Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 08:48
Ikzelf geloof niet in god, meer om et idee dat hij de vader is en dat HIJ alles gecreerd heeft.

Nou zat ik gister naar hans teeuwen te luisteren en die verwoorde het zo goed, hij zij ongeveer dit:
Waroom geloof je in god?
Omdat het geschreven staat
En hoe weet je dat wat geschreven staat echt gebeurt is?
Omdat dat ook geschreven staat.
:?

Hoe kan je in iets geloven dat eigenlijk alleen maar geschreven is. Ik weet dat er redelijk wat bewijzen zijn gevonden, maar dan kom je weer bij jezus christus die net so goed 1 of andere gek had kunnen zijn.

Ik denk ook dat het geloof is ontstaan toen er een paar neanderthalers om een vuurtje zaten en dachten van, god moet et geweest zijn(zwart wit gezegd).

En dan nog iets, hoe is god gekomen?

ps. de bijbel heb ik nog nooit gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Geloof in God als een cognitieve entiteit die deze gehele realiteit heeft gerealiseerd is voor mij niet logisch. Welk wezen dat nog iets goeds in zich heeft schiep deze wereld, mmh?

Nee, ik ben meer geinteresseerd in de energiebron die de oerknal heeft veroorzaakt. -DAT- is god. Niet meer en niet minder, een oncognitieve energiebron die het universum heeft doen ontstaan...

IMHO of course...

Ps, voordat iemand het vraagt: Energie = materie volgens E=MC^2 dus die energiebron schiep ook alle materie. Moet een redelijke knal geweest zijn nie? ;)

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 22:26
ik geloof pas in god als ik hem zie

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6921

[topic=41422/1/25]
[topic=41380/1/25]
[topic=41470/1/25]

:Z :Z dit zijn er maar een paar. Voeg jij wat nieuws toe of niet?
edit:
Er ging wat mis de eerste keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081

ik geloof pas in god als ik hem zie
Dat is bullshit. Geloof je ook pas dat de aarde rond is als je het zelf ziet?

Je krijgt gedurende je leven een hele hoop ervaringen, kennis en waarnemingen van buitenaf in je hoofd. Je kunt daar vervolgens logisch over nadenken, en dan datgene 'geloven' (of 'aannemen') wat het meest voor de hand liggend is. Letterlijk weet je eigenlijk zo ongeveer niets zeker (zie ook de cogito ergo sum discussie), maar het lijkt me dan wel normaal om uit te gaan van de dingen die waarschijnlijk / logisch lijken.

Dat de aarde rond is, lijkt me logischer dan dat dit een wereldwijde leugen is en we in feite toch op een platte schijf (of een kubus? of whatever) leven. Maar: dat er een god bestaat, lijkt me minder logisch dan dat dit slechts de invulling is van de menselijke behoeftes aan een 'antwoord' op onverklaarbare zaken, en de drang overal een oorzaak / oorsprong aan te kunnen geven.

Ik geloof dus wel dat de aarde rond is, maar niet dat God bestaat, terwijl ik het beide nooit heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Het gaat om 1 belangrijk punt juist. Het geloven. Je geloofd iets of je geloofd iets niet. Klinkt simpel, waarom zou je er bewijzen voor moeten hebben?

Ik geloof dat God bestaat. Het is eigenlijk een domme vraag van mensen waarom je geloofd. Je doet het of juist niet. Waarom geloof jij dat jouw ouders jouw ouders zijn? Omdat dat zo is. Oh ja? Heb je daar bewijzen van?

Dat zou toch stom zijn? Geloven in God is eigenlijk net zoiets. Mensen die gelven dat God bestaat ervaren dat ook en beleven dat.
En waarom we dan geloven dat Jezus bestaan heeft? Omdat dat geschreven staat idd, en de Bijbel is het woord van God. En God liegt niet :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Nee, ik geloof het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Nee

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27288

Op woensdag 17 juli 2002 13:09 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Dat is bullshit. Geloof je ook pas dat de aarde rond is als je het zelf ziet?
Welkom in de 21ste eeuw dit is geloof al een eeuw geleden bewezen en ja dit heeft iedereen wel een keer gezien.

God daarintegen ben hem mijn hele leven niet tegen althans hij heeft mij niet vertelt dat hij het was.

