[Casema] Hoe snel kan com 21 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:07

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Ik heb net een upgrade van Basic naar een Brodband Premium-abonnement, zodra het hier kon in de regio. Nu dus een nieuw modem beneden staan (Com 21 ipv Demos), en het bevalt uitstekend, ik haal tot 60-70 kilobyte/sec.

Nu zit ik het journaal over realplayer terug te kijke, het is uitstekend te volgen, maar ik vraag me af of, als in de loop der jaren de bitrates nog verder omhoog gaan, Casema de Com21 modem2 dan centraal nog wat kunnen oppompen. Ik las hier ergens dat het al eens van 256 Kb naar de 512 van nu is gezet, maar wat zijn de technische beperkingen van Com? Als de 115200 van de serieele poort die een Demos-modem beperkt?

Overigens: ben na een weekje al helemaal hooked-up aan 160 Kb/Shoutcast stations en RealPlayer, maar ik ga zo wel vet over mijn 4000 Mb heen. Gaan ze daar over zeiken?

ja, graag!

• mayhem
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-07 10:37

mayhem

ach lees de topics es ff door hier....
zeiken doen ze niet zo snel....

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 23:16
3,8 MBit oftwel bijna 500 KByte/s en dat haal ik regelmatig met m'n @Home-verbinding in Tilburg.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Ik kan me nog iets herinneren dat de max van de COM21 modem iets van 40MBit was (down) en 15Mbit up, maar dat weet ik niet zeker hoor. Heb het een hele tijd terug een opgezocht op internet (jaren terug)

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 00:09 schreef mayhem het volgende:
ach lees de topics es ff door hier....
zeiken doen ze niet zo snel....
Ah, gelukkig... Was inderdaad ook al die topics aan het nagaan en las over iemand dat'ie 25 GB trok in een maand... Dan moet ik nog even doorwerken.

Maar het ging me eigenlijk om die eerste vraag, en daarop heb ik het antwoord nog niet net kunnen vinden...

edit:
3 man gelijk aan het posten.. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 26-01-2024 16:34 ]

ja, graag!

• SJR
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Euh.. ik weet niet zeker hoe hoog de beperking van een Com21 modem ligt, maar het zou 7800kbit kunnen zijn :?. In ieder geval kan het modem nog een stuk hoger dan Casema nu aanbiedt, omdat A2000 en @Home klanten (in het verleden) snelheden hebben gehaald van 500kb/s. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het netwerk van casema die snelheid ook aankan.

Over de data limiet hoef je je niet heel erg zorgen te maken: ik zit nu op 74GB sinds januari, en dat is dan alleen mijn compu, terwijl we met z'n 10'en in het netwerk zitten (ik download wel het meest van allemaal).

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Het Com21-modem kan "maar" 30Mbps halen. Bij Casema is het modem gecapt op 768kbps, zodat de abonnees van Wanadoo Broadband Premium in de praktijk meestal wel de 512kbps halen (overigens dus slechts eenzestigste van wat het modem aankan).

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

casema is op fair-use policy dus je kan gewoon downloaden zoveel je wilt totdat er iemand bij jouw in de buurt gaat klagen over iets. dan krijg je een waarschuwing

ik zelf heb broadband basic en ik mag max 1gb binnenhalen ik hal nu al 6 maanden achter elkaar meer dan 4gb binnen per maand en heb nog nooit een brief gehad.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 00:16 schreef SJR het volgende:
Over de data limiet hoef je je niet heel erg zorgen te maken: ik zit nu op 74GB sinds januari, en dat is dan alleen mijn compu, terwijl we met z'n 10'en in het netwerk zitten (ik download wel het meest van allemaal).
:9~ :9~ :9~ Ik was net aan het uitrekenen hoe lang ik Winamp kon laten shoutcasten met 25 GB...

ja, graag!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Specs com21 conform de docsis standaard: hier

downstream channel data rate: 30mbps
upstream channel data rate: 340kbps tot 10mbps

Maar dit noemen ze dus channel data rate!

Geen idee hoe dit in verhouding staat met het aantal modems op een headend. :)

Ik denk dat een google op de docsis standaard al een hoop aan het licht brengt ;)

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 00:17 schreef Ferdo het volgende:
Het Com21-modem kan "maar" 30Mbps halen.
Ben ik blij dat ik een 100 Mbps netwerkkaart in die pjoeter heb zitten en niet een 10... Stel dat Casema in een goede bui is, en de rest van de backbone ook een beetje meewerkt, dan wil ik zelf niet de bottleneck worden... :+

ja, graag!

