Toon posts:

Sterke vervorming beeld tijdens opstarten en DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik deze vraag op de goede plaats op gathering of tweakers heb gezet. Zo niet dan spijt mij dat.
Tijdens de boot en in de bios en ms-dos modus is het beeld veel kleiner dan voorheen het geval was, ook is het beeld sterk vervormd. De beide zijkanten lopen namelijk in het midden naar elkaar toe. Dit probleem komt niet voor wanneer ik windows opstart.
Format en flash hebben niet geholpen en de instellingen via de OSD van mn Iiyama hebben ook weinig effect.
Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is en de monitor doet het wel goed op een laptop.
Kan iemand mij misschien vertellen waardoor dit komt en belangrijker hoe dit op te lossen is.
Ik heb het gevoel dat er iets is met de resolutie en andere instellingen tijdens het booten en in MS-DOS maar met de monitor kan ik de instellingen alleen in de hoogte bijstellen maar niet in de breedte.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:49
Misschien degauss?
En in MS-DOS heeft hij een andere resolutie dan in windows, en onthoud de monitor ook andere instellingen. Ik denk dat je echt in de dos-modus je monitor-instellingen moet nakijken.
Of misschien staan je instellingen in de BIOS niet goed.
Standard CSOM settings -> Video -> moet op VGA/EGA staan.

Verwijderd

Of misschien videokaart probleempje.
Niet toevallig ook laatst je videokaart geflashed?

Verwijderd

Ik houd het op de tweede optie van Marcj.
Er is *niks* mis met je monitor. Het betreft hier andere beeldmodi (resolutie, refresh) dan die je in windows hebt ingesteld. Stel je monitor in DOS af (Trapezium, Pincushion etc.), sla de instellingen op en het is in orde. :7

Het is vooral van belang dat we in deze moeilijke tijden kalm blijven.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

De instellingen van je monitor zijn corrupt geraakt.
Een monitor onthoudt namelijk per resolutie en verversings frequentie
hoe de instellingen zijn voor die modus namelijk o.a.:
Positie, grootte, bolling, trapezium van het beeld.

Dos gebruikt standaard 640 * 400 bij 60Hz,
dan gebruikt je monitor die settings die daarbij
in het monitor geheugen zijn opgeslagen.
Windows gebruikt (afhankelijk wat jij ingesteld hebt)
1024 * 768 bj 75Hz,
is dus een andere geheugenplek in je monitor waar die settings opgeslagen zijn.

Oplossing 1:
Laat het dos scherm even staan (pause drukken)
Regel je beeld bij met de knoppen op je monitor,
over het algemeen saved hij die nieuwe settings automatisch,
zolang het beeld maar minstens 10 seconden niet verspringt
van dos beeld naar windows beeld.

Oplossing 2:
Vaak zit er op je monitor een fabrieks instellingen knopje.
Dan gaat hij voor alle grafische modie de standaard settings erin zetten.

Als dit alles niet vast wordt gehouden,
kan je memory/batterij van je monitor ook stuk zijn.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Roko
  • Niet online
Het klinkt er inderdaad naar dat je de monitor instellingen voor de lage resoluties kwijt bent. Heb je hetzelfde probleem als je in Windows je display verandert naar 320x240 of 640x480? Als dat het geval is moet je deze gelijk goed zetten en hopelijk onthoudt je monitor die instellingen.

Het kan zijn dat je monitor maar een beperkt aantal instellingen kan onthouden. Zodra je dan weer een nieuwe resolutie en refreshrate aanspreekt zal hij een oudere setting overschrijven.

• Marcj
  • Laatst online: 11:49
Op woensdag 17 juli 2002 11:01 schreef bass303 het volgende:
Ik houd het op de tweede optie van Marcj.
Er is *niks* mis met je monitor. Het betreft hier andere beeldmodi (resolutie, refresh) dan die je in windows hebt ingesteld. Stel je monitor in DOS af (Trapezium, Pincushion etc.), sla de instellingen op en het is in orde. :7

Het is vooral van belang dat we in deze moeilijke tijden kalm blijven.
Dat zei ik toch :? Of leg ik het weer te vaag uit :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:38 schreef Marcj het volgende:
Misschien degauss?
En in MS-DOS heeft hij een andere resolutie dan in windows, en onthoud de monitor ook andere instellingen. Ik denk dat je echt in de dos-modus je monitor-instellingen moet nakijken.
Of misschien staan je instellingen in de BIOS niet goed.
Standard CSOM settings -> Video -> moet op VGA/EGA staan.
Degauss heb ik ook al gebruikt maar die zorgt niet voor verandering. De Bios heb ik ook bekeken en die settings staan allemaal goed. Als ik in MS-DOS opstart en op mijn beeldscherm de settings wil veranderen dan laat ie mij alleen het beeld in de hoogte stellen en niet in de breedte.
De monitor is een Iiyama LF702UT Vision Master 1401. Weet iemand misschien waar dat fabriek-settings knopje hierbij zit? De Recall functie is de OSD zet namelijk niet de fabriekssettings terug.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:52 schreef Experience het volgende:
Of misschien videokaart probleempje.
Niet toevallig ook laatst je videokaart geflashed?
Ik heb een Geforce 3 Ti-200 van NVIDIA, hoe flash ik een videokaart? Dit zou ik namelijk nog wel willen proberen om te kijken of dit wat uitmaakt. Ik heb nog geen tweede monitor op mn pc kunnen aansluiten maar dit zal ik zo snel ik een tweede monitor heb teruggekregen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Eindresultaat: Monitor was t probleem. Monitor is nu bij IIyama en krijg ik binnenkort terug. Dan zal ik hier neerzetten wat t defect was.
Pagina: 1