Dit is o.a. een reden dat ik niet geloof. Zijn er meer maar daar ga ik hier niet verder op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

Freak187

geen

Je kan het niet weten, want we weten nog zo weinig van onze planeet en "ons" heelal af. Ik denk persoonlijk ook dat het bullshit is, maar zolang niks is bewezen zo het zo kunnen zijn dat hij kan bestaan.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57
God bestaat niet. En een doel in het leven bestaat dus ook niet. Ik geloof dat wij toevallig zijn ontstaan, en dat wij zo intelligent zijn geworden (of niet intelligent genoeg misschien) om ons af te vragen, waarom wij hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22135

we zijn niet "gemaakt", maar we zijn "gebeurd"

God is een uitvloeisel van het zoeken naar oorzaken, zoals we tegenwoordig de wetenschap hebben. Mensen wilden bijvoorbeeld weten wat de bliksem was, aangezien geen gewoon mens dat kon maken werd het al snel aan een hogere macht toegeschreven. Je ziet dit verhaal zich heel vaak herhalen. Je ziet ook dat naar mate de wetenschap zich verder ontwikkeld, de aanhang van religie in het algemeen terugloopt. Religie en God zijn geschapen door de behoefte om dingen te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Mensen, als jullie niet heel snel beginnen met het geven van argumentaties, zal dit topic niet lang leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lak
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

Op woensdag 17 juli 2002 14:18 schreef Guilez het volgende:
God bestaat niet. En een doel in het leven bestaat dus ook niet. Ik geloof dat wij toevallig zijn ontstaan, en dat wij zo intelligent zijn geworden (of niet intelligent genoeg misschien) om ons af te vragen, waarom wij hier zijn.
Is best wel een mogelijkheid... volgens mij doen wij met z'n allen een beetje behoorlijk moeilijk en de reden daarachter is dat niemand kan accepteren dat zodra je dood bent je er niet meer bent... Punt.

Maar goed... ik weet het verder (gelukkig) ook niet.. t Lijkt mij verder wel rielekst dat als ik dood ben ergens op een wolkje met een paar bloedmooie wijfies beland *D maar de kans daarop op is imho behooooooooorlijk miniem...

In een god geloof ik verder totaal niet. Imho is die hele 'god' verzonnen omdat a) het in de middeleeuwen (in t geval van christendom) een makkelijk manier was om mensen in t gareel te houden.. en b) omdat er vroeger dankzij het gemis van de wetenschap een enorm aantal dingen onverklaarbaar waren en daardoor men maar ging geloven dat het wel gecreeerd moest zijn door een of ander opperwezen.

Wat je nu ook ziet gebeuren is dat dankzij de opmars van de wetenschap er steeds en steeds meer uitspraken in de bijbel/koraan whatever verworpen worden. Logisch ook.

Wat mij trouwens ook opvalt in t geval van de mensen die echt in de kerk geloven (lees: bijbel, god) dat 99% van die mensen daar alleen maar in gelooft omdat ze zo zijn opgevoed (lees gebrainwashed).. Je ziet praktisch niemand die daar ineens in gaat geloven, logisch ook want tis de meest ongelovelijk onzin die er is.... imho...

Trouwens dat hele geloof is in mijn ogen ook veel te gemakkelijk... Alles maar afschrijven met 'dat heeft god zo gewild'. lekker makkelijk hoor...

<font color="blue">[edit]Kotsen doe je voortaan maar lekker thuis...</font>

SysSpec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op woensdag 17 juli 2002 12:54 schreef EnsconcE het volgende:
Nou zat ik gister naar hans teeuwen te luisteren en die verwoorde het zo goed, hij zij ongeveer dit:
Waroom geloof je in god?
Omdat het geschreven staat
En hoe weet je dat wat geschreven staat echt gebeurt is?
Omdat dat ook geschreven staat.

Hoe kan je in iets geloven dat eigenlijk alleen maar geschreven is.
volgens mij is alles wat je op school geleerd hebt ook aangeleerd omdat het in de boeken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22135

Op woensdag 17 juli 2002 14:18 schreef Guilez het volgende:
En een doel in het leven bestaat dus ook niet.
Sterker nog, mijns inziens is het leven op zich het doel.
Je leeft om te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Op woensdag 17 juli 2002 14:29 schreef lak2k het volgende:

...

Wat mij trouwens ook opvalt in t geval van de mensen die echt in de kerk geloven (lees: bijbel, god) dat 99% van die mensen daar alleen maar in gelooft omdat ze zo zijn opgevoed (lees gebrainwashed).. Je ziet praktisch niemand die daar ineens in gaat geloven, logisch ook want tis de meest ongelovelijk onzin die er is.... imho...