• Universal Creations
Hoe kan het dan zijn dat het technische maximum op 3,8 mbit zit?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op woensdag 17 juli 2002 00:23 schreef Universal Creations het volgende:
Niks technisch maximum. Da's de snelheid waarop @Home de modems capt.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 00:23 schreef Universal Creations het volgende:
Misschien heeft @Home hem daarop afgeknepen?
Op woensdag 17 juli 2002 00:18 schreef dreamer het volgende:
casema is op fair-use policy dus je kan gewoon downloaden zoveel je wilt totdat er iemand bij jouw in de buurt gaat klagen over iets. dan krijg je een waarschuwing
Bij mijn weten ben ik in ieder geval de enige in de straat met zoi'n ding. Woon in een nogal vergrijsde buurt, en bovendien biedt Casema het hier pas een week of 2 aan. Heb de eerste dag dat mogelijk was besteld.

ja, graag!

• Universal Creations
Ik zie het probleem al: ik heb een andere modem van @Home gekregen pak hem beet 2 jaar geleden.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Nu we toch bezig zijn... Wat zijn de beste newsservers van casema? Ze hebben ooit news.casema.net en textnews.casema.net in het leven geroepen, maar er is ook een news.wanadoo.nl Zijn er nog meer?

ja, graag!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 00:21 schreef PJK het volgende:

[..]

Ben ik blij dat ik een 100 Mbps netwerkkaart in die pjoeter heb zitten en niet een 10... Stel dat Casema in een goede bui is, en de rest van de backbone ook een beetje meewerkt, dan wil ik zelf niet de bottleneck worden... :+
De uplink van de modem is toch 10Mb ??

Verwijderd

Al zou je er een gigabit adapter inzetten, je komt echt nooit over de 10 Mb heen hoor. Je haalt denk ik bit en byte door elkaar. :)
ff voor degene ergens hierboven... Het com21 modem werkt niet volgens het docsis protocol, maar volgens het com21 protocol.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > IT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 00:20 schreef Tele het volgende:
Specs com21 conform de docsis standaard: hier
DOXPort modem != COM21 die @Home, Casema en Chello gebruiken
downstream channel data rate: 30mbps
upstream channel data rate: 340kbps tot 10mbps
Theoretisch, zeer afhankelijk van het kabel net. Zelfde als een 50 speed CD-ROM speler. Als je begrijpt wat ik bedoel
Maar dit noemen ze dus channel data rate!

Geen idee hoe dit in verhouding staat met het aantal modems op een headend. :)
Misschien is de Comcontroller ook meer doorslaggevend indeze. Ik denk niet dat snelle modems ook het headend snel maken :Y)

• AMDFreak
  • Laatst online: 12:52

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb ut ook al 10 maande ofsow? :)

Ik ben er erg tevrede over! Ik vind zelf dat ze erg flex zijn met het controleren van dingetjes :)

Ik zit vaak RUIM boven het datalimiet wat ze stellen (4gb per maand) terwijl ik toch wel eens met me luie reet boven de 30 kom per maand :Z

enneh.. pubs scanne (voor fxp boards) doe ik ook geen probz mee ;)

alleen wat ik nou echt zooooo irri vind.. en dat is dat ze gebruik maken van een PPPoE verbinding :r

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

http://www.com21.com

daar kan je wel zien hoe snel dat ding kan :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 09:40

sjaak

un giorno credi

Op woensdag 17 juli 2002 10:11 schreef AMDFreak het volgende:
alleen wat ik nou echt zooooo irri vind.. en dat is dat ze gebruik maken van een PPPoE verbinding :r
Och, daar wen je vanzelf aan, vooral nu adsl nu erg in opkomst is zijn er geen problemen mee want er is steeds meer software voor. Vond het in het begin ook lastig en irri maar nu gaat het allemaal zo makkelijk, heb zelfs gezien dat Win XP standaard PPPoE ondersteund, onder Linux zit de ondersteuning erin dus wat is het probleem? ;)

Heb zelf nu ruim anderhalf jaar Wanadoo Cable Premium, ik ging weer in Utrecht wonen en een halve maand later was het bschikbaar, twee weken later kon ik gaan 'racen' over het net. En nog nooit wat gehoord over data-limieten, de ene maand zit ik ms op 2? andere op 8-10, het netwerk is tegenwoordig snel zat en de snelheid is bij iedereen gecapped waardoor je niemand in de weg zit, dus ws gaan ze er geen problemen van maken. 8-)

