Waterkoeling vragen en eigenaardigheden

Pagina: 1
Acties:

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi!

Er vallen mij continu een aantal rare dingen op als ik kijk naar al die mooie waterkoelers die op gathering staan.

1. Aquarium-Pompjes
2. Waterbakken onderin of onder de kast
3. radiateuren gemonteerd boven de PSU.
4. Ventilators aan de Zij- of Achterkant.

Volgens mijn zeer bescheiden mening stijgt warmte nog steeds op.
Waarom dan geen:
1. Brommer-waterkoeler (is vaak nog kleiner)
2. Waterbak bovenop of naast?
3. Radiateur aan de bovenkant (Gat dremelen met een rekkie ervoor)
4. PSU blootleggen en ook aan de bovenkant. (weer een ventilator minder)

zomaar een aantal dingen die ik met bewondering heb gadegeslagen.
Dit neemt natuurlijk niet af dat er heel wat mooie en kunstige mods alhier te vinden zijn.

Kan iemand me een antwoord geven op deze "vreemde" ontwikkeling?

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Op woensdag 17 juli 2002 12:11 schreef dmace het volgende:
2. Waterbak bovenop of naast?
4. PSU blootleggen en ook aan de bovenkant. (weer een ventilator minder)
waterbak-->drup,drup-->PSU boem! ;)

Het is gewoon wat je zelf kiest, een radiator bovenin is een goed idee, maar helemaal tegen de bovenkant of boven je psu maakt volgens mij niet zoveel uit. Als je je reservoir daar ook nog bij moet proppen bovenin wordt het wel erg vol, en je slangen moeten lekker bochtjes gaan maken. In het "vooronder" heb je meestal ook nog wel lekkere vrije ruimte zitten.

• dmace
Daarom vond ik die radiateur boven de PSU (wat ik al heel vaak gezien heb) ook zo'n dom iets.
Radiateuren lekken veel sneller dan een reservoir, maar koelen een stuk beter.
Daarnaast heb je niet echt een groot reservoir nodig als je een radiateur hebt. Deze kan netjes bovenin NAAST je PSU.
Helemaal veilig lijkt me.
Misschien in combinatie met een lekbakje (a la ijskasten)???

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Op woensdag 17 juli 2002 12:22 schreef dmace het volgende:
Daarnaast heb je niet echt een groot reservoir nodig als je een radiateur hebt. Deze kan netjes bovenin NAAST je PSU.
mijn pomp zit in mijn reservoir, en dus is die te groot om naast mijn psu te proppen, waar allerlei kabels en de kont van mijn brander zitten.

Ook denk ik dat mijn reservoir eerder zou lekken dan mijn radiator. De radiator komt uit een auto, en de twee aansluitingen zijn goed afgeklemd met slangklemmen, mijn reservoir daarentegen is zelfgemaakt (hoeft niet slecht te zijn) en die vindt ik wat risicovoller (vooral het gat voor het snoer van mijn pomp)

Verwijderd

Het hangt ook maar net van je kast af denk ik want als je bijvoorbeeld geen bigtower hebt dan kun je er ook niets of heel weinig boven je voeding plaatsen. Je bent heel beperkt in je ruimte en moet het "daar" maar plaatsen waar het kan.

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

PegOpDeWeg

eej wasup?

het beste is eigenlijk om de radiateur onder in de kast te maken. omdat koude lucht altijd naar onderen gaat (b.v over de vloer) zuigen de fans onder je kast de koude lucht en blazen deze door je radiateur, door je kast naar boven.

Ook beter is om dan ook meteen het gemaal
en de spoelbak onderin je kast te zetten. Dit is beter voor je electronica in geval met lekken.

Er is echter 1 klein probleemje...

ruimte gebrek op die plek onderin je kast :(

"It's better to burn out, than fade away"

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 15:33

Shift

[] Dual crazy []

De huidige waterkoelingen zijn eigenlijk niet echt optimaal om te koelen, de omgevingstemperatuur is nog steeds warm om echt goed te koelen. Ik ben met een waterkoelingbezig die geen radiator heeft, maar dat is in begin stadium nog, als het klaar is zullen we allemaal merken :)

• dmace
Ik ken wel al mensen die meer verstand hebben van koeling (dan van computers :)) en die hebben dit al zonder radiateur en waterpomp draaien.
Beetje meer natuurkunde zou ook niet echt een overbodige luxe zijn. ;)
Als ik al die koelingsprojecten en producten zie, krijg ik regelmatig het "vis achter het net" gevoel.

Het moet toch makkelijker kunnen?
En een omgevingstemperatuur? Die speelt niet echt een rol.
Ik denk dat je meer last hebt van warmteafgevers onderin je kast (die dus alles erboven weer netjes verwarmen) dan van de temperatuur van je omgeving (36 Graden zon aankomende zomer niet meegerekend ;))

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 15:33

Shift

[] Dual crazy []

Op woensdag 17 juli 2002 13:56 schreef dmace het volgende:

Het moet toch makkelijker kunnen?
En een omgevingstemperatuur? Die speelt niet echt een rol.
Ik denk dat je meer last hebt van warmteafgevers onderin je kast (die dus alles erboven weer netjes verwarmen) dan van de temperatuur van je omgeving (36 Graden zon aankomende zomer niet meegerekend ;))
In de zomer als het 30 graden is, je fannetje ka wel blijven draaien maar de temp zakt echt geen 10graden hoor, of je moet een fan hebben 120mm die op 50.000 rpm loopt. Het water moet goed gekoeld worden om paar graden lager te kunnen koelen.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
[forum=22] >> [forum=51].
Pagina: 1