...
Ik ben nu net 19 geworden (5 juli) en ben onmgeveer 5 maanden geleden tot geloof gekomen. Daarvoor heb ik in het satanisme gezeten (niet heel diep, maar toch) en misschien kunnen sommigen van jullie je nog wel herrinneren uit discussies dat ik nogal anti-christendom was.
Dus tsja niet iedereen is "gebrainwashed" zoals je dat noemt.
Ik heb een vriendin die ook Christelijk is, wel vanaf haar geboorte. Maar ik zal mijn kinderen ook opvoeden met God. Alleen wel op een manier dat ze later zelf de keuze hebben omdat ik ze niet wil dwingen tot iets. En mensen die dat doen, ja die vind ik idd wel fout.

Maar tis dus geen onzin.

En over dat het makkelijk is bij alles te zeggen "God heeft het zo gewild" is niet altijd zo makkelijk. Maar dat is een geloof, dat je kan respecteren of niet.

Zelf vind ik dat iedereen de keuze vor zichzelf moet maken. Ik dwing niemand op, leg dingen uit als ze vragen hebben. Maar ik heb respect voor ieder wat hij/zij wil geloven.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lak

lak

Op woensdag 17 juli 2002 14:29 schreef lak2k het volgende en modde Captain Proton:

<font color="blue">[edit]Kotsen doe je voortaan maar lekker thuis...</font>
Oei sorry hoor!! En ik maar denken dat het :r icontje niet voor niets op GoT stond. Vrijheid van meningsuiting mag blijkbaar ook niet meer hier..

SysSpec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:01
omdat er vroeger dankzij het gemis van de wetenschap een enorm aantal dingen onverklaarbaar waren en daardoor men maar ging geloven dat het wel gecreeerd moest zijn door een of ander opperwezen.
Volgens mij is dat niet waar. In oudere topics is wel een en ander daarover geschreven. Juist de theorieen, die niet voor niets theorieen heten, zijn bedacht door mensen die met een paar luttele feiten het ontstaan van de wereld willen begrijpen.
Wetenschap en Religie zijn niet twee dingen die per definitie tegenover elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lak

lak

Op woensdag 17 juli 2002 14:39 schreef NukeZz het volgende:

[..]

Ik ben nu net 19 geworden (5 juli) en ben onmgeveer 5 maanden geleden tot geloof gekomen. Daarvoor heb ik in het satanisme gezeten (niet heel diep, maar toch) en misschien kunnen sommigen van jullie je nog wel herrinneren uit discussies dat ik nogal anti-christendom was.
Dus tsja niet iedereen is "gebrainwashed" zoals je dat noemt.

...
Klopt maar waar ik op doelde is iedereen die woord voor woord geloofd wat er in de bijbel staat (vandaar ook 'lees bijbel, god)... Jij kan me niet vertellen dat je daar nou wel in geloofd???

SysSpec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Op woensdag 17 juli 2002 13:33 schreef NukeZz het volgende:
En waarom we dan geloven dat Jezus bestaan heeft? Omdat dat geschreven staat idd, en de Bijbel is het woord van God. En God liegt niet :)
cirkelredenering. god is goed omdat het in de bijbel staat, en de bijbel is het woord van god :D. niet een geweldig argument, maar goed voor een beginnetje.

'bestaat god'? goede vraag. bestaat een gigantische onzichtbare roze eenhoorn? zorgt er een van de twee voor dat er iets bijzonders gebeurt? als ik mijn been optil, doe ik dat dan, of 20 miljoen onzichtbare groene draakjes? - verder, doe ik dat dan, EN helpen 20 miljoen groene draakjes er mee?

allereerst is het vrij fout om op internet die vraag te stellen. je kunt het beter zelf uitvinden, zeker als je nog in je intropost zegt dat je er wel in gelooft.

verder heb ik hier een mooi aantal redenen waarom god bestaat. als je zonder te lachen ze allemaal leest dan heb je een beetje een idee waarom ik dus niet geloof in god.

http://facts4god.faithweb.com/thelist.html

ten derde - wat voor antwoord wil je horen? denk je werkelijk dat je leven zonder zin is als er geen god is? denk je werkelijk dat je zonder moraal bent als er geen oppermachtig wezen toekijkt terwijl je whatever aan het doen bent? denk je werkelijk dat de aarde op het laatste moment toch nog stiekem gered wordt van de ondergang?

en als laatste, als je denkt dat een god bestaat, waarom zou een andere god dan niet bestaan - en waarom geloof je DAAR dan niet in?

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Op woensdag 17 juli 2002 14:40 schreef lak2k het volgende:

[..]

