[ASP.NET] ipv PHP.. hoe include je een code??

Pagina: 1
Acties:

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een beetje een vage titel, maar het is ook een vaag probleem :)

Totnutoe ben ik gewend mijn sites met php te maken, maar ik wil ook wel eens wat anders proberen be ik ook met asp.net en c# begonneb leuk.. echter een ding begrijp ik niet

in php deed ik altijd het volgende, aannememde dat de url is index.php?act=blaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
include("dat/maak_menu.php");

switch ($_GET["act"])
    {
    case "aap"  : include("/dat/aap.php");
              break;

case "blaat"    : include("/dat/blaat.php");
              break;

default  : include("dat/welkom.php");
    }

maak_menu.php staat dan een hele boel code die uiteindelijk de var $menu een waarde geeft, een string met de html code voor het menuutje
de files uit de switch geven de var $content een waarde;

Nu alle code is uitgevoerd komt de eigenlijke website en op de plekken waar he menuutje moet komen staat <?=$menu?> en voor content staat <?=$content?> vaak zijn er nog meer onderdelen, maar dit omschrijft de manier waarop ik mijn website opbouw wel zo'n beetje..

Om het nog ingewikkelder te maken doet bijv blaat.php niks meer dan variabelen uit de database de halen, waarna blaat.php /dat/html/blaat_html.php include.. deze blaat_html.php is in de string $content met nog lege plekken waar dingen worden ingevuld die blaat.php uit de database gehaald heeft..

hier komt dus mijn probleem.. op deze manier coden werkt absoluut niet voor asp.net...

Maar hoe pak je dat dan aan?? ik wil dus een pagina, index.aspx en met behulp van de act var uit de query string (Reguest.QueryString["act"]) het juiste gedeelte van de site laten zien.. En voor elk gedeelte dan een apparte file (wat nu waarschijnlijk een apparte class of functie wordt) uitvoeren die de uitvoor regelt..

De problemen waar ik tegenaan loop... als ik een functie wil uitvoeren uit een al gecompilede blaat.cs wat dan baat.dll wordt, dan kent deze functie de objecten Request, Session enz niet.. erg lastig, want die heb ik nodig.. ik snap niet hoe ik deze class toegang moet geven tot deze objecten.. (tja object georienteerd programeren ben ik dus geen ster in :) )

Ik kan een overdaad aan documentatie vinden. maar dat is allemaal over Web Forms/controls.. en niet hoe je een site maakt met meerder paginas op dezelfde manier als ik het gewend ben, voor elke pagina een appart script, dat je uitvoerd/include..

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

wow, een heel verhaal; ik ga hem maar in stukjes beantwoorden denk ik...
Ik kan een overdaad aan documentatie vinden. maar dat is allemaal over Web Forms/controls.. en niet hoe je een site maakt met meerder paginas op dezelfde manier als ik het gewend ben, voor elke pagina een appart script, dat je uitvoerd/include..
De include is min of meer vervangen door de control, met extensie .ascx

Ik kan je alleen de VB.Net voorbeelden geven, maar dat helpt je wel op weg, denk ik:

http://www.ibuyspyportal.com/vbdocs/sourceviewer/srcview.aspx?path=desktopdefault.src&file=DesktopDefault.aspx&rows=3

Bovenaan zie je de regel staan:
code:
1
<%@ Register TagPrefix="portal" TagName="Banner" Src="DesktopPortalBanner.ascx" %>

Dit is het 'inladen' van de includefile

Vervolgens moet hij ergens geplaatst worden, dit gaat met de volgende regel:
code:
1
<portal:Banner id="Banner" SelectedTabIndex="0" runat="server" />
Maar hoe pak je dat dan aan?? ik wil dus een pagina, index.aspx en met behulp van de act var uit de query string (Reguest.QueryString["act"]) het juiste gedeelte van de site laten zien.. En voor elk gedeelte dan een apparte file (wat nu waarschijnlijk een apparte class of functie wordt) uitvoeren die de uitvoor regelt..
De querystring kan je gewoon aanroepen door middel van deze funtie, MITS hij in de codebehing van een bestand zit. Is dit niet het geval, dan zal je heerst de juiste class moeten 'openen', ik geloof dat dit de HttpRequest class was. Een van de eigenschappen van deze class is het Request-object.

En voor de rest: C#.Net is, net als VB.Net, volledig OO; het is misschien wel handig als je je in dit principe een beetje dan verdiept.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jaa dat is wat ik zo ongeveer zocht als het morgen een mooie regenachtige dag wordt ga ik daar eens verder mee spelen :) Bedankt!!