2 Maxtor D740X schijven op ATA 133?

Pagina: 1
Acties:

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Hoi,

Ik heb 2 Maxtor D740X UDMA133/7200rpm 80 gig schijven in m'n systeem hangen. Op IDE1, 1 als master, ander als slave op een Gigabyte GA7vrxp moederbord.
Het liefst zou ik alles in Raid 0 zetten, maar door de enorme hoeveelheid data op m'n schijven, is dat een gepasseerd station (maak dan ook eens backups van al die films!).

M'n vraag is de volgende: Hoe kom ik erachter of m'n schijven op ATA 100 of ATA 133 draaien. Ik weet dat ik in m'n bios "enable onboard ATA device" kan selecteren (wat nu op disable staat). Moet ik dit op enable zetten?

greetz

XBL: theArthurrrr

Verwijderd

Volgens mij doet je mobo dat zelf.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je de nieuwste via drivers hebt geinstaleert in Xp oid dan draaien ze ATA133

Verder kan je het zien...

als je 2de bootscherm begint, dus na bios check en HD detectie, dus laat maar zeggen als je 98 hebt

daar komt dan te staan bezig met starten Windows 98

als je daar nou heeeeeel vlug op pause ramt, drukt

dan staan daar ook je HD's

Mode 4 of 5 staan ze in jouw geval moeten ze 5 staan mijn geval staan ze ook op 5 :P

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Dus het maakt geen f*ck uit of ik m'n onboard ata device op enable of disable heb staan?

Heb trouwens WinXp pro draaien.

• Vorkie
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 10:47 schreef DeWaanzin het volgende:
Dus het maakt geen f*ck uit of ik m'n onboard ata device op enable of disable heb staan?

Heb trouwens WinXp pro draaien.
hoe kom je eigenlijk @ onboard ATA? staat altijd aan

maar je hebt net als mij duh zelfde board, de mogelijkheid om je raid functie als ATA te zetten, dat vind je ergens in het bios, waar ook de mogelijkheid staat om onboard sound/lan/usbporten/en de hele reutemeteut uit/aan te zetten :)

dan heb je dus 4 IDE porten voor elk 2 apparaten dus 8HD's bijvoorbeeld :P

of 4cd achtige dingen en 4hd's :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 17 juli 2002 09:39 schreef DeWaanzin het volgende:
M'n vraag is de volgende: Hoe kom ik erachter of m'n schijven op ATA 100 of ATA 133 draaien.
Ehm, allereerst moet je natuurlijk weten of je systeem ATA133 aankan.. (Alleen de allernieuwste chipsets/controllers kunnen ata133 aan).

Verder kun je met bepaalde tooltjes wel achterhalen op welke dma-mode je schijven draaien..

(Op intel-borden kun je dat bijv. met de intel application accelerator zien, en anders via wat andere tools!)

• Vorkie
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 11:04 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ehm, allereerst moet je natuurlijk weten of je systeem ATA133 aankan.. (Alleen de allernieuwste chipsets/controllers kunnen ata133 aan).

Verder kun je met bepaalde tooltjes wel achterhalen op welke dma-mode je schijven draaien..

(Op intel-borden kun je dat bijv. met de intel application accelerator zien, en anders via wat andere tools!)
Lieve twynn als je goed de topic had gelezen, dan staat er zelfs in de eerste post, wacht ik quote
Ik heb 2 Maxtor D740X UDMA133/7200rpm 80 gig schijven in m'n systeem hangen. Op IDE1, 1 als master, ander als slave op een Gigabyte GA7vrxp moederbord.
Waardoor dus Intel van de baan gaat
Verder heeft de 7VRXP een KT333 Chipset, met ondersteuning van ATA133, Evt Onboard raid, maar tevens kan de onboard raid ook als ATA worden gemarkeert :)

Dewaamzin, je kan ook nog kijken @ Eigenschappen van deze computer, dan hardware, dan apparaatbeheer, dan IDE/ATAPI controllers, dan primair IDE-kanaal, en daar de eigenschappen van, tevens kan dat ook met secundaire ide-kanaal :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 17 juli 2002 11:08 schreef ThaNetRunner het volgende:
Oeps, daar had ik effe overheen gelezen :)

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:49 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

hoe kom je eigenlijk @ onboard ATA? staat altijd aan

maar je hebt net als mij duh zelfde board, de mogelijkheid om je raid functie als ATA te zetten, dat vind je ergens in het bios, waar ook de mogelijkheid staat om onboard sound/lan/usbporten/en de hele reutemeteut uit/aan te zetten :)

dan heb je dus 4 IDE porten voor elk 2 apparaten dus 8HD's bijvoorbeeld :P

of 4cd achtige dingen en 4hd's :P
Kijk, dat wist ik dus niet. Heb het "Onboard Promise Chip: Disable onboard ATA/RAID device" (zoals het nu bij mij staat) toch een beetje fout begrepen.

Het is dus mogelijk om aan al je IDE poorten (incl. je RAID poorten) 2 devices te hangen?
Hoe moet je je jumpers dan zetten?
Hoe sluit je je stoeffe dan op die RAID poorten aan? Alles "gewoon" master/slave, alles master of (zoals ik in het RAID topic over Maxtor schijven las) op cable select?

Misschien moet ik maar ff een nieuw topic openen, want we dwalen af........

Pagina: 1