Oei sorry hoor!! En ik maar denken dat het :r icontje niet voor niets op GoT stond. Vrijheid van meningsuiting mag blijkbaar ook niet meer hier..
In een geciviliseerde discussie is kotsen ondanks de vrijheid van meningsuiting volgens mij niet op zijn plaats. Als je het er niet mee eens bent moet je de bemiddelaar maar mailen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081

Welkom in de 21ste eeuw dit is geloof al een eeuw geleden bewezen en ja dit heeft iedereen wel een keer gezien.
Heb jij het wel eens gezien?

Ik heb er alleen maar foto's en filmpjes van gezien. Net zoals ik tekeningen en verhalen over goden heb gezien. Wie zegt dat dat idee van een ronde aarde echt is, en dat van een god niet? Niemand! Dat kun je niet zeker weten.

Maar zoals ik in mijn eerdere post al zei, je kunt wel voor jezelf beslissen wat je waarschijnlijker vindt. En ik vind het waarschijnlijk (of 'logisch', of voor de hand liggend) dat de aarde wel rond is, en dat god niet gestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij snapt het ;) Er is hier net zomin vrijheid van meningsuiting als in de maatschappij, en als je daar christenen onderkotst kost het je heel wat meer dan alleen een edit...

lees volgende keer eerst de policy ff door:
Ook het gebruik van bepaalde smileys werkt erg flamerig in W&L, deze dragen bijna nooit iets bij aan de discussie en zorgen er alleen maar voor dat er weer flamerige reacties op komen en dat is alleen maar dodelijk voor een goede discussie. Het betreft hier de volgende smileys: |:(, :r, :z en :Z. Deze worden indien nodig verwijderd uit de posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 17:28

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het verschijnsel 'God' (waarom die hoofdletter :?) is verzonnen/bedacht om dingen in het leven te verklaren. Even dat voorbeeld van die bliksum: Men ziet een bliksum -> slaat toevallig in op het huis van een niet-gelovige. En men begint te denken van 'Het zou wel is een straf van god (ben niet gelovig dus géén hoofdletter) geweest kunnen zijn'.

Dan heb je bijvoorbeeld andere zaken zoals het 'graan op de velden'. Toch wel raar dat het regent steeds enzo, en dat het groeit; dar zou god ook wel is achter kunnen zitten.

Als zich dit zo ontwikkeld ontstaat er een heel boek met 'levenswijzes'. Omdat dit wordt aan kinderen geleerd en zo verspreid het zich :{ (aan de smile te zien vind ik dit fout)

Je leert zo mensen in iets te geloven wat niet betsaat en dat dat niet bestaat zal ik proberen uit te leggen:
• 'De bijbel' klopt voor geen kant: Er moet incest geweest zijn maar daar hoor je niemand over. Abraham en Eva die krijgen een kind. Maar hoe krijgt dat kind dan weer een zoon :?. Die moet het toch met z'n moeder gedaan hebben :7
• De spreuk 'in de bijbel kan 1 dag 1000 jaar zijn en omgekeerd'. Nou als je al zo begint, dan houd het al op omdat dit tegen mijn principe is (en principes hoef je niet te onderbouden :P). Maar hier wil ik iig mee aangeven dat je eigenlijk niks kan vertrouwen wat erin staat. Als er zou staan 'een kerkdienst moet 1 uur duren'. Dan gaat men er maar vanuit dat dat 1 uur is, maar dat zou dus een hele dag geweest kunnen zijn.
• Mensen vervormen de bijbel naar hun eigen smaak. De oran, bijbel dat boek van de joden. Allemaal op hetzelfde gebaseerd (en gepikt). Wel grappig dat je zelfs kan 'kiezen' waarin je gaat geloven :o, dit betekend dus dat er máár 1 waar kan zijn, als dat al zo zou zijn.
• Ik geloof het ook pas als ik het 'zie' en dan bedoel ik meer met 'wonderen'. Maar aangezien ik er niet in geloof zou ik hem ook nooit 'zien' ;)

En ik sluit me volledig aan bij <Melkert?> die zei dat als hij in de hemel zou komen dat die dan een goed gesprek met god zou willen hebben waarom hij in zijn leven er zo weinig van hem gehoord heeft.

