Toon posts:

Groot probleem mbt verloren data !!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb samen met een vriend een pc van z'n buurman opgelapt waar 2 besturingssystemen op stonden : Win95 en Win2000
op de partitie van Win95 stond alle administratie van z'n bedrijf en dat moest dus overgezet worden naar de Win2000 partitie. Alles ging goed, totdat bleek dat de administratie van Excact weg bleek te zijn.
Excact deed namelijk voor het verwijderen van de Win95 partitie alsof hij alles installeerde op de Win2000 partitie.
Maar dit bleek echter nbiet zo rte zijn en alles is Weg !!
Kortom, buurman pissed, wij een probleem !
Is er nog een mogelijkheid om dit terug te krijgen ? En zo ja hoe ? :)
Het is zeer belangrijk omdat er voor die man maanden werk en dus geld in zit !

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Kijk eens bij www.winternals.com. Ze hebben daar een tooltje ($39,-) dat bij ons al menig verloren bestand wist terug te halen.
edit:
Tooltje heet FileRestore.

Verder zijn er bedrijven als het Engelse OnTrack, dat data op een bijzonder low-level manier kan restoren, maar dat gaat je _heel_veel_ kosten...

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat het veel tijd gaat kosten maakt niet uit.
Dat het geld gaat kosten ook niet echt, maar is tgoch wel errug vervelend. Als ik die zooi maar terug krijg, anders heb ik een heel heel heel groot probleem.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 17:22 schreef PJanssen het volgende:
Excact deed namelijk voor het verwijderen van de Win95 partitie alsof hij alles installeerde op de Win2000 partitie.
Maar dit bleek echter nbiet zo rte zijn en alles is Weg !!
Euhm... okee, ik kan hier misschien wel wat mee, maar:
1) Exact "deed alsof" ??? Wat bedoel je daarmee?
2) Installeren = een executable. En de data dan?
3) Je hebt de 95 partitie evrwijderd ZONDER de 200 eerst te testen? (OEI!!!) Maar HOE? Geformateerd? Fdisk? Partition magic?
Wat heb je EXACT gedaan?

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 09:03

JF_

[rant]Even een open deur intrappen.... Als er maanden werk in zit, en die zak vertrouwt z'n PC toe aan een buurjochie zonder backup te hebben, dan verdient 'ie niet beter dan dat 'ie alles kwijt is. En jij bent dan helemaal een zak dat je niet drie keer verifieert of alles intact blijft - ik hoop dat 'ie je aansprakelijk stelt[/rant]

Maar ik snap niet wat je nou precies gedaan hebt... Je hebt de 95-partitie verwijderd terwijl daar de hele administratie nog op stond?
Zolang je verder nog niets gedaan hebt wat die partitie overschreven zou kunnen hebben heb je nog een kans om met een recovery-tool de partitie weer terug te krijgen - even zoeken naar mbrwork, heeft hier al een paar keer een partitietabel hersteld zonder verdere gevolgen.
Als je zo bijdehand bent geweest om die partitie te verwijderen, en vervolgens die van 2K te resizen met PM7, dan valt er zeer waarschijnlijk niets meer aan te doen zonder low-level diskeditors te gaan gebruiken of professionele bedrijven in te schakelen.

Verwijderd

Laat die buurman maar gillen. Of je nou data gaat overzetten of niet, backups hoort 'ie zowieso te maken :z

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

crisp

Devver

Pixelated

En heeft je buurman geen backups? Zoniet, dan is hij om te beginnen al een oetl*l; als zijn HD gecrashed zou zijn, dan was 'ie ook alles kwijt geweest.
Aan de andere kant ook een beetje dom van jezelf om van te voren niet even een backupje te trekken als je wist hoe belangrijk die data was...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ik installde win200 nast 95 op de andere partitie. ik maakte toen een snelkoppeling naar exact op de 95 schijf. toen ik de snelkoppeling opende, installde exact zeg maar opnieuw in 2000, oznder cd automatisch, i kwas verrast en blij, alle instellingen en informatie zat in exact en in 2000, als het ware op nieuw geinstalled en met de gegevens geimporteerd. maar later bleek dus dat hij alleen maar alles gelinkt had naar de 95 partitie, en niet alles wereklijk opnieuw geinstalled. wij dachten mooi, alles werkt nu 95 eraf, en tot onze grote schrik is nu alles van exact eraf omdat dat dus blijkbaar wel op de 95 wschijf ston, alles wat rest is een paar snelkoppelingen :(. de 95 schijf is nu met xp erop geinstaled dus er is al info overheen gechreven:( wat zijn de mogelijkheden?

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
Zoals je zelf al aangeeft.
XP staat nu op de partitie wat ooit Windows 95 was.

Je bent je data kwijt.

Heel heel misschien dat Ontrack nog een kunstje kan doen, maar ik geef je weinig hoop.

Sterkte.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 17:36 schreef PJanssen het volgende:
de 95 schijf is nu met xp erop geinstaled dus er is al info overheen gechreven:( wat zijn de mogelijkheden?
Geen! Hoofdstuk is over en sluiten.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Op dinsdag 16 juli 2002 17:36 schreef PJanssen het volgende:
ik installde win200 nast 95 op de andere partitie. ik maakte toen een snelkoppeling naar exact op de 95 schijf. toen ik de snelkoppeling opende, installde exact zeg maar opnieuw in 2000, oznder cd automatisch, i kwas verrast en blij, alle instellingen en informatie zat in exact en in 2000, als het ware op nieuw geinstalled en met de gegevens geimporteerd. maar later bleek dus dat hij alleen maar alles gelinkt had naar de 95 partitie, en niet alles wereklijk opnieuw geinstalled. wij dachten mooi, alles werkt nu 95 eraf, en tot onze grote schrik is nu alles van exact eraf omdat dat dus blijkbaar wel op de 95 wschijf ston, alles wat rest is een paar snelkoppelingen :(. de 95 schijf is nu met xp erop geinstaled dus er is al info overheen gechreven:( wat zijn de mogelijkheden?
yep... je hebt dus die hele partitie (waar win95 en de data op stond) overschreven met een nieuwe installatie van Windows XP.

