Toon posts:

Netwerksnelheden!?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een paar vraagjes voor de echte Netwerk-Experts onder ons.

-Wat is de maximale overdrachtssnelheid bij 10 Mbps.
-Wat is de maximale overdrachtssnelheid bij 10/100 Mbps.
-En bij 100 Mbps.
En wat heeft Full duplex en Half Duplex hier mee te maken?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
antwoord: dat hangt ervanaf wat voor protocol je eroverheen stuurt :) (bovenop ethernet dan he) Dat bepaalt namelijk hoeveel overhead er bovenop zit.

Full/half duplex heeft hier in zoverre mee te maken dat twee hosts wel tegelijkertijd kunnen zenden/ontvangen bij full duplex, en niet bij half duplex. Dus theoretisch heb je bij full duplex 10 of 100 Mbit in beide richtingen (soms door fabrikanten verneukeratief 200Mbit genoemd). Full duplex heb je dus alleen als je twee hosts direkt met elkaar laat praten via een cross-link kabeltje of als je er een switch tussen hangt.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 20:25

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Grof gezegd (theoretische) maxima zijn:

10 Mbps ~ 1MB/s (MegaByte/s dus ter verduidelijking)
100 Mbps ~ 10MB/s

10/100 betekend niet anders dan dat het desbetreffende apparaat 10 EN 100 Mbps snelheden aankan.

In de praktijk zal de doorvoersnelheid lager liggen.

Laat maar.. .

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-11 16:06

FoolZero

Freedom of speech...

Duh...
10Mbit/s heeft als maximale overdrachtsnelheid 10Mbit/s.
100Mbit/s heeft als maximale overdrachtsnelheid 100Mbit/s
en 10/100Mbit/s heeft als maximale overdracht snelheid 100Mbit/s.
:):):):):):):):):):):):):):):):):)
OK ik begrijp je vraag.
10 Megabit per seconde is 1,25 Megabyte per seconde
100 Megabit per seconde is 12,5 Megabyte per seconde.
Een 10/100Mbit kaart of hub kan dus maximaal de specificaties van een 100Mbit kaartje aan.
Dit is eenrichting verkeer. Dus in theorie zou je bij een fullduplex verbindig 100Mbit of 12,5MByte per seconde van en naar een netwerkobject toe kunnen zenden. In totaal gaat dan dus 200 Mbit/s over het netwerk 100 de ene kant op en 100 de andere kant.
Mare dat van dat full en half duplex kan iemand anders misschien beter uitleggen

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
OK, thankz voor jullie snelle reacties!

Verwijderd

HEt is 10 / 100 megabit
dat is dus :8 om megabyte te krijgen

100 megabit = ongeveer 12.50 MegaByte
10 megabit = ongeveer 1.25 Megabyte

• jeroen|IA
Ja... wat hierboven staat zijn dus theoretische snelheden. Als je met tcp/ip als netwerkprotocol een file gaat overzenden haal je dat dus nooit. En hou er rekening mee dat de snelheid van de harddisks in de machines ook een beperkende factor kan zijn...

Verwijderd

100mbit is gewoon zeer relaxt in een netwek...

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:49

Petuhr

FreeBSD

Leuk hoor die 12,5 MB/s bij 100M/Bits maar da's lekker theoretisch.. in de praktijk haal je bij een 100M/Bit hubje maar een snelheid van ongeveer 3 a 4 MB/s..

Verwijderd

Ahum? Ik heb een servertje dat 2 100Mbit kaarten heeft geplugged op een 155Mbit lijn, en als ik de network load balancer helemaal voor mij laat werken en de andere websites even disable en ik doe een FTP request op een server die ook ergens op die backbone zit (de halve oostkust van de VS dus) dan trek ik toch echt meer als 15MB/s.
Dit is overigens uit server stats gebleken, ik heb natuurlijk nog nooit alle websites op de server gekickt om effe zo'n testje te doen.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:01

afterburn

No more...

Dat is dus precies waarom Petur gelijk heeft en jij niet, :)

Er zijn namelijk niet veel harddisks die veel sneller kunnen schrijven als een 3-4MB/s sustained. Netwerk kan dan wel harder, maar je harddisk houd het dan niet meer bij.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Ik denk dat het SCSI schijfje dat er in mijn webserver zit wel meer aan kan hoor ;)

[edit]
Om mijn zin even kracht bij te zetten, zelfs op IDE gebied kan het leuk worden:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>IBM's recently launched Deskstar disk drives, already best of breed in their class, now provide even more performance with the new ATA 100 interface data rate. The IBM Deskstar 75GXP and 40GV drives burst data to the host at up to 100 Megabytes per second. The drives are also backward compatible with earlier ATA standards.

This new industry standard transfer rate enables any ATA based system to take full advantage of the performance of these drives. The Deskstar 75GXP are performance focused drives ranging in capacity from 75 to 15 GB and spin at 7200 rpm, providing a blazing 37 MB/s sustained transfer rate. The Deskstar 40GV value drives provide capacities of 40, 30, and 20 GB at 5400 rpm, again with leading performance of 34 MB/s sustained rate.[/quote]Zie voor meer kwijlen de IBM site:
http://www.storage.ibm.com/press/hdd/20000706.htm

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Petuhr Leuk hoor die 12,5 MB/s bij 100M/Bits maar da's lekker theoretisch.. in de praktijk haal je bij een 100M/Bit hubje maar een snelheid van ongeveer 3 a 4 MB/s.[/quote]Nee hoor.

Met een 100 mbit hub kan je net zo goed switch snelheden halen.
Alleen als er meerdere pc's dataverkeer gaan generen dan zakt de snelheid in.

En DAAROM zijn er switches, dan heb je daar geen last van.

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:24
Op MegaLAN volledig 100Mbit geswitched netwerk haalden we max 9000KB/s
De maximale data doorvoer ligt altijd lager dan simpel weg 100/8 te doen...
Je hebt zoiets als headers, ACK's en NAC's en dat soort ongein. Hangt dus van het protocol af hoeveel bits er 'verspilt' worden aan de communicatie tussen de protocollen.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• jeroen|IA
Wat heeft voetballen hier nou weer mee te maken!? :)

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12 11:25

Pierik

I'll be back!!!

Wat is nou eigenlijk het snelste protocool dan. Ik heb hier TCP/IP kan trouwens ook niet anders volgens mij want dan kan ik me internet verbinding niet meer delen.

Iracing Profiel

Verwijderd

Internet is gebaseerd op TCP/IP dus dat zal wel een van de snellere zijn. Maar ik durf niets met zekerheid te zeggen over welk protocol Dé snelste is.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:06

Macros

I'm watching...

Snelste protocol is natuurlijk gewoon raw data versturen over een netwerk. Geen enkele overhead behalve de ethernet pakketjes.
Ik dacht dat PPP het snelste protocol is, maar dat ondersteund dan ook alleen maar point to point connecties. :-)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• jeroen|IA
tcp/ip heeft relatief veel overhead vanwege het doeleinde waarvoor het oorspronkelijk is ontworpen: maken van een netwerk waar een bom op kan vallen en dat dan toch gewoon blijft werken. op een lan b.v. is netbeui sneller, maar aangezien dat niet routeerbaar is kun je er op een WAN nix mee.
Pagina: 1