[WC]Alu radiator schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

Topicstarter
hoe kan ik het beste de vinnen van een alu radiator schoonmaken. Er zit geen stukje koper aan, dus voor stoffen die met koper reageren hoef ik niet uit te kijken.

Ik wil namelijk de buitenkant van mijn rad wat schoner/glimmender maken. Dat ziet er toch wat netter uit dan de beetje donkere (van vuil) vinnen.

Het zijn dunne vinnen, dus erg agressieve stoffen ga ik niet gebruiken.

Maybe een stof die een heel klein beetje alu oplost?
Liefst iets wat ik gewoon thuis zou hebben/bij de drogist kan gaan halen.

Verder zoek ik nog een blokje magnesium. Maar waar kan je zoiets krijgen? Een puntenslijper is van magnesium heb ik me laten vertellen..

Ik ga dat magnesium gebruiken als opofferings metaal. Zodat mijn rad niet aangetast word, maar het stukje magnesium.

Brand maar los :)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op dinsdag 16 juli 2002 20:15 schreef epsilon het volgende:
hoe kan ik het beste de vinnen van een alu radiator schoonmaken. Er zit geen stukje koper aan, dus voor stoffen die met koper reageren hoef ik niet uit te kijken.

Ik wil namelijk de buitenkant van mijn rad wat schoner/glimmender maken. Dat ziet er toch wat netter uit dan de beetje donkere (van vuil) vinnen.

Het zijn dunne vinnen, dus erg agressieve stoffen ga ik niet gebruiken.

Maybe een stof die een heel klein beetje alu oplost?
Liefst iets wat ik gewoon thuis zou hebben/bij de drogist kan gaan halen.

Verder zoek ik nog een blokje magnesium. Maar waar kan je zoiets krijgen? Een puntenslijper is van magnesium heb ik me laten vertellen..

Ik ga dat magnesium gebruiken als opofferings metaal. Zodat mijn rad niet aangetast word, maar het stukje magnesium.

Brand maar los :)
dat magnesium wat oplost slaat ook ergens neer.. waar? op het koper, wat vervolgens gaat verstoppen.. slecht idee dus

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
Als je koper en alu gebruikt, gaat het alu op den duur 'weg'. Als je er een beetje magnesium in doet, dan gaat het magnesium weg. Ik heb een puntenslijper van plastic, dus dat stukje begrijp ik niet.
Misschien komen ze erbij omdat in een potlood grafiet zit :?

Maar bij de drogist kan je vast wel wat kopersulfaat halen. Dat koper tast het alu een beetje aan. Maar ik denk dat dat te lang gaat duren.

DaBit heeft een stofje dat koper 'wegsmeld', misschien is een sterkte oplossing daarvan ook goed voor alu.

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 20:42 schreef Bredend het volgende:
Als je koper en alu gebruikt, gaat het alu op den duur 'weg'. Als je er een beetje magnesium in doet, dan gaat het magnesium weg. Ik heb een puntenslijper van plastic, dus dat stukje begrijp ik niet.
Misschien komen ze erbij omdat in een potlood grafiet zit :?

Maar bij de drogist kan je vast wel wat kopersulfaat halen. Dat koper tast het alu een beetje aan. Maar ik denk dat dat te lang gaat duren.

DaBit heeft een stofje dat koper 'wegsmeld', misschien is een sterkte oplossing daarvan ook goed voor alu.
over die puntenslijper, ik bedoel hiermee de puntenslijpers in alu kleur. Heel lichte dingen (kwa gewicht). Dat blijkt magnesium te zijn.

Verwijderd

Radiator kan je gewoon met een sopje afgaan soppen, als je em echt mooi wilt hebben glimmen kan je em laten zandstralen en dan opnieuw polijsten. Of je kan zelf gaan zitten polijsten.

Weet je zeker dat je rad van alu is?

Verwijderd

als die puntenslijpers echt van magnesium zijn, koop ik er meteen een vrachwagen lading van :P Het zal wel een legering met magnesium zijn denk ik zo ;)

Maar volgens mij is het mogelijk om DMV een complexvormer (zoals EDTA, voor nOOb's zeg maar een soort organisch molecuul, die het koper / aluminium / ... metaal ION bind)de rommel uit je oplossing te halen;) Tis alleen wel weer electrisch geleidend :(

Maar dat dichtslibben van koelblokken oid met zulke kleine hoeveelheden neerslag lijkt me een beetje overdreven allemaal. Kijk, als je je systeempie 24/7 hebt draaien gedurende 2 jaar zonder onderhoud / verversing koelvloeistof, dan zou ik me er iets bij kunnen voortellen.

Maar of dat nou makkelijk te verkrijgen is, durf ik niet te zeggen. Als je het nodig hebt kan ik waarschijnlijk wel wat regelen via mijn werk ;)

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 23:22 schreef Thorry het volgende:
Radiator kan je gewoon met een sopje afgaan soppen, als je em echt mooi wilt hebben glimmen kan je em laten zandstralen en dan opnieuw polijsten. Of je kan zelf gaan zitten polijsten.

Weet je zeker dat je rad van alu is?
yup
heb de buizen beetje opgekrast met een stanleymesje en het bleef alu

jammer maybe, maar de rad is verder in topconditie.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zou zink niet werken, dat wordt vaker gebruikt als opofferingsmetaal en is bij iedere DHZ-zaak te krijgen.

Verwijderd

En kun je geen zilverpoets nemen ofzo? doe je een beetje in een emmer met warm water. En dan je rad een tijdje laten weken :?

ik weet niet of het ergens mee reageerd?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zink kan je niet nemen, het is edeler dan alu.

Elektrolyse corrosie ontstaat door 2 verschillende metalen, welke een verschil in edelheid hebben (zie tabel 48 binas, geloof ik) en welke elektrisch verbonden in water gedompeld worden.

Dit vertaald naar een waterkoeling setup:

Het koperen koelblok moet elketrisch verbonden zijn met de alu rad. (water geleid, soms genoeg en soms niet genoeg voor elektrolyse corrosie)

Om te verhinderen dat je rad de pineut is, kan je magnesium als opofferingsanode gebruiken. deze moet dan zeer goed verbonden worden met het alu. Je kan hem niet zomaar in je reservoir mikken, dan heb je alsnog kans dat het alu de sigaar is.

Persoonlijk zou ik me er niet druk over maken, en een of andere corrosieremmer gebruiken, bijv. waterwetter.

Verwijderd

leg hem in de dot3/4 remolie dan word ie wel mooi de lak gaat er dan af! en het tast de alu zelf niet aan

anders

acuzuur >:)
Pagina: 1