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Op woensdag 17 juli 2002 00:32 schreef PJK het volgende:
Nu we toch bezig zijn... Wat zijn de beste newsservers van casema? Ze hebben ooit news.casema.net en textnews.casema.net in het leven geroepen, maar er is ook een news.wanadoo.nl Zijn er nog meer?
news.casema.net en textnews.casema.net zijn synoniem.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

De snelheid is toppie
ik krijg het alleen niet voor elkaar om te gamen via dat com21 ding... daarvoor moet ik terug vallen op een isdn lijn en dat doet best pijn als de rekening komt...

heb hier smoothwall gebruikt om de boel nonstop on-line te houden en dat werkt perfect (=gateway)

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

je kan geen 30mbit halen door je com21....
het ethernet poortje is 10BaseT

dus 10mbit max!

zoek maar na :)

en @home maakt gebruik van de COMPORT series.. NIET de DOXPORT!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 15:26 schreef Dannyke het volgende:
je kan geen 30mbit halen door je com21....
het ethernet poortje is 10BaseT

dus 10mbit max!

zoek maar na :)

en @home maakt gebruik van de COMPORT series.. NIET de DOXPORT!
Hoe kan het dan dat mijn 10/100 ethernetkaart een 100 Mbps verbinding aangaat met dat modem? Als aan de andere kant van de kabel een 10BaseT poort hangt, kan hij toch nooit zeggen dat hij zojuist een 100Mbps verbinding heeft opgebouwd? :?

ja, graag!

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 21:07

mbr

Op woensdag 17 juli 2002 12:58 schreef Gompy58 het volgende:
De snelheid is toppie
ik krijg het alleen niet voor elkaar om te gamen via dat com21 ding... daarvoor moet ik terug vallen op een isdn lijn en dat doet best pijn als de rekening komt...

heb hier smoothwall gebruikt om de boel nonstop on-line te houden en dat werkt perfect (=gateway)
Vreemd; een kennis van mij heeft Casema Broadband premium en hij heeft dezelfde ping als mijn Mxstream Basic verbinding.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Op woensdag 17 juli 2002 22:39 schreef mbr het volgende:

[..]

Vreemd; een kennis van mij heeft Casema Broadband premium en hij heeft dezelfde ping als mijn Mxstream Basic verbinding.
dat ligt er maar net aan. Zo vreemd is het niet hoor, dat verschil in ping.

Maat van me woont in een nieuwbouwwijk. Nieuwe kast vancasema in de wijk. Die gaat echt met ongeveer 80-90 kb/s. Ik zelf haal ongeveer in hartje utrecht 50-70 kb/s Ook niet slecht trouwens hoor. Als daar al verschillen in zitten dat zal dat ook de ping wel verklaren.

Overigens, dat niet kunnen gamen heb ik nog niet helemaal verklaart. Kan best door smoothwall komen. Het lijkt wel of de game server me niet meer terug kan vinden. Hij komt wel terug bij m'n smoothwall server maar is mijn pc dan kwijt... denk ik

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Op woensdag 17 juli 2002 17:19 schreef PJK het volgende:

[..]

Hoe kan het dan dat mijn 10/100 ethernetkaart een 100 Mbps verbinding aangaat met dat modem? Als aan de andere kant van de kabel een 10BaseT poort hangt, kan hij toch nooit zeggen dat hij zojuist een 100Mbps verbinding heeft opgebouwd? :?
hmhm ik heb zelf geen com21 modem maar als je op www.com21.com naar alle data sheets kijkt van modems, zie je dat er idd paar modelen 10/100 interface zijn. maar volgens mij zit de kabel zelf maar op 10 dus opzich is beetje vreemd :?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 17:19 schreef PJK het volgende:

[..]

heb jij zeker een nieuwe versie ? hier wil die maar 10mbit :| op 100mbit linkt het niet

/me vin ut nie eerlijk!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 13:00 schreef Dannyke het volgende:

[..]

heb jij zeker een nieuwe versie ? hier wil die maar 10mbit :| op 100mbit linkt het niet

/me vin ut nie eerlijk!
Alsof dat op enigerlij wijze ook maar invloed heeft op een snelheid van < 100 kb/s

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Op woensdag 17 juli 2002 00:32 schreef PJK het volgende:
news.euronet.nl en dan met je wanadoo-login en pass erop inloggen.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 12:59 schreef Marger het volgende:

[..]

Heeey, kijk, daar heb ik wat aan!
Kan het nu niet proberen, want ik zit op mijn werk, maar als het werkt lijkt me dat errug OK. Heb ooit via een andere provider toegang gehad tot die server (jaren terug) en volgens mij was hij wel OK.

