Trage netwerkverbinding (SAMBA)

Pagina: 1
Acties:

• DjFoxy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb een Linux server staan en als werkstation een win2k computer.
Beide hebben een 3com 10/100Mbit netwerkkaart.
Ze zijn op elkaar aangesloten via een switch, zitten namelijk nog meer computers op dit netwerk.
Echter als ik een bestand van 5Mb ofzo wil overpompen, dan duurt dit 3 minuten ofzo.
Zou niet moeten kunnen lijkt me

Jaja de paprika

Verwijderd

Kun je precieser beschrijven wat je doet? Kopieren van Windows naar een Linux samba share? Heb je de harde schijf op DMA gezet? Welke distro gebruik je en wat voor een machine is de Linux bak (cpu, mem).

• DjFoxy
Ehm meer informatie ok.

Ik heb geen flauw idee of ik de HD op DMA heb gezet.
Moet dat ik de bios ???

Ik gebruik RedHat 7.3 als Linux server en windows 2000 als een va nde clients.
De linux sever is een pentium 3 650 Mhz met 256 Mb geheugen en een HD van 30 gig.
De client is een pentium 3 600 Mhz met 512 mb geheugen en een HD van 40 gig.
Allebei de Pc's bezitten een 3 com 10/100 Mbit netwerkaart die naar mijn weten op de Pc's op 100 Mbit full duplex staan.

Nu in princiepe heb ik tijd zat om files te copieren maar ik vind het gek dat ik met deze configuratie er zo lang over doe.

Jaja de paprika

Verwijderd

Je hardeschijven anders instellen doe je met hdparm. Opvragen van de bestaande instellingen ook.
code:
1
hdparm /dev/hda <-- even aanpassen voor welke schijf jij gebruikt, hdb, hdc, hdd etc

Dat geeft je een lijstje met instellingen.
hdparm zonder parameter geeft een helpscherm.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op vrijdag 19 juli 2002 23:34 schreef DjFoxy het volgende:
die naar mijn weten op de Pc's op 100 Mbit full duplex staan.
misschien ligt het daar wel aan
probeer ze eens op autosense ofzo te zetten.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• DjFoxy
Ok de netwerkkaarten als autosense neerzetten onder windows is geen probleem, maar hoe geef ik dat aan onder Linux RedHat 7.3 ????

Hij is bijvoorbeeld nu met een file van 700 Mb bezig die 139 minuten nodig heeft om van de ene pc naar de andere te komen.

Jaja de paprika

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je ook geprobeerd hoe snel het via een ander protocol gaat? Ik heb hier namelijk wel eens gehad dat linux->windows via samba tergend traag gaat, terwijl ik met ftp wel de bijna de volledige bandbreedte krijg. Als het met ftp wel lukt, weet je in ieder geval zeker dat het niet aan je nics ligt.

Verwijderd

Probeer dit eens in je smb.conf te zetten onder [global]:
code:
1
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

Schijnt een positieve invloed te hebben op de performance van Samba :)

Verwijderd

Probeer de Win2k bak eens met een cross-cable rechtstreeks op de server aan te sluiten (rest van de clients dus los).

Ik heb zelf een keer een zeer brakke hub gehad die alle performance omlaag haalde. Daarna een nieuwe switch ertussen gezet en racen maar.

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 11:42 schreef DjFoxy het volgende:
Ik heb een Linux server staan en als werkstation een win2k computer.
Beide hebben een 3com 10/100Mbit netwerkkaart.
Ze zijn op elkaar aangesloten via een switch, zitten namelijk nog meer computers op dit netwerk.
Echter als ik een bestand van 5Mb ofzo wil overpompen, dan duurt dit 3 minuten ofzo.
Zou niet moeten kunnen lijkt me
in die 3 minuten heb ik een volle cd van +/- 700MB van mijn SAMBA PDC naar een WinXP wrkst verplaatst en dat over een 100Mb lijn met een switch ertussen.
Heb je geprobeer om een bestand van en naar je wrkst te trekken, en dan weer uppen naar je server.
Pagina: 1