[rh7.3/8.0] -> printen naar Samba-printer

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 09:13

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb net op mijn systeem RH 7.3 geinstalleerd. Alles werkt keurig netjes, zonder problemen tot nu toe.

Alleen, mijn printer werkt niet. Die zit aangesloten op mijn server (rh7.2), en gedeeld met samba. Vanuit windows kan ik hier keurig op afdrukken, zonder problemen.

Als ik in KDE3 kies om een printer te installeren, dan vraagt hij wat voor een. Ik kies windows (smb), waarna de melding komt dat hij samba-client nodig heeft. Die is inmiddels geinstalleerd.

Nu heb ik de printer dus toegevoegd, maar nog steeds komen er geen printjes uit. LPD heb ik opnieuw gestart.

Wat doe ik dan verkeerd??

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

vanuit windows werkt het, dus de server werkt.
Even voor de duidelijkheid:
server (rh7.2) deelt printer via samba
client (windows) kan printen.

andere client (linux??) kan niet printen?
Of is het server (kde3) kan niet zelf printen?

Oftewel is die KDE3 dezelfde computer als de server?
In dat geval kun je gewoon tegen KDE3 zeggen dat het een lokale printer is.
Zo niet, dan kun je kijken of hij wel goed contact krijgt met de server door "smbclient -L ip-van-server" in te tikken.

• sus

sus

Topicstarter
ben ik weer, na wat problemen :/

Maar goed, even terug komen op mijn verhaal, tis nl. nog niet opgelost.

Ik heb 2PC's:

Server:
• RedHat 7.2
• printer gedeeld met samba

Mijn PC:
• redHat 7.3 met KDE3 / win2k pro / winXP pro

Op mijn PC kan ik dus in windows gewoon printen naar de printer die op de server zit. Zonder problemen.

Als ik echter naar linux boot, dan kan ik dus niet printen. Als ik KDE heb gestart (handmatig met startx), dan kan ik daar bij system een printer toevoegen met een wizzard. Daar geef ik aan dat ik een SMB-printer heb (omdat hij gedeeld is met samba), geef het IP. user/pass is leeggelaten, omdat ik dat niet gebruik. Op de server filter ik nl. het IP en alleen een bep. IP kan gebruik maken van de samba-shares.

Daarna kies ik 1 van de drivers die beschikbaar is voor mijn printer (HP Deskjet 600), welke de hp500 drivers blijken te zijn. Er staan er een stuk of 4/5, die ik allemaal al heb geprobeerd.

Maar ik kan dus nog steeds niet afdrukken. Moet ik soms instellen dat het een unix-printer is ??

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 16:05

wiho

Certified Nerd

Zie in iets in de samba-logfiles op de server? En heb je al geprobeerd om handmatig met smbclient contact te maken met de server? Begin eens met "smbclient -L x.x.x.x" waarbij x.x.x.x het IP-adres van je server is.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• sus

sus

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 17:58 schreef wiho het volgende:
Zie in iets in de samba-logfiles op de server? En heb je al geprobeerd om handmatig met smbclient contact te maken met de server? Begin eens met "smbclient -L x.x.x.x" waarbij x.x.x.x het IP-adres van je server is.
in de logfiles zie ik zo 1-2-3 niks staan, zal zo nog ff een keer goed kijken.

Handmatig contact maken lukt, ik krijg een overzicht te zien van mijn shares.

• wiho

wiho

Certified Nerd

Op donderdag 18 juli 2002 19:13 schreef SuspiciouS het volgende:
Handmatig contact maken lukt, ik krijg een overzicht te zien van mijn shares.
Mooi. De volgende stap is om handmatig te proberen contact te leggen met de printer-share:
code:
1
smbclient '\\x.x.x.x\sharename' -P

waarbij x.x.x.x weer 't ip-adres (of hostname) van de server is en sharename de naam van de printer-share zoals die in 't overzicht staat. Als dat lukt, kun je met "print filename" een file naar de printer proberen te sturen.

• sus

sus

Topicstarter
Ben wee rff bezig geweest.

Ik kan dus via smbclient '\\ip\share' -P contact maken met de printer en ook handmatig een file afdrukken.

Wat nu?

• wiho

wiho

Certified Nerd

Hmm... tsja... het ligt dus in ieder geval niet aan samba. Dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk bij de printeraansturing van KDE. En met KDE heb ik nauwelijks ervaring (Gnome rulez! :))...

