Apache Cocoon

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik moet een webapplicatie gaan prototypen, waarmee middels een web-interfaceje (eenvoudige) websites in elkaar geklikt kunnen worden die gebruikt moeten worden om aan elkaar gerelateerde informatie te verzamelen, te beheren en te ontsluiten. Deze websitejes moeten ondersteuning gaan bieden binnen sterk uiteenlopende didactische contexten.

Om zo weinig mogelijk het wiel opnieuw uit te vinden, ben ik op zoek geweest naar frameworks waarbinnen zulk een applicatie ontwikkelt kan worden. Mijn oog viel op Apache Cocoon2, die met XML, XSP, XSLT, Sitemap, Actions en Modules een sterke basis lijkt te bieden voor een applicatie zoals hierboven beschreven.

Ik vraag me echter af wie er hier al ervaring heeft met Cocoon, hoe eenvoudig het is te installeren (ook op frikkin' IRIX dat de klant draait), hoe makkelijk het is diverse onderdelen met elkaar samen te laten werken (zeg maar de weg MySQL <-> Module <-> Action <-> XSP <-> XSLT <-> HTML of hoe het ook precies werkt).

Ik kan ook zeggen "nou ja misschien dat we Cocoon gaan gebruiken voor de release versie, maar het prototypen doen we gewoon in dirty PHP", maar klant heeft naast POC ook graag POT (proof of concept en proof of technology). En ik ben er welhaast zeker van dat het het met PHP (en evt. Sablotron erbij) een enorm gepruts wordt...maarja, ik moet dus wel weten dat Cocoon2 me een enorme head-start geeft...

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik begrijp uit je eerste alinea niet goed wat de bedoeling is.

Gaat het hoofdzakelijk om het presenteren van content? Is een enorme schaalbaarheid daarbij ook belangrijk? Misschien kun je dan eens kijken naar AxKit (tegenwoordig ook van Apache). Je zou AxKit kunnen zien als de mod_perl tegenhanger van Cocoon (Java).

Beide lenen zich uitstekend voor grootschalige webpublishing.

Om Cocoon te draaien moet je iig een JVM hebben (voor IRIX moet je bij SGI zijn) en een Servlet Engine (bijv Apache's Tomcat). Volgens mij moet het dan goed te doen zijn op IRIX.

Om AxKit te kunnen draaien moet je Apache met mod_perl geinstalleerd hebben. Dat moet ook geen probleem zijn op IRIX.

• Genoil
Op woensdag 17 juli 2002 12:45 schreef tomato het volgende:

Ik begrijp uit je eerste alinea niet goed wat de bedoeling is.
Ja zo'n vermoeden had ik al. Zonder al te veel in detail te treden, heeft deze app behoefte aan vrij configureerbare database schema's, meerdere database-backends, "plug-in logica", site-templates, page-templates. Kortom extreme schaalbaarheid is wel het toverwoord.

Ik was dat Axkit al tegengekomen, maar da's Perl he. Laat ik dat nou maar ni doen, ik kan al redelijk Java. Ja voor de rest zal er wel een .NET tegenhanger zijn maar daar hoef ik voor SGI toch niet naar te zoeken.

Maar jij kent Cocoon dus of alleen van de docs?

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Genoil: Ik was dat Axkit al tegengekomen, maar da's Perl he. Laat ik dat nou maar ni doen, ik kan al redelijk Java.
Dat wist ik niet ;)
Het is inderdaad niet zo'n goed idee met dergelijke technieken te beginnen als je je nog niet thuisvoelt in de betreffende taal.
Ja voor de rest zal er wel een .NET tegenhanger zijn...
Ik zou het eigenlijk niet eens weten :o
...maar daar hoef ik voor SGI toch niet naar te zoeken.
Da's iig waar >:)
Maar jij kent Cocoon dus of alleen van de docs?
Ik heb geen praktijkervaring met Cocoon, dus veel meer dan mijn vorige post kan ik er niet over zeggen.

Ik vrees voor je dat er verder ook niet veel kennis op dit gebied hier (GoT) aanwezig is.

Ik zag dat DeveloperWorks hier nog een aardige Cocoon introductie heeft. Misschien zocht je nog naar zoiets, hiermee moet je toch wel een aardig beeld krijgen van wat je met Cocoon kunt doen.
Als ik het zo doorlees bevestigt het wel dat Cocoon qua concept erg veel weg heeft van AxKit.

[edit]
DeveloperWorks heeft hier nog een stuk staan over een database-driven Cocoon (3de uit een serie artikelen over Cocoon 2). Over het algemeen heeft IBM op DeveloperWorks wel aardige artikelen...

• Genoil
dat zijn idd handige links! ik ga het maar es proberen te installeren en kijken of ik me er een beetje mee kan redden. dank!

• Genoil
tomato schreef op 17 juli 2002 @ 14:25:
[edit]
DeveloperWorks heeft [url="http://www-105.ibm.com/developerworks/education.nsf/xml-onlinecourse-bytitle/AC994D2B8F0B85D086256BC1006B53AC?OpenDocument"]hier[/url] nog een stuk staan over een database-driven Cocoon (3de uit een serie artikelen over Cocoon 2). Over het algemeen heeft IBM op DeveloperWorks wel aardige artikelen...
Ja beetje ouwe posting, maar ik wilde je ff laten weten dat ik dankzij een FOUT in bovenstaand artikel ik twee weken aan het klooien ben geweest om m'n MySQL server aan Cocoon te hangen!

Maar het werkt nu dus en dat is vet! Cocoon2 rox! Nog niet erg snel maar daar schijnt verandering in te komen...
Pagina: 1