<font color="blue">[edit]En ook voor jou geldt dat er hier niet gekotst wordt</font>

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lak

lak

Op woensdag 17 juli 2002 14:42 schreef Jesse het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet waar. In oudere topics is wel een en ander daarover geschreven. Juist de theorieen, die niet voor niets theorieen heten, zijn bedacht door mensen die met een paar luttele feiten het ontstaan van de wereld willen begrijpen.
Wetenschap en Religie zijn niet twee dingen die per definitie tegenover elkaar staan.
Ik heb ook nooit gezegd dat die 2 tegenover elkaar staan.. maar naar mijns inziens is wetenschap wel datgene geweest waardoor ooit eens mensen zijn gaan twijfelen aan de waarheid van bijvoorbeeld de bijbel...

SysSpec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lak

lak

Op woensdag 17 juli 2002 14:44 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Heb jij het wel eens gezien?

Ik heb er alleen maar foto's en filmpjes van gezien. Net zoals ik tekeningen en verhalen over goden heb gezien. Wie zegt dat dat idee van een ronde aarde echt is, en dat van een god niet? Niemand! Dat kun je niet zeker weten.
Niet?? Als de aarde niet rond was hadden we geen horizon. Simpelste manier om het zelf te zien lijkt me zo..

SysSpec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op woensdag 17 juli 2002 14:46 schreef LauPro het volgende:
<font color="blue">[edit]En ook voor jou geldt dat er hier niet gekotst wordt</font>
Als je iets later was geweest dan had je kunnen lezen dat ik lang over die post had gedaan en ik niet had gezien dat dat niet de bedoeling was: communicatiefout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Goed. Het is me alweer volstrekt duidelijk. Er word hier gepraat over dingen waar het merendeel overduidelijk inhoudelijk niks van weet. Veel dingen die hier geclaimed worden raken kant nog wal en komen voort uit een soort 'mijn vrienden zeggen dit, en ik zeg dat dus ook'.

in [topic=504852/1/100] is er zeer diepgaand over dit onderwerp gediscussieerd. Ik kan jullie echter niet vragen dit te gaan lezen. Het is een van de grootste draadjes die ik hier voorbij heb zien komen. Toch zou je er in principe wel heel veel goed aan doen - je kunt er namelijk heel wat van leren. En dan bedoel ik niet dat je toch geloof moet komen, maar dat je een aantal wel-steekhoudende argumenten tegen geloof leert, maar ook de redeneringen van gelovigen ervaart.

Ik ga wel even een post van mezelf hieronder herhalen. Deze post vind je terug in dat draadje waar ik het over had. Zelf ben ik overigens gelovig, maar dat staat mijn vrije wil en open geeft niet in de weg:

-------------------

Voor de bijbel/geloofs n00bs heb ik even wat opgepent (het onderste deel bevat mijn mening, terwijl het bovenste deel van allerlei bronnen is gehaald (voornamelijk mijn hoofd)):

God, wie is dat nou?
God is de grote macht die verantwoordelijk is voor ons bestaan. Hij is de architect van de wereld zoals wij die kennen. Wat God precies is weet niemand. Zelf geloof ik dat het een wezen is met een bewustzijn dat vergelijkbaar is met dat van een mens. Dat wil zeggen dat hij begrijpt wat wij voelen.

Jezus, wie is dat nou?
Jezus, of Christus, is de centrale figuur van het Christendom. Daar heeft de stroming zijn naam ook van gekregen. Christus betekent de gezalfde en dat is dan ook hoe wij hem kennen. Of ook letterlijk de zoon van God is is nog maar de vraag. Sommige gelovigen denken dat het meer een figuurlijke beschrijving is van de speciale relatie tussen God en Jezus.

De bijbel verhaalt over de geboorte van Jezus, diens (bijzondere) leven en diens uiteindelijke dood. Het verhaal is zo bijzonder omdat er geen held beschreven wordt. Jezus is gewoon een mens die niet begrijpt wat er met hem gebeurd. Op het einde wordt hij door de romeinen opgepakt en terecht gesteld en aan een kruis genageld. Jezus staat echter op uit de dood en gaat vervolgens naar de hemel.

Jezus was gedurende diens leven een Rabbi; een rondtrekkende leraar. In die tijd was het gewoon dat dergelijke rabbis leerlingen bij zich hadden. In de bijbel zien we deze leerlingen terug als de discipelen van Jezus: Simon (bijgenaamd Petrus), Andreas, Johannes, Jakobus, Johannes, Fillipus en Bartholomeus, Tomas, Simon, Judas, Jakobus en Matëus. Gedurende diens tochten door het land van Israel ontmoette Jezus zijn discipelen.

Het Christendom is het enige geloof dat Jezus erkent als de zoon van God. De Islam ziet Jezus als een profeet, maar niet als een heilig man. Voor de Joden is Jezus, die zelf Joods was, lange tijd niet meer geweest dan een magïer die de kracht van God misbruikte. Dit is later veranderd in de mening dat Jezus een profeet was, maar ook niet meer dan dat.

