tvkaart weigert

Pagina: 1
Acties:

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
ik heb een tvkaartje geleend:

specs: http://www.dynalink.com/nederlands/producten/tvconnect.html

zoals je daar ziet: Full screen (768x576) Video Capture en Snapshot ondersteuning

en dat weigert ie nu juist, hij wil maar tot de 320 * 240
en dan zegt ie in princiepe nix...

met virtualdub ben ik er dan wel achter dat ie error 418 heeft, terwijl die kaart dat gewoon moet ondersteunen :r

iemand ervaring

/dev/null

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Misschien dat de kaart nog in 'preview' mode staat (software matig beeld tonen) in plaats van 'overlay'.
Mijn TV kaart (boeder) geeft dan namelijk ook problemen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• vriesdude
Op woensdag 17 juli 2002 00:22 schreef koffercomputer het volgende:
Misschien dat de kaart nog in 'preview' mode staat (software matig beeld tonen) in plaats van 'overlay'.
Mijn TV kaart (boeder) geeft dan namelijk ook problemen.
zal es kijken

p.s. ik ben zelf ook nog ff aan het puzzelen geweest

alleen met dscaler lukt het me om alle resolutie's te halen :7
maar helaas, die kan niet capturen, maar we onderzieken door
en jouw tip zla ik ook ff bekijken.

/dev/null

• vriesdude
kent er iemand nog dscaler achtige programma's die WEL kunnen capturen :(

/dev/null

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Gebruik virtualdub (vuistregel ;)). Zet overlay uit en preview aan (of niks aan, scheelt cpu power). 1 van de beste (zo niet DE beste) capture codecs is MJPEG. Deze codec kost jammer genoeg wel geld, dus je moet er nog iets extras voor downloaden voor betalen. Dat kan wat moeite kosten (dat betalen :X) maar het is de moeite waard. Kies voor geluid PCM, kost weinig cpu kracht. De meest optimale instelling voor MJPEG is trouwens 1 stand voor de hoogste stand (voor hoge kwaliteit en normale cpu usage).

Je kunt ook de DivX codec gebruiken in Quality-based mode, maar dan moet je wel een stevige cpu hebben (op een P3 733 is MJPEG handiger, tenzij je ruimte wilt besparen, want DivX geeft een stuk kleinere files).

Btw : dscaler heb je niet per se nodig, gebruik ik ook niet om op 640*480 te cappen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er zijn videokaarten (met drivers) die aan de hand van de processor kracht een maximum resolutie bepalen.
Het kan zijn dat jouw pc te langzaam is zodat de driver (of de kaart) bepaald dat je niet groter kan dan X by Y...
Zoek ff op de dynalink support site of je daar wat over kunt vinden.

Alles kan stuk.

• vriesdude
Op woensdag 17 juli 2002 01:08 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Gebruik virtualdub (vuistregel ;)). Zet overlay uit en preview aan (of niks aan, scheelt cpu power). 1 van de beste (zo niet DE beste) capture codecs is MJPEG. Deze codec kost jammer genoeg wel geld, dus je moet er nog iets extras voor downloaden voor betalen. Dat kan wat moeite kosten (dat betalen :X) maar het is de moeite waard. Kies voor geluid PCM, kost weinig cpu kracht. De meest optimale instelling voor MJPEG is trouwens 1 stand voor de hoogste stand (voor hoge kwaliteit en normale cpu usage).

Je kunt ook de DivX codec gebruiken in Quality-based mode, maar dan moet je wel een stevige cpu hebben (op een P3 733 is MJPEG handiger, tenzij je ruimte wilt besparen, want DivX geeft een stuk kleinere files).

Btw : dscaler heb je niet per se nodig, gebruik ik ook niet om op 640*480 te cappen.
in mijn post (helemaal bovenaan) vertelde ik al dat ook virtual dub er een puinhoop van maakt :r...

