze vraag in opslagmedia & IOcontrollers...

Je kan twee soorten raid toepassen:
raid0 (eigenlijk geen raid) je verdeelt de data over beide schijven, gaat een van beide stuk dan ben je alles kwijt wat op die partitie staat. Indien je twee min of meer gelijke schijven gebruikt kan het een snelheidswinst opleveren.

raid1 is het spiegelen van beide partities, kost dus een partitie aan ruimte maar het voordeel is als een van beide crasht je geen data kwijt bent. Kan in leesakties sneller zijn dan een enkele schijf.

Bovenstaande raid-configs kost vrij weinig cpu-tijd.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13
Op woensdag 17 juli 2002 16:05 schreef vassago het volgende:
Het zal er een stuk trager op worden, die 20GB schijf seekt zich helemaal rot op deze manier.
:? Ikke nie snap...

Voor de schijven verandert er weinig, alleen de aansturing van de schijven door het OS veranderd.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit heeft weinig met Windows te maken.
--> [forum=21]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

dit doe je als volgt..

je moet onder windows 2k eerst over stappen op dynamic disks als je dat gedaan hebt kun je een mirrored volume maken.. maar snel is het niet en waarom wil je dit toepassen want als je schijf stuk is ben je nog alles kwijt dit soort dingen moet je met meerdere schijven doen..

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op donderdag 18 juli 2002 14:46 schreef Arne_F het volgende:
dit doe je als volgt..

je moet onder windows 2k eerst over stappen op dynamic disks als je dat gedaan hebt kun je een mirrored volume maken.. maar snel is het niet en waarom wil je dit toepassen want als je schijf stuk is ben je nog alles kwijt dit soort dingen moet je met meerdere schijven doen..
Volgens mij heeft hij het over 2 schijven hoor :z

---

Maar software-raid lijkt me geen handige optie, wel voor de veiligheid, maar het zal de snelheid niet ten goede komen, aangezien je proc nu alles gaat berekenen, en daarboven op heb je ook nog eens 2 verschilende disks....

Je kan beter een backup scriptje maken die de belangrijkste dingen kopieerd naar de 2e disk.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 18 juli 2002 14:56 schreef Redje het volgende:
Maar software-raid lijkt me geen handige optie, wel voor de veiligheid, maar het zal de snelheid niet ten goede komen, aangezien je proc nu alles gaat berekenen
Ligt eraan welke raid je gaat gebruiken.. Raid0 hoeft niks te berekenen, en raid1 hoeft alleen maar dubbel te schrijven, dus ook geen echte berekeningen.. (i.t.t. raid5, maar bij de huidige processoren is dat ook weinig rekenwerk).
en daarboven op heb je ook nog eens 2 verschilende disks....
Die je dus tegelijk kunt gebruiken, waarmee je dus je snelheidswinst haalt!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 15:00 schreef Twynn het volgende:
Ligt eraan welke raid je gaat gebruiken.. Raid0 hoeft niks te berekenen, en raid1 hoeft alleen maar dubbel te schrijven, dus ook geen echte berekeningen.. (i.t.t. raid5, maar bij de huidige processoren is dat ook weinig rekenwerk).

Die je dus tegelijk kunt gebruiken, waarmee je dus je snelheidswinst haalt!
De theorie achter Raid 0 is dat je 2 verschillende harde schijven tegelijk kan aanspreken ipv één. Hier zit dus de winst.

* Gebruik je 1 harde schijf heb je dus geen snelheidswinst. Sterker nog, doordat je een bestand nu in 2'en deelt (op elke partitie komt een gedeelte) zullen de seektimes verdubbelen of erger.
* Raid 1 op 1 hardeschijf is nog onzinniger. De theorie achter raid 1 is dat als er 1 harde schijf uitvalt, je altijd nog een backup hebt. Valt bij jou je hardeschijf met raid 1 uit, dan heb je helemaal geen backup.
NIET DOEN DUS

Wil je toch raid 0 toepassen, koop dan:
1) een extra Raid pci kaartje & een extra 20gb hardeschijf -> hardware matige raid OF
2) Alleen een extra 20gb harde schijf-> software matige raid, slechte performance dan hardware matig

Nog een nadeel van software matige raid: je kunt er niet van booten. Is de 20gb hardeschijf de enige schijf in je pc, dan is raid 0 zelfs helemaal niet mogelijk.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 16:02 schreef salpoels het volgende:
He, jij ook hier :) ? (Zie mijn profiel voor hint)
Ik heb een p4 systeem met een 20 Gb hdd verdeeld in twee stukken. Nu wil ik softwarematige raid gaan toepassen. Ik krijg namelijk de beschikking over een 1€ GB schijf. Je schijnt dan raid te kunnen toepassen in mijn geval op de 2e partitie van 10 Gb en een 10 Gb partitie op die andere schijf. Mijn vraag is, is de snelheid merkbaar of kan ik beter die schijf erbij gooien en van de extra schijfruimte gebruik maken?
Met windows 2000 of XP kan je volgens mij van de 2e partitie en de 10GB schijf 1 volume maken. Software Raid-0 zeg maar. Geen id hoeveel snelheids winst je daar mee kan behalen. Je krijgt dan 1 groot volume van 20GB. Samenvoegen met Raid 1 tot 1 volume van 10Gb zal ook wel kunnen. (Mirror)

Verwijderd

Topicstarter
Zo tijd niet gezien! Stuur eens een mailtje. Zie mijn profiel voor e-mailadres!
Pagina: 1