Jezus was de stichter van het geloof dat we tegenwoordig als het Christendom kennen.

Hoe is het Christendom ontstaan?
Het Christendom zoals we dat nu kennen, met Jezus als de centrale figuur, is natuurlijk pas ontstaan na Jezus dood en hemelvaart. Echter, al voordat het Christendom diens huidige vorm aannam, was er al een religie die in feite geloofde in dezelfde God (in feite gewoon het Jodendom, alleen in een iets andere vorm). Het is deze oer-religie waar de meeste verhalen die we nu in het oude testament vinden vandaan komen.

Gedurende diens leven ontmoette Jezus een 12-tal discipelen die bij hem bleven gedurende zijn tochten door Israel en omstreken. Jezus trok door het land en vertelde over het koninkrijk van God dat spoedig zou aanbreken. Hij vertelde de mensen over God en de manier waarop het geloof bedoeld was (hier werd een aanzienlijk minder zwaar geloof gepresenteerd als dat uit het oude testament). De romeinse macht in Israel begon te merken dat de invloed van deze Jezus begon toe te nemen. Op een nacht werd Jezus dan ook opgepakt en niet veel later terecht gesteld. Na diens wederopstanding verliet Jezus deze wereld om op een dag terug te keren.

De dood van Jezus was een klap voor de jonge Christen-gemeenschap. Men had verwacht dat het koninkrijk wel zou aanbreken met de dood van Jezus, maar dat bleek niet zo te zijn [note: ik denk dat het koninkrijk wel degelijk aanbrak, alleen op een meer figuurlijke wijze de boodschap van de goede en barmhartige God bereikte de mensen, het was niet langer een scherprechter en een boeman]. De gemeenschap viel waarschijnlijk uit elkaar. De discipelen zwermden uit over het middelandse zee-gebied en vertelden het verhaal van God aan iedereen die het wilde horen (dit is het zogenaamde evangeliseren het verspreiden van de boodschap van God).

Op den duur begon het Christendom te groeien en kreeg steeds meer aanhangers. De blijde boodschap (zoals deze genoemd wordt) bereikte steeds meer mensen. Veel Joden en later ook romeinen bekeerden zichzelf tot het Christendom. In het begin was er echter sprake van sterke onderdrukking. De romeinen hadden Jezus tenslotte gedood om het feit dat hij mensen achter zich kreeg en daardoor een politiek gevaar werd. Toen dit na diens dood bleef doorgaan, besloot men (voornamelijk de keizer Nero) het jonge Christendom actief te onderdrukken. In deze tijden was het dan ook vooral een ondergronds geloof dat door mensen in het diepste geheim beleden werd. In Rome verzamelden veel Christenen zich bijvoorbeeld in de grafkelders om daar met elkaar te praten over Jezus en God. Het typerende visje (het symbool van het Christendom) is een teken dat in deze tijd ontstaan is en als teken diende dat je een Christen was.

In de vierde eeuw na Christus richtte Eusebius de eerste kerkelijke gemeenschap gebaseerd op het Christendom op. Rond deze tijd begon men de nieuwe stroming te accepteren. Niet veel later kreeg het de overhand over andere geloven en langzaam maar zeker werd heel Europa tot het Christendom bekeerd.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/religion/first/themovement.html

De bijbel, wat is dat nou?
De bijbel is het grondvest van het Christendom. Het is het boek dat de basis vormt van ons geloof. In tegenstelling tot de overtuiging van velen, is de bijbel geen romannetje. Het is een boek dat een groot aantal verhalen in zich draagt die een diepere boodschap hebben.

De bijbel is niet in één keer geschreven. Verre van dat. Het is in een werk dat bestaat uit een groot aantal losse boeken die honderden jaren na de dood van Jezus bij elkaar zijn gevoegd. Deze boeken zijn in de loop der eeuwen geschreven door filosofen, godsdienstgeleerden en schrijvers.

De bijbel bestaat voornamelijk uit twee delen; het oude en het nieuwe testament. Het oude testament bevat het verhaal van het volk van Isreal dat op zoek naar het beloofde land en daar uiteindelijk ook terecht komt. Het nieuwe testament verhaalt voornamelijk over Jezus en is dan ook na diens leven geschreven, het oude testament is dus van voor Jezus tijd.

