[MSDOS] Invalid Drive specification

Pagina: 1
Acties:

• maspro
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een 40 GB HD welke in meerdere partities is opgedeeld, 6 NTFS partities en 1 FAT16 partitie. Het probleem is als volgt: Wanneer ik vanf een Win98 opstartfloppy opstart zie ik prima mijn FAT16 partitie als C:, maar wanneer in met een MS-DOS 6.22 opstartfloppy opstart en naar de C: navigeer dan krijg ik een melding "Invalid Drive Specification", ik zie dan alleen mijn CD-ROM drives en Floppy-drive. Waar is mijn C: nu? Voor een experimentje van mij is het nodig dat ik DOS en geen Windows gebruik.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Beetje vreemd, zou gewoon moeten werken.. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat die fat16 partitie primary zou moeten zijn :? of gebruik je een ATA100 schijf? dat kan dos 6.22 ook niet aan.. misschien is er een driver voor te vinden.

wat moet je trouwens met zoveel ntfs partities? een directory is even handig en je hoeft geen ruimte te reserveren..

Localhost is where the heart is

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat het FAT is en geen FAT32?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Mickos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2015
Op woensdag 17 juli 2002 03:51 schreef SilentStorm het volgende:
...of gebruik je een ATA100 schijf? ....
Denk dat die wel Ata100 zal zijn. Heb nog een 40gb ATA66 gezien.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

zegt niets.. ik gebruik zelf al anderhalf jaar een 30gig ata100 (alleen niet op de ata100, want de a7v266 ondersteund in tegenstelling tot zn voorganger de a7v _geen_ ata100 meer. Niet dat het zoveel uitmaakt zonder raid... en nog steeds zijn er disks verkrijgbaar zonder ata100. Grootte zegt niets over mogelijkheid tot ATA100 (of 133 trouwens..)

• maspro
  • Niet online
Het is inderdaad een Seagate Barracuda 3 ATA100 schijf, alleen mijn mobo kan dat niet aan, dus loopt die nu op UDMA33. Maar het zou gewoon moeten werken, ik heb in een niet zo ver verleden nog een multi-boot gehad met MS-DOS 6.22 en toen had ik ook gewoon een C: schijf. En ja het is een 1GB FAT 16 partitie

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

je hebt m op UDMA33 zeg je, dus je hebt je schijf aan een IDE controller hangen? anders doet ie het nog steeds niet. Grootte kan ook niet het probleem zijn als dat in de bios goed staat.. Je zult zelf wel weten of het FAT16 of 32 is.. ga m anders eens langs met een of ander hd-check progje.. norton disk docter/scandisk/etc

• maspro
  • Niet online
Ik heb hem gecheckt met Norton Disk Docter, no probs.
Ik denk dat ik maar een FAT32 partitie aanmaakt en MS-DOS 7.0 ga gebruiken ofzo.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
zit die Fat partitie achter de ntfs partities? het lijkt me meer een partitie probleem.

Human Bobby

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op woensdag 17 juli 2002 03:51 schreef SilentStorm het volgende:
of gebruik je een ATA100 schijf? dat kan dos 6.22 ook niet aan.. misschien is er een driver voor te vinden.
Dit klopt niet hoor; ik kan vanaf dos flop booten op mijn ultra ATA133 schijven

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Ken het probleem maar weet er geen oplossing voor :)

Het lijkt me dat windows 98/95 setup (format en partitioneren) de partitie toch iets anders maakt dan een gewone fdisk in dos doet.

Heb je de schijf in win98 geformateerd ?

In pricipe als je de schijf zo formateren in dos (format) dan zou je de schijf ook moeten kunnen "zien" in windows

• maspro
  • Niet online
Als main OS draai ik Windows XP Pro, en deze FAT16 partitie zit inderdaad achter een aantal NTFS partitie, ook heb ik deze partitie tijdens de setup van Windows XP aangemaakt.
Waarom heb ik met een Windows 98 Floppy geen probs dan? :?

Verwijderd

Sommige operating systemen (MSDOS<7) hebben problemen met meer dan 4 (primairy) partities, of als partities voorbij de (1024 ?) cylinders beginnen of indien het Fat32 ipv Fat16 is....

En dan zijn er nog andere limieten:
[url="http://support.microsoft.com/default.aspx?ID=kb;en-us;Q184006"]Fat32 problemen indien groter dan 32GB[/url]
[url="http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.ASP"]Fdisk problemen indien groter dan 64GB[/url]

Zet een MSDOS Fat16 altijd zo laag mogelijk, dan weet je zeker dat die oude MSDOS het tenminste aankan en je nog makkelijk je NTLoader INI's etc kan bewerken.