/dev/null

• vriesdude
Op woensdag 17 juli 2002 09:45 schreef remco_k het volgende:
Er zijn videokaarten (met drivers) die aan de hand van de processor kracht een maximum resolutie bepalen.
Het kan zijn dat jouw pc te langzaam is zodat de driver (of de kaart) bepaald dat je niet groter kan dan X by Y...
Zoek ff op de dynalink support site of je daar wat over kunt vinden.
athlon xp, lijkt me toch wel snel genoeg (1800+ = 1533)

/dev/null

• vriesdude
hm, na weer wat geprobeert te hebben,
blijkt power vcr ook op de maximale resolutie te kunnen.
Maar die kan weer geen AVI :r

/dev/null

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 01:08 schreef W3ird_N3rd het volgende:
1 van de beste (zo niet DE beste) capture codecs is MJPEG.
Mjpeg zuigt, je kan beter huffyuv gebruiken.
Dat is nl lossless compressie.

Voor de topicstarter...
probeer eens:

VFW capture: (onder win2k/winxp VFW>WDM wrapper nodig)
Avi_IO (http://www.nct.ch/multimedia/avi_io/index.html)

WDM:

IU_VCR (http://www.iulabs.com/eng/iuvcr/download.shtml)
Virtual_VCR (http://www.digtv.ws/)

Ik gebruik zelf AVI_IO aangezien ik die het meeste vertrouw voor sync etc.
Ik heb gehoord van de author dat 1 van de volgende versies van avi_io directshow (wdm) support krijgt, dus dat ik goed nieuws. :) (geen gezeur met wrappers en nog betere performance kwa capturen)

• vriesdude
Op woensdag 17 juli 2002 12:36 schreef Raven- het volgende:

[..]

Voor de topicstarter...
probeer eens:

WDM:

Ik heb gehoord van de author dat 1 van de volgende versies van avi_io directshow (wdm) support krijgt, dus dat ik goed nieuws. :)
zal ik zo ff doen
* vriesdude ragt op enter...

heb net ff pctje geinstalleerd op windows 98 se,
kijken of het daar allemaal goed op werkt...

* vriesdude bedenkt zich dat die 5 uur video moet bewerken voor vrijdag :(

/dev/null

• vriesdude
hm, 98 systeempje is klaar, en ik kom tot gruwelijke vindingen :'(

onder windows 98 ontbreken er een paar resolutie's (no problem), maar de resolutie die belooft wordt is aanwezig ;) en werkt :)

ofterwijl, mijn athlon systeempje ff formatten en dan gelijk dualboot er op kwakken :7

/dev/null

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 17 juli 2002 10:20 schreef vriesdude het volgende:

[..]

in mijn post (helemaal bovenaan) vertelde ik al dat ook virtual dub er een puinhoop van maakt :r...
Dan probeer je het maar opnieuw, klein beetje doorzettingsvermogen graag |:(

Als je het even doorhebt is het volgens mij toch het beste progje...

[..]

Voor de topicstarter...
probeer eens:

WDM:

Ik heb gehoord van de author dat 1 van de volgende versies van avi_io directshow (wdm) support krijgt, dus dat ik goed nieuws. :) (geen gezeur met wrappers en nog betere performance kwa capturen)
Ik ken HUFFYUV echt wel hoor |:(
Weet je toevallig ook hoeveel ruimte je daarmee opslurpt? Meer dan 4x zoveel als met MJPEG op de 1 na hoogste stand! En dat verschil door de compressie van MJPEG zie je ECHT niet hoor. Als jij het wel ziet heb je blijkbaar de codec verkeerd afgesteld. Wat ben je dan?

