Toon posts:

Koude boot => kernel 2.4.18 panic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een koude boot doe (pc aandoe na lange tijd van uitstaan) krijg ik praktisch altijd een kernel panic bij bij het zoeken naar SCSI apparaten. Zogauw ik dan de pc uitdoe en weer aandoe (Warme boot) werkt het weer goed.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb kernel 2.4.18
Had dit probleem niet bij kernel 2.4.2-2 (standaard bij RH7.1)

Helaas heb ik momenteel de exacte foutmeldingen niet bij de hand, deze zal ik handmatig meoten overschrijven wat veel tijd kost, maar als jullie die nodig hebben kan ik dat wel doen.

Verwijderd

Heeft weinig met de kernel te maken denk ik...

ik denk dat je SCSI kaart langzaam op gang komt, en daardoor kan de kernel niet verder.. en dat resulteert vervolgens in een kernel panic..

/me denkt echt dat dat het probleem is

ps.. heb je de SCSI driver als module of in de kernel?

Verwijderd

Het kan aan heel veel zaken liggen. Je zal wat specifieker moeten zijn, maar een oops dump (kernel panic) overschrijven is misschien in eerste instantie wat teveel moeite. Bovendien heeft niemand daar zo direct wat aan, omdat ze alleen nuttig zijn om te tracen op je eigen machine (en dat kun je alleen zelf).

Waarop baseer je dat het probleem aan SCSI ligt? Probeer eerst eens SCSI support uit je kernel te halen om je ervan te verzekeren dat het daaraan ligt. Dat de laatste melding die je voor de kernel panic ziet iets met scsi te maken had wil niet zeggen dat het daarmee te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:54 schreef Markiedam het volgende:

ik denk dat je SCSI kaart langzaam op gang komt, en daardoor kan de kernel niet verder.. en dat resulteert vervolgens in een kernel panic..

Als build in gecompiled. Het is een Adaptec kaartje.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:58 schreef Shadowlaw het volgende:
Het kan aan heel veel zaken liggen. Je zal wat specifieker moeten zijn, maar een oops dump (kernel panic) overschrijven is misschien in eerste instantie wat teveel moeite. Bovendien heeft niemand daar zo direct wat aan, omdat ze alleen nuttig zijn om te tracen op je eigen machine (en dat kun je alleen zelf).

Waarop baseer je dat het probleem aan SCSI ligt? Probeer eerst eens SCSI support uit je kernel te halen om je ervan te verzekeren dat het daaraan ligt. Dat de laatste melding die je voor de kernel panic ziet iets met scsi te maken had wil niet zeggen dat het daarmee te maken heeft.
De lampen van mijn SCSI apparaten gaan knipperen en worden niet op het scherm gezet. Als de boot goed gaat worden ze op het scherm gezet en gaat de boot verder.

Aangezien het compilen neit snel gaat (2 uur) zal het een tijdje duren voordat ik de SCSI eruit heb gehaald, ik zal dat vanavond ff doen.

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Volgens mij boot gewoon je SCSI adapter in het ene geval niet en in het andere geval wel goed, waardoor de kernel je root fs niet kan mounten omdat hij je SCSI Adapter niet kan vinden.
Heeft dus niets met je kernel maar met je hardware te maken.

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op woensdag 17 juli 2002 10:54 schreef Markiedam het volgende:

SCSI kaart of randapparatuur die te traag start? Check de spinup times van je HD's eens...

Gooi eens een delay van 10 sec in de detectie... Sleep 10000 zal wel helpen :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Compile de scsi drivers eens als module, de standaard redhat kernels hebben ook bijna alles als module (en daar ging het wel goed volgens jou)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen SCSI hdds, maar een SCSI cd-rom en brander. Ik zal ze eens als module compilen en kijken of het dan werkt. Verder nog opties?

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 11:23 schreef aj-san het volgende:
Volgens mij boot gewoon je SCSI adapter in het ene geval niet en in het andere geval wel goed, waardoor de kernel je root fs niet kan mounten omdat hij je SCSI Adapter niet kan vinden.
Heeft dus niets met je kernel maar met je hardware te maken.
Als de kernel het root fs niet kan mouten wordt dat duidelijk weergegeven (iets als "VFS: can't mount root fs at xxx"). Aangezien sjorsie dat niet vermeld heeft, neem ik aan dat de kernel al eruit vliegt voordat hij zover is.

Het zou best een hardware probleem kunnen zijn, maar een kernel-probleem kun je dus ook niet uitsluiten!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 11:33 schreef Shadowlaw het volgende:

[..]

Als de kernel het root fs niet kan mouten wordt dat duidelijk weergegeven (iets als "VFS: can't mount root fs at xxx"). Aangezien sjorsie dat niet vermeld heeft, neem ik aan dat de kernel al eruit vliegt voordat hij zover is.

Het zou best een hardware probleem kunnen zijn, maar een kernel-probleem kun je dus ook niet uitsluiten!
Die melding krijg ik niet :) dus een fs mount fout kan het niet wezen blijkbaar.

Een kernel fout is volgens mij niet waarschijnlijk omdat 2.4.18 stabiel is verklaard, maar ja... dat zegt natuurlijk niet alles :D

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Als ik een koude boot doe (pc aandoe na lange tijd van uitstaan) krijg ik praktisch altijd een kernel panic bij bij het zoeken naar SCSI apparaten. Zogauw ik dan de pc uitdoe en weer aandoe (Warme boot) werkt het weer goed.
Probeer eens met een wachttijd in te stellen me.b.v. LILO (delay of prompt met timeout) of Grub zodat je cdrom drive of scsi controler tijd heeft om warm te worden.

PS: is een "warme" boot niet dat de kernel een reset signaal naar de processor stuurt. Het aan/uit zetten van een PC is een "koude" boot ook al is de PC al opgewarmd :)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Op woensdag 17 juli 2002 11:33 schreef Shadowlaw het volgende:

[..]

Aangezien sjorsie dat niet vermeld heeft, neem ik aan dat de kernel al eruit vliegt voordat hij zover is.

[..]
Het had idd wel geholpen als sjorsie uberhaupt wat foutmeldingen gepost had ;)

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

Verwijderd

Volgens mij heb je ergens in je circuits een haarbreukje. Als je systeem een tijdje aanstaat worden de componenten warmer en zullen ze uitzetten. Waarschijnlijk net genoeg om het haarbreukje weer dicht te duwen.

edit:
Het zou wel helpen als je je systeem eens omschreef. Meer details enzo.
Pagina: 1