Voorbeeld van een oude setting van mij:
code:
1
2
[ Fat16 | Fat32 | NTFS | Linux | Beos | Extended (Fat32)     ]
[  1GB  |  4GB  |  4GB |  4GB  |  4GB | overige_schijfruimte ]

Dump anders eens een viewtje van de huidige setting met PM, bijv:
Afbeeldingslocatie: http://fdisk.radified.com/JPEGs/partition_magic.gifhet kan dus nog gekker...

Mooie fdisk uitleg trouwens op: [url="http://fdisk.radified.com/"]http://fdisk.radified.com/[/url]

• maspro
  • Niet online
De partitie indeling zoals ik hem momenteel heb, ik moet alleen de C: nog ff wat groter maken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/denmail/indeling.jpg

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Op vrijdag 19 juli 2002 19:50 schreef Spider.007 het volgende:

[..]

Dit klopt niet hoor; ik kan vanaf dos flop booten op mijn ultra ATA133 schijven
ingesteld op je ata133 controller??? lijkt me sterk. Als je ze gewoon op IDE hebt lukt dat wel, maar dan maak je niet gebruik van je ata133. (sowieso maakt het weinig uit als je geen raid hebt)

Te ver naar achteren lijkt me idd je probleem. Haal m binnen de 2gig vanaf het begin en you're settled. Als je toch PM gebruikt, moet dat niet echt een probleem zijn.. duurt misschien even :7

edit: ik blijf het onhandig vinden zoveel verschillende drives te hebben. Wat doe je nou met al die extra partities??

• maspro
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 21:29 schreef SilentStorm het volgende:

[..]

ingesteld op je ata133 controller??? lijkt me sterk. Als je ze gewoon op IDE hebt lukt dat wel, maar dan maak je niet gebruik van je ata133. (sowieso maakt het weinig uit als je geen raid hebt)

Te ver naar achteren lijkt me idd je probleem. Haal m binnen de 2gig vanaf het begin en you're settled. Als je toch PM gebruikt, moet dat niet echt een probleem zijn.. duurt misschien even :7

edit: ik blijf het onhandig vinden zoveel verschillende drives te hebben. Wat doe je nou met al die extra partities??
Waarom ik meerdere partities handig vindt:
Momenteel heb ik alles zo ingesteld dat alle files die ik normaal gesproken zou backuppen vanaf de C: (favo's, mail, mijn documenten, software data, etc.) wanneer in de hele zooi opnieuw installeer nu op een andere partitie staan. Dus de C: (waar Windows op staat) kan ik zo wissen zondser ergens naar om te kijken. En aangezien ik experimeneteren wel leuk vindt komt het wel eens voor dat mijn C: niet meer benaderbaar is. Dan pleur in de GHOST-file terug en voila... alles is weer goed, behalve dat ik dan nog wat appz moet installen. Als ik maar 1 partitie zou hebben waar alles opstaat en er gaat iets mis ... ta ta.. weg alle data (incl. Mp3z, films,etc.) Voor rest brengt het een beetje orde op je hardeschijf en met Multi-booten zijn meerdere partities ook wel handig

• maspro
  • Niet online
nou ik heb et nog ff met partition magic bekeken en als ik die FAT partitie helemaal vooraan wil krijgen wordt dat een heel gepruts en gekloot. Want ik kan hem maar 1 partitie per keer naar voren krijgen en daarbij neemt die ook nog eens de grote van die partitie aan. Als je het bovenstaande plaatje bekijkt worden min of meer de laatste twee partities omgekeerd en zo gaat dat bij elke partitie die ik wil opschuiven. :????????

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

in jou geval zou ik m op mn 2e harde schijf zetten, maak movies iets kleiner of ga wat schuiven en je hebt ruimte.

Over meerdere partities is je redenering dat het handig is bij een verotte C: idd een hele goede. Maar als je alleen voor het ordenen aparte mp3, movie, install, etc partities wil maken, ben je behoorlijk onnuttig bezig. Immers, als je movies dir te groot wordt en je wilt je huidige movies nog niet verwijderen of wegbranden (zelfde voor mp3's en installaties), dan zul je dingen op een daar niet voor bedoelde partitie moeten zetten of schuiven. Je kent zelf vast nog wel een paar situaties.