• vriesdude
mha, vrij vreselijk programmatje, maar tot nu toe de enigste die ZONDER dropper frames captured op 640 * 480 (uncompressed :'( )

/dev/null

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 17 juli 2002 14:50 schreef vriesdude het volgende:

[..]

mha, vrij vreselijk programmatje, maar tot nu toe de enigste die ZONDER dropper frames captured op 640 * 480 (uncompressed :'( )
Dan moet je niet uncompressed cappen |:(. Gebruik gewoon MJPEG, of desnoods DivX in Quality-based mode... (moet met jouw proc ook aardig te doen zijn)

• vriesdude
hm, die mjpeg code is ook niet echt mega,

op 720 * 480 YUY2
Mjpeg decompressor AL/BS

981 MB/m :'(

bij de andere instelling krijg ik heeel veel dropped frames
zo 0 :P

wat is een goeie codec om op 640 * 480 (die doe ik, aangezien het toch 3:4 op een video band moet komen), zonder dropped frames, maar toch goeie kwaliteit
en bewerkbaar in pinnacle studio 7

/dev/null

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 17 juli 2002 15:00 schreef vriesdude het volgende:
hm, die mjpeg code is ook niet echt mega,

op 720 * 480 YUY2
Mjpeg decompressor AL/BS

981 MB/m :'(

bij de andere instelling krijg ik heeel veel dropped frames
zo 0 :P

wat is een goeie codec om op 640 * 480 (die doe ik, aangezien het toch 3:4 op een video band moet komen), zonder dropped frames, maar toch goeie kwaliteit
en bewerkbaar in pinnacle studio 7
MJPEG op 95% kwaliteit (of 19/20, hangt ervan af welke MJPEG je hebt, er zijn er zoveel).

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 14:08 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Dan probeer je het maar opnieuw, klein beetje doorzettingsvermogen graag |:(

Als je het even doorhebt is het volgens mij toch het beste progje...
[..]

Weet je toevallig ook hoeveel ruimte je daarmee opslurpt? Meer dan 4x zoveel als met MJPEG op de 1 na hoogste stand! En dat verschil door de compressie van MJPEG zie je ECHT niet hoor. Als jij het wel ziet heb je blijkbaar de codec verkeerd afgesteld. Wat ben je dan?
Je hebt altijd kwaliteitsverlies bij mjpeg vanwege de compressie. Relaterend tot compressiefouten of de kleuren.
En die zie je met met bepaalde captures echt wel hoor.

Als je met met huffyuv als lossles codec captured wordt de avi idd 'groot'. Naja wat is groot tegenwoordig.
YUV2 720x576 huffyuv is voor 1uur ong 30gig. Niks dus.
Maar het voordeel is dat het lossless is, dus geen kwaliteitsverlies.
En met CPU zit het ook goed. Athlon 800/900 kan het al aan.

Aangezien we toch aan het flamen zijn..
JIJ bent wel een erg amateuristische videoripper als je mjpeg of divx als compressie voor capturen gebruikt.
En dan is het nog je beroep ook? (LAFF)
mha, vrij vreselijk programmatje, maar tot nu toe de enigste die ZONDER dropper frames captured op
640 * 480 (uncompressed )
Klopt.. het programma is vrij klote kwa gui.
M'n persoonlijke favo is avi_io. (zoals ik al eerder zei)
Jammer genoeg werkt die nog via VFW. Dit betekent dat alles in win2k/xp via een wrapper moet wat performance verlies oplevert. (meer kans op drops)
Dit is ook het geval bij vdub (Die werkt ook via VFW)
Maar aangezien jij win98 gebruikt zal dat geen probs opleveren.

Als je last van drops hebt dan is dit meestal de checklist:

- Drivers checken.
Vooral voor de bt8x8 kaarten zijn tweaked drivers het beste.
Dit is zo'n tweaked driver:
http://btwincap.sourceforge.net

- HD defraggen.
- Grote/Snelle hd. +UDMA66-7200RPM etc.
- Geluidskaart die de sample frequency kan bijhouden.
(bijna alle moderne geluidskaarten zijn ok.)
- http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~dittrich/sync/
Deze kan je is proberen.. Maar dat is weer vdub en die werkte niet goed bij je. :)

• vriesdude
geen zin om te qouten

maar ff op verhaaltje van: Raven-

ik gebruik hier windows XP
had alleen op ander systeempje ff 98 getest.

ik heb hem nu draaiend,
moet alleen nog ff capturen
die drivers zijn dus in zo verre niet nodig
(anders loop ik weer uren te kloten :r)

ik ga nu ff puzzelen met een mooie codec

ik heb 40 GB vrijgemaakt om te capturen, dus dat wordt dan per bandje (= 1 uur) dan bewerken, en dan ff op tape mikken, volgende, enz...

