Toon posts:

Webdesign voor gehandicapten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had met search ook ff gekeken en zag een topic, maar was toch ni wat ik zoek ( en was van vorig jaar ergens ).

Weet iemand geen website die richtlijnen heeft en voorbeelden hoe je een webpage bouw die gezien kunnen worden door slechtzienden/gehandicapten.

Tuurlijk weet ik dat ALT tags het al een heel eind doen.
Maar wanneer nu wel en niet aan ALT tag enzo ...

Ik dacht dat er laatste een nederlandse organisatie was die zoiets had opgesteld ( of niet ?? ).

AnyWayz weet iemand dit ?

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
thnx ....

dat was snel ;-)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd

kijk eens op www.meersamen.nl, is een project met MS patienten, maar richt zich op meer dan MS patienten alleen !

Erg leerzaam en mooi project
Staan ook verwijzingen naar alle site's die je helpen met dit soort vragen

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op woensdag 17 juli 2002 17:54 schreef wild_idee het volgende:
kijk eens op www.meersamen.nl, is een project met MS patienten, maar richt zich op meer dan MS patienten alleen !

Erg leerzaam en mooi project
Staan ook verwijzingen naar alle site's die je helpen met dit soort vragen
*kuch kuch* sorry, maar voor gehandicapten en slechtzienden neem je meestal geen donkergrijze kleine tekst op een grijze achtergrond :)

Niet elke site voor zieke mensen is toegankelijk voor gehandicapten :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

<offtopic><moetikffkwijt>
jeetje dat hele gehandicapten gedoe is zo irri. als iemand gehandicapten bedoeld wil dat nog niet zeggen dattie niet goe kunnen designen ofzow... ik bedoel ik ken d'r wel eentje die gehandicapt is maar heeft wat aan z'n been en arm.. totaaaal geen last van met internetten of wat dan ook.. wel raar laat ookk maar zitten.:z
</offtopic></moetikffkwijt>

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 21:38 schreef Navasis het volgende:
jeetje dat hele gehandicapten gedoe is zo irri. als iemand gehandicapten bedoeld wil dat nog niet zeggen dattie niet goe kunnen designen ofzow...
Ehhhhh :? Of jij begrijpt ons niet of ik begrijp jou niet... Maar we hebben het in ieder geval niet over 'of gehandicapten kunnen designen'...
ik bedoel ik ken d'r wel eentje die gehandicapt is maar heeft wat aan z'n been en arm.. totaaaal geen last van met internetten of wat dan ook.. wel raar laat ookk maar zitten.:z
Het is heel goed mogelijk dat iemand die iets aan z'n arm heeft de fijne motoriek mist om door (bijvoorbeeld) uitklapmenuutjes heen te navigeren met een muis. Daar zouden dan alternatieve navigatiemethodes (bijvoorbeeld met een keyboard) voor in de plaats kunnen komen.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mark Pilgrim is bijna klaar met zijn '30 days to a more accessible weblog' serie.

Het zijn allemaal redelijk 'bloated' verhaaltjes, maar in veel gevallen zeggen de topictitles al genoeg ;)
Hij richt deze serie vooral op webloggers, maar veel van zijn 'dagen' kunnen prima toegepast worden op iedere gemiddelde website. Hij heeft af en toe best aardige punten.

Misschien denkt niet iedereen er direct aan, maar het ontwikkelen van je website volgens goede standaarden maakt je website ook een stuk beter toegankelijk (denk vooral aan XHTML icm CSS2). Het W3C geeft bij deze standaarden ook enkele guidelines die betrekking hebben op toegankelijkheid.

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 23:31
Bij Bobby kun je je site laten testen op toegankelijkheid voor gehandicapten, misschien makkelijk. Als 'ie helemaal goedgekeurd wordt, mag je ook het Bobby-approved icoontje op je site zetten B-)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afbeeldingslocatie: http://bobby.cast.org/bobby/html/en/images/notapproved_aaa.gif :{

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
*kick*

Mark is klaar met zijn '30 days to a more accessible weblog' en heeft het geheel gepubliceerd op [url="http://www.diveintoaccessibility.org/"]Dive Into Accessibility[/url]. Hier is het geheel te lezen, te doorzoeken en down te loaden als PDF en HTML.

Ook heeft hij eindelijk 'weblob' vervangen door 'website', aangezien het natuurlijk grote onzin is dat de gegeven tips alleen voor weblogs zouden gelden (al zijn sommigen nog wel primair op populaire weblog software gericht).

IMHO een erg goed initiatief en gepubliceerd onder de GNU Free Documentation License :)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

<offtopic><moetikffkwijt>
jeetje dat hele gehandicapten gedoe is zo irri. als iemand gehandicapten bedoeld wil dat nog niet zeggen dattie niet goe kunnen designen ofzow... ik bedoel ik ken d'r wel eentje die gehandicapt is maar heeft wat aan z'n been en arm.. totaaaal geen last van met internetten of wat dan ook.. wel raar laat ookk maar zitten.:z
</offtopic></moetikffkwijt>
je nest je tags verkeerd...

Er werd hier helemaal niet gezegd dat gehandicapten niet kunnen designen. Tuurlijk kunnen ze dat wel.

Voor gehandicapten, en daar zijn altijd nog grote verschillen in, moet het wat duidelijker zijn.

- hoger contrast (slechtzienden)
- grotere aanklikbare vlakken (slechtzienden, motoriek)
- geen snelle flitsende flash dingen (epilepsie)
- groot verschil in kleuren (kleurenblindheid)
- geen verschuivende bewegende links (motoriek)
- grote letters met ruime spatiëring(slechtzienden, dyslexie)
- geen grote vlakken tekst, maar korte kolommen met desnoods steekwoorden geaccentueerd (dyslexie)

Alle dingen tussen haakjes zijn handicaps, al stellen veel mensen zich bij gehandicapten zich meteen iemand voor die de hele dag in een rolstoel zit te schudden en te kwijlen...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1