Om die reden heb ik zelf gewoon een aparte directory voor bovengenoemde functies. Mp3's, setupfiles en movies staan dan in 'backup' (kom ik later op). Een knopje in de quicklaunch bar brengt me er sneller naar toe dan als het een aparte drive was geweest. Het grootste voordeel hiervan is dat je niet hoeft te schuiven in geval van te ver gevulde partities. Een van de kleinere is bijvoorbeeld dat het gebruik van een ftpserver direct vanuit de 'backup' dir kan worden gehost zonder problemen. Bij jou zou je voor elke partitie een aparte login moeten maken of symlinks/shortcuts moeten maken.

De ideale combinatie is dus volgens mij: dual boot (ikzelf doe dat met winxp en debian+swap - laatste vooral voor recovery en expirimenteren), waarbij bij de windows partities ook de veelgebruikte programma's staan. Deze is makkelijk te imagen in ghost. Op deze partitie zou je ook spellen/programma's kunnen zetten, maar houd dan rekening met een (zeer) groot bootimage. Vervolgens kan indien gewenst een windows swappartitie worden gemaakt (is net iets efficienter dan gewoon een swapfile) en dan een partitie waar je 'de rest' in kwijt kan.

dus [linux, linuxswap, windows, windowsswap, rest] als grootste mogelijkheid. (evt meer fysieke hdds als aparte partitie) Wat maakt jouw oplossing dan efficient? (zou ik ook erg graag van euss willen horen. Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel partities nou echt handig vindt.

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 04:24 schreef SilentStorm het volgende:

Wat maakt jouw oplossing dan efficient? (zou ik ook erg graag van euss willen horen. Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel partities nou echt handig vindt.
Ik heb op dit moment:
code:
1
2
3
4
------------------------------------------------
[ Fat16 | Fat32 | Linux | Extended (Fat32)     ]
[  1GB  |  4GB  |  4GB  | overige_schijfruimte ]
------------------------------------------------

Redenen voor mij voor meerdere partities:
  • Ieder OS zijn eigen partitie
  • 1 grote werkruimte, benaderbaar voor alle gebruikelijke OS'en
  • 1 Fat16 boot - ivm compatibiliteit en mogelijkheid tot lowlevel editing/tweaks
  • Multiboot wordt bij mij geregeld door bootsector + files in mijn Fat16/C: ([url="http://www.xosl.org"]www.xosl.org[/url])
  • GhostPE.exe staat op de Fat16/C: / De laatste Ghost staat op de Fat32/E: en is binnen 56 seconden teruggezet.
  • Ik houd van experimenteren, maar mijn bestaande settings/operating systemen mogen niet vloeken met elkaar
  • Meer harddisken plaatsen beinvloed negatief mijn IDE/ATA performance (ik heb al alles Mastered bezet staan).
  • Meest gebruikte OS staat op het snelste deel van de harde schijf

• Croga
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

Op zondag 21 juli 2002 21:12 schreef maspro het volgende:
nou ik heb et nog ff met partition magic bekeken en als ik die FAT partitie helemaal vooraan wil krijgen wordt dat een heel gepruts en gekloot. Want ik kan hem maar 1 partitie per keer naar voren krijgen en daarbij neemt die ook nog eens de grote van die partitie aan. Als je het bovenstaande plaatje bekijkt worden min of meer de laatste twee partities omgekeerd en zo gaat dat bij elke partitie die ik wil opschuiven. :????????
Wat je beter kunt doen in PM:

- Verwijder de I: partitie
- Verschuif de Extended partitie naar het einde van de disk
- Verschuif de C: partitie zodat hij aansluit op de extended
- Maak een nieuwe partitie aan in de lege ruimte die nu aan het begin is vrij gekomen.

Dit zou allemaal wat minder lang moeten duren dan één voor één op gaan schuiven. Alles bij elkaar denk ik wel dat je een dagje bezig zult zijn, afhankelijk van hoeveel data er op staat.

En zoals mijn voorgangers al zeggen: Maak 1 partitie aan voor ál je data, dat werkt een stuk makkelijker...

• maontje
  • Laatst online: 03-08 12:59

maontje

better off Playing

Volgens mij kan msdos 6.22 geen schijven aan die groter zijn dan 512MB. Dacht toch dat daar de limiet lag..