Het enige wat ik je kan aanraden is wat klooien met de samba instellingen in de KDE printersettings en ondertussen goed kijken of er iets verschijnt in de samba-logfiles op de server (eventueel het loglevel/debuglevel wat verhogen, zodat 'ie meer logt).

• sus

sus

Topicstarter
owkee, eigen topic, poosje terug.

Inmiddels draai ik RedHat 8.0 met Gnome. En nog altijd kan ik niet printen met dat klereding.

De situatie hierboven is nog altijd niet veranderd. Ik kan dus printen vanuit windows, zonder problemen. Handmatig contact maken met de smb-client en dan een file afdrukken kan ik ook. Daar is dus niks mis mee. Maar vanuit gnome/KDE wil het nog altijd niet lukken.

Wie weet wat ik verkeerd doe ???

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 21:17
Bij mij werkt het printen ook niet, (windowsxp printer server, RH8 client).
Alles goed ingesteld maar hij print gewoon niet(met mandrake en andere distro's wel), zeer vaag probleem misschien een bug in RH ?
En bv: mijn scanner HP 4100C die herkent ie in hardware browser, maar xsane en kooka kunnen hem niet vinden :(

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:35
SuspiciouS: ik heb iets soortgelijks, ik draai alleen Gentoo met Gnome als client. Denk dat ik de CUPS-configfile eens ga aanpassen, dan zou hij op een gegeven moment moeten werken. Je moet wat zonder wizards ;-)

• sus

sus

Topicstarter
hehe, ik heb dan wel wizzards, maar dan werkt het ook niet :D Ik ben al weer een hele avond aan het zoeken, maar nog altijd werkt het niet .... :/

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Al geprobeerd je log files uit te pluizen?

Daarmee los ik zelf alle problemen meestal op.

Expanding the inexpandable

• sus

sus

Topicstarter
gedaan, maar ik kan niks vinden...

Verwijderd

Bij mij werkt het gewoon, ik heb gewoon een printer op mijn linux bak toegevoegd via cups, ik heb het volgende gedaan.

start webbrowser en typ: "http://localhost:631" en ga naar Printers, klik vervolgens op "Add Printer". Bij de naam heb ik hier Canon gezet en bij description ook, location heb ik leeg gelaten en op Continue geklikt.

Vervolgens heb ik "LPD/LPR Host or Printer" gekozen en weer op Continue geklikt, dan moest ik de host opgeven, dit werd "lpd://192.168.0.1/Canon" en weer op Continue geklikt :)

De volgende stap is het kiezen van de driver, mijn canon driver stond er netjes tussen dus die heb ik geselecteerd en op OK geklikt, de printer was nu aangemaakt en alles werkte in een keer :)

Let er trouwens wel op dat als je wil printen via een KDE applicatie dat je je printer dan insteld op CUPS en niet op LPD/LPR of iets dergelijks anders werkt het niet, dit kun je trouwens ook via het KDE controle centre doen

Ik heb zelf ook heel wat lopen kloten met de printer wizard van KDE3 maar dit heeft allemaal niet gewerkt, ik hoop voor je dat het via deze manier werkt anders weet ik het ook niet meer :?

• sus

sus

Topicstarter
ff kijken of dit ook met Gnome2 kan, ben benieuwd. Zometeen ff linux booten

Verwijderd

maakt niet uit of je dit via gnome of kde doet, ik doe het altijd gewoon via de console via links, als je maar een webbrowser hebt om te browsen naar http://localhost:631

• sus

sus

Topicstarter
Nou, ik krijg geen contact met http://localhost:631 ???

Wat kan ik daar nou aan doen ?????

• sus

sus

Topicstarter
Nou, inmiddels heb ik het eindelijk werkend :)

Wat moet je doen?

• Je gebruikt gewoon je print-wizzard (hetzij grafisch, hetzij text).
• Je kiest voor het SMB-protocol
• Als sharenaam vul je in //<ip>/<share> (dus niet alleen de sharenaam, ook het IP erbij)
• bij IP voer je nogmaals het ip in
• user/pass heb ik leeggelaten, daar moet je maar ff mee spelen als het niet werkt
• Kies de goede driver voor je printer en sla de instellingen op.
• Niet vergeten om LPD te restarten (of een reboot, wat je wilt)

Hier is het op exact dezelfde manier ingesteld en het werkt :)
Pagina: 1