Het oude testament is een veel coherenter boek dan het sterk gefragmenteerde nieuwe testament. In het oude testament is echt een rode draad te onderscheiden (het volk van Isreal dat zijn thuis zoekt), terwijl de rode draad in het nieuwe testament voornamelijk het geloof zelf is. Het oude testament is opgeschreven op basis van overleveringen: verhalen die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Al vanaf het begin van de (intelligent) mensheid zijn verhalen over het ontstaan van de aarde overgegeven. Uiteindelijk zijn deze verhalen in het oude testament vastgelegd.

De geloofsstromingen binnen het Christendom hebben over het algemeen een eigen bijbel. Uit de totale set Christelijke boeken wordt een boek samengesteld dat als bijbel fungeert voor deze stroming. Zo kent de Katholieke geloof het lichtelijk erotische hooglied niet.

De apostelen, wie zijn dat?
De apostelen zijn de mensen geweest die het verhaal van Jezus hebben vastgelegd op papier: Marcus, Lucas, Mattheus en Johannes. Een groot misverstand bij veel Christenen is dat dit ook allemaal discipelen waren dat is niet het geval. Marcus was de eerste apostel. Hij leefde 100 (geloof ik, maar het kan minder zijn) jaar na Jezus dood; hij was een troebadoer en reisde langs veel dorpsgemeenten. Hier hoorde hij over de mens Jezus en raakte geinteresseerd. Gedurende zijn tochten verzamelde hij de verhalen en bracht deze onder in het evangelie van Marcus.

Er zijn echter ook een aantal evangelies die niet erkend worden door het Vaticaan en pas sinds kort bekend zijn. Het betreft hier het evangelie van Thomas, het evangelie van Maria en het evangelie van Jezus zelf [note: de laatste twee zijn omstreden]. Deze boeken staan bekend (naast andere boeken, zoals het verhaal van Henoch) als de apocriefe boeken. Dit zijn werken die niet begrepen worden door theologen en om die reden ook geen onderdeel zijn van de bijbel. Het evangelie van Thomas werd gevonden in de befaamde dodezee rollen: een aantal papyrus-rollen die werden gevonden in urnen in een grot bij de rode zee. Dit evangelie bevat een groot aantal uitspraken van Jezus en is geen verhaal op zich. Veel van deze uitspraken zijn progressief en bijzondere uitspraken die heel goed passen bij onze eigen moraal.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/religion/first/kingdoms.html

De bijbel is wel een leuk boek, maar hoe kun je het boek nou letterlijk nemen?
Het Christendom is verdeeld over hoe de bijbel gelezen dient te worden. Sommigen lezen de bijbel en nemen de woorden letterlijk. Anderen lezen de verhalen maar kennen er een figuurlijke waarde aan toe.

Een goede vergelijking waar ik ook achter sta is dat de bijbel een groot aantal verhalen kent dat op figuurlijke wijze een boodschap tracht over te brengen. In de tijd dat de bijbel geschreven werd waren mensen nog niet zo wijs als nu. Mensen hadden minder kennis van de wereld. Het was dus belangrijk om de boodschap van het geloof op een begrijpelijke manier over te brengen. Je kunt de bijbel wel een beetje vergelijken met de cartoons die je in de krant leest. Als je ze leest, dan begrijp je ze en moet je erom lachen. Als je echter cartoons van de jaren 40 leest, dan snap je ze vaak niet omdat je geen kennis hebt over die tijd. Hetzelfde geldt denk ik voor de bijbel. Wil je verhalen begrijpen, dan moet je eigenlijk ook in die tijd leven. Het is voor ons heel erg moeilijk om de bijbel te begrijpen vanuit onze eigen tijdperken.

Dit is ook de reden waarom veel dingen in de bijbel niet meer kloppen met onze moraal. Zo wordt er niet altijd op een vriendelijke manier met vrouwen en slaven omgesprongen. Dat wil echter niet zo zeggen dat de bijbel ook tegen emancipatie en voor slaven is. In die tijd was dat, hoe vreemd we dat nu ook ervaren, normaal en geaccepteerd. Moet je voorstellen wat voor herrie een boek als de bijbel had veroorzaakt als het hier wel direct tegenin was gegaan. Waar veel mensen nu niet willen geloven in de woorden van de bijbel omdat ze op momenten veel te conservartief zijn, zou een bijbel die onze moraal predikt in die tijd veel te progressief geweest zijn. Bovendien waren de auteurs van de bijbel mensen, en zij schreven het boek vanuit hun eigens tijdsgeest.