Die textnews.casema.net is echt niets... Maar eeeh, wat heeft Euronet met Wanadoo te maken? Is de een eigenaar van de ander?

ja, graag!

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 14:06 schreef PolarBear het volgende:

[..]

Alsof dat op enigerlij wijze ook maar invloed heeft op een snelheid van < 100 kb/s
hier wel met 500kb/s :)

Verwijderd

enige nadeel van casema vind ik het ip adres en het inbellen... Als je pc crashed dan kan je de komende 15 minuten niet meer online :( En ja dat ip adres dat zo dynamisch is als het maar kan... :r

Verwijderd

De Compoort 2000 product pagina:

[url="http://www.com21.com/products/comport2000.shtm"]http://www.com21.com/products/comport2000.shtm[/url]

En de datasheet:

[url="http://www.com21.com/products/pdf/cp2000.pdf"]http://www.com21.com/products/pdf/cp2000.pdf[/url]

Downstream:
30.366 Mbps

Upstream:
2.56Mbps

Maar goed, er zit een 10Mbit netwerk-aansluiting aan dus hoger dan dat kun je nooit komen.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Op vrijdag 19 juli 2002 17:21 schreef PJK het volgende:

[..]

Heeey, kijk, daar heb ik wat aan!
Kan het nu niet proberen, want ik zit op mijn werk, maar als het werkt lijkt me dat errug OK. Heb ooit via een andere provider toegang gehad tot die server (jaren terug) en volgens mij was hij wel OK.

Die textnews.casema.net is echt niets... Maar eeeh, wat heeft Euronet met Wanadoo te maken? Is de een eigenaar van de ander?
Casema koopt bandbreedte in bij Euronet o.i.d., doe maar eens een tracert naar een ip buiten het casema-netwerk.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 12:59 schreef Marger het volgende:

[..]

Werkt dus niet... ;(

ja, graag!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 00:31 schreef PJK het volgende:

[..]

Werkt dus niet... ;(
HERSTEL!!! Ik had per onngeluk news.euro.net geprobeerd... |:(
Ik zag pas na het posten van het vorige bericht dat dat news.euronet.nl moest zijn. Die werkt wel...! :+

ja, graag!

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Op zaterdag 20 juli 2002 00:44 schreef PJK het volgende:

[..]

HERSTEL!!! Ik had per onngeluk news.euro.net geprobeerd... |:(
Ik zag pas na het posten van het vorige bericht dat dat news.euronet.nl moest zijn. Die werkt wel...! :+
Dadaggikook :) Hij is wat beter met binaries dan de casema-servers, dat kan wel handig zijn.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 17 juli 2002 00:13 schreef Universal Creations het volgende:
3,8 MBit oftwel bijna 500 KByte/s en dat haal ik regelmatig met m'n @Home-verbinding in Tilburg.
idd
sins ik die nieuwe motorola modem heb heb ik ~580kb/s(4.77Mbit)max gehaald

kan ook wel kloppen, Info from modem:
code:
1
2
MaxRateDown 5000000;
MaxRateUp 128000;

:9

tja... sneller kan je ook niet want je gebruikt zowat de MAX upload zoals je ziet :{
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/speed.jpg

Verwijderd

Kan je dat niet in de modem verdubbelen ?

Verwijderd

Wat kost dat broadband premium nou?

Ik heb cable basic, terwijl cable broadband maar enkele euros duurder is, de download verdubbeld maar niet beschikbaar is in deze regio :'(

Maar broadband premium dat is geloof ik het snelste wat casema heeft?

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 01:18 schreef dune2000 het volgende:

Ik heb cable basic, terwijl cable broadband maar enkele euros duurder is, de download verdubbeld maar niet beschikbaar is in deze regio :'(

Yep :)
kan je geen ADSL krijgen ?

aangezien Casema altijd slecht zal blijven als je kijkt,

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 01:18 schreef dune2000 het volgende:

Broadband Premium kost ¤45 per maand. Dat is dus met 4GB traffic, waar je wel errug makkelijk overheen gaat (zo te horen zonder consequenties). Aansluitkosten zijn tijdelijk ¤ 99 als je zelf het werk op je PC doet... (Lijkt me voor niemand hier een probleem)

Op zich, als je veel internet, zou ik ok nog wel een TweakDSL lijn willen overwegen. Voor dik het dubbele (¤ 95) heb je dan namelijk een hele vette 8 Mbit-lijn ter beschikking. (Heb verder geen ervaring mee)

edit:
Ik ben eens wat gaan nalezen in dit forum over TweakDSL. Is misschien TOCH niet zo'n goed idee... >:)

ja, graag!

Pagina: 1