Je zou nog kunnen kijken of je iets terugkrijgt met een recovery programmaatje, maar ik ben 95% zeker dat je het kan shaken. Jullie zijn beiden schuldig. Hij had moeten backuppen, en jij had zorgvuldiger te werk moeten gaan. Laat dit een lesje voor jullie beiden zijn.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Gewoon aanbellen bij je buurman en vragen om de laatste backup. Als 'ie dan zegt: "heuh, backup? die heb ikke niet!", dan roep je terug: "Waaaaaat! En dat vertel je me nu pas?!"
Trouwens, waarom ook winXP installeren als er al win2K opstaat? Beetje dubbelop lijkt me...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 17:58 schreef crisp het volgende:
Gewoon aanbellen bij je buurman en vragen om de laatste backup. Als 'ie dan zegt: "heuh, backup? die heb ikke niet!", dan roep je terug: "Waaaaaat! En dat vertel je me nu pas?!"
Trouwens, waarom ook winXP installeren als er al win2K opstaat? Beetje dubbelop lijkt me...
Deze manier van aanpak werkt waarschijnlijk wel, maar vinden wij wat erg hard. We hadden er ook aan gedacht om z'n hd open te maken en eer een kras op te maken en dan 'het probleem voorte leggen' :) Maar ook deze aanpak leek ons niet de meest verstandige.
We hebben Xp erovereen gezet omdat Win2000 niet meer herkent werd en booten dus niet meer mogelijk was. We handelden toen nog in de gedachte dat de data er nog gewoon was, maar niks was minder waar :'(

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Back Up ? :P

Als je eerst progs hebt verwijderd (dan wordt er alleen data uit de FAT gehaald) en later heb je erbij geschreven (dan wordt niet alleen FAT beschreven, maar ook fysieke ruimte) dan geef ik je weinig hoop ...

==
hoi

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:31
Op dinsdag 16 juli 2002 17:58 schreef crisp het volgende:
Ik denk dat hij eerder zal zeggen 'WAT!? hebben jullie dan geen backup gemaakt voordat je m'n systeem overhoop gehaald hebt'. Staaltje vakwerk, petje af hoor ;)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

In feite is toch naar mijn mening de buurman het meest fout door zelf geen backups te maken. Ook als hij zijn PC naar een bedrijf zou brengen, dan kan daar ook van alles misgaan, en krijgt hij ook te horen: "had U zelf maar voor backups moeten zorgen"
Hij kan jou daarom denk ik ook niet aansprakelijk stellen. Ik ben alleen bang dat de relatie er niet beter op gaat worden... Misschien kan je het goedmaken door een tapestreamertje of een cd-writer voor hem te kopen?

Intentionally left blank

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

tot zover het nut van een backup maken, wat jullie eerst hadden moeten doen.
of minstens die gebruiker erop te hebben gewezen of ie een backup heeft.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
gebruikt effe EasyRecovery Pro v5.0 daarmee krijg je je data wel terug..je hebt toch niet de partities aangepast ? anders heb je pech..

Verwijderd

De kans is heel klein, maar als je toch nog wat wilt proberen dan zou ik eens kijken naar Ontrack Easy Recovery Pro 6.0
Dat programma claimt ook na een format nog gegevens terug te kunnen krijgen. Ook is er een raw mode die gewoon alle sectoren nakijkt op bestanden die gered kunnen worden. Omdat je FAT van de Win95 installatie niet meer bestaat is de kans dat je grote bestanden die niet aaneensluitend achter elkaar op de schijf stonden kunt redden erg klein.
De enige kans is dus dat bijv. die Exact bestanden aan het einde van de partitie stonden en dat WinXP bij installatie niet ook op die plek data geschreven heeft.
Je kan geloof ik een trial versie downloaden bij Ontrack die laat zien welke bestanden te herstellen zijn.
Good luck (ik ben wel benieuwd of je in deze situatie idd nog iets terug kunt vinden). Ik gebruik ERP momenteel zelf maar heb "gelukkig" alleen last van een paar bad sectors en krijg dus bijna alles terug.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 18:39 schreef sverzijl het volgende:

[..]

Ik denk dat hij eerder zal zeggen 'WAT!? hebben jullie dan geen backup gemaakt voordat je m'n systeem overhoop gehaald hebt'. Staaltje vakwerk, petje af hoor ;)
Precies... altijd eerst ghostje maken van het hele spul.
Evt. effies een schijf erbij hangen en clonen en daarna pas gaan hobbyen.

Maarja, van schade en schande word men wijs moet je maar denken.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:31
Op dinsdag 16 juli 2002 18:50 schreef Karel2001 het volgende:
gebruikt effe EasyRecovery Pro v5.0 daarmee krijg je je data wel terug..je hebt toch niet de partities aangepast ? anders heb je pech..
lezen komt voor blaten.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:39
Je had gewoon Exact moet installeren op die Windows 2000 partitie en dan de administratie van die Windows 95 partitie moet importeren naar die Windows 2000 partitie. En altijd eerst een back-up maken voordat je gaat kloten. Das een belangrijke regel en al een oude, dus die had je moeten weten.