De bijbel is echter wel geinspireerd door Gods geest. Sommige verhalen zijn lettelijker op te vatten als anderen. Teksten als Genesis (de schepping) worden door niet alle gelovingen als letterlijk meer opgevat, maar de brieven van Paulus en de andere discipelen die we in het nieuwe testament vinden worden weer wel letterlijk opgevat. De boodschap die in deze brieven doorklinkt is overigens vaak veel beter te rijmen met de moraal die we nu zelf ook kennen. Het is vaak het oude testament dat op punten haast barbaars overkomt.

Ok, dat mag, maar de evolutietheorie dan?
De evolutie-theorie is een intussen betrouwbare theorie die beschrijft waarom wij zo zijn zoals we nu zijn. Sommige gelovigen geloven dat God inderdaad de wereld geschapen heeft en fossielen in de aarde heeft achtergelaten als test van het geloof. Andere gelovigen denken dat het scheppings-verhaal op een eenvoudige wijze een boodschap tracht over te brengen. Deze gelovigen denken tevens dat God de evolutie zoals wij die kennen ontworpen heeft. Hij is de architect van het grote proces, maar hij voert het niet zelf uit. Het is dus niet God die daadwerkelijk de mens gemaakt heeft, het is God die de aarde geschapen heeft en de condities heeft voorbereid om de komst van de mens goed te laten verlopen. De blauwdruk van de evolutie is door hem ontworpen en hij weet waar wij als mensen naartoe gaan.

Maar willen gelovigen dingen die ze niet begrijpen verklaren door God erbij te halen?
Sommige gelovigen, meestal creationisten, doen dit vaak wel Dat geldt echter lang niet voor alle gelovigen. Geloven doe je niet om dingen te verklaren die je niet begrijpt. In dat geval zou geloof een soort surrogaat wetenschap zijn, en geloof is nu eenmaal helemaal niet bedoeld om iets te verklaren. Het zijn vaak de wetenschappelijk ingestelde mensen die overal een verklaring voor zoeken die denken dat mensen geloven om ook verklaringen te vinden. Voor gelovigen is de verklaring vaak onbelangrijk.

De evolutie, bijvoorbeeld, is niet een proces dat God zelf uitvoert. God heeft de mens niet met zijn eigen handen gemaakt. Hij is wel de architect de verantwoordelijke. Het is niet God die het laat onweren, het is God die het weersysteem en het klimaat ontworpen heeft. Het is God die het mogelijk heeft gemaakt dat het kan onweren.

God is de verantwoordelijke, niet de uitvoerder. De uitvoering is in handen van ons en de natuurwetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 17 juli 2002 14:50 schreef lak2k het volgende:

[..]

Niet?? Als de aarde niet rond was hadden we geen horizon. Simpelste manier om het zelf te zien lijkt me zo..
Dat wilde ik net zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lak

lak

Op woensdag 17 juli 2002 14:46 schreef Captain Proton het volgende:
Jij snapt het ;) Er is hier net zomin vrijheid van meningsuiting als in de maatschappij, en als je daar christenen onderkotst kost het je heel wat meer dan alleen een edit...

lees volgende keer eerst de policy ff door:
[..]
Ja maar is dat niet alleen zo in een bepaalde opbouw?? Ik kan me niet voorstellen dat in deze opbouw mensen zich daadwerkelijk aangesproken voelen.

SysSpec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Op woensdag 17 juli 2002 14:51 schreef LauPro het volgende:

[..]

Als je iets later was geweest dan had je kunnen lezen dat ik lang over die post had gedaan en ik niet had gezien dat dat niet de bedoeling van: communicatiefout ;)
Dan nog zie ik geen reden om een kotssmiley bij de vraag 'waarom je God met een hoofdletter schrijft' te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chistiaan verwijs...
een verhaal die de jehova's ook altijd proberen af te steken
Oh ja btw, heb je nog pijn in je voet.

Je weet wel toen ik de deur dicht gooide. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op woensdag 17 juli 2002 14:53 schreef Jesse het volgende:

[..]

Dan nog zie ik geen reden om een kotssmiley bij de vraag 'waarom je God met een hoofdletter schrijft' te zetten.
Oke even los van dat: Hoe kan je iets een 'naam' geven als het niet bestaat :?. Voor mij bestaat die niet dus ik spreek over 'god'.

En ChristiaanVerwijs, ik weet niet of het de bedoeling is op te copy&pasten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jongens, genoeg. Een aantal mensen krijgen mail van me, en ik zou degenen die hier hebben gepost aan willen raden zich eens wat meer te verdiepen in dit onderwerp. En de policy eens door te lezen... vooral het stuk over het gebruik van argumenten en het stukje over flamen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.