/dev/null

Verwijderd

Weet je toevallig ook hoeveel ruimte je daarmee opslurpt? Meer dan 4x zoveel als met MJPEG op de 1 na hoogste stand! En dat verschil door de compressie van MJPEG zie je ECHT niet hoor. Als jij het wel ziet heb je blijkbaar de codec verkeerd afgesteld.
HUFFYUV wordt vanuit de chipset van de TVkaart native ondersteund, MJPEG niet, dat gaat frames/cpu-power kosten op grote framesizes...

Iedereen die lossy opneemt voor zijn RAW die nog bewerkt moet worden, is of rijp voor de opticien/oorarts, of heeft wel hele lage eissen voor video/audio opnamen...

Harddiskruimte kost bijna niks in verhouding, lagere compressie geeft een hogere doorvoersnelheid, zodat er ook in hogere kwaliteit gecaptured kan worden.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 17 juli 2002 15:22 schreef Raven- het volgende:

[..]

Je hebt altijd kwaliteitsverlies bij mjpeg vanwege de compressie. Relaterend tot compressiefouten of de kleuren.
En die zie je met met bepaalde captures echt wel hoor.

Als je met met huffyuv als lossles codec captured wordt de avi idd 'groot'. Naja wat is groot tegenwoordig.
YUV2 720x576 huffyuv is voor 1uur ong 30gig. Niks dus.
Maar het voordeel is dat het lossless is, dus geen kwaliteitsverlies.
En met CPU zit het ook goed. Athlon 800/900 kan het al aan.

Aangezien we toch aan het flamen zijn..
JIJ bent wel een erg amateuristische videoripper als je mjpeg of divx als compressie voor capturen gebruikt.
En dan is het nog je beroep ook? (LAFF)
[..]

Klopt.. het programma is vrij klote kwa gui.
M'n persoonlijke favo is avi_io. (zoals ik al eerder zei)
Jammer genoeg werkt die nog via VFW. Dit betekent dat alles in win2k/xp via een wrapper moet wat performance verlies oplevert. (meer kans op drops)
Dit is ook het geval bij vdub (Die werkt ook via VFW)
Maar aangezien jij win98 gebruikt zal dat geen probs opleveren.

Als je last van drops hebt dan is dit meestal de checklist:

- Drivers checken.
Vooral voor de bt8x8 kaarten zijn tweaked drivers het beste.
Dit is zo'n tweaked driver:
http://btwincap.sourceforge.net

- HD defraggen.
- Grote/Snelle hd. +UDMA66-7200RPM etc.
- Geluidskaart die de sample frequency kan bijhouden.
(bijna alle moderne geluidskaarten zijn ok.)
- http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~dittrich/sync/
Deze kan je is proberen.. Maar dat is weer vdub en die werkte niet goed bij je. :)
M'n beroep.. Heb ik voor de lol ingevuld hoor. Ik neem wel eens wat videos op van mtv/the box/tmf (die laatste niet meer sinds die rotte grote sms balk van de laatste tijd).

En Huffyuv is wel beter, maar voor de extra ruimte die het kost is het het vaak niet waard. Ik zit nog aan FAT32 en dan zijn files maximaal 4 GB, dan kun je vaak niet 1 muziekvideo van MTV opnemen met lossless codecs...

En wat betreft te weinig kwaliteit voor bewerken, als je een muziekvideo voor tv of zoiets aan het maken bent is MJPEG natuurlijk veel te weinig, dat snap ik ook nog wel zeg.. Maar voor je eigen home vakantie movie volstaat de kwaliteit echt wel.

