Toon posts:

read/write cache uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op een aantal 120Gb western digital disks de read/write cache (en dan met name het write deel) uitschakelen. Ik ben op zoek naar een methode waarop dat hardwarematig (liefst door middel van jumpers) kan.

Weet iemand hoe dat moet/welke jumpers ik moet schakelen?

De specifieke disks zijn van het type WDD1200JB

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:45
waarvoor? in iedergeval kan je het in windows 2000 het uitschakelen. moet je in control panel/system/devicemanager
zijn en dan je hd kiezen voor properties

als het goed is staat hij ertussen. (de read write cache dan he :))

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 09:45 schreef justice_strike het volgende:
waarvoor?
om de kans op dataverlies bij een stroomstoring te verkleinen in een server.
in iedergeval kan je het in windows 2000 het uitschakelen. moet je in control panel/system/devicemanager
zijn en dan je hd kiezen voor properties

als het goed is staat hij ertussen. (de read write cache dan he :))
ja die heb ik gevonden. Maar helaas betreft het een solaris systeem en is het dus niet op deze wijze mogelijk. Vandaar ook dat ik een hardwarematige oplossing zoek.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Is een UPS geen betere oplossing? Zonder caching is de performance niet bepaald super, en als de stroom uitvalt dan heb je met die noodstroomvoorziening tijd om het systeem goed af te sluiten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:30 schreef Exirion het volgende:
Is een UPS geen betere oplossing? Zonder caching is de performance niet bepaald super, en als de stroom uitvalt dan heb je met die noodstroomvoorziening tijd om het systeem goed af te sluiten.
Normaliter ben ik het direct met je eens, maar helaas zijn er door technische redenen (die ik ook niet begrijp) geen mogelijkheden voor het plaatsen van een UPS. Vandaar dat ik de hardware zo veel mogelijk wil aanpassen om zo de risico's zo veel mogelijk te verkleinen.

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 09:30 schreef DeatHLocK het volgende:
Ik wil op een aantal 120Gb western digital disks de read/write cache (en dan met name het write deel) uitschakelen. Ik ben op zoek naar een methode waarop dat hardwarematig (liefst door middel van jumpers) kan.

Weet iemand hoe dat moet/welke jumpers ik moet schakelen?

De specifieke disks zijn van het type WDD1200JB
Kijk even op de site van WD. Tien tegen één dat er software is down te loaden die 't mogelijk maakt de write-cache uit te zetten. Linkje:http://support.wdc.com/download/index.asp

Hardwarematig d.m.v. jumpers is niet mogelijk.

Je zou 't eventueel nog kunnen proberen dmv een tooltje van IBM (jawel :) ) genaamd Drive Feature Tool. (progje maakt bootable disk - dus ook te starten op solaris-systeem)

Dit progje werkt op de nieuwere IBM HDs maar ook op Maxtors. Ik gok dat dit progje ook werkt voor de WD schijven. Proberen kan zeker geen kwaad, en documentatie is ook te downloaden.

edit:

Linkje WD en uitleg DFT uitgebreid

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 10:56 schreef Happy_On_MDMA het volgende:

[..]

Kijk even op de site van WD. Tien tegen één dat er software is down te loaden die 't mogelijk maakt de write-cache uit te zetten. Linkje:http://support.wdc.com/download/index.asp

Hardwarematig d.m.v. jumpers is niet mogelijk.
net gedaan, ik heb even de Lifeguard software gedownload en ben er even mee aan het stoeien.
Je zou 't eventueel nog kunnen proberen dmv een tooltje van IBM (jawel :) ) genaamd Drive Feature Tool. (progje maakt bootable disk - dus ook te starten op solaris-systeem)

Dit progje werkt op de nieuwere IBM HDs maar ook op Maxtors. Ik gok dat dit progje ook werkt voor de WD schijven. Proberen kan zeker geen kwaad, en documentatie is ook te downloaden.

edit:

Linkje WD en uitleg DFT uitgebreid
Gedownload en getest, dit tooltje biedt wel de mogelijkheid om de cache uit te schakelen, maar weet het niet uit te voeren. Ik heb hierover IBM even gebeld (nee heb je, ja kun je krijgen), maar deze willen mij niet supporten hierin (was te verwachten :) )

Mijn hopen zijn gevestigd op lifeguard (welke atm niet eens wil starten), en anders de hoop dat iemand nog een manier weet.

Verwijderd

Topicstarter
Met lifeguard kan het niet :(

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op woensdag 17 juli 2002 13:57 schreef DeatHLocK het volgende:
Met lifeguard kan het niet :(
FF naar WD bellen en het vragen ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 17:16 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

FF naar WD bellen en het vragen ;)
Hun antwoord (letterlijk) "Meneer, dit komt niet voor in de support documentatie en is geen feature op onze producten. Het is naar mijn weten niet mogelijk om dit te doen"

eigenlijk geloof ik dat dus niet.
Pagina: 1