Is IDE RAID 1 een oplossing voor een klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Het gaat om een klein bedrijf met 10 werknemers. Er wordt per dag niet zo heel veel data gegenereerd en het gaat alleen om extra veiligheid.

IDE RAID 1 -> heeft iemand ervaring of kan hij of zij hier iets over zeggen?

SCSI lijkt mij toch wel erg duur voor die paar mensen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Lijkt me wel.

Als je budget niet megakrap is zou je die server IDE RAID controller van Adaptec kunnen nemen:

http://www.adaptec.com/products/overview/ultra_dma.html

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
het is natuurlijk extra veiligheid
maar het is niet echt helemaal veilig.
daarmee bedoel ik bijv. op blikseminslag of op een andere manier kortsluiting in je pc.
dan kan het voorkomen dat geen 1 component in je pc nog leeft. dit heb ik een keer gehad. alles was kapot. ook de hd.
wil je echt veiligheid dan moet je iets hebben wat je van je pc los kan koppelen zoals een tape of een cd-r of wellicht een usb of firewire schijfje.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Off site backup moet je altijd hebben. RAID 0 of 5 is wel handig als je kunt doordraaien terwijl 1 schijf dood is. Ik weet niet of dat met de goedkope HighPoint kaartjes ook mogelijk is. Met de Promise FastTrak moet het kunnen (die ondersteunt hotswapping en kan een mirror rebuilden onder NT).

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hmm ik heb zelf trouwens helemaal geen backup onder het motto "leef gevaarlijk"
toch denk ik dat je beter op andere gebieden gevaarlijk kan leven. het is toch zonde als je mp3 tjes zomaar weg zijn door een schijf die opeens helemaal dood is.

Verwijderd

HD crash is goed!

ben je van al je troep af ;)

:P
als je al je mp3 / divx etc maar gebrand hebt dan :)

Verwijderd

Die adaptec kaart ziet er beter uit dan de promise variant omdat deze een onboard processor heeft en ook cachegeheugen ondersteund. Het biedt dus mogelijkheid om uit te breiden. Dat is belangrijk bij een groeiend bedrijf.

Femme: was raid 0 niet striping en 1 niet mirroring?

Je hebt ook van die standaard 'brackets'? van 30-60 gulden zodat je je hd er zo uit kan trekken, werkt dat ook?

Verkoopt adaptec ook 'hot-swap' bays? en moeten IDE schijven 'hot-swap' zelf ondersteunen of kan dat met ieder ide schijfje?

Verwijderd

Femme,

Jij zegt:
RAID 0 of 5 is wel handig als je kunt doordraaien terwijl 1 schijf dood is

Misschien begrijp ik je post niet helemaal, maar met raid 0 doordraaien met 1 dode schijf lijkt mij toch niet mogelijk.

Zelf zou ik nooit raid 0 toepassen voor een bedrijfsserver. Combineer dan liever raid 0 + raid 1. Of neem gelijk raid 5.

Verwijderd

Raid 0 is nu zelfs niet eens nodig. Het netwerk zou die snelheid nooit kunnen benutten omdat dit nog niet op orde is...

Alleen 0+1 of 5 is een optie. Ik laat ze zelf kiezen, 1x 1, 2x1, 1x0+1 of 1x5(4 schijven)

Dacht eigenlijk aan: 2x hd raid 1 met alleen OS + software en 2x hd raid 1 voor storage databestanden.

Verwijderd

In de configuratie die jij voorsteld.
dus 2x 2hdd's raid 1 kun je dus 2 hdd's niet gebruiken voor data opslag.

Volgensmij kun je die 4 hdd's dan beter in raid 5 configureren. Zo zijn ze geloof ik allemaal te gebruiken en wordt de paritie (die je nodig hebt als 1 schijf stuk gaat) verdeelt over alle schijven.

Maar dit zou ik ff op moeten zoek.

Verwijderd

Met raid 5 worden de hd's als 1 aan elkaar gesmeed.

Uit ervaring weet ik dat een OS nog wel eens met zijn dood ook de hele partitietabel en FAT enzo meeneemt. Vandaar dat ik OS en DATA gescheiden wil houden.

Of OS niet fout tollerant aan mobo controller en RAID 5 voor alleen data.