Staat er ergens dat topicstarter iets aan het cappen is voor tv doeleinden? Indien je dan een hd van 100 GB hebt en NTFS gebruikt (of een ander filesystem dat met files van >4 GB overweg kan) is MJPEG voor een normaal vakantiefilmpje (oid) aantrekkelijker.

• vriesdude
ik heb gekozen voor indeo codec, scheelt een beetje in ruimte, maar kwaliteit is nog gewoon goed.

Ook pinnacle studio kan met deze codec overweg, dus dat zit wel goed.

ik heb ntfs file system, 40 gb vrijgemaakt (:'( :'( ) voor filmpjes, ik geloof dat ik 20 nodig heb.

het gaat over trouw video's (bijna 5 uur)

/dev/null

Verwijderd

Ik zit nog aan FAT32 en dan zijn files maximaal 4 GB, dan kun je vaak niet 1 muziekvideo van MTV opnemen met lossless codecs...
Hmm, Ik V'Dub onder Win98SE, HuffYUV met 40GB Fat32 partitie, en het mooie is dat je complete capture van bijv. 35 GB over 35 parts van 1GB gesplit wordt *(je kunt de splitsize onder V'dub zelf instellen). Je bent dus niet aan partitiebeperkingen gebonden, en hoeft voor een 1,5 - 4 uur capture geen Raid te hebben.

Bovendien is het juist mooi om in full Pal-DVD size te capturen en daarna te downscalen, daar wordt je filmpje bijzonder strak/scherp/helder/fris van.
Ik neem wel eens wat videos op van mtv/the box/tmf (die laatste niet meer sinds die rotte grote sms balk van de laatste tijd).
Er zit ook een prachtige crop-functie (zowel bij bewerking als tijdens het capturen zelf) in V'dub.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 17 juli 2002 20:06 schreef vriesdude het volgende:
ik heb gekozen voor indeo codec, scheelt een beetje in ruimte, maar kwaliteit is nog gewoon goed.

Ook pinnacle studio kan met deze codec overweg, dus dat zit wel goed.

ik heb ntfs file system, 40 gb vrijgemaakt (:'( :'( ) voor filmpjes, ik geloof dat ik 20 nodig heb.

het gaat over trouw video's (bijna 5 uur)
Geen Indeo gebruiken, als het aan sommigen hier ligt mag dat zeker niet want je kunt een beetje kwaliteit verliezen :X. (tenzij je hem op 100% gebruikt). Maar ok, als dat werkt NP.
Op woensdag 17 juli 2002 21:02 schreef euss het volgende:

[..]

Hmm, Ik V'Dub onder Win98SE, HuffYUV met 40GB Fat32 partitie, en het mooie is dat je complete capture van bijv. 35 GB over 35 parts van 1GB gesplit wordt *(je kunt de splitsize onder V'dub zelf instellen). Je bent dus niet aan partitiebeperkingen gebonden, en hoeft voor een 1,5 - 4 uur capture geen Raid te hebben.

Bovendien is het juist mooi om in full Pal-DVD size te capturen en daarna te downscalen, daar wordt je filmpje bijzonder strak/scherp/helder/fris van.
Downscalen is wel mooi ja...

Opdelen in aparte files is ook wel een goed plan, ik heb wat met de stripe functie zitten spelen maar krijg dat ding niet goed aan de praat. Maar als je dat aan de praat krijgt werkt dat ook wel handig ja...
[..]

Er zit ook een prachtige crop-functie (zowel bij bewerking als tijdens het capturen zelf) in V'dub.
Dat weet ik, die gebruik ik ook op een video van The Box als het breedbeeld is! Maar een 4:3 video van TMF, daar moet je de SMS balk niet uitknippen want dan houd je werkelijk geen beeld over! Vandaar.

Ik gebruik de cropfunctie bijna altijd, er zit altijd wel aan 1 kant een zwart randje. En breedbeeld is helemaal mooi wegknippen.

Pagina: 1