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• maspro
  • Niet online
Wat de partitie indeling betreft hebben jullie inderdaad wel een punt. Ik heb er zelf ook wel eens over lopen na te denken om 1 gezamelijke data partitie te maken waar alle OS-en van gebruik maken. Toen der tijd heb ik dat niet gedaan, omdat ik het liefst alles NTFS wil hebben en Linux NTFS-drivers schijnen nog in een alfa-stadium te zitten. Dus Linux zou daar geen gebruik van kunnen maken. Dus zou ik alles FAT moeten maken (als main OS wil ik Windows hebben) en FAT valt weer niet te beveiligen. Maar Linux ff ter zijde, er zit wel een kern van logica in. 1 of 2 partities voor 1 of 2 OS-en, 1 installatie partitie voor alle proggie's en 1 data partitie voor alle data (mp3z, movies, etc.). Het enige wat ik wel van mening ben is dat een partitie niet te groot moet zijn, bijv. een 60 GB HD waar 1 partitie bij zou zitten van 40 GB waar alle data op staat. Mocht er dan onverhoopt iets mis gaan met juist die ene partitie dan ben je gelijk HEEL VEEL data kwijt. En BTW hoe moet ik een SWAP partitie in Windows zien, een aparte partitie waar de Windows SWAP file op staat? zoniet hoe maak ik deze aan?

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

> swap partitie in windows.

Zoals je al zegt. Gewoon een aparte partitie waar je je swap file op hebt. Dit werkt net wat sneller (max 5%) dan je swap als file (moet je m wel vooraan hebben staan).

Een aparte swap-hd zou wel een grotere boost geven, als deze weinig voor andere dingen werd gebruikt en even snel of sneller is dan je andere hd's. Zorg dan bij het formateren ook voor de grootst mogelijke clustersize (das geloof ik 4096 bytes).

Er zijn wel een paar topics te vinden over het nut van een swappartitie hier op GoT. ([search=swap partitie]).
Op maandag 22 juli 2002 04:47 beschreef euss zijn partitie indeling
In je vorige post staan ong 20 partities, waarvan 4 primary voor je operating systems. Daarbij dus een extra ghostpartitie voor backups (doe ik zelf op cd's). Wat doe je dan met de andere 15? Voor elk OS ook een aparte datapartitie zodat ze makkelijk los te koppelen (en ergens anders in te voegen) zijn? hou je nog steeds een hoop over...
Op maandag 22 juli 2002 07:10 schreef maontje het volgende:
Volgens mij kan msdos 6.22 geen schijven aan die groter zijn dan 512MB. Dacht toch dat daar de limiet lag..
Dat kwam toen omdat men ervan uitging dat er nooit grotere hd's nodig zouden zijn en men heeft op basis daarvan een adressering gedaan die harde schijven tot 512 aankon. De oplossing daarvoor was door die adressering uit te breiden met een Large Block Array (LBA). Dit (in de bios gebouwde uitbreiding) zorgde ervoor dat de 512MB restrictie werdt opgeheven. Met dos kun je gewoon grotere partities aanspreken. Wat wel een probleem is, is dat de Master boot record (mbr) wel problemen kan hebben met schijven boven de 1024 cylinders. Dit is echter iets heel anders dan het 512MB adresseringsprobleem.
Op maandag 22 juli 2002 06:18 schreef Croga het volgende:

[..]

Wat je beter kunt doen in PM:

- Verwijder de I: partitie
- Verschuif de Extended partitie naar het einde van de disk
- Verschuif de C: partitie zodat hij aansluit op de extended
- Maak een nieuwe partitie aan in de lege ruimte die nu aan het begin is vrij gekomen.
Das idd de enige logische manier om je FAT16 partitie naar voren te halen op HD1. Het zou alleen net iets minder lang duren als je het zelfde grapje op HD2 uitvoerde door gewoon je voorste partitie iets in te korten.

• maspro
  • Niet online
Mijn probleem is nu helemaal opgelost. Het was inderdaad dat de FAT16 partitie te ver naar achteren stond. Ik heb et als volgt aangepakt. Eerst heb ik die FAT partitie gewist. Toen heb ik de ruimte herverdeeld over de C:, daarna heb ik de C: en de D: kleiner gemaakt. Dit leverde mij twee lege stukken op gescheiden door de extended partitie. Het lege stuk dat ik van de C: over had heb ik een nieuwe FAT16 partitie van gemaakt en het lege stuk dat ik over had van de D: heb ik herverdeeld over de net aangemaakte partitie. Nu heb ik mijn FAT16 partitie na de C: staan en MS-DOS 6.22 werkt perfect. :) En Partition Magic deed er niet eens zo heel lang over, ik heb er niet de hele tijd bij gezeten maar het was zeker minder dan een dag (max een halve dag).
Ik zit er nog over na te denken om inderdaad een aantal partities te scrappen en samen te voegen.

Nog ff een screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/denmail/indeling2.jpg
THX People. 8-)
Pagina: 1