Verwijderd

Ik denk dat dat idd een verstandige keuze is.
zo te zien heb je je al aardig wat vediept in raid technologie :)

is wel lachen he al die mogelijkheden die er zijn ;).
bij mijn vorrige werkgever draai ik ook raid 5 (SCSI) en naar volle tevredenheid. Maar geld was daar verder geen probleem.

ik las een een ander draadje dat je stage loopt bij dat bedrijf, mag ik vragen welke functie je daar precies hebt?
indien niet, ook okay ;)

Verwijderd

Hier worden alle RAID levels uitgelegd:

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-2.html#ss2.3

tevens vind je hier goede info over redundancy, hot swap en dergelijke RAID termen (ook al is het een Linux HOWTO).

Verwijderd

Ik moets oplossing zoeken om netwerk en werkstations netjes te beheren. Procedures schrijven (ITIL) etc. Maar ze staan eigenlijk te springen om een korte termijn oplossing dus vandaar dat ik eve met itil ben gestopt en hiermee aan de slag ben gegaan. T is redelijk eenvoudig te implementeren en er is nog een (oude) 2/4 gig dat tapedrive aanwezig. Moet wat mee op te zetten zijn. Lange termijn advies behelst nieuwe tape drive. Misschien dat raid advies hier ook onder valt. en kortetermijn alleen backup procedure behelst.

Verwijderd

Geinig :), veel succes met het geven van het juiste advies. Ben zelf momenteel werkzaam bij nuon. Waar ik mij voor het eerst ga verdiepen in Unix systemen. Heb 7 jaar systeembeheer op x86 platform gedaan.
Hier hebben ze pas mega-systemen staan, ik ben er nog niet achter wat voor soort raid setup ze hier gebruiken? Ik zie wel van die bakken met 10 schijven erin. maar of dat nou raid 5 is, ik weet het niet.
volgensmij kan raid 5 standaard niet meer als 1 hdd crash verwerken toch ?

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
lees mijn post in deze thread voor meer uitleg over hoe & wat van raid.

Verwijderd

Het gaat niet om het aantal mensen wat met een server werkt, maar om hoe belangrijk de data is.
Stel je voor.. je harddisk crashed, Hoeveel kost het nu voordat alles weer werkt? Dan heb ik het over de kosten van een nieuwe schijf maar ook de uren van de systeembeheerder. De uren dat de mensen niet verder kunnen werken op de server en eventuele klanten die hun gegevens niet optijd krijgen...
Dus je moet 't gewoon ff afwegen...
In mijn geval was de afweging makkelijk.. server down, bedrijf stil... tsja dat kost centjez... daarom draaien we nu gewoon lekker raid 5!

>:)

Verwijderd

Ik sluit me geheel aan bij Natas:
1 - hoe belangrijk is de data?
2 - hoe ver kan je terug in de tijd (backup) zonder dat je in de problemen raakt?

Ad. 1 - Brieven zijn minder belangrijk dan een orderadministratie. Een eenvoudige dagelijkse (tape) backup is voor brieven dan ook voldoende, maar voor een orderadministratie dus niet.

Ad. 2 - Stel dat het systeem crasht. En je zet backup terug van een week oud. Is dat een probleem? Of bijvoorbeeld van gisteren. Of ligt echt alles vast in het systeem en kan je absoluut niet terugvallen op de ouderwets papieren methode. Zo niet, dan inderdaad rate 5. Zowel dan is minder voldoende.

Aanvullende opmerking:
Veel bedrijven/personen maken één of meerdere keren per dag een tape backup. Heel goed, maar als je die tapes vervolgens in de la van je bureau legt kan je toch een probleem krijgen. Denk maar een aan brand. Dan heb je dus niets meer. Neem dus altijd de tapes van de afgelopen dagen mee naar huis of bewaar ze in ieder geval niet in hetzelfde pand als waar de server staat.

Een zogenaamde brandwerende kluis heeft niet echt veel zin. Houd maar een een sigaret op zo'n 10cm afstand van de tape. Dag tape. In een brandwerende kluis wordt het echt wel warm en van de tapes blijft echt niet over. Gewoon de tapes meenemen dus.

Oh ja dan nog iets. Houd niet alleen rekening met een crash, maar bedenk wat er allemaal met de server kan gebeuren: brand, diefstal, bliksem, kortsluiting, perongeluk gewiste data, virussen, hacks.... De zwakste schakel bepaald hoe sterk de ketting is.

Ik heb 4 jaar op een software helpdesk gewerkt en heb een aantal bedrijven failliet zien gaan omdat ze geen backups meer hadden. Heel triest voor die mensen.

Succes.

Verwijderd

Voor de mensen hier die blijkbaar nogal wat ervaring met het veiligstellen van gegevens hebben ->

Tape streamer ->

DAT
DLT